Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suihkussa käyminen, saati hiustenpesu tuntuu lähestulkoon raskaalta ja vastenmieliseltä kotityöltä. Onko teillä muilla näin?

Vierailija
07.05.2026 |

Pitää ihan pakottaa itsensä suihkuun, millään ei viitsisi, mutta pakko voidakseen olla ihmisten ilmoilla.

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkussa käynti itsessään on ok, mutta kyllästyttää  toistaa samoja asioita. Joka päivä ne lukuisat wc-käynnit, peseytyminen, ruokailut jne. Suurin osa päivästä menee kun toistat samoja juttuja.  

Laskin kerran huvikseni, että jos ihminen käy keskimäärin 3 kertaa päivässä kusella, ja elää 80-vuotiaaksi, hän on käynyt elämänsä aikana noin  87 600 kertaa kusella.  Ja jos yksi käynti kestää käsienpesuineen noin 5 minuuttia, ihminen on kasikymppisenä viettänyt vessassa noin 438 000 minuuttia.  Sama koskee nukkumista. Noin 8 tunnin yöunilla 80-vuotias on nukkunut elämässään  noin 233 600 tuntia.   Eii ihme, että joskus masentaa ja tylsistyttää kun robotin tavoin toistat samoja asioita.

Jep, syömistäkään ei jaksaisi aina, pitää keskeyttää muut, kivemmat tekemiset. Ja just vessakäynnit kans. Ja aina samat uudestaan ja uudestaan.. olis kiva kun pesis tukan, imurois, laittaus tiskit, maalais aidan yms niin ne kans pysyis eikä niin et taas pitää kohta uudestaan toistaa samat. Sama et pysyis kaikki huonekalut, matot ym koko ajan kunnoltaan uutena niin ei tarvis esim ärsyyntyä kolhuista ja jäljistä ja maton likaisuudesta tai et nukka painunu kasaan ja taas pitäs olla hommaamassa uutta tai vähintään kunnostamassa tai sit pitää vaan yrittää sietää epäsiistejä/viallisia asioita. Esim mun mies aina kun oon tarkka et asiat pysyy siistinä niin saattaa sanoo, et no pitää nyt elää pystyä et ostaa sit uuden. Minusta kauhee vaiva ettiä joku uus sohva kun vaivalla ettiny ja hommannu nykyisen. Mielummin yrittää pitää sen mahdollisimman pitkään hyväkuntoisena ja siistinä ettei tarvi ettiä ja ostaa uutta kun ei vaan jaksa olla koko ajan hommaamassa ja kunnostamassa jotain. 

Ei kannata lihoakkaan kun ei vaatteet mshdu ja pitää ostaa uusia..ei jaksais. Jos siis entiset on mieleisiä ja kivoja mistä tykkää. 

Vierailija
142/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokailtainen pesurutiinikin ärsyttää eikä jaksais mut pakko. Siis ensiksikin riisu, pese kainalot, pese alapää, pese kasvot, pese hampaat. Sit vielä hammasvälit putsaa väliharjalla/lankaimella. Rasvaa naama ja kädet, jos joku kynnenvierushaava tms, siihen vielä erikseen bepanthenia. Mieti kun vois vaan riisua ja mennä nukkumaan. 

Joskus pesen jo vaikka iltakuudelta nuo kaikki muut paitsi hampaat vielä just ennen nukkumaanmenoa. Jos en siis lähde enää minnekään ulos tms. Rikkoo vähän rutiineja ja on kiva yllätys kun ne on jo tehty kun menee nukkumaan. Et ainiin, pesut tehty jo jeee! Sama jos saunoo päivemmällä eikä illalla. Illasta kiva sit kun ei tarvi enää peseytyä paitsi hampaat.

Sama muissakin asioissa. Tekee välillä eri aikaan päivästä ja eri järjestyksessä niin mukavempaa. Tyyliin joku imurointi tai kylppärin siivous. Jos tekee  yleensä tietyssä järjestyksessä asiat niin tekeekin ihan sekaisin niin sit kiva kun putsaa vaikka lavuaaria niin todeta et jes pöntön pesinkin jo kun yleensä ajattelee et äh, vielä pönttö pitää pestä. js Imuroi eri järjestyksessä huoneet mitä yleensä. 

Tai kun menee saunaan niin peseytyykin ensin kunnolla ja sit saunoo ja sit vaan lopuksi huuhtelee. Kiva kun ei tarvi lopuksi niitä ärsyttäviä pesuja. 

En ole edes kotona iltakuudelta niin etten lähtisi enää mihinkään. Istuuko ihmiset kaiken vapaa-ajan kotonaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vähän sairauksia, joihin lii kunta ei auttaisi.

Ainakin saa ajatukset pois ja mitään hait taa ei todellakaan ole.

Juu, mullakin crohn helpottuu liikkumalla. Not.

Liikunta itse asiassa auttaa suurimpiin osiin sairauksista. Ei voi sanoa, että parantaa sairauksia (joitakin kylläkin), mutta se apu tulee endorfiinien kautta. Esimerkiksi suolistosairauksissakin ne toimivat sekä kivunlievittäjänä, että vaikuttavat suoliston toimintaan suotuisasti. 

Kuukautiskivuissa jos menen "kevyelle kävelylle" koska "liikunta auttaa :)" niin pyörryn kesken matkan ja kivut kasvaa nopeammin sietämättömiksi. Pyöräilyssä sama juttu, ties kuinka monta kertaa teininä oli pakko pysähtyä kesken koulumatkan ja jäin kivuissani makaamaan tien viereen, hölmö olin silloin ja luulin että "kuukautiset ei ole sairaus ja ei saa olla poissa koulusta". 

Vierailija
144/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 16.3. kävin viimeksi suihkussa. Vain käsiäni, naamaani ja alapäätäni olen pessyt tässä välissä. Hampaani olen pessyt kaksi kertaa viikossa, parran ajanut kerran viikossa. Onneksi hiukset on millin sänki, niin päänahan puhdistamiseksi riittää talouspaperilla pyyhkiminen.

Vierailija
145/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokailtainen ja -aamuinen hammasrutiini, joka kestää viisi minuuttia per kerta on välillä todella raskas ajatus, mutta ei auta. Hammaslääkäri sanoi, että seuraavan kerran kolmen vuoden päästä pääsee julkiselle tarkastukseen. Suuhygienistille pääsen julkisella kahden vuoden välein. Ei auta muu, kuin rassata hampaita. Ärsyttävää. Suihkussa voisin asua.

Vierailija
146/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokailtainen ja -aamuinen hammasrutiini, joka kestää viisi minuuttia per kerta on välillä todella raskas ajatus, mutta ei auta. Hammaslääkäri sanoi, että seuraavan kerran kolmen vuoden päästä pääsee julkiselle tarkastukseen. Suuhygienistille pääsen julkisella kahden vuoden välein. Ei auta muu, kuin rassata hampaita. Ärsyttävää. Suihkussa voisin asua.

En laita rahojani vapaaehtoisesti yksityiselle hammaslääkäriasemalle siis.

t. sama

Vierailija
147/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat suihkut on suunnilleen ihaninta, mitä tiedän. Lämmin vesi iholla rentouttaa ja laskee stressitasoja välittömästi. Rakastan myös kuumia kylpyjä. Ei haittaa yhtään pestä hiuksia, tms, kun saa olla suihkussa. Pienestä lapsesta asti on ollut näin. 

Vierailija
148/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää käydä suihkussa. On kylmä, kun menee suihkuun, vesi sattuu hartioihin, inhottavia yksittäisiä pisaroita roiskuu, silmät kastuu, vielä kylmempi on, kun tulee pois suihkusta. Kuivaaminenkin on työlästä. Todella vastenmielinen tapahtuma enkä käy suihkussa joka päivä, mutta monta kertaa viikossa kuitenkin. Hiusten pesua en siinä inhoa, vaan se on melkein parasta, kun saa avata hyvän tuoksuisia pulloja ja hieroa sampoota päähän ja suihkugeeliä ihoon. 

Päästän kylmät vedet tulemaan sankoon jottei tulisi sitä veemäistä kylmänpoltetta siitä vesisuihkusta, joka on inhottava tunne varsinkin talvikuukausina. Vasta kun suihkusta tulee lämmintä alan pesemään. Sankoon jääneen veden käytän sitten vaikka pissan huuhteluun.

Olen ollut nyt vuosia kroonisesti väsynyt. Tuo tukan pesu alkaa olla todella rasittavaa ja hoitoainetta en jaksa käyttää enää ollenkaan, kun sekin on vain yksi ylimääräinen tympeä työvaihe lisää. Olisipa kylpyamme.

Vierailija
149/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa kerran viikossa. Rasvaan sen jälkeen kasvoni. Hiukset kiedon pyyheturbaaniin vähäksi aikaa ja sitten selvitän hiuksista takut. Annan kuivua vapaasti. Pitkiä hiuksiani on kehuttu kauniiksi ja varmaan yksi syy siihen on, etten käsittele niitä föönillä. Syön terveellisesti, joten se auttaa sekä hiusteni, että ihoni hyvinvointiin. Iho ei kutise eikä edes päänahka. Käytän vain herkän ihon hajuttomia tuotteita.

Onneksi kerran viikossa suihku yleensä riittää, koska minäkään en nauti suihkussa käynnistä. Sen jälkeen on kyllä hyvä olla.

Vierailija
150/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 16.3. kävin viimeksi suihkussa. Vain käsiäni, naamaani ja alapäätäni olen pessyt tässä välissä. Hampaani olen pessyt kaksi kertaa viikossa, parran ajanut kerran viikossa. Onneksi hiukset on millin sänki, niin päänahan puhdistamiseksi riittää talouspaperilla pyyhkiminen.

Sinä olet jo saastainen.

Vierailija
151/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vähän sairauksia, joihin lii kunta ei auttaisi.

Ainakin saa ajatukset pois ja mitään hait taa ei todellakaan ole.

Juu, mullakin crohn helpottuu liikkumalla. Not.

Liikunta itse asiassa auttaa suurimpiin osiin sairauksista. Ei voi sanoa, että parantaa sairauksia (joitakin kylläkin), mutta se apu tulee endorfiinien kautta. Esimerkiksi suolistosairauksissakin ne toimivat sekä kivunlievittäjänä, että vaikuttavat suoliston toimintaan suotuisasti. 

Juuei. Mulla (crohn, 20 vuotta jo) on kevennetty työtä koska 15000 askelta vuorossa ja 100% työaika vaan on liikaa. Energiataso ei nouse sinne mihin terveellä ja imeytymishäiriöt pitävät huolta siitä, että näin on jatkossakin. Kivuista en onneksi kärsi. Endorfiinit otan piikkimatosta, liikunnasta en ole niitä koskaan löytänyt. Ja juu, laiha olen ja alkoton, sattuneesta syystä.

Vierailija
152/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan suihkussa käymistä! Johtuu varmaan siitä, että kylpyhuone on tilava, valoisa ja lämmin, siellä on kylpylätunnelma. Lattialämmitys takaa lämpimät varpaat, lisäksi lattialla on iso, pehmeä matto, toinen pienempi kampauspöydän alla. Käyn suihkussa aamulla herätäkseni kunnolla, illalla pesemässä päivän pölyt pois. Hiukset pesen pari-kolme kertaa viikossa.

Molemmille on omat lavuaarit ja omat laatikostot, ei tarvitse jakaa.
Rasvaan tuoksuttomalla kosteusvoiteella koko kropan, kasvoihin käytän seerumia ja yö-/päivävoidetta ja aurinkovoidetta, teen lyhyen kasvohieronnan aamuin illoin ja nautin olemassaolostani.

Vierailija
153/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että miten likaisia te jotkut olettekaan! Onneksi ei nähdä livenä. 

Vierailija
154/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aiemmin tuntui. Mutta kun huomasin pari vuotta sitten, että nukun paremmin iltasuihkun jälkeen, niin aloin käydä joka ilta. 

Hiusten pesun välejä pidennän kuivashampoon avulla. 

Nyt kun en enää meikkaa, jää enemmän aikaa pesulla käyntiin. Naaman putsaus pakkelista (meikkivoide, ripsiväri ym) oli inhottavinta ja työläintä hommaa. Onneksi enää ei tarvitse.

Vierailija
155/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu koti on paras paikka. Tee vaikka tonnista palapeliä.. ärsyttää keskeyttää jonku ruuan laiton takia tai kun pyykkikone piippaa saatikka jos pitäs lähtä suihkuun. tai kakalle. 

Vierailija
156/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aiemmin tuntui. Mutta kun huomasin pari vuotta sitten, että nukun paremmin iltasuihkun jälkeen, niin aloin käydä joka ilta. 

Nyt kun en enää meikkaa, jää enemmän aikaa pesulla käyntiin. Naaman putsaus pakkelista (meikkivoide, ripsiväri ym) oli inhottavinta ja työläintä hommaa. Onneksi enää ei tarvitse.

Jep, kuka jaksaa meikata? Luulen ettei kukaan näistä tässä ketkussa jotka ei jaksa käydä suihkussa, syödä eikä kakalla. Saati ostaa uusia vaatteita tai sohvaa. 

Vierailija
157/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kuka jaksaa meikata? Luulen ettei kukaan näistä tässä ketkussa jotka ei jaksa käydä suihkussa, syödä eikä kakalla. Saati ostaa uusia vaatteita tai sohvaa. 

Mulla on aina tukka ponnarilla. Ollu viimeset 10v varmaan. Öisinkin. Paitsi suihkun jälkeen auki muutaman tunnin et ehtii kuivua. Kuka jaksaa tukkaa laittaa.. 

Vierailija
158/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet jo saastainen.

Pääasia että persu on puhdas!

Vierailija
159/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa krooninen väsymysoireyhtymä ja kyllä, hiusten pesu on raskasta. Seistä paikallaan, kädet ylhäällä, tehdä niillä liikettä. Pitkät hiukset vielä.

Pitkät hiukset voi leikata. 

Vierailija
160/240 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitkiä hiuksiani on kehuttu kauniiksi ja varmaan yksi syy siihen on, etten käsittele niitä föönillä."

Miksei kukaan kertonut nuorelle Kekkoselle, ettei kannata föönata?