Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuus on sairaus ei omaa syytä

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asinatintijat palstalla tietää paremmin kuin tutkijat. :D  Tyhmää porukkaa täällä ja naiveja juttuja.

Vierailija
42/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on sairaus, mutta vain hyvin harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että taustalla on sairaus nimeltä addiktioherkkyys, joska ilmenee joillain ihmisillä esim. liiallisena syömisenä ja joillain toisilla liiallisena juopotteluna.

Jossain vaiheessa on syönyt itsensä sairaalloisen ylipainoiseksi ja juonut itsensä rapajuopoksi. Siinä vaiheessa ylensyöminen ja alkoholismi ei ole enää oma valinta vaan se on jo kroonistunut. 

Lisäksi koko aineenvaihdunta ja elimistö sekaisin ylipainoisella. Kroppa taistelee kaikin keinoin, että kilot ei lähtisi. Sitten, kun on kalorivajeella niin jossain vaiheessa elimistö sen takaisin ottaa taas ja kilot tulee takaisin.

Niin, eli tilanne on päässyt kroo nistumaan.

Vierailija
44/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen sairaan laiska, että kai se sitten sairaudeksi lasketaan...oisko missään pullaa?

Vierailija
45/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ruokaa pidä syödä kuten pula-aikana eli aina niin täyteen kun vain sopii koska ei voi tietää milloin saa taas ruokaa. Annokset pitää pitää kohtuullisina ja lopettaa mättäminen ennen kun alkaa tuntua ettei mahdu enää palaakaan. 

Japanissa tiedetään, ettei pidä koskaan syödä itseään aivan kylläiseksi.

Vierailija
46/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän syöminen sinänsä on huono keino. Pitää syödä hyvin, mutta katsoa, mitä syö. Pääsääntöisesti nukkua hyvin ja niin, että olisi mieluummin ajoissa nukkumassa. Sopiva määrä erilaista liikuntaa. Helppoa kuin mikä, mutta ei näytä onnistuvan kovin moneltakaan, jos katukuvaa katsoo.

Laitetaan ylipainoiset verolle. 

Vierailija
47/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on sairaus, mutta vain hyvin harvoin.

Lääkärin mukaan ei voinut kilpirauhasta parantaa kivalla asenteella ja ruokavaliolla. 

Vierailija
48/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus EI OLE sairaus vaan ominaisuus, joka on olemassa jokaisen meidän sukulinjassa, jotka nyt olemme olemassa.

Ihmiskunnan historiassa on ollut lukemattomia nälänhätiä joista on selvinnyt ne joilla on ollut elimistössä vararavintoa.

Huvittaa tuo höpötys 72 tunnin kotovarasta, aikuinen terve ihminen pärjää tuon ajan syömättä mutta vettä nyt kyllä pitää olla juotavaksi. Itselläni on vatsamakkaroissa varmaan kuukauden energiavarasto.

Täyspaastonnut 21 vrk + vesiperäruiskeet joka aamu. 

Lyhyempiä täyspaastoja 7 vrk, 10 vrk, 13 vrk useita kertoja tätä ennen.

Suolistovaivan vuoksi tämä.

Koko suolisto putsautui mikrobikannaltaan uuteen kasvuun päin.

Paasto oikein toteutettuna voi olla käänteentekevä parannuskeino moneen vaivaan.

Lukekaa ensin alan kirjallisuus, ehkä noin 10-15 kirjaa. Syventykää aiheeseen ja mahdollisuuteen.

Vierailija
49/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni käynyt uimahallissa, nyt eläkkeellä aamupäivisin.  En ole koskaan nähnyt niin lihavia naisia kuin viimeisen vuoden aikana. Kaikki vesijumppanaiset ovat todella läskiä täynnä. Ihmettelen kun kertovat saunassa että käyvät jopa 3 kertaa viikossa jumpalla. Sitten olen nähnyt muutaman vähän nuoremman, jota olleet laihdutusleikkauksessa: tyhjä pussi vatsasta roikkuu reisiin asti, takapuolet roikkuu sivuille, allipussit on heiluvat.  Itse taistelen koko ajan lihomista vastaan, onneksi on pieni eläke, ei ole varaa ostaa herkkuja tai käydä ravintolassa lounailla.

Vierailija
50/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on kuin alkoholismi, ajan kanssa , kun on alkoholin tai ruuan liikakäyttöä, aivot alkavat vaatia alkoholia tai ruokaa  ja toiminta muuttuu pakonomaiselsi.  Siitä sitten on vaikea itse , ilman tukea, päästä irti.

Vaatikaamme ilmaisia täyshoitopaikkoja kuten alkoholisteille ja narkomaaneille.

1-3 kuukauden hoitojaksoja ja tukiryhmää ym päiväkerhoa sen jälkeen.

Vierailija
51/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus EI OLE sairaus vaan ominaisuus, joka on olemassa jokaisen meidän sukulinjassa, jotka nyt olemme olemassa.

Ihmiskunnan historiassa on ollut lukemattomia nälänhätiä joista on selvinnyt ne joilla on ollut elimistössä vararavintoa.

Nimenomaan. Ihmiset ovat lajina hyötyneet monipuolisuudesta. Osa on varastoinut energiaa hyvin, osa on ollut hoikka duracell pupuja.

Samahan koskee monia näitä nykyään neuropoikkeavuuksiksi luettuja oireita/sairauksia. Ihmisyhteisöt ovat hyötyneet siitä, että osa väestöstä on "yliaktiivisia" ja osa taas sosiaalisesti syrjäänvetäytyviä. Molemmista asioista on ollut hyötyä tietyissä tilanteissa, vaikka suurin osa on toki jotakin tältä väliltä.

Nykyään sitten diagnosoidaan ja lääkitään lapsia luonnollisten variaatioiden takia. Se on on sairasta ei ne ihmiset.

Vierailija
52/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt. Kyl se on ihmisen IKIOMA vika ja omaa syytä, jos on ylilihava. Muuthan mahdollistavat sen ylensyönnin, liikkumattomuuden yms. Oletko IKINÄ katsonut sarjaa hengenvaarallisesti lihava ? Tai muita vastaavia ? Et ole tainnut. Suosittelen niiden katselemista ENNEN, kuin tulisin tänne tuota jauhamaan. 

Vierailija
53/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilön oma vastuu unohdetaan nykyisin kaikessa. Aina on joku muu syyllinen oli kyseessä mikä tahansa rahaan tai muuhun elämänhallintaan muuten liittyvä asia.

Nykyisin on näitä tutkijoiden ulostuloja näistä. Ihan naurettavaa. 

DUODECIM

Akateeminen tyyppi kirjoituspöydän takana omassa työhuoneessaan "tutkii" eikä mitään töitä tee.

Aamu klo 9 saapuu.

Kahvit.

Klo 11.30 onkin jo lounas.

Kahvit.

Klo 13.30 iltapäiväomena.

Kahvit.

Työpäivä päättyy klo 15.30.

On se raskasta tuo tutkimustyö Meilahden kampuksella.

Vierailija
54/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa lihava nainen selittää, että lihavuus on sairaus. Todella uskottavaa. Lihavuusleikkaukset ovat ensimmäinen asia, mitkä pitäisi lopettaa. Toki jos potilas ne itse maksaa, niin sitten asia on ok.

Lihavuus on aina omaa syytä. Lihavien mielipiteillä ei ole merkitystä.

Vierailija
55/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että taustalla on sairaus nimeltä addiktioherkkyys, joska ilmenee joillain ihmisillä esim. liiallisena syömisenä ja joillain toisilla liiallisena juopotteluna.

Jossain vaiheessa on syönyt itsensä sairaalloisen ylipainoiseksi ja juonut itsensä rapajuopoksi. Siinä vaiheessa ylensyöminen ja alkoholismi ei ole enää oma valinta vaan se on jo kroonistunut. 

Tätä ei olla ikinä kuultu.

Sinä olet neropatti.

Vierailija
56/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarallista normalisoida ylipaino. Nuorena ei ole mitään vaivoja vielä eikä sokerit, kolesterolit tai verenpaine vielä nouse vaikka painoa olisi 100kg. Mutta kun ikää tulee, alkaa väistämättä maksu näistä kiloista. Kroppa kroonisessa tulehdustilassa. Polvet, lonkat ja jalkaterät paukkuu, lääkitykset alkaa jne. 

Herätys nuoret! Älkää tehkö sitä itsellenne!!!  =( 

nimimerkillä Minä tein ja nyt ihan rampana 5-kymppisenä

Vierailija
57/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas täällä minä minä ajattelua. Monilla on todella vaikeaa asettua toisen ihmisen asemaan. Riippuvuus huumeisiin, alkoholiin tai ruokaan on sairaus, josta ei pidä syyllistää. Itselleni laihdutuslääke tuonut avun. Syöminen vähentynyt. Nyt taidan olla sellainen palstan ”normaali”, jota ei himot kiusaa ruoan suhteen. Ihanaa, kun ruoka ei hallitse elämää. Kiitos mysimbalääke.

Paljonko olet laihtunut ja missä ajassa?

Mistä mihin. Kilogrammat, kerro.

Vierailija
58/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on, samoin alkoholismi, tupakointi ja huumetkin. Kaikkia pitää sääliä ja tukea. Narkkari oli pakotettu ottamaan se ensimmäinen piikin ja lihavakin oli sairautensa takia aivosumussa ja söi siksi karkkia ja roskaa. Se nyt vaan on tieteellinen fakta että jos syöt sen oikean määrän kcal ja oikeaa ruokaa, niin et liho! Mikä tuossa on vaikeaa ja miksi taas pitäisi sääliä jotain ryhmää joka ei vaan jaksa huolehtia itsestään??? Jollei jaksa tai ymmärrä, sitten lihoo, jollei oma peilikuva säikäytä niin miksi sekin pitäisi kipata yhteiskunnan riesaksi???

Vierailija
59/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus itsessään johtuu vain liikaa syömisestä. Mutta siihen johtavat tekijät jostain muusta.

Itse olen koko elämäni seurannut siskojani, joilla on täysin erilainen suhde ruokaan ja herkkuihin kuin minulla, vaikka saatiin tasan sama kasvatus ruoan suhteen. Heillä ei ole mitään rajoja herkkujen ja roskaruoan suhteen. Ja heillä tekee niitä koko ajan mieli. Itse taas pystyn olemaan helposti ilman herkkuja, vaikka niitä olisi päivästä toiseen nenän alla. Ei vaan tee mieli ja mielummin syön makeanhimoon vaikka mangoa, vesimelonia tai pensasmustikoita. Ja näin on ollut ihan pienestä asti. En osaa sanoa miten itse suhtautuisin tai osaisin tehdä hyviä valintoja, jos kaikkea epäterveellistä tekisi mieli 24/7.

Käykö sulle tavallinen mustikka?

Käykö puolukka? vai jääkö pyörimään niinkuin puolukka pill.uun?

Vierailija
60/141 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on sairaus.

😅

Nii-i

😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä