IS toimittaja soluttautui palvelutaloon hoitajaksi – ja näki arjen, jossa kuoleva vanhus huusi yksin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html
Tällaistako on meidän vanhusten hoito? 1700€ kuukaudessa, tuohon hintaan saisi kaksion Kampista Helsingin ydinkeskustasta! Kunnon kusetusta taas. Joskus IS:kin tekee hyvää journalismia
-Vanhus istuu omassa kusessaan "joo ehtii illemmallakin vaihtaa vaipat"
- Turvarannekkeiden kutsuihin ei vastata, kun niin monia vääriä hälytyksiä tulee, niitä ei jakseta lukea
- Moni ei osaa edes vaihtaa turvarannekkeiden pattereita
- Väitetään että Suomi/Ruotsi onnistuu henkilökunnalta, mutta moni ei osaa kumpaakaan vaan taukotilassa keskustelut käydään englanniksi
- Ei ehditä kunnolla syöttää vanhuksia
- Hoitajat selaa somea työajalla 30-60 min kerrallaan taukotilassa, samalla kun kuoleva vanhus huutaa apua
- Kaatunut ja silmänsä loukannutta vanhusta nimitellään "pandaksi"
- Talosta ei löydy sydäniskuria ollenkaan. Perustelu: laki ei vaadi, eikä tarvita paitsi henkilökunnalle voisi joskus tarvita. Siitä huolimatta että kaikilla asukkaille ei ole elvytyskieltoa
- Kun hoitajilta kysytään missä on lähin sydäniskuri, antavat väärän tiedon että 450m päässä S-Marketissa (oikeasti on Salessa 350 m päässä eri suunnalla)
- Väitetään että ulkoilumahdollisuus, mutta todellisuudessa ei päästetä ulos talvella
- Mainoslause väittää "Virikkeinen ympäristö" mutta oikeasti vanhukset istuu yksin huoneissaan tai TV ääressä
Kommentit (846)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäm meni tähän kun vanhustenhoidolla alettiin rahastamaan, lypsämään loput rahat pois kuolevalta ja homma siirtyi kunnilta veroparatiisi yrityksille.
Kaikki tehdään mahdollisimman huonosti ja halvalla, mutta mahdollisimman korkeilla kustannuksilla vanhukselle.
Eräässä paikassa vanhuksen oven taakse kasattiin yöllä tuoleja ja pöytä, ettei hän pääsisi ulos.
Juttelin hänen kanssaan kerran, kun hän oli etsimässä vaippojen kanssa hoitajaa vaihtamaan hänet kuiviin. Hänellä oli hygieniahaalari.
Hän, nainen, kertoi olleensa kansakoulunopettaja ja kertoi miten hän ei ole ikinä kenellekään tehnyt mitään pahaa ja hän oli hyvä oppilaille, mutta ei voinut kuvitellakaan millaisen lopun hän joutuu kohtaamaan. Hänen koko elämänsä pyyhkäistiin pois merkityksettömänä, kuten ihmisarvonsakin.
Raha auttaa tiettyyn pisteeseen asti.mutta ongelma on ettei näitä hoitsuja kiinnosta. Muu kuin puhelin. Hoidettavat nähdään häirikköinä.
Voisivatko Kelan tukia nostavat työttömät mennä auttamaan. Pari tuntia päivässä voisi olla merkittävä apu vanhainkodeissa. Vai onko niin että työtön makaa mieluummin uuninpankolla laiskotellen kun ei kiinnosta vanhusten asiat.
Ei ne kato voi kun tuet menee!
Kieltäydyn saattohoidosta. Hoidosta nimittäin saa kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Viikossa näkee vähän. Paljon olisi vielä näkemistä.
T: Hoitaja.
Lisää vaan dokumentteja mediaan.
Kaikki on nyt paljastettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutaloissahan käytännössä ne lääkkeet on annosjakelussa. Ja mielestäni se on oikea suunta koska tekniikka vähentää ihmimillisiä virheitä sekä säästää työaikaa niihin tehtäviin joita ei ainakaa toistaiseksi pystyty tekniikka korvaamaan.
Ja tästä annosjakelusta myös johtuu, että lääkeosaaminen "kentällä" on heikentynyt, lääkkeitä ei tunnisteta ja ei tiedetä mihin ne vaikuttaa jne.
Näinhän se ei saisi olla. Lääkkeet pitää tunnistaa, vaikka ne olisi annosjakelussa. Sellainen sovelluskin on olemassa, mistä näkee lääkkeiden ulkonäön. Ja annosjakelussakin on joskus virheitä.
Ei saisi, ei, mutta kuitenkin on. Vastavalmistuneet näkevät lääkkeitä vain pusseissa kun niitä ei itse jaeta. Ja kenellä heistä on aikaa hakea jokaisen lääkkeen kuva tietokannasta? Ja kun niitä ei hae, niin se oma "tietopankki" ei kehity.
Jos noista pitää pysyä ajantasalla niin se että kerran tunnistaa lääkkeen ei riitä. Sen verran usein noi valmisteet vaihtuu että vaikka lääkkeet tarkistaa säännöllisesti ne joutuu etsimään jostakin mikäs tämä nyt on oliko valmistenimi tässä välissä muuttunut.
Jos oikeasti halutaan että hoitolaitoksessa noista ollaa petillä niisä olisi farmaseutit.
Siltikään farmaseutin läsnäolo ei poista hoitajan vastuuta. Hoitaja on aina loppupeleissä vastuussa siitä, mitä antaa asukkaalle/potilaalle, vaikka sen olisi farmaseutti jakanut ja tarkistanut.
Eikö tässä olisi tilaus sellaiselle omankäden oikeuden porukalle, joka käy pistämässä koko laitoksen asukit (vaikka hoitajat mukaanlukien) kylmäksi ehkäistäkseen hitaan kitumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäm meni tähän kun vanhustenhoidolla alettiin rahastamaan, lypsämään loput rahat pois kuolevalta ja homma siirtyi kunnilta veroparatiisi yrityksille.
Kaikki tehdään mahdollisimman huonosti ja halvalla, mutta mahdollisimman korkeilla kustannuksilla vanhukselle.
Eräässä paikassa vanhuksen oven taakse kasattiin yöllä tuoleja ja pöytä, ettei hän pääsisi ulos.
Juttelin hänen kanssaan kerran, kun hän oli etsimässä vaippojen kanssa hoitajaa vaihtamaan hänet kuiviin. Hänellä oli hygieniahaalari.
Hän, nainen, kertoi olleensa kansakoulunopettaja ja kertoi miten hän ei ole ikinä kenellekään tehnyt mitään pahaa ja hän oli hyvä oppilaille, mutta ei voinut kuvitellakaan millaisen lopun hän joutuu kohtaamaan. Hänen koko elämänsä pyyhkäistiin pois merkityksettömänä, kuten ihmisarvonsakin.
Raha auttaa tiettyyn pisteeseen asti.mutta ongelma on ettei näitä hoitsuja kiinnosta. Muu kuin puhelin. Hoidettavat nähdään häirikköinä.
Voisivatko Kelan tukia nostavat työttömät mennä auttamaan. Pari tuntia päivässä voisi olla merkittävä apu vanhainkodeissa. Vai onko niin että työtön makaa mieluummin uuninpankolla laiskotellen kun ei kiinnosta vanhusten asiat.
Ei ne kato voi kun tuet menee!
Sinäkö maksat vuokrani, kun kela lopettaa tuet kostona vapaaehtoistyön tekemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vein mummoa katsomaan ystävätärtään hoivakotiin Joulun aikaan ja siellä oli muutama perhe vierailulla niin tuli kyllä paha mieli. Suuri osa vieraista vilkuili kännyköitään turhautuneen näköisinä ja yrittivät samalla esittää kiinnostunutta vanhuksen puheista. Mummon ystävä huomautti että ompa täällä nyt paljon väkeä kun yleensä täällä ei ole ketään. Jos ei itse kykene olee oman vanhuksen seurassa kuin puoli tuntia joskus jouluna ja sekin kännykkää räpläten niin en kauheasti syyttäisi hoitajia...
No mutta ne hoitajat on siellä töissä ja saavat palkkaa, joka on vastikkeellinen etu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttava on hoitajana hoivakodissa ja vapaa-aikana se käy vapaaehtoisena elsun eläinsuojissa. Ihmettelin että miten se jaksaa eka hoitaa mummoja ja sitten vapaa-aikanaan hoidella eläimiä, niin se sanoi että eläinten kanssa oleminen on hyvää vastapainoa henkisesti raskaalle työlle. Eli eläinten hoitaminen on eheyttävää kun mummojen hoidossa palaa loppuun vaikka kumpikin on ulosteiden siivoamista ja ruokkimista ja hoivaamista.
Eläimet on yleensä tyytyväisiä kun saavat hoitoa ja myös näyttävät sen. Miksi ihmiset pitävät lemmikkejä mutta eivät ota mummoa paijattavaksi?
Ihminen on tosiaan vanhana mahdollisesti aika painava ja silti liikuntakyvytön sekä pidätyskyvytön. Saattaa olla lähes 100 kilon ukko, jota pitää nosturilla kuljettaa vessaan ja syöttää lusikalla.
Lisäksi eläimien tilannetta ei yleensä päästetä tuohon pisteeseen, vaan viimeinen piikki on annettu jo vuosia aiemmin. Jos lasketaan ihmisen iässä, niin mahdollisesti vuosikymmeniä ennen maksimaalista elinikää.
Eli olet poliittinen nilkki?
Olen ajatellut kauan, että teillå on toki valmiit suunnitelmat ja keinot siitä, miten hävitätte ihmiset Suomesta.
En itse ole poliittinen nilkki, vaan nähnyt miten omat sukulaiset oli viimeiset vuodet vanhainkodissa. Ennemmin olen sitä mieltä, että ihmisiä hieman liian tehokkaasti pidetään elossa väkisin joissakin tilanteissa.
Omalle kohdalle melkein toivoo sitä perinteistä pumppuosaston kohtausta, joka vie nopeasti, kun on vielä suhteellisen järjissään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muistisairaus aiheuttaa jatkuvaa huutamista ja avun tarvetta. Ei kenenkään hoitajan velvollisuus silloin ole 24h vahtia kyseisestä asiakasta... Sama käytäntö toimii sairaalassa ja on täysin normaalia, että sinne ei mennä jona huudon yhteydessä.
siis joka huudon.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisään vielä tähän... se ysikymppinen puoliso tuskin asuu satojen tai jopa tuhansien kilometrin päässä vanhuksesta."
Seitsemänkymppinen puoliso ilmeisesti syustä tai toisesta asuu?
Okei, sori. Luin ilmeisesti huonosti. Eli sillä ysikymppisellä onkin siis itseään 20 vuotta nuorempi puoliso? Mä jotenkin ajattelin, että se seitsemänkymppinen olisi tämän ysikymppisen lapsi eikä suinkaan puoliso. Mutta tuo on kyllä hyvä pointti. Kun miehet alkaa viiskymppisinä etsiä itselleen nuorta vaimoa, niin ei se vaimo välttämättä rupea miksikään omaishoitajaksi. Nostaa kytkintä siinä vaiheessa, kun ukko on liian vanha. Miehet harvemmin ottavat iseään 20 vuotta vanhemman naisen.
Melko usein käy niin että ei se 70 vuotias nainenkaan rupea hoitamaan puolisoa joka sairastuu 70 vuotoasna niin että tarvitsee apua päivittäin esim. pukemisessa.
Vaikka se vähän karua onkin että seitsemän kymppinen voi puolisolleen sanoa kun tämä tarvitsee apua että kotiin ei ole enää palaamista, niin en välttämättä ketään tilanteesta syyllustäisi. Asenteiden muutoksesta se toki kertoo ja siitä että myös naiset ajatteler yhä enemmän myös itseää eikä pelkästää sitä että heillä on velvollisuus huolehtia puolisosta "myötä ja vastamäessä". Sukupolvi joka nyt on ysikymmisiä sen tekee jos heillä vain on itsellä voimia siihe. Harvemmin edes valittavat osaansa.
Enemmän pointi oli siinä että asenteiden muutos on tosiasia. Nyktisin ei "uhrauduta" toisen hyväksi. Silti ihmiset ei aina tunnu ymmärtävän miksi hoitaat eivät uhraudu ja jatka työtä jota he eivät koe mielekkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista kun vanhainkodeissa oli ennen jopa aivan reippaita ja nykyään palvelutaloissa sitten niitä joiden liikkuminen on jo lähes pysähtynyt tai puolisokeita jotka viimeistään lähetetään.
Ei tässä ole mitään erikoista. Kun kasarilla olin ensin kotisairaanhoitajana ja sitten vanhainkodissa töissä, niin kaupungin kotihoito (teki siis siivoukset, ruuanlaitot, kaupassakäynnit yms) sekä kotisairaanhoito (haavahoidot, lääkkeiden jako yms ) oli vain arkisin klo 7:30-15:30. Olin tuosta nuoremmasta lapsestani hoitovapaalla ysärin alussa, kun ensin muutettiin kotihoito ja kotisairaanhoito kaksivuorotyöksi ja sitten kolmivuorotyöksi. Kun kotiin sai palvelut virka-ajan ulkopuolellakin, moni vanhus pärjäsi ihan hyvin kotonaankin näiden palveluiden varassa. Reippaat vanhukset eivät enää tarvinneetkaan laitospaikkaa, koska pärjäsivät hyvin kotonakin.
Tästä aiheesta on palstalla nyt useampikin ketju ja jossain niistä joku kirjoitti, että miksi vanhus ei saisi laitoksessa mennä itse vessaan. Mulla heräsi siitä kysymys, miksi vanhus, joka sekä kykenee että muistaa mennä ajoissa vessaan, on ympärivuorokautisen hoivan laitoksessa? Joku Kookoomuksen poliitikko - taisi olla muuten ihan ministerikin - pari vuotta sitten sanoi, että ympärivuorokautisen hoivan laitoksissa on tällä hetkellä sellaisiakin vanhuksia, jotka sitä hoivaa eivät edes tarvitse vaan pärjäisivät ihan hyvin yhteisöllisessä asumisessakin. Itse tuon poliitikon julkilausuman luettuani ajattelin, että ihan pihalla koko eukko. Mutta ehkä olinkin väärässä ja jossain päin Suomea todellakin ympärivuorokautisen hoivan paikoissa on vanhuksia, jotka pärjäisivät muuallakin. Mulla on viime vuosina ollut tuttavapiirissäni paljonkin tapauksia, joissa vanhus on täysin tillin tallin, osa jo ihan vuodeppotilaita, mutta ympärivuorokautisen hoivan paikoista ei vaan löydy vapaata paikkaa. Kotihoito lähettää ambulanssilla sairaalan päivystykseen, pitävät sairaalassa ehkä pari vuorokautta ja sitten taas vanhus bumerangina takaisin kotiin. Kaksi päivää myöhemmin kotihoito taas soittaa sen lanssin ja sama rumba uudelleen.
Olin itse aikoinaan 90-luvulla vanhusten hoito-osastolla ja koulutukseni oli tuolloin mielenterveyshoitaja ja meidän koulutuksessa käytiin kyllä kaikki vauvasta vaariin ja ym. asiat. Olin siis vanhusten osastolla, jossa oli eräs syöpää kärsivä vanha nainen, joka huusi tuskiaan. Sanoin sh:lle, että morfiinia tulee lisätä, että toinen ei kärsi kivuista. Mutta tämä sairaanhoitaja tiuskaisi minulle, että näin lääkäri määrännyt ja vain hänellä oikeus soittaa lääkärille ym.?? Ja mukamas ihan vanhasta ihmisestä tulee ihan huume riippuvainen? Huusin tuolle, että ihanko syöpää olevasta vanhuksesta tulee huumeriippuvainen, että nyt heti soitat sille lääkärille, että morfiinia tulee lisätä ja heti paikalla. Onneksi onnistui mun huutamisen myötä. Mutta todella surullista tämä kivun hoito vieläkin Suomessa, missä kipuihin ei saa kunnon lääkitystä lainkaan?!!
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisään vielä tähän... se ysikymppinen puoliso tuskin asuu satojen tai jopa tuhansien kilometrin päässä vanhuksesta."
Seitsemänkymppinen puoliso ilmeisesti syustä tai toisesta asuu?
Okei, sori. Luin ilmeisesti huonosti. Eli sillä ysikymppisellä onkin siis itseään 20 vuotta nuorempi puoliso? Mä jotenkin ajattelin, että se seitsemänkymppinen olisi tämän ysikymppisen lapsi eikä suinkaan puoliso. Mutta tuo on kyllä hyvä pointti. Kun miehet alkaa viiskymppisinä etsiä itselleen nuorta vaimoa, niin ei se vaimo välttämättä rupea miksikään omaishoitajaksi. Nostaa kytkintä siinä vaiheessa, kun ukko on liian vanha. Miehet harvemmin ottavat iseään 20 vuotta vanhemman naisen.
Melko usein käy niin että ei se 70 vuotias nainenkaan rupea hoitamaan puolisoa joka sairastuu 70 vuotoasna niin että tarvitsee apua päivittäin esim. pukemisessa.
Vaikka se vähän karua onkin että seitsemän kymppinen voi puolisolleen sanoa kun tämä tarvitsee apua että kotiin ei ole enää palaamista, niin en välttämättä ketään tilanteesta syyllustäisi. Asenteiden muutoksesta se toki kertoo ja siitä että myös naiset ajatteler yhä enemmän myös itseää eikä pelkästää sitä että heillä on velvollisuus huolehtia puolisosta "myötä ja vastamäessä". Sukupolvi joka nyt on ysikymmisiä sen tekee jos heillä vain on itsellä voimia siihe. Harvemmin edes valittavat osaansa.
Enemmän pointi oli siinä että asenteiden muutos on tosiasia. Nyktisin ei "uhrauduta" toisen hyväksi. Silti ihmiset ei aina tunnu ymmärtävän miksi hoitaat eivät uhraudu ja jatka työtä jota he eivät koe mielekkääksi.
Joo, lopunajan ihimiset ovat juuri tuollaisia se on ennustettu.
Vierailija kirjoitti:
Itänaapurit ovat tulleet elämään ilmaiseksi suomalaisten siivellä. Kaikki terveet pitåä saada töihin.
Rzzätrolli. Eiköhän nuo ukrainalaiset ole sieltä
työteliäämmästä päästä, toisin kuin ne joita te kuskasitte rajalle niillä lastenpyörillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein mummoa katsomaan ystävätärtään hoivakotiin Joulun aikaan ja siellä oli muutama perhe vierailulla niin tuli kyllä paha mieli. Suuri osa vieraista vilkuili kännyköitään turhautuneen näköisinä ja yrittivät samalla esittää kiinnostunutta vanhuksen puheista. Mummon ystävä huomautti että ompa täällä nyt paljon väkeä kun yleensä täällä ei ole ketään. Jos ei itse kykene olee oman vanhuksen seurassa kuin puoli tuntia joskus jouluna ja sekin kännykkää räpläten niin en kauheasti syyttäisi hoitajia...
No mutta ne hoitajat on siellä töissä ja saavat palkkaa, joka on vastikkeellinen etu!
Ei rahalla saa rakkautta ja aitoa välittämistä. hoivapalveluita ja seksiä kylläkin. Sitten kuitenkin nämäkin omaiset ovat ensimmäisinä käsi ojossa kun perintöä jaetaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttava on hoitajana hoivakodissa ja vapaa-aikana se käy vapaaehtoisena elsun eläinsuojissa. Ihmettelin että miten se jaksaa eka hoitaa mummoja ja sitten vapaa-aikanaan hoidella eläimiä, niin se sanoi että eläinten kanssa oleminen on hyvää vastapainoa henkisesti raskaalle työlle. Eli eläinten hoitaminen on eheyttävää kun mummojen hoidossa palaa loppuun vaikka kumpikin on ulosteiden siivoamista ja ruokkimista ja hoivaamista.
Eläimet on yleensä tyytyväisiä kun saavat hoitoa ja myös näyttävät sen. Miksi ihmiset pitävät lemmikkejä mutta eivät ota mummoa paijattavaksi?
Ihminen on tosiaan vanhana mahdollisesti aika painava ja silti liikuntakyvytön sekä pidätyskyvytön. Saattaa olla lähes 100 kilon ukko, jota pitää nosturilla kuljettaa vessaan ja syöttää lusikalla.
Lisäksi eläimien tilannetta ei yleensä päästetä tuohon pisteeseen, vaan viimeinen piikki on annettu jo vuosia aiemmin. Jos lasketaan ihmisen iässä, niin mahdollisesti vuosikymmeniä ennen maksimaalista elinikää.
Eli olet poliittinen nilkki?
Olen ajatellut kauan, että teillå on toki valmiit suunnitelmat ja keinot siitä, miten hävitätte ihmiset Suomesta.
En itse ole poliittinen nilkki, vaan nähnyt miten omat sukulaiset oli viimeiset vuodet vanhainkodissa. Ennemmin olen sitä mieltä, että ihmisiä hieman liian tehokkaasti pidetään elossa väkisin joissakin tilanteissa.
Omalle kohdalle melkein toivoo sitä perinteistä pumppuosaston kohtausta, joka vie nopeasti, kun on vielä suhteellisen järjissään.
Oletko sinä, perheesi ja sukusi välittäneet omaisestanne? Jos teitä on vielä monta, se on järjestelykysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Suomessa vaaditaan muodollinen koulutus melkein kaikkeen, vaikka muuten pystyisikin tekemään. Lisäksi monet työttömät ovat osatyökykyisiä, eikä heitä siksi edes päästettäisi tekemään. Jokin terveysongelma voi sulkea Suomessa ulos monilta aloilta, esimerkiksi näköongelmat. Sillä on merkittävä vaikutus työttömien määrään. Osaamista tärkeämpänä pidetään virheetöntä terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahalla saa rakkautta ja aitoa välittämistä. hoivapalveluita ja seksiä kylläkin. Sitten kuitenkin nämäkin omaiset ovat ensimmäisinä käsi ojossa kun perintöä jaetaan...
Yleistät.
Kaikki eivät ole tuollaisia.
Hoidin vanhempiani kotona kunnes tuli eteen pakollinen sairaalaan siirto. Kävin joka ikinen päivä hoitamassa äitiäni 8-9 tuntia. Näin siellä paljon erinomaisia hoitajia, mutta osa oli kyllä täysin väärässä työpaikassa.
Monesti minut päästi sisään virolainen siivooja, jonka kanssa juttelin joka päivä. Pari hoitajaa eivät avanneet, ilmeisesti heitä häiritsi mun läsnäolo.
Ruokin, annoin lääkkeet, vaihdoin vaipat jne muiden hoitajien auttaessa. Silloin tarvittiin vain 1-2 mun lisäksi kun normaalisti tarvittiin 3. Suurin osa arvosti apuani niitä muutamaa lukuunottamatta.
Tiesin milloin pitivöt taukoa, joten en koskaan silloin häirinnyt vaan odotin tauon loppumista. Hätäkello, joka oli äitini kädessä ei toiminut, joten jos en ollut paikalla niin hän ei saanut apua tarvittaessa. Vaadin että asia laitetaan kuntoon, jostain syystä tiettyjen hoitajien läsnäollessa se ei taaskaan toiminut.
Voisin vaikka kirjoittaa kirjan, sen verran asioita tuli nähtyä useamman kuukauden aikana.
Passiivinen eutanasia on jo käytössä. Lääkärit laittavat morfiinit ja johdannaiset lääkelistalle ja hoitajat annostelevat. Sitten potilas "menehtyy sairauteensa".