Lihavuus on sairaus ei omaa syytä
Tässä se kerrotaan:
https://yle.fi/a/74-20224008?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (141)
Tuohan on totta, että jos ihminen ei tuppaa laihtumaan (mitä epäilen jos ihminen oikeasti syö oikein ja liikkuu) niin elimistö voi olla sekaisin jotenkin sekaisin, että se ei heti onnaa. Jos loogisesti ajattelee niin tottakai varmaan onkin, koska sitä elimistöä on sekoitettu vuosia putkeen ties millä myrkyillä. Mutta jutussa ei mainita nimenomaan tätäkään ollenkaan, että se "jokin mikä estää laihtumista ja toimii stoppina" on myös itse aiheutettu. Ihmisen kroppa on sopeutuvainen, jos se elää vuosikymmenet huonolla ruokavaliolla ja ties millä myrkyillä, se tottuu elämään niillä ja vastaamaan niihin, eli jos se vaihtaa suunnan, se suunta ei välttämättä vaihdu heti, vaan ottaa myös aikaa.
Lihavuus on itse aiheutettu sairaus. Simppeliä. Mutta jos joku toinen ihminen pakottaa sinut syömään tavalla jota sinun on mahdoton vastustaa, niin silloin se ei ole itseaiheutettua. Mutta käytännössä sika kyllä keksii syyn kun kärsä kipeä on.
Mites leikkauksen jälkeen tai kun lopettaa lääkkeet?
Mietitäänkö yhtään psykologisia tekijöitä? Tarkastellaanko toimiiko mm kilpirauhanen kuten pitää, onko vajetta vitamiineista ja hivenaineista?
Itsellä ahdistus ja masennus oireilee syömättömyytenä, toisella ne saa syömään ja sillähän yritetään hoitaa jotakin ongelmaa,itse vertaan sitä alkoholismiin jolla myös yritetään paeta jotain mitä sielu ei kestä, metodit vaan on erilaisia.
Eikö noissa leikkauksissa olleet usein saa vatsalaukkunsa venymään entisiin mittoihin?
Miksi ei muuten käytetä ihan vaan korsettia? Senkään kanssa ei voi syödä jättiannoksia.
Alan johtavat lääkärit antavat tieteeseen perustuvia lausuntoja, mutta vauvapalsta tietää paremmin. Jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Alan johtavat lääkärit antavat tieteeseen perustuvia lausuntoja, mutta vauvapalsta tietää paremmin. Jälleen kerran.
Sitä on todella vaikea vaan uskoa, jos lääkäri sanoo, että lihavuus on sairaus, samalla kun itse näkee kirjaimellisesti jokaisen ylipainoisen ihmisen esim nyt vaikka omassa suvussa yksinkertaisesti itse laiminlyövän kokoajan terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kai se jollakin ollakin sairaus, mutta suurimmalle osalle ei. Itse jos syön liikkaa lihon ja jos syön vähemmän laihdun. Niin simppeliä. Toki olisi kiva mässyttää kaikkea hyvää, mutta kyllä se sitten vyötäröllä näkyy.
Nuorena ei ongelmaa ollut, silloin sitä pysyi luikkuna ihan tuosta vaan, mutta nyt vanhempana lihoo herkästi joten syömisiä pitää vähentää.
Suurin osa lihavista vaan syö liikaa ja on venyttänyt mahalaukkunsa niin ,etä se vetää enemmän, kuin ihminen kuluttaa.
Tuo on totta mutta silti sanoisin että joskus myös olosuhteet pilaa syömisen. Esimerkiksi itse olin 8,5 vuotta työpaikassa jossa käytännössä oli mahdotonta pitää ruokataukoja tai edes syödä työn ohessa. Kun illalla 18-19 aikaan pääsi töistä kotiin oli nälkä aivan jäätävä ja oli pakko syödä isoja annoksia. Väsyneenä osti myös valmista, kaloripitoista ja epäterveellistä. Taatusti lihoi ja sairastui. Tuli monet aineenvaihduntasairaudet joiden vuoksi ei nyt sitten laihdukaan kun on aikaa ja voimia tehdä terveellistä ruokaa ja syödä rauhassa kohtuullisia annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ei ole sairaus.
Jokaisella on kehotyyppi. Joku on hoikempi luonnostaan joku taas rotevampi.
Läski on läskiä. Se on syöty kehoon.
Syökää oikeaa ruokaa. Tehkää ruoka itse. Ei mitään ultraprosessoitua mättöä. Se on silloin tällöin ok, mutta mättö ei ole päivittäistä perusruokaa! Tehkää itse tavallista kotiruokaa. Opetelkaa, jos ette osaa. Martoilla on esim. kursseja. Hyvä, lihottamaton ruokailu on HelppoA, JOS VAIN VIITSII!!! Annoskoko pieneksi, vatsalaukku supistuu.
Nuoret ovat valtavan kokoisia! Hirveä epäterveyspommi parinkymmenen vuoden päästä, jos elävät niin pitkään. Laitoshoitokamaa, kun eivät kykene liikkumaan itse.
Kehotyyppiteoria on puppua, sillä erot luustossa ovat vain parin kilon luokkaa. Kehoon ei kerry enempää läskiä kuin mitä sinne syöttää.
Rotevalla esim. ei ole pullonkaula hartioita ja kapeaa lantiota. Esim. on luonnostaan lihaksikas vartalotyyppi. Voimakas.
Hoikka voi olla luonnostaan lihakseton luupe&e. Olemme siis erilaisia: leveitä, kapeita, pitkiä, lyhyitä. Malliltamme päärynän tai omenan muotoisia, lankkuja tai lautoja, tiimalaseja tms.
Kirjoituksessa ei ollut mainintaa luukoostumuksesta, luiden painosta, painosta yleensäkään. Kyse on siitä, millainen on kehon muoto. Jokainen voi sitten syödä itseensä läskiä eli koko ajan syödä ylimääräistä tai syödä niin, että kehon ns. normaali rasvaprosentti ei ylity ja viskeraalista rasvaa ei keskikehoon kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus EI OLE sairaus vaan ominaisuus, joka on olemassa jokaisen meidän sukulinjassa, jotka nyt olemme olemassa.
Ihmiskunnan historiassa on ollut lukemattomia nälänhätiä joista on selvinnyt ne joilla on ollut elimistössä vararavintoa.
Huvittaa tuo höpötys 72 tunnin kotovarasta, aikuinen terve ihminen pärjää tuon ajan syömättä mutta vettä nyt kyllä pitää olla juotavaksi. Itselläni on vatsamakkaroissa varmaan kuukauden energiavarasto.
Täyspaastonnut 21 vrk + vesiperäruiskeet joka aamu.
Lyhyempiä täyspaastoja 7 vrk, 10 vrk, 13 vrk useita kertoja tätä ennen.
Suolistovaivan vuoksi tämä.
Koko suolisto putsautui mikrobikannaltaan uuteen kasvuun päin.
Paasto oikein toteutettuna voi olla käänteentekevä parannuskeino moneen vaivaan.
Lukekaa ensin alan kirjallisuus, ehkä noin 10-15 kirjaa. Syventykää aiheeseen ja mahdollisuuteen.
Nyt kiinnostaa. Voitko kertoa tarkemmin mihin suolistovaivaan. Terv. suolistovaivainen nuori
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus EI OLE sairaus vaan ominaisuus, joka on olemassa jokaisen meidän sukulinjassa, jotka nyt olemme olemassa.
Ihmiskunnan historiassa on ollut lukemattomia nälänhätiä joista on selvinnyt ne joilla on ollut elimistössä vararavintoa.
Totta. Nythän voi tulla heikot ajat koska öljyä ja lannoitetta ei saa hormuzin salmen läpi. Tuo vaikuttaa pahiten vasta viiveellä. Hinnat nousevat koska saatavuus heikkenee. Pulskimmat kansat porskuttavat mukavasti vähemmällä ravinnolla parinkin huonon vuoden yli. Nyt kannattaisi jokaisen tallettaa energiaa roppaan kun sitä on vielä halvalla saatavissa.
Lihavuus kuten muutkin sairaudet johtuvat suurimmaksi osaksi omista valinnoista.
Tiesittekö että isolla osalla lihavista ihmisistä on lapsuustraumoja, esim hyväksikäyttöä. Onko se lihavuus silloin omaa syytä jos vaikka johtuu tällaisesta?
Eipä tietenkään. Jatka vaan pullan ja hampurilaisten syömistä, vähän kaljaa päälle. Saurashan sinä olet jos lihot.
Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni käynyt uimahallissa, nyt eläkkeellä aamupäivisin. En ole koskaan nähnyt niin lihavia naisia kuin viimeisen vuoden aikana. Kaikki vesijumppanaiset ovat todella läskiä täynnä. Ihmettelen kun kertovat saunassa että käyvät jopa 3 kertaa viikossa jumpalla. Sitten olen nähnyt muutaman vähän nuoremman, jota olleet laihdutusleikkauksessa: tyhjä pussi vatsasta roikkuu reisiin asti, takapuolet roikkuu sivuille, allipussit on heiluvat. Itse taistelen koko ajan lihomista vastaan, onneksi on pieni eläke, ei ole varaa ostaa herkkuja tai käydä ravintolassa lounailla.
Sinä ja kaltaisesi olette syy, miksi en käy uimahallissa. Itsellä kun on arpia ja löysää nahkaa kun syöpä vei läskit ja lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hahahahahaha. Lihavuus on tasan, vain ja ainoastaan pläskin omaa syytä. Ei minkään tai kenenkään muun. Ei geenien, olosuhteiden, vartalon mallin, kotikasvatuksen, työn, mikrojen, makrojen, kuluttavan arjen tai hallituksen. Vaan Ihan. Oma. Vika.
Tiede on eri mieltä tästä. Hölmö taidat olla.
Mulle ruoka on kuin heroiini narkille. Syön monesti vaikka en edes haluaisi. Elimistö ja hormonit on ihan sekaisin. Välillä saan laihdutettua 10 kg, mutta se tulee aina kavereiden kanssa takaisin, kun dieetti loppuu. Ainoa millä paino mulla laskee on nälkäkuuri. Kaikki on kokeiltu. Lihavan elimistö ja rasvasolut huutaa ruokaa. Lisäksi lääkkeet lihottaneet myös. Ketipinoria jouduin syömään niin ruokahalu oli ihan järkyttävä ja syöminen suorastaan pakonomaista. Nyt olen sen lopettanut onneksi voinut lopettaa. Painonpudotus on todella vaikeaa vuosien jojoilun ja nyt alkavien vaihdevuosien myötä. En pysty olemaan nälässä koko ajan. Millään muulla paino ei laske. Olen tosiaan kokeillut ihan kaiken.
Läski on läski vaikka voissa paistaisi. Lihavuus on joillakin sairaus, mutta suurin osa ei osaa katsoa ja hallita mitä siihen jätemyllyksi kutsuttuun suuhun tunkee.
Vierailija kirjoitti:
Läski on läski vaikka voissa paistaisi. Lihavuus on joillakin sairaus, mutta suurin osa ei osaa katsoa ja hallita mitä siihen jätemyllyksi kutsuttuun suuhun tunkee.
Sulla taitaa olla hyvät geenit ja normaali ruokahalu. Kaikilla ei ole. Oletko kuullut ruokahälystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hahahahahaha. Lihavuus on tasan, vain ja ainoastaan pläskin omaa syytä. Ei minkään tai kenenkään muun. Ei geenien, olosuhteiden, vartalon mallin, kotikasvatuksen, työn, mikrojen, makrojen, kuluttavan arjen tai hallituksen. Vaan Ihan. Oma. Vika.
Älä itse usko kaikkea. Lihavat pyrkivät vain tieteen avulla selittämään omaa ulottuvuuttaan. Ja jos se menee sairaudesta, alkavat fattyt tunkea sairaalaan ja vaativat dieettihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä itse usko kaikkea. Lihavat pyrkivät vain tieteen avulla selittämään omaa ulottuvuuttaan. Ja jos se menee sairaudesta, alkavat fattyt tunkea sairaalaan ja vaativat dieettihoitoa.
Uskon kyllä tiedettä enemmän kuin tämän palstan ihmisiä, joilla monilla äo alle 80 juttujen perusteella.
"Harva lihava nälkäänsä syö."
Mutta silti näläntunnetta vähentävä lääke saa heidät syömään vähemmän ja laihtumaan ilman, että tarvitsee erikseen kiinnittää huomiota syömiseen.
Jännästi ne tottumukset muuttuvat kun näläntunne heikkenee.