Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomien toimittaja pestautui hoitajaksi vanhusten palvelutaloon

Vierailija
05.05.2026 |

Osuvasti kirjoitettu ja tarkasti vanhushoidon nykytodellisuutta kuvaava raportti sairaanhoitajataustaiselta IS:n toimittajalta. Pöyristyttävää, miten huonolla tolalla esimerkiksi lääkehoidon osaaminen voi vanhushoidossa olla. Työmoraali voi olla todella alhaalla, koska somen selaaminen ja oman kännykän räplääminen on tärkeää työajalla. Hyvä, että artikkelissa tulee ilmi, mitä epäkohtia syntyy, kun työntekijöitä haalitaan ulkomailta. Jutussa huomioidaan, onneksi, että on myös hoitajia, joilla on oikeasti korkea työmoraali ja aito halu tehdä työnsä vanhuksia arvostaen. 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki juttuun olisi asiallinen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html

Suurkiitos lenkistä 

Luin artikelin, hyvin kirjoitettu ja vähemmälläkin masentuu 😭

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on muuttuunut on se että myöskään omaiset ei halua hoitaa. Hyvin tavallista on että omainen vetoaa siihen että ei hänen tarvitse eikä hänellä ole resursseja. Kenellä sitten pitäisi olla?

1960- ja 1970-luvuilla suuret ikäluokat alkoivat muutta opiskelemaan ja töihin kaupunkeihin. Vanhempiensa maatilan pitäjäksi riitti yksi lapsista, loput oli tavallaan turhia. Juuri siksi alettiin myös rakentaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja luoda erilaisia palveluita, joilla ne vanhukset maaseudulla hoidettiin yhteiskunnan toimesta (siis pääsivät vanhainkoteihin)  ja heidän lapsensa saivat sitten käydä kaupungeissa töissä ja elättää ja kasvattaa omat lapsensa. Alettiin myös kehittämään päivähoitoa, koska eihän ne isovanhemmat aamuisin hurauttaneet parisataa kilometriä lapsenlapsiaan hoitamaan. 

Eläkeikää on koko ajan nostettu ja nostetaan edelleen. Puhut vähän vähättelevästi omaisten resursseista, koska millä ihminen maksaa laskunsa, jos ei ole muita tuloja kuin työttömän peruspäiväraha?  Ja se siis siksi, että vanhusten takia ei voi käydä enää töissäkään. Nyt vielä työttömän tukia on pienennetty ja irtisanomissuojaa heikennetty, joten yhä harvempi voi lähteä kesken työpäivänsä viemään edes vanhempaansa lääkäriin. Ellei sitten halua olla se, joka seuraavissa yt-neuvotteluissa saa ensimmäisenä lapun käteensä. 

Kuinka monta kertaa sinä muuten olet juossut kesken työpäiväsi etsimään muistisairasta vanhempaasi? Ja mitä työnantajasi tykkäsi siitä? Ja miten noin muuten työpäiväsi sujuivat, kun koko yön olit ollut vanhempasi vuoksi hereillä? Mä olen kokenut tämän kahden vuoden ajan, oletko sinä kuinka usein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka monta kertaa sinä muuten olet juossut kesken työpäiväsi etsimään muistisairasta vanhempaasi? Ja mitä työnantajasi tykkäsi siitä? Ja miten noin muuten työpäiväsi sujuivat, kun koko yön olit ollut vanhempasi vuoksi hereillä? Mä olen kokenut tämän kahden vuoden ajan, oletko sinä kuinka usein?"

Niin mä ole itse hoitaja joten aika monta kertaa on tullut juostua muistisairaan perään.

Mutta olen myös nähnyt tuon muutoksen omaisten asenteissa. Ysikymppinen hoitaa edelleen puolisonsa kun on tullut luvattua "myötä ja vastamäessä" mutta seitsemänkymppinen sanoo helposti että sillä puolisolla joka tarvitsisi esim kotihoitoa ei ole mitää asiaa enää kotiin, muuttakot palvelukotiin minä en ainakaan ehdi tai kykene ottamaan vastuuta hoidosta. Entistä enemmän se vastuu ulkoistetaan muille.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuinka monta kertaa sinä muuten olet juossut kesken työpäiväsi etsimään muistisairasta vanhempaasi? Ja mitä työnantajasi tykkäsi siitä? Ja miten noin muuten työpäiväsi sujuivat, kun koko yön olit ollut vanhempasi vuoksi hereillä? Mä olen kokenut tämän kahden vuoden ajan, oletko sinä kuinka usein?"

Niin mä ole itse hoitaja joten aika monta kertaa on tullut juostua muistisairaan perään.

Mutta olen myös nähnyt tuon muutoksen omaisten asenteissa. Ysikymppinen hoitaa edelleen puolisonsa kun on tullut luvattua "myötä ja vastamäessä" mutta seitsemänkymppinen sanoo helposti että sillä puolisolla joka tarvitsisi esim kotihoitoa ei ole mitää asiaa enää kotiin, muuttakot palvelukotiin minä en ainakaan ehdi tai kykene ottamaan vastuuta hoidosta. Entistä enemmän se vastuu ulkoistetaan muille.

Niin, teetkin sitä työksesi! Mitä sun työnantajasi on sanonut, kun olet ilmoittanut, että sori, nyt en voikaan hoitaa näitä vanhusten aamupesuja, koska pitääkin lähteä etsimään/auttamaan omaa äitiäni/isääni? Oletko edes kertaakaan tehnyt niin ja jos olet, niin kuinka usein? Se, että sinä työksesi teet jotain, on ihan eri asia kuin että jonkun pitäisi oman työnsä ohessa tehdä se sama.  Olen itsekin aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta silti ymmärrän - ihan jo oman kokemuksenikin perusteella - että omaisensa - varsinkin muistisairaan -  hoitoa on ihan hiton vaikea yhdistää omaan palkkatyöhönsä. 

Mitä tulee noihin seitsemänkymppisiin, niin aiemmassa kommentissani jo kerroin, että entiset perheen, suvun ja muiden yhteisöjen hommat siirrettiin aikanaan yhteiskunnalle. Sen vuoksi on maksettu veroja, että homma toimii. Ei kyse ole mistään erityisestä itsekkyydestä vaan koko hyvinvointiyhteiskunta on perustunut tähän. Nyt hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan romuttamassa ja siirtämässä vastuita omaisille, sukulaisille, naapureille ja muille asuinalueen asukkaille. Mutta kuten hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminenkaan ei sujunut muutamassa vuodessa, ei myöskään tämä sen sen romuttaminen onnistu muutamassa vuodessa. Mulla olisi paljonkin sanottavaa siitä, miten muutos voitaisiin muutaman sukupolven aikana toteuttaa, mutta tulisi liian pitkä stoori.

Vierailija
145/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy tähän on itsekkyys ja ahneus. Rikkaat ja parempituloiset eivät halua maksaa hyvinvointivaltiosta. Vaikka toki ovat siitä hyötyneet ja siltä lähes kaiken saaneet.

Vierailija
146/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pitäisi tehdä päiväkotiin ja s2-kouluihin. Ihme kun ei ole jo tehty? Tutkivaajournalismia pitäisi olla kaikkialla!

Vierailija
147/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tekee mieli haukkua vanhuksia?

Vierailija
148/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme isointa syytä tähän ovat raha, raha ja raha.

Mitä hittoa valitetaan vanhusten huonosta hoidosta kun nuo saa edes sitä huonoa hoitoa, tosin kuin me nuoremmat ikäluokat omassa vanhuudessamme? Me emme tule saamaan edes minkäänlaita eläkettä.

Vierailija
149/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotukseni miten saadaan asiat kuntoon ulkomaalaisten työntekijöiden perehdyttämiseen.

Kaikki alkaa kielenopetuksesta. Se tarkoittaa myös sitä, että heistä tulee samalla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä ja integroituminen tapahtuu itsestään. 

1. Aakkoset. Lausutaan ja kirjoitetaan yhdessä huolellisesti. Tarkistetaan, että kaikki ovat varmasti oppineet.

2. En ole ammatiltani kieltenopettaja, vaan muun alan opettaja, mutta ammattitaitoinen opettaja kyllä osaa aloittaa ja opettaa kielen.

Lausutaan, kirjoitetaan, tarkistetaan, että varmasti jokainen on oppinut ja muistaa. Kertaus on opintojen äiti.

3. Kielentunneille tulee tämän jälkeen toiseksi opettajaksi sairaanhoitaja joka opettaa kaikki käytännön asiat ja termit hoitotyöstä mitä käytännön työhön liittyy. 

Kielenopettaja kontrolloi samalla, että jokainen osaa ja muistaa puhumalla ja kirjoittamalla.

4. Käytännön työ.

Mennään vanhusten pariin perehdyttämään opiskelijat. Sairaanhoitaja plus lähihoitajat opettavat.

Kielenopettaja kontrolloi, että kaikki ovat varmasti oppineet sekä osaavat puhua ja kirjoittaa asiat.

Innostava ja motivoiva asenne oppilaisiin.

Näin saamme Suomeen loistavia ja motivoituneita hoitajia ja heille on maksettava kunnon palkka.

Miski ei työttömät suomalaiset ota töitä ? Avustukset pois jos ei työ maistu. 

Vanhusten hoito paranee ja työstä tulee motivoivaa kun sinne otetaan kaikki työttömät pakotettuna töihin?

Taitaisi käydä niin että koulutettu väki lähtisi muualle.

Sitten ulkomaalaiset töihin. Ulkomaalaiset ovat yleensä sellaisia, että heillä on enemmän ihmisyyttä ja empatiaa. Tällainen lahja tarvitaan hoitotyöhön. 

Meillä kaikilla on omat, yksilölliset lahjamme.

Ja kaikki tosiaankin lähtee kielen oppimisesta.

Saadaan heidät samalla nopeasti kotoutettua Suomeen.

Saamme heistä hyviä ja empaattisia ihmisiä hoitotyöhön

Saadaan samalla palkattua opettajia.

Hoitotyö sekä opetustyö ovat ihmisläheisiä töitä.

Asennoituminen kaikkiin ihmisiin on oltava lämmin, kunnioittava, empaattinen ja rohkaiseva.

Ulkomaalaiset töijhin. Entä omat ? Ei taida kelvata näile nuorille hoitajan työt ettei kynnet mene halki. Ja miten kavereille kertomaan että ei olekaan mikään influencer vaan hoitoalalla. 

Ei kelpaa varmasti siksi, kun vanhustenhoitajat saavat jatkuvasti paskaa niskaansa.

Kuka tuollaiseen pienipalkkaiseen koiranvirkaan nykyään viitsii?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme isointa syytä tähän ovat raha, raha ja raha.

Mitä hittoa valitetaan vanhusten huonosta hoidosta kun nuo saa edes sitä huonoa hoitoa, tosin kuin me nuoremmat ikäluokat omassa vanhuudessamme? Me emme tule saamaan edes minkäänlaita eläkettä.

Sen vuoksi koko vanhustenhuolto pitäisikin rakentaa ihan uusiksi. Ja myös  se eläke. Mä en ole huolissani omasta tulevaisuudestani. Multa löytyy sen verran reseptillä määrättyä kaliumia, että sillä kyllä henki lähtee useammaltakin kuin yhdeltä. Enemmmän olen huolissani nyt jo keski-ikäisten lasteni tulevaisuudesta. Mulla on jo hoitotahdossanikin ja lasteni tiedossa, että jos joskus jonnekin laitoshoitoon jouidun, mulle ei saa antaa mitään muuta kuin punaviiniä ja kipulääkkeet. En ole kristitty, joten en pelkää kuolemaa. Ja vaikka olisinkin, niin Ilmestyskirjassa (Uusi Testamentti siis, joka kumosi Vanhan Testamentin) sanotaan, että kun Elämän Kirjat avataan, jokainen tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan. Ja niiden tekojen mukaan sitten heitetään tuliseen järveen tai pääsee kristittyjen taivaaseen. Jos näin on, niin Pietarihan nakkaa mut ihan omin voimin taivaaseen  sisään ennenkuin ehdin sanoa edes moikka. Mulla on tuttuja ja ihan läheisiäkin, jotka ovat uskovaisia ja pelkäävät kuolemaa. Miksi ihmeessä?  Eivätkö he olekaan eläneet kuten Raamattu opetti?

Vierailija
151/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla itse töissä tällä hetkellä Wilenin puolella. Asiat ei ihan noin mustavalkoisia ole mitä artikkeli antaa ymmärtää. Paljon on paranneltavaa johdolla, sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla. Mutta paljon on myös hyvää. Vajeita on ollut mutta niistä on selvitty. Tuplavuoro 14h ei ole laissa kielletty ellei sitä pakoteta tekemään ja niin tuolla ei tehdä. Vaippahiertymät tulee joillekin ihan vaan vaippojen käytöstä ei siitä että ovat kuivittamatta tunti kaupalla, pitäisi artikkelin tehneen sairaanhoitajan tämä myös tietää. Myös artikkelin kirjoittaneen sairaanhoitajan pitäisi tietää että jotkut saattohoidossa olevat huutavat eivätkä lopeta vaikka siinä olisi kuka vierellä. 

Artikkelin kirjoittanut sairaanhoitaja ei selvästi ole ollut muistisairaiden kanssa tekemisissä enempää koska paikka on heidän koti on heidän oikeus kulkea talossa ja jotkin muistisairaat tekevät sitä päivittäin. Artikkelin kirjoittanut myös kirjoitti "tuoliin sitomisesta". Meillä haaravöitä käytetään vain jos lääkäri on kirjoittanut siihen luvan ja sillä taataan asukkaan oma turvallisuus. Tämän hän olisi voinut myös mainita että ketään ei SIDOTA tuoliin vaan kyse on rajoittamistoimenpiteestä joka turvaa vanhusta. 

On tuossa firmassa myös mätiä munia, onneksi suurinosa (ei vielä kaikki) on tajunnut lähteä vapaaehtoisesti pois. 

Artikkelin tehnyt sairaanhoitaja voisi tulla uudestaan tutustumaan ihan kunnolla Wileniin. Tervetuloa. 

Vierailija
152/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalla on väliä. Yhteen paikkaan oikein odotti että pääsee töihin tapaamaan työkavereita toinen paikka oli ihan karsea kylmä ilmapiiri masentava lähiöloukko. Joka päivä ahdisti mennä sinne

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotukseni miten saadaan asiat kuntoon ulkomaalaisten työntekijöiden perehdyttämiseen.

Kaikki alkaa kielenopetuksesta. Se tarkoittaa myös sitä, että heistä tulee samalla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä ja integroituminen tapahtuu itsestään. 

1. Aakkoset. Lausutaan ja kirjoitetaan yhdessä huolellisesti. Tarkistetaan, että kaikki ovat varmasti oppineet.

2. En ole ammatiltani kieltenopettaja, vaan muun alan opettaja, mutta ammattitaitoinen opettaja kyllä osaa aloittaa ja opettaa kielen.

Lausutaan, kirjoitetaan, tarkistetaan, että varmasti jokainen on oppinut ja muistaa. Kertaus on opintojen äiti.

3. Kielentunneille tulee tämän jälkeen toiseksi opettajaksi sairaanhoitaja joka opettaa kaikki käytännön asiat ja termit hoitotyöstä mitä käytännön työhön liittyy. 

Kielenopettaja kontrolloi samalla, että jokainen osaa ja muistaa puhumalla ja kirjoittamalla.

4. Käytännön työ.

Mennään vanhusten pariin perehdyttämään opiskelijat. Sairaanhoitaja plus lähihoitajat opettavat.

Kielenopettaja kontrolloi, että kaikki ovat varmasti oppineet sekä osaavat puhua ja kirjoittaa asiat.

Innostava ja motivoiva asenne oppilaisiin.

Näin saamme Suomeen loistavia ja motivoituneita hoitajia ja heille on maksettava kunnon palkka.

Miski ei työttömät suomalaiset ota töitä ? Avustukset pois jos ei työ maistu. 

Vanhusten hoito paranee ja työstä tulee motivoivaa kun sinne otetaan kaikki työttömät pakotettuna töihin?

Taitaisi käydä niin että koulutettu väki lähtisi muualle.

Sitten ulkomaalaiset töihin. Ulkomaalaiset ovat yleensä sellaisia, että heillä on enemmän ihmisyyttä ja empatiaa. Tällainen lahja tarvitaan hoitotyöhön. 

Meillä kaikilla on omat, yksilölliset lahjamme.

Ja kaikki tosiaankin lähtee kielen oppimisesta.

Saadaan heidät samalla nopeasti kotoutettua Suomeen.

Saamme heistä hyviä ja empaattisia ihmisiä hoitotyöhön

Saadaan samalla palkattua opettajia.

Hoitotyö sekä opetustyö ovat ihmisläheisiä töitä.

Asennoituminen kaikkiin ihmisiin on oltava lämmin, kunnioittava, empaattinen ja rohkaiseva.

Ulkomaalaiset töijhin. Entä omat ? Ei taida kelvata näile nuorille hoitajan työt ettei kynnet mene halki. Ja miten kavereille kertomaan että ei olekaan mikään influencer vaan hoitoalalla. 

Ei kelpaa varmasti siksi, kun vanhustenhoitajat saavat jatkuvasti paskaa niskaansa.

Kuka tuollaiseen pienipalkkaiseen koiranvirkaan nykyään viitsii?

Tämä. Paskaduuni. Kukaan ei arvosta. Ei edes työnantaja. 

Mä vaihdoin hoitoalalta pois , kun sairastuin nivelreumaan. Osittain siksi siksi, että ylempi johto alkoi puhua potilaista suoritteina. Mä hain kasarin alussa parikin kertaa opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta en pääsykokeissa ollutkaan auktoriteeteille  tarpeeksi nöyrä. Sitten tuli yksi vuosi, kun valittiin kokeiluna pelkästään koulutodistusten perusteella. Ja pääsin. Muistan hyvin edelleen sen, kun olin viimeisellä harjoittelujaksollani iptämässä Meilahden sairraalassa kirran osastolla aamuraporttia. Kansliaan valui kirurgeja höpisemään viikonlopun vietostaaan. Sanoin kuuluvalla äänellä, että jos teillä ei ole mitään aamuraporttiin sanomista, niin voisitteko poistua. Kirurgit poistui ja hetken aikaa ihan jäätävä hiljaisuus. Ja sitten muut hoitajat alkoivat taputtaa käsiään. Miten joku opiskelija edes uskalsi, he kun eivät ikipäivinä olisi uskaltaneet. Sain sairaanhoitajavuosinani paljon kiitosta niin potilailta kuin heidän omaisiltaankin Ruusukimppujakin. Vaikka en ollutkaan se alalle sopiva ylemmän johdon tossukka. 

Välillä kaipaan hoitotyötä, mutta ei mun terveys enää riittäisi edes keikkahommiin 100 metrin päässä olevaan palvelutaloon. Tänään istuin bussipysäkillä yhden vanhuksen vieressä. Aloin kyselemään kuulumisia ja hän ilahtui mun juttelustani. Moni kotonakin asuva vanhus on nykyisin aika yksinäinen. Tarvitaan vähän pelisilmää tajutakseen, haluaako joku vai eikö halua. Soveltuvuuskokeissa ei mitattu sitä, olisitko hyvä työssäsi asiakkaillesi, vaan pikemminkin sitä, olisitko hyvä  alainen pomoillesi. 

Vierailija
154/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vielä vastustaa eutanasiaa?

Kannatan Kaari Utrionkin mainitsemaa kuolinpilleriä, jollaisen saa, ennenkuin joutuu muiden armoille kitumaan.

Kaari Utrion ehdotuksesta nousi aikanaan mieletön kohu. No, kettuako se kenellekään kuuluu jos pillerinsä apteekista saanut 75-vuotias haluaa käyttää sen eikä päätyä muiden heittopussiksi?

Vierailija
155/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitopaikka aivan surkea mutta silti HALVINKIN kuukausihinta minimihoidolla lähes 1800 euron kuukausihintaan. 

Ja sitten palstalla valitetaan, että vanhukset ovat pelkkä riesa, saavat kaiken ilmaiseksi eläkeläiskortilla. Tosielämässä hyvinvointialueet kuppaavat vanhusten omaisuuden tarjoamatta vastineeksi muuta kuin lonkkamurtuman ja yksinäisen kuoleman. Onhan sekin toki jotain.

Hva ei kaappaa mitään. Laki on laki ja niitä säädetään eduskunnassa. Omaisuutensa saa kikkailtua juristin avulla piiloon.

Vierailija
156/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vielä vastustaa eutanasiaa?

Kannatan Kaari Utrionkin mainitsemaa kuolinpilleriä, jollaisen saa, ennenkuin joutuu muiden armoille kitumaan.

Miksi ihmisen pitäisi tappaa itsensä, jos miljardeja yhteiskunnan rahaa saavat hyvinvointialueet eivät halua tarjota hyvää hoivaa? Kyse on johtamisesta ja kyse on siitä, mitä halutaan tapahtuvaksi. Tällä hetkellä päättäjien toive hyvinvointialueilla on se, että tehdään halvalla sutta ja sekundaa. Alueilla johtavat luottamushenkilöt ovat todella usein SDP:n mandaatilla tehtävässään.

Miksi pitää elää muiden armoilla pitkään kituen?

Vierailija
157/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy tähän on itsekkyys ja ahneus. Rikkaat ja parempituloiset eivät halua maksaa hyvinvointivaltiosta. Vaikka toki ovat siitä hyötyneet ja siltä lähes kaiken saaneet.

Mikään ei tunnu riittävän teille kelan tukien varassa eläville valittajille. Palkasta menee veroa ja maksuja 55 prosenttia mutta eikö sekään riitä. 

Mikset itse mene töihin ja maksa enemmän. Toinen vaihtoehto on alkaa vaikka toiminimi yrittäjäksi jolloin maksat asiakkaalta saamastasi rahasta arvonlisäveron (20 prosenttial iikevaihdosta), yrittäjän eläkemaksun (25 prosenttia liikevaihdosta), muut kulut ja lopusta vielä palkkaveron. 

Suomi on maailman verotetuin maa siitä huolimatta veroja paljon maksavien pitäisi maksaa enemmän jotta toisten rahoilla elävät voisivat viettää luxuselämää. 

Olisiko aika ainakin leikata sosstukia että työtä vieroksuvat saatanat lähtevät työnhakuun kun nyt niin ei tapahdu. Valitetaan vain että töitä ei löydy mutta eipä nämä saastat viitisi mennä viittä kilometriä kauemmaksi kotoa. 
Parasta olisi kun työttömyyskorvaus lopetettaisiin ja jokainen voisi ottaa vastuuta omasta elannostaan. Ainakaan itseäni ei kiinnosta terveen työikäisen loispaskiaisen elättäminen pätkän vertaa.

Vierailija
158/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt hoitotyötä yli 15v. Hoivakodeissa ja kotihoidossa.

Ainahan tuo on tuollaista ollut.

Paitsi kielitaidottomia hoitajia oli huomattavasti vähemmän. Tämä on oikeasti ongelma ja vaarantaa potilasturvallisuuden. Jotkut ei osaa ihan kunnolla edes englantia.

Hoitajia on joka lähtöön. Toiset tekevät työnsä tunnollisesti, jotkut liiankin. Toiset tekevät napakasti työt ja auttavat muitakin ja jotkut sitten tekee vain minimin ja senkin mahdollisimman nopeasti ja sitten istutaan tauolla. Kukaan ei tätä valvo eikä ketään kiinnosta. Paitsi niitä muita työntekijöitä, jotka näiden lusmureiden jälkiä joutuu korjailemaan.

Virikkeistä ja ulkoilusta jauhetaan aina. Mutta ihan tosijuttu on, että ei niitä vanhuksia enää kiinnosta. Toki on poikkeuksia ja sitten sitä aikaa pitää keskittää heihin.

Kotona asuu todella huonokuntoista, todella muistisairasta porukkaa. Mitähän se sitten on hoivakodissa. Ei he ole siinä kunnossa, että pystyvät, jaksavat tai haluavat ulkoilla tai lauleskella tai maalata vesiväreillä. He haluavat nukkua, levätä sängyssä, ehkä kuunnella radiota. Joku tykkää pienestä juttuhetkestä tai päivän uutisten lukemisesta.

Pitkälle edenneen muistisairaan hoito on raskasta. Fyysisesti, että psyykkisesti. He

sotkevat eritteillä, meluavat, yrittävät karata, saattavat olla aggressiivisia, kertovat ja kysyvät samoja asioita toistuvasti jopa minuutin välein. On ihan ymmärrettävää, ettei hoitajilla enää riitä jaksaminen istua seurustelemassa. Harva joka ei tee hoitotyötä tajuu, ettei ne hoivakodin mummot ja papat ole mukavia rupattelevia ikäihmisiä. Muistisairaanhoito voi olla todella kuluttavaa.

Hyvä perushoito pitäisi kuulua kaikille. Kunnon pesut. Vaipanvaihto aina tarpeen mukaan, asentohoito vuoteessa. Istumaan nostaminen potilaan voimavarojen mukaan. Saa levätä, ei ole pakko nousta syömään. Mielekäs ravitsemus. Saa syödä sen verran kuin maistuu ja sitä mikä maistuu. Usein ruokahalua ei enää ole ja pakkosyöttäminen on vastenmielistä. Turvallinen olo. Hoitajalla olisi aikaa vaikka lukea se lehti asiakkaalle hoitotoimien jälkeen.

Saattohoitoon pitäisi aina kuulua tarkempi valvonta ja läsnäolo. Ei toteudu kotona eikä laitoksessa.

Defibrilaattorin puute oli toimittajalta ihan turha maininta. Kohun hakemista. Luulisi sairaanhoitajan ymmärtävän, ettei sellaisen käytöstä vahuksille ole kuin haittaa ja ehkä enemmän kärsimystä. 

Oletko todella sitä mieltä, että artikkeli on muuten kaikin puolin ok vanhusten kohtelun suhteen?

Miksi hyökkäät asiallisen kommentin kirjoittajan kimppuun? 

Vierailija
159/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIkö kaikki maassa asuvat ole hyötyneet ja saaneet lähes kaiken mitä maalla on tarjota. 

Valitettavasti hyvinvointivaltion elättäminen on kallista kun väestö vanhenee koko ajan ja lapsia syntyy vähän. 

Onko se kuitenkaan reilua että palkasta viedään yli puolet veroina ja maksuina niin että rahaa voidaan jakaa kotona lepäileville työttömille vuodesta toiseen. 

Olisiko aika tehdä työttömyyskorvaus vastikkeelliseksi tai ainakin osin lainaperusteiseksi kun nykymeno kannustaa välttelemään työnteko.

Moni valittaa että suojaosan poisto vei halun tehdä työtä kun palkasta jää käteen vain puolet mutta monella suurituloisella lisätyöstä jää käteen vain kolmasosa. 

Pistää vähän vihaksi nämä työtä välttelevät loispaskat.

Vierailija
160/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Hoitajapulaa ei olisi jos ne kahvihuoneessa tunteja taukojen ulkopuolella istuvat tekisivät töistä oman osansa. Tämä tuntuu olevan yleinen ongelma. Minulla on vanhoja sukulaisia palvelutaloissa ympäri Suomea ja aina kun vierailen, taukohuone on täynnä hoitajia. Tämä ihan vierailuajastani riippumatta. Yleensä kun menen sukulaistani katsomaan se yksi töitä tekevä hoitaja pyytää nostoavuksi, syöttämään tai tekemään muita hommia, jotka eivät vierailijalle kuulu. Kyseiset vanhukset eivät ole vanhempiani tai muuta lähisukua. Joudun joskus sanomaan että en ole töissä täällä ja minulle ei makseta siitä että teen työnne. Miksi teetätte työnne muilla? 

Jos noilta puuttuu työmoraali, sulta puuttuu empatiakyky.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän