Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Lihavuus on sairaus ei omaa syytä
08.05.2026 |
Tässä se kerrotaan:
https://yle.fi/a/74-20224008?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (141)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Oikeassa on. Lihavuusleikkaus auttaa siksi, että se poistaa tuhoutuneita solukkoja, jotka neuroendokriinisesti kommunikoivat aivojen kanssa. Toinen suunta on mikrobiomi, eli suoliston bakteeristo vastaa noin kissan aivojen verran toiminnoista ja ohjaa ihmisen aivoja myös (esim. tuottaa serotoniinia ym). Eli periaatteessa yksi antibiioottikuuri voi pistää systeemin sekaisin ja ihminen lihoo kun ei tunne kylläisyyshormoita.
Koska lihavuus on sairaus, lihavuus pitäisi silloin olla myös vamma, jonka kustannukset tulisi maksaa ne jotka ongelmat ovat aiheuttaneet, ts. teollisuus, ravitsemustiede ja poliitikot.