Äiti sai eläkepaperit. 42 vuotta 3-vuorotyötä takana ja eläke naurettava 1623€ miinus verot!
Suoraan sanottuna vtuttaa tällaiset eläkkeet kun toisaalta saa lukea että kolme vuotta Suomessa oleskellut saa lähes saman suuruisen eläkkeen. Onko tässä MITÄÄN järkeä?!
Kommentit (897)
Vierailija kirjoitti:
No minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa, maataloustyöstä, jos pystyn jatkamaan eläkeikään asti. Itse ei pysty tuohon vaikuttamaan, koska viljelijän eläke määräytyy hehtaarien eikä tulojen mukaan. Työuraa tällä hetkellä 38 vuotta takana.
Älä vaan sairastu. Paappa sai sairaseläkettä ja viljelijän eläke kiellettiin, koska ei sitä kenellekään kuulemma Suomessa ylisuuria eläkkeitä makseta.
Vierailija kirjoitti:
kaikkiin EU maihin - myös Suomeen - tarvitaan Trump laittamaan EU diktatuurin tänne tuomat elätit takaisin omiin maihinsa, köyhät suomalaiset maksavat kaikkien tulijoiden elättämisen
KANNATETAAN
aika oudon pieni, mulla 9v työelämää jäljellä ja jos saa loppuun asti tehdä niin laskurin mukaan 3400€/kk. Kyllä tolla jo elelee.
Jos elät pitkään niin talot, mökit jne. tarvitsevat jatkuvia korjauksia. Kuinka rahoitat korjaukset?
Elämä on. Opiskelin yliopistossa 7 v ja olen ollut 31 vuotta töissä. Vielä 8 v eläkkeelle, jos jaksan. Eläke silloin noin 2800-2900 e/kk miinus verot.
Vasemmisto on luvannut leikata seuraavien vaalien jälkeen eläkkeistä, joten miten olis vielä satanen pois jonkun työttömän kaljoitteluun?
Hyvin riittää...kaljaa saa noilla tienesteillä ihan riittävästi..mitä sitä eläkeläinen muuta..
Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Eläke yllätti kansalaisen kuin talvi konsanaan autoilijan. Äidilläsi on ollut neljäkymmentäkaksi vuotta aikaa tehdä asialla jotain. Me nuorempi sukupolvi voimme vain haaveilla tuollaisesta työurasta ja lapsistakin. Elämä ei oikein etene maassa, joka painaa alamäkeen kuin olympiakelkkailija.
-90-luvulla syntynyt, pätkätyöläinen.
Suurien ikäluokkien jälkeläiset eivät tehneet tarpeeksi niitä lapsia ja ongelmaan keksittiin ratkaisu tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille. Sitä niittä mitä kylvää.
- ihmiskaupan uhri, lapsi joka tehtiin silkkaa itsekkyyttä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Kenellä ei nyt ole varaa täyttää sitä jääkaappia ja kuka nyt on yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa, maataloustyöstä, jos pystyn jatkamaan eläkeikään asti. Itse ei pysty tuohon vaikuttamaan, koska viljelijän eläke määräytyy hehtaarien eikä tulojen mukaan. Työuraa tällä hetkellä 38 vuotta takana.
No mutta onneksi erilaisia tukiaisia olet saanut varmastikin miljoonia euroja jo.
Keskiverto maanviljelijä saa tukia tällä hetkellä n. 15 000 €/ vuosi, josta menee verot.
Helsingissä asuva keskiverto toimeentulotukiasiakas saa saman 15 000€/ v, mutta verottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkeä. Työeläke on paremassa turvassa leikkauksilta kuin kelan eläkkeet.
Kummatko ovat maksaneet enemmän veroa elämänsä aikana, työeläkkeellä olevat vai Kelan eläkkeellä olevat?
Voisi laskea noin suurinpiirtein kuinka paljon 42 vuotta työssä ollut on kartuttanut Valtion kassaa verotuloilla.
Pienipalkkaisessa työssä oleva ei koko elämänsä aikana pääse nettomaksajaksi. Vaikka pienipalkkainen toki maksaa veroja, niin hän kuitenkin saa valtiolta enemmän kuin antaa. Vaikka ei saisi esimerkiksi asumistukea tai muita suoria sosiaalitukia, niin silti keskimäärin tämä menee näin, että vasta silloin kun kokonaisveroprosentti nousee siihen, mikä on suomessa kokonaisveroaste, eli 42 % vähintään. Tässä on mukana sekä tuloevero että muut veroluonteiset maksut, eli noin 32 % vähintään sitä tuloveroa, eli noin 4000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko äidin tulot on olleet kuukaudessa viimeiset vuodet?
Tuossa iässä onneksi yleensä isot hankinnat, niin kuin talot, mökit yms on jo tehty ja maksettu.
Paitsi, tuossa iässä alkaa näiden asuntojen ja mökkien uudelleen maksaminen, koska myös rakennuksills on elinkaarensa ja niitä on korjattaa, jos haluaa ne säilyttäån esim. sähköt, vesiputket, katto, ikkunnat ja ovet, julkisivun maalaukset. Jos asunto ostetaan kolmikymppisenä, se maksetaan 2-3 kertaan ennen 80v. Ja remontit kalliita, kalliimpia kuin uusi, kun purkutyöt.
Tommosen eläkkeen saa n.3000 kuukausituloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkeä. Työeläke on paremassa turvassa leikkauksilta kuin kelan eläkkeet.
Kummatko ovat maksaneet enemmän veroa elämänsä aikana, työeläkkeellä olevat vai Kelan eläkkeellä olevat?
Voisi laskea noin suurinpiirtein kuinka paljon 42 vuotta työssä ollut on kartuttanut Valtion kassaa verotuloilla.
No jos eläke on 1600€/kk, niin eipä kyseinen henkilö ole valtion kassaa paljoakaan kartuttanut. Jotain kyllä, mutta pääosin vielä tuollaisessa reilun 3000€ tulotasolla paino on vahvasti kunnallisveroissa. Valtion tulovero alkaa kunnolla puremaan vasta selvästi suuremmilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on uusi tieto minulle. Mielenkiintoista.
Kuinka paljon sen eläkkeen pitäisi olla? Sama kuin palkka? Ja takuueläke on 900€ niin onhan tuossa eroa. Jos joku sanoo ettei ole eroa, niin ei ole sitten 1600€ vs palkka eroa myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko äidin tulot on olleet kuukaudessa viimeiset vuodet?
Tuossa iässä onneksi yleensä isot hankinnat, niin kuin talot, mökit yms on jo tehty ja maksettu.
Jos eläke on noin pieni niin ei se palkka kovin kummoinen ole ollut, vaikka työvuosiakin noin paljon.
Ei sillä palkalla mitään sijoitusasuntoja tai mökkejä ole osteltu!
Ja silti on paneskeltu niitä lapsia, vaikka ei ole kykyä vastata edes itsestään ja yhteiskunnan vikahan se on kun eläke jää pieneksi.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, ei autoa, mutta ”tilillä” muhkea summa viettää niitä eläkepäiviä, varhannetusti. Valintoja, valintoja ja valintoja.
Työuran on täytynyt olla katkonainen ja melko lyhyt, kun noin huono eläke vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.
Näinpä. Etukäteen kannattaa selvittää. Sivuhuomautuksena tähän vielä, että minäkin ajattelin että tekisin töitä 70 v huudeille, mutta olin 62 v kun tuli yt:t ja irtisanottiin. Suunnitelmat voivat siis muuttua ilman että niihin voi juurikaan itse vaikuttaa. 62-v on aika toivotonta saada enää uutta työtä, koska rekrytoijat asennoituu, että työuraa olisi kuitenkin vain 3 vuotta ja 65-vuotiaana jäisi eläkkeelle. Eläkekertymä voi siis jäädä pienemmäksi kuin olit ajatellut, vaikka selvittäisitkin etukäteen. Siihenkin kannattaa varautua.
Jos eläke on noin pieni niin ei se palkka kovin kummoinen ole ollut, vaikka työvuosiakin noin paljon.
Ei sillä palkalla mitään sijoitusasuntoja tai mökkejä ole osteltu!