Lihavuus on sairaus ei omaa syytä
Tässä se kerrotaan:
https://yle.fi/a/74-20224008?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (141)
JOKAINEN pystyy laihtumaan syömällä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu jokaiselta. Hormonit ja metabolinen oireyhtymä monella sekoittaa aineenvaihdunnan ja kropan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lihavuus on omaa syytä ellei ole hoitamatonta kilpirauhasen vajaatoimintaa tai jotain sairautta joka kerää nestettä elimistöön. Sairas olotilahan lihavuus on, mutta syy on kyllä korvien välissä. Tai sitten vaan siinä, että on vuosikaudet syönyt tasaisesti hieman yli kulutuksen, mikä tapahtuu melko helposti jos tykkää esim. herkuista tai syö isoja annoksia.
Sulla ei taida olla omakohtaista kokemusta niin et tiedä asiasta mitään. Osoitit vaan oman tyhmyyytesi kommenteillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu jokaiselta. Hormonit ja metabolinen oireyhtymä monella sekoittaa aineenvaihdunnan ja kropan.
Siinä tapauksessa syödään sellaista ruokaa, joka nuo ongelmat poistuu. Kun keho on tervehtynyt, alkaa laihtuminen sopivalla määrällä sitä samaista ruokaa.
Kaikki laihtuvat, kun ruokavalio laitetaan kuntoon. Tv:sta tuli hengenvaarallisesti lihava - ohjelma. Jossa lääkäri Nowzaradan ei suostunut kuuntelemaan mitään selityksiä. Tiesi heti ettei potilaat olleet noudattaneet dieettia, kun eivät laihtuneet. Kaikki laihtuvat kun kalorit ja varsinkin hiilihydraattimäärä tiputetaan minimiin. Insuliinitasot laitetaan alas ruokavaliolla, ja laihtuminen on mahdollista.
Kolme pointtia:
1. Läski vierittää syyn lihavuudesta aina toisaalle
2. Läski ei ota vastaan hyviä/toimivia neuvoja laihtumiseen
3. Läski vihaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme pointtia:
Lisäys
-läski pyrkii saamaan muut maksumiehiksi oman lihavuutensa hoitoon.
Lihavuus on itseaiheutettu sairaus, taustalla mielenhäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et syö, keho imee kaloreita ihon läpi ilmasta?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sairauskin, mutta useimmiten itse aiheutettua, kuten muutin riippuvuudet ja luonteenheikkoudet.
Kehon epänormaali toiminta joka johtaa joillakin lihomiseen ei ole riippuvuutta eikä luonteenheikkoutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et syö, keho imee kaloreita ihon läpi ilmasta?
Idiootti. Kyseessä on hormonaalinen tai geneettinen häiriö joka lihottaa. Tämä tekee lihaviidesta sairauden.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan sairaudeksi nimittäisi, mutta muutoin olen samaa mieltä siinä että kaikille "syö vähemmän" ei vaan toimi.
Laatu on huomattavasti tärkeämpi kuin määrä: enimmät kalorit eläinrasvasta, esim. voista, talista ja läskistä. Seuraavaksi eniten protskuista mutta EI jauheista. Nopeita hiilareita tulee välttää kuin ruttoa. Pahimpia lienevät erilaiset tärkkelykset, joiden glykeeminen indeksi ja kuorma on monesti selvästi suurempi kuin esim. tavallisen sokerin, josta puolet on fruktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laihtuvat, kun ruokavalio laitetaan kuntoon. Tv:sta tuli hengenvaarallisesti lihava - ohjelma. Jossa lääkäri Nowzaradan ei suostunut kuuntelemaan mitään selityksiä. Tiesi heti ettei potilaat olleet noudattaneet dieettia, kun eivät laihtuneet. Kaikki laihtuvat kun kalorit ja varsinkin hiilihydraattimäärä tiputetaan minimiin. Insuliinitasot laitetaan alas ruokavaliolla, ja laihtuminen on mahdollista.
Kuka tahansa ylipainoinen laihtuu 1200 kcal -dieetillä. Ongelmat ovat siinä, että hyvin harva jaksaa moista hevoskuuria loputtomiin ja viimeistään dieetin loputtua ollaan ongelmissa, kun pitäisi palata normaaliin ruokavalioon.
Eihän dr. Now tarjoakaan moista dieettiä ratkaisuksi vaan kyse on siitä, että potilas osoittaa halua ja kykyä ruokailutottumusten muuttamiseen ja että painoa saadaan sen verran alas, että leikkaus on turvallinen. Varsinainen parannuskeino on tässäkin siis se lihavuusleikkaus.
Itse tiedän ihan hyvin, että erilaisilla dieeteillä laihtuu aivan varmasti - oma paino on aina välillä laskenut 10-20 kg, joskus jopa 30 kg - ja paino on muutamn kerran jopa pysynyt vähän aikaa kurissa - kuitenkin joka kerta parin vuoden kuluttua ollaan taas 10 kg yli aloitustason - ja näitä +10kg on päässyt kumuloitumaan jo useampi ensimmäisen dieetin aloutsupainon päälle.
Nyt apu on löytynyt Ozempicista ja hyvä niin - kohta vuosi takana ja helpottavaa, kun ei tarvitse luottaa "tahdonvoimaan" 365/7/24 vaan ei yksinkertaisesti tee mieli syödä muuta kuin sen verran, että hengissä pysyy, monet makeat herkut ovat alkaneet maistaa ällöttäviltä jne. Jos on tarpeen, niin olen valmis käyttämään ylläpitoannosta vaikka koko loppuelämän, joten "mitä sitten kun lääkitys loppuu" -casea ei varsinaisesti kannata murehtia.
Lihavuuteen on ainakin kymmenen eri syytä, tai siis siihen, että miten siihen päätyy, joten ei kaikille löydy yhtä ja ainoaa sopivaa ratkaisua.
Syyllistäminen on siksi vähän hölmöä, kun ei kukaan tiedä oikeaa keinoa, ennen kuin on kokeillut. Jutussa mainituille erittäin ylipainoisille on parhaat keinot varmaan lääkehoito tai leikkaus, mitkä eivät kumpikaan ole riskittömiä.
Kyllä mun lihavuus on oma syyni, tiedostan syöväni liikaa ja vielä illemmalla syön voileipiä vaikka ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sairauskin, mutta useimmiten itse aiheutettua, kuten muutin riippuvuudet ja luonteenheikkoudet.
Kehon epänormaali toiminta joka johtaa joillakin lihomiseen ei ole riippuvuutta eikä luonteenheikkoutta.
"Voi olla sairauskin, mutta useimmiten itse aiheutettua, "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan sairaudeksi nimittäisi, mutta muutoin olen samaa mieltä siinä että kaikille "syö vähemmän" ei vaan toimi.
Laatu on huomattavasti tärkeämpi kuin määrä: enimmät kalorit eläinrasvasta, esim. voista, talista ja läskistä. Seuraavaksi eniten protskuista mutta EI jauheista. Nopeita hiilareita tulee välttää kuin ruttoa. Pahimpia lienevät erilaiset tärkkelykset, joiden glykeeminen indeksi ja kuorma on monesti selvästi suurempi kuin esim. tavallisen sokerin, josta puolet on fruktoosia.
Mikä on nopea hiilari? Miten se eroaa toiminnallisesti tavallisesta, hitaasta hiilihydraatista?
Mies kohteli minua huonosti. Aloin syömään herkkuja ja lihosin. Eli mun tapauksessa syy oli miehen. Ollaan erottu. Mies lähti mut kilot jäivät.
T. Janina
Vierailija kirjoitti:
Mies kohteli minua huonosti. Aloin syömään herkkuja ja lihosin. Eli mun tapauksessa syy oli miehen. Ollaan erottu. Mies lähti mut kilot jäivät.
T. Janina
Kolme pointtia:
Sairaan hoito on vähempi syöminen