Suihkussa käyminen, saati hiustenpesu tuntuu lähestulkoon raskaalta ja vastenmieliseltä kotityöltä. Onko teillä muilla näin?
Pitää ihan pakottaa itsensä suihkuun, millään ei viitsisi, mutta pakko voidakseen olla ihmisten ilmoilla.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
En pidä suihkussa käymisestä. En hiusten pesusta. En uimisesta. En mistään vesileikeistä. Olen kuivan maan maakrapu.
Kumma tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynti itsessään on ok, mutta kyllästyttää toistaa samoja asioita. Joka päivä ne lukuisat wc-käynnit, peseytyminen, ruokailut jne. Suurin osa päivästä menee kun toistat samoja juttuja.
Laskin kerran huvikseni, että jos ihminen käy keskimäärin 3 kertaa päivässä kusella, ja elää 80-vuotiaaksi, hän on käynyt elämänsä aikana noin 87 600 kertaa kusella. Ja jos yksi käynti kestää käsienpesuineen noin 5 minuuttia, ihminen on kasikymppisenä viettänyt vessassa noin 438 000 minuuttia. Sama koskee nukkumista. Noin 8 tunnin yöunilla 80-vuotias on nukkunut elämässään noin 233 600 tuntia. Eii ihme, että joskus masentaa ja tylsistyttää kun robotin tavoin toistat samoja asioita.
Sainpa hyvät naurut. Insinöörikös on kiinnostunut moisista laskelmista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Mulla on jotain nepsyyttä varmaan ja siirtymät kuiva-märkä-kylmä-lämmin-välillä tuntuu yhtä mielekkäältä kuin varpaankynsien repiminen irti.
Myös edellisen mainitsema aika vtuttaa, mieluummin sitä tekisi lyhyenä vapaa-aikanaan jotain mielekkäämpää kuin puunaisi tukkaansa.
Haha, mulla adhd:na kyllästyttää toisto. Hitto että on tylsää pestä aina samaa kroppaa ja tukkaa, vuodesta toiseen. Meikkaamisen kanssa on sama, aina sama naama.
Tämä! argh, mutta lohduttavaa tietää etten oo ainoo...luulin jo että mussa on jotain pahasti vialla (muutaku adhd kans)
No onhan ihmisissä jotka eivät käy päivittäin pesulla jotain vialla! Suihkussa käynti ja hiusten peseminen ovat elämän suuria nautintoja. Uiminen myös, etenkin järvissä ja merissä. Ymmärrän, jos uimataito on huono, ettei sellainen innosta. Mutta jos suihkuun meno on vastenmielistä, koko elämänhallinnassa on jotain hälyttävää.
Näin ne kirjainyhdistelmät vaikuttaa aivoissa teillä. Hajuvettä päälle ja pistävän hajuisena miehen viereen. TOMMY GIRL nuuh nuuh 👃
En myöskään tykkää käydä suihkussa ja etenkin hiusten pesu on ikävää
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas Sonta-Soilet, Lanta-Lasset ja Kuona-Kullervot koolla.
Kyllä minä käyn päivittäin suihkussa ja pesen joka kerta hiuksetkin vaikken tykkää siitä hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla joku atooppinen ekseema vai miksi rasvaatte itseänne suihkun jälkeen? MInä en rasvaa ikinä, koska siitä tulisi vain taas rasvainen ja likainen olo. Kaikki vaatteet ja petivaatteetkin ovat sitten rasvassa... yök. Suihkun jälkeen vain kuivaaminen pyyhkeellä, antiperspirantit kainaloon ja se riittää. Puhdas terve iho ei rasvoja kaipaa.
Mitä väliä onko atopiaa vai ei. Jos iho tuntuu kuivalle niin se kannattaa rasvata jo ihan omankin mukavuuden vuoksi. Kosteusvoiteen pitää imeytyä eikä jäädä ihon pintaan rasvaksi ja tarttumaan vaatteisiin tai lakanoihin. Kosteutettu iho sitäpaitsi tuntuu ja näyttää paremmalta kuin kuivuuttaan hilseilevä ja haavoille altis iho. Aina ihmetyttää miksi ihon rasvaus herättää aina niin paljon vastustusta
Vierailija kirjoitti:
Sama! Mutta ensin joutuu vääntään ainakin tunnin että edes jaksaa nousta sängystä. Sitten vasta kun on tarpeeks kova pissihätä niin on vaan pakko. Hampaat pesen joka tonen päivä, suihkussa ja pesulla käyn ehkä 3 kertaa kuussa. Kun ei vaan jaksa!
Mitä sinä teet arkisin? Kolme kertaa kuussa on vähän.
Vierailija kirjoitti:
En ole ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen pessyt hiuksiani itse. Kampaaja pesee kerran viikossa, se riittää.
Depiksen myötä en ole vuosiin käynyt suihkussa. Osapesut riittävät.
Toki vaikuttaa myös se, että palelen suihkussa. Inhoan märkyyttä.
Osapesut vain? Muu osa kehoa ollut vuosia pesemättä?
Kyllä pitkä paksu tukka on työläs. Ensin kastelu, sitten shampoon levitys. Shampoota kuluu paljon. Huuhtelu ja hoitoaine. Vähän lisää maskia. Huuhtelu, kuivaus. Lisää hoitoainetta, harjaus ja myöhemmin öljyä.
Vapaa kuivuminen vie pitkän ajan, varsinkin kylmällä säällä. Kiitos kesä ja auringon kuivattava vaikutus. Kaikissa hiuslaaduissa on omat ongelmat mitkä vaihtelee. Helppohan se on ohut tukka pestä ja kuivaakin nopeasti. Ei ole kuuma tai painava helteillä 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen pessyt hiuksiani itse. Kampaaja pesee kerran viikossa, se riittää.
Depiksen myötä en ole vuosiin käynyt suihkussa. Osapesut riittävät.
Toki vaikuttaa myös se, että palelen suihkussa. Inhoan märkyyttä.
Osapesut vain? Muu osa kehoa ollut vuosia pesemättä?
Osapesu on vain hätätapaus. Jos suihkua ei ole käytössä. Paksu pyyhe tai kylpytakki suihkunnviereen, niin saa lämmön pysymään.
Huomenna tulee kahdeksan viikkoa kun kävin suihkussa. Aamu seitsemästä lähtien olen ajatellut suihkuun menoa, muttei vieläkään innostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa oli juuri käydä saunassa. Pesin hiukset, laitoin hiusnaamion, annoin vaikuttaa pyyhkeen alla löylyjen ajan, sitten hoitoaineen ja lopuksi pesin itseni ihanalla MFK suihkusaippualla ja rasvasin saman sarjan (aqua universalis) body lotionilla.
Pesin kasvot, ja kohta aloitan ihonhoitorutiinit.
Kuka muka ei pidä peseytymisestä? Puhtaat lakanat odottavat.
Sauna tekee erityisen puhtauden tunteen. Ehkä siinä iho puhdistuu vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkä paksu tukka on työläs. Ensin kastelu, sitten shampoon levitys. Shampoota kuluu paljon. Huuhtelu ja hoitoaine. Vähän lisää maskia. Huuhtelu, kuivaus. Lisää hoitoainetta, harjaus ja myöhemmin öljyä.
Vapaa kuivuminen vie pitkän ajan, varsinkin kylmällä säällä. Kiitos kesä ja auringon kuivattava vaikutus. Kaikissa hiuslaaduissa on omat ongelmat mitkä vaihtelee. Helppohan se on ohut tukka pestä ja kuivaakin nopeasti. Ei ole kuuma tai painava helteillä 😄
Ei mulla, pestessä. Lasimainen hiuslaatu ei ime paljoa vettä eikä myöskään kaipaa paljoa hoitoaineita, suihkutettava riittää. Pituus on vyötärölle eli latvoilla on jonkin verran ikää. Tämä sitten on sitä laatua, joka raskaana valuu pitkin päätä, lipsuu helposti nutturoista ja on lyhyenä kammottavan työläs joka-aamuinen laitettava, eli se vaiva on oikeastaan suihkun ulkopuolella. :D
Kylläpä on eriskummallinen ketju täällä. En ole koko elämäni aikana kuullutkaan ihmisistä, jotka eivät nauttisi suihkusta ja hiusten pesemisestä. Olette joitakin kummajaisia. Meitä on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella vähän sairauksia, joihin lii kunta ei auttaisi.
Ainakin saa ajatukset pois ja mitään hait taa ei todellakaan ole.
Juu, mullakin crohn helpottuu liikkumalla. Not.
No hyvä. Sovitaan sitten niin että liikunta ei sovi eikä ole hyväksi jos on mitään kroonista sairautta. Päin vastoin kuolet aiemmin jos kehtaat liikkua, not.
Ihme vinkumista kun ei sen vertaa kehtaa per settä nostaa että saisi normaalin ihmisen liikuntakyvyn edes aikaiseksi åja kai se siiderin lipittäminen sitten auttaa ja helv etiklinen ylipaino.
OTA LÄÄKKEES.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla, pestessä. Lasimainen hiuslaatu ei ime paljoa vettä eikä myöskään kaipaa paljoa hoitoaineita, suihkutettava riittää. Pituus on vyötärölle eli latvoilla on jonkin verran ikää. Tämä sitten on sitä laatua, joka raskaana valuu pitkin päätä, lipsuu helposti nutturoista ja on lyhyenä kammottavan työläs joka-aamuinen laitettava, eli se vaiva on oikeastaan suihkun ulkopuolella. :D
Kyllä. Ei pysy missään, vaan karkaa kampauksista ilman massiivista määrää kemikaaleja. On aikamoinen läpikäyminen päänahkaa puhdistaessa. Ja pituuksia saa hoitaa todella paljon, jos erehtyy käsittelemään liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei pysy missään, vaan karkaa kampauksista ilman massiivista määrää kemikaaleja. On aikamoinen läpikäyminen päänahkaa puhdistaessa. Ja pituuksia saa hoitaa todella paljon, jos erehtyy käsittelemään liikaa.
Mä olen valinnut mekaanisen ansoituksen ja kiinnitän sen hengettömillä, olen liian laiska tuotteisiin. Kymmenkunta pinniä sen varsinaisen pitimen lisäksi, hiuslakka korvatupsuihin ja menoksi.
Tämä on hyvä ja hyödyllinen ketju! Neuroepätyypilliset aivot ja hermosto ovat esim suihkussa aikamoisessa aistiärsyketulvassa. Varsinkin väsyneenä/ kuormittuneena se vaan voi olla liikaa. Neurotyypilliset eivät tätä ymmärrä, koska he eivät koe asioita samalla tavoin. Suurin osa ihmisistä on neurotyypillisiä, neuroepätyypilliset ovat vähemmistö. Siksi arjen käytännöt ovat yleensä sen neurotyyppillisen enemmistön mukaan toimivia ja helppoja, mutta neuroepätyypillinen kamppailee näiden tapojen ja oletusten kanssa päivittäin. Ja kuulee (ja siksi myös itse luulee) olevansa: laiska, tyhmä, saamaton, impulsiivinen, jäykkä, hankala, ärsyttävä, kärsimätön, mahdoton, luulosairas, idiootti, jne...
Ei, emme ole, olemme saatanan sinnikkäitä ja joudumme ponnistelemaan jatkuvasti pärjätäksemme edes jotenkin "tavallisessa arjessa". Vaan sitten kun olemme omien vahvuuksiemme äärellä, niin kukoistamme. 💪👍 Vaikka olisikin tukka pesemättä.
Toivoisin enemmän tietoa ja ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Ja ei, nämä aivojen ja hermoston erot eivät ole keksittyjä juttuja, vaan täysin mitattavissa olevia asioita nykytieteen avulla. Olipa sitten neurotyypillinen tai neuroepätyypillinen, niin ei kannata olettaa, että muut ihmiset toimivat/ tuntevat juuri samoin kuin itse. Olemme monin tavoin erilaisia ja se on rikkaus. Ilman erilaisuutta olisimme kuolleet ihmislajina sukupuuttoon jo kauan sitten.
Ihanaa oli juuri käydä saunassa. Pesin hiukset, laitoin hiusnaamion, annoin vaikuttaa pyyhkeen alla löylyjen ajan, sitten hoitoaineen ja lopuksi pesin itseni ihanalla MFK suihkusaippualla ja rasvasin saman sarjan (aqua universalis) body lotionilla.
Pesin kasvot, ja kohta aloitan ihonhoitorutiinit.
Kuka muka ei pidä peseytymisestä? Puhtaat lakanat odottavat.