Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suihkussa käyminen, saati hiustenpesu tuntuu lähestulkoon raskaalta ja vastenmieliseltä kotityöltä. Onko teillä muilla näin?

Vierailija
07.05.2026 |

Pitää ihan pakottaa itsensä suihkuun, millään ei viitsisi, mutta pakko voidakseen olla ihmisten ilmoilla.

Kommentit (240)

Vierailija
201/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus laiskuuttaa myös hampaiden pesu ym iltatehtävät, mutta aina ne kuitenkin teen.

Vierailija
202/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vähän sairauksia, joihin lii kunta ei auttaisi.

Ainakin saa ajatukset pois ja mitään hait taa ei todellakaan ole.

Juu, mullakin crohn helpottuu liikkumalla. Not.

Liikunta itse asiassa auttaa suurimpiin osiin sairauksista. Ei voi sanoa, että parantaa sairauksia (joitakin kylläkin), mutta se apu tulee endorfiinien kautta. Esimerkiksi suolistosairauksissakin ne toimivat sekä kivunlievittäjänä, että vaikuttavat suoliston toimintaan suotuisasti. 

Kuukautiskivuissa jos menen "kevyelle kävelylle" koska "liikunta auttaa :)" niin pyörryn kesken matkan ja kivut kasvaa nopeammin sietämättömiksi. Pyöräilyssä sama juttu, ties kuinka monta kertaa teininä oli pakko pysähtyä kesken koulumatkan ja jäin kivuissani makaamaan tien viereen, hölmö olin silloin ja luulin että "kuukautiset ei ole sairaus ja ei saa olla poissa koulusta". 

Kuukautiskivut kun vähänkin antaa merkkejä niin heti parasetamoli ja ibuprofeiinit molemmat naamariin. Ei pääse yltymään liian koviksi eikä tarvi kärsiä. Toistaa taas jos meinaa vaan tuntuakin kipua. 

Joskus yläasteella lähin kesken päivän koulusta kk kipujen takia. Ei ollu särkylääkettä mukana ja kärvistelin liian pitkään. Kivut oli jo niin kovat et oksensin tienviereen lumihankeen matkalla kotiin. Helpotti vasta kun otin heti kotona kunnolla lääkettä. Toki piti vielä odottaa et se vaikuttaa. Siks otan aina heti kun vähänkin tuntuu enkä kärsi yhtään. 

Oletat että en ole tajunnut kokeilla perus burana+panadol yhdistelmää? 800mg burana ja 1g panadol, kyllä mä ne aina otan 6-8 tunnin välein usean päivän putkeen menkkojen ajan. Mut ei auta. Sietämättömät kivut tulee silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamun paras hetki, lämmin suihku. 

Pitkät hiukset, pesen kevyesti ja annan kuivua.

Vierailija
204/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorempana. Nyt ei enää kohdistu tuohon, mutta tiettyihin kotitöihin kyllä.

Vierailija
205/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kaikilla joku atooppinen ekseema vai miksi rasvaatte itseänne suihkun jälkeen? MInä en rasvaa ikinä, koska siitä tulisi vain taas rasvainen ja likainen olo. Kaikki vaatteet ja petivaatteetkin ovat sitten rasvassa... yök. Suihkun jälkeen vain kuivaaminen pyyhkeellä, antiperspirantit kainaloon ja se riittää. Puhdas terve iho ei rasvoja kaipaa.

Vierailija
206/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta itse asiassa auttaa suurimpiin osiin sairauksista. Ei voi sanoa, että parantaa sairauksia (joitakin kylläkin), mutta se apu tulee endorfiinien kautta. Esimerkiksi suolistosairauksissakin ne toimivat sekä kivunlievittäjänä, että vaikuttavat suoliston toimintaan suotuisasti. 

Kuukautiskivuissa jos menen "kevyelle kävelylle" koska "liikunta auttaa :)" niin pyörryn kesken matkan ja kivut kasvaa nopeammin sietämättömiksi. Pyöräilyssä sama juttu, ties kuinka monta kertaa teininä oli pakko pysähtyä kesken koulumatkan ja jäin kivuissani makaamaan tien viereen, hölmö olin silloin ja luulin että "kuukautiset ei ole sairaus ja ei saa olla poissa koulusta". 

Kuukautiskivut kun vähänkin antaa merkkejä niin heti parasetamoli ja ibuprofeiinit molemmat naamariin. Ei pääse yltymään liian koviksi eikä tarvi kärsiä. Toistaa taas jos meinaa vaan tuntuakin kipua. 

Joskus yläasteella lähin kesken päivän koulusta kk kipujen takia. Ei ollu särkylääkettä mukana ja kärvistelin liian pitkään. Kivut oli jo niin kovat et oksensin tienviereen lumihankeen matkalla kotiin. Helpotti vasta kun otin heti kotona kunnolla lääkettä. Toki piti vielä odottaa et se vaikuttaa. Siks otan aina heti kun vähänkin tuntuu enkä kärsi yhtään. 

Oletat että en ole tajunnut kokeilla perus burana+panadol yhdistelmää? 800mg burana ja 1g panadol, kyllä mä ne aina otan 6-8 tunnin välein usean päivän putkeen menkkojen ajan. Mut ei auta. Sietämättömät kivut tulee silti.

En ole lukenut kuin nämä kaksi viimeistä mutta oletko kokeillut naprokseenia? 

Vierailija
207/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikeastaan. Käyn pä8vittäin suihkussa, toisinaan paristi. Saunass@ ehkä 4 tai 5 kertaa viikossa. Hiukset pesen 2-3 kertaa viikossa, riippuen hikiliikunnan määrästä. Puolipitkät hiukset, kuivaan ne föönillä. 
Tykkään puunata ja peseytyä. Rakastan vartalovoiteita, suihkusaippuoita jne. 
Jos jo pelkkä suihku tuottaisi ongelmia jaksamiseen, jäisi iho hoitamatta, hampaat pesemättä, hiukset muotoilematta jne.  Pelkästään ihonhoitoon kuluu päivässä puolisen tuntia.

Miten voit käydä saunassa pesemättä hiuksia?

Vierailija
208/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sama homma! Ongelmaa pahentaa se että suihku/vessakoppi on kokoa 1mx1,20m ja suihku on vessanpöntön päällä. Lisäksi mulla on adhd. Käyn yleensä salilla suihkussa koska siellä on enemmän tilaa, sauna, ja helpompi saada aikaiseksi salin yhteydessä. 

Vierailija
209/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan ja vihaan tukanpesua. En ole löytänyt minulle sopivaa shamppoota edes niiden monien monien ostettujen shampoopullojen joukossa ei ole ollut yhtään ainoaa sopivaa. On joko kutiava päöä seuraavana päivänä. Sitten on jotain kiun tahnaa päässä ja sitä pitää kaaputella pois. Sitten tuntuu, että tukka vaan ohenee eikä uutta hienon hienoa hiusta ole kasvamassa.

Tässä on jo riittävästi myös epäonnistumista mukana. 

Vierailija
210/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kuin nämä kaksi viimeistä mutta oletko kokeillut naprokseenia? 

Minulle toi monien kauhistelema prednisoloni eli kortisoni tabletit pelastuksen.  Lääkäri antoi reseptin ja minulla on oikein hyvä olla. 

Vierailija
211/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työelämässä enää enkä käy edes joka päivä suihkussa. Tukka korkeintaan 2 kertaa viikossa. Tietysti ns. pikapesut joka päivä tai vaikka toisenkin kerran. 

Tukkaa inhoan.

Vierailija
212/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa joku taluttamaan sinut suihkuun ja pesemään hiukset jne.

Vierailija
213/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa joku taluttamaan sinut suihkuun ja pesemään hiukset jne.

Hii, en halua ketään siinä lähellä pyörimään. Joskus mies pyrkii samaan aikan WC istuimelle, vitsi .

Vierailija
214/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokailtainen pesurutiinikin ärsyttää eikä jaksais mut pakko. Siis ensiksikin riisu, pese kainalot, pese alapää, pese kasvot, pese hampaat. Sit vielä hammasvälit putsaa väliharjalla/lankaimella. Rasvaa naama ja kädet, jos joku kynnenvierushaava tms, siihen vielä erikseen bepanthenia. Mieti kun vois vaan riisua ja mennä nukkumaan. 

Joskus pesen jo vaikka iltakuudelta nuo kaikki muut paitsi hampaat vielä just ennen nukkumaanmenoa. Jos en siis lähde enää minnekään ulos tms. Rikkoo vähän rutiineja ja on kiva yllätys kun ne on jo tehty kun menee nukkumaan. Et ainiin, pesut tehty jo jeee! Sama jos saunoo päivemmällä eikä illalla. Illasta kiva sit kun ei tarvi enää peseytyä paitsi hampaat.

Sama muissakin asioissa. Tekee välillä eri aikaan päivästä ja eri järjestyksessä niin mukavempaa. Tyyliin joku imurointi tai kylppärin siivous. Jos tekee  yleensä tietyssä järjestyksessä asiat niin tekeekin ihan sekaisin niin sit kiva kun putsaa vaikka lavuaaria niin todeta et jes pöntön pesinkin jo kun yleensä ajattelee et äh, vielä pönttö pitää pestä. js Imuroi eri järjestyksessä huoneet mitä yleensä. 

Tai kun menee saunaan niin peseytyykin ensin kunnolla ja sit saunoo ja sit vaan lopuksi huuhtelee. Kiva kun ei tarvi lopuksi niitä ärsyttäviä pesuja. 

Mutta jos teen noin niin ehdin hiota uudelleen ja likaantua. 

Vierailija
215/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan viimeiseen kuuteen vuoteen pessyt hiuksiani itse. Kampaaja pesee kerran viikossa, se riittää.

Depiksen myötä en ole vuosiin käynyt suihkussa. Osapesut riittävät.

Toki vaikuttaa myös se, että palelen suihkussa. Inhoan märkyyttä.

Vierailija
216/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä inhoan ja vihaan tukanpesua. En ole löytänyt minulle sopivaa shamppoota edes niiden monien monien ostettujen shampoopullojen joukossa ei ole ollut yhtään ainoaa sopivaa. On joko kutiava päöä seuraavana päivänä. Sitten on jotain kiun tahnaa päässä ja sitä pitää kaaputella pois. Sitten tuntuu, että tukka vaan ohenee eikä uutta hienon hienoa hiusta ole kasvamassa."

Tuntuuko siltä, että päänahka kutiaa, vai tuntuuko siltä, niin kuin jotain nousisi ylöspäin päänahasta? Jos tuntuu jälkimmäiseltä, shampoo tuolloin on irroittanut töhnää päänahasta ja voit kaapia sen hellästi pois vaikkapa apteekista ostetulla kaksirivisellä metallisella täikammalla. Kyseinen täikampa on tehokas, mutta ei raavi päänahkaa verille. Se on tärkeää selvittää, että onko tahnan syynä seborrooinen ekseema, psoriasis, huonot pesuaineet, vitamiinien puutos tms. Kun syy selviää, on täsmähoitoa saatavilla. Kutinaan löytyy myöskin apu, kun syy selviää.

Vierailija
217/240 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis olla sellanen pesijä kuin Kauppaneuvos Paukku -ohjelmassa joskus 90-luvulla. Siis se saunottaja, muistatteko? 

Vierailija
218/240 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikeastaan. Käyn pä8vittäin suihkussa, toisinaan paristi. Saunass@ ehkä 4 tai 5 kertaa viikossa. Hiukset pesen 2-3 kertaa viikossa, riippuen hikiliikunnan määrästä. Puolipitkät hiukset, kuivaan ne föönillä. 
Tykkään puunata ja peseytyä. Rakastan vartalovoiteita, suihkusaippuoita jne. 
Jos jo pelkkä suihku tuottaisi ongelmia jaksamiseen, jäisi iho hoitamatta, hampaat pesemättä, hiukset muotoilematta jne.  Pelkästään ihonhoitoon kuluu päivässä puolisen tuntia.

Miten voit käydä saunassa pesemättä hiuksia?

Jätän pään saunan ulkopuolelle.

Vierailija
219/240 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan ja vihaan tukanpesua. En ole löytänyt minulle sopivaa shamppoota edes niiden monien monien ostettujen shampoopullojen joukossa ei ole ollut yhtään ainoaa sopivaa. On joko kutiava päöä seuraavana päivänä. Sitten on jotain kiun tahnaa päässä ja sitä pitää kaaputella pois. Sitten tuntuu, että tukka vaan ohenee eikä uutta hienon hienoa hiusta ole kasvamassa.

Tässä on jo riittävästi myös epäonnistumista mukana. 

Peset hiuksia liian harvoin etkä varmaankaan tee tuplapesua tai hiero shampoota päänahkaan riittävän kauan.

Vierailija
220/240 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas Sonta-Soilet, Lanta-Lasset ja Kuona-Kullervot koolla.