Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomien toimittaja pestautui hoitajaksi vanhusten palvelutaloon

Vierailija
05.05.2026 |

Osuvasti kirjoitettu ja tarkasti vanhushoidon nykytodellisuutta kuvaava raportti sairaanhoitajataustaiselta IS:n toimittajalta. Pöyristyttävää, miten huonolla tolalla esimerkiksi lääkehoidon osaaminen voi vanhushoidossa olla. Työmoraali voi olla todella alhaalla, koska somen selaaminen ja oman kännykän räplääminen on tärkeää työajalla. Hyvä, että artikkelissa tulee ilmi, mitä epäkohtia syntyy, kun työntekijöitä haalitaan ulkomailta. Jutussa huomioidaan, onneksi, että on myös hoitajia, joilla on oikeasti korkea työmoraali ja aito halu tehdä työnsä vanhuksia arvostaen. 

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa lukee, että kuuden työvuoron ajan.. 

Hyvä, että enemmän kuin yhden päivän ajan näki arkea.

2/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun ja tulipa surullinen olo.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme isointa syytä tähän ovat raha, raha ja raha.

Vierailija
4/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Hyvinvointialueet kuppaavat vanhuksilta kaikki mahdolliset varat ja jos ei ole rahaa maksaa (mennään minimillä), niin vanhus sijoitetaan mahdollisimman kauas omaisista.

Vierailija
5/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä ja perusteellinen todellisesta vanhusten arjesta kertova juttu! Kiitos toimittaja/sairaanhoitajalle. Karua ja surullista luettavaa.

Vierailija
6/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta vain osittain. Ei sitä työmoraalia rahalla paranneta. Jos (työ)moraali on olematon, niin tällainen työntekijä tietenkin ajattelee, että "ha haa ne hölmöt maksaa mulle ihan hyvin siitä, etten tee mitään, sitäpaitsi ne tarvii mua. Mähän teen just niinkun haluun,  ja nyt haluun postaa someen, liksa juoksee minä en."

Vierailija
7/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Hyvinvointialueet kuppaavat vanhuksilta kaikki mahdolliset varat ja jos ei ole rahaa maksaa (mennään minimillä), niin vanhus sijoitetaan mahdollisimman kauas omaisista.

Vasemmiston parempaa soteprojektia taas tulilla. 

Vierailija
8/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eräs hoitaja suunnittelee jäävänsä tuplavuoron jälkeen vielä yövuoroonkin, mutta onneksi toinen yökkö löydetään tilalle.

Pitkään talossa ollut hoitaja rojahtaa taukohuoneen nojatuoliin uupuneen oloisena ja kertoo tehneensä kymmenessä työpäivässä viisi tuplavuoroa.

– Huomenna en tule töihin, vaikka täällä ei olisi yhtäkään hoitajaa paikalla.

– Tulet kuitenkin, toinen hoitaja vastaa."

Mitä helvettiä x_x

Vierailija
9/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta vain osittain. Ei sitä työmoraalia rahalla paranneta. Jos (työ)moraali on olematon, niin tällainen työntekijä tietenkin ajattelee, että "ha haa ne hölmöt maksaa mulle ihan hyvin siitä, etten tee mitään, sitäpaitsi ne tarvii mua. Mähän teen just niinkun haluun,  ja nyt haluun postaa someen, liksa juoksee minä en."

Ei tuossa nyt pelkästä työmoraalista ole kyse koska ei missään firmassa porukka työskentele pelkän inspiraation voimin. Ongelma on siinä, miten hommaa johdetaan (hoitajat itse toimii myös työnsä johtajina) ja valvoaan että mitä tuloksia sillä työllä on. Lisäksi tietty jo lähtökohtaisesti mahdoton homma tehdä asiat kunnolla kun tekijöitä laitetaan tarkoituksella liian vähän hommiin nähden. Ei tuossa ole vain yhtä ongelmaa ja useampikin taho saa katsoa peiliin. 

Vierailija
10/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin tehty juttu ja hyvin kirjoitettu. 

Todellisuus vanhushoitopaikoissa on juuri tuollainen, ne paremmat paikat ovat oikeasti poikkeuksia. 

Toivottavasti tämä herättelee.

Vierailija
11/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki juttuun olisi asiallinen.

Vierailija
12/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista lienee myös se, miksi sairaanhoitaja ei ole mukana arkityössä. Hän tekee hallinnollisia paperihommia jossain etäällä, osasto menee eteenpäin omillaan. Vanhaan hyvään aikaan 20 vuotta sitten työnjohto oli osastolla ja osallistui töihin "ylimääräisenä" ja tiesi koko ajan, mikä on kuormittavuus ja mihin tulee panostaa. Nyt epämääräinen joukko tekee omiaan, vanhat hoitajat koko sydämellään ja tuoreemmat mitenkuten.

Vierailija
13/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki juttuun olisi asiallinen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html

Vierailija
14/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu ja silmiä avaava juttu. 

Vierailija
15/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ei ossata suomen kieli. somalilainen. laittaa vanhus nukkuma antaa pilleri ja katsoa televisio. suomi hyvä maa. 

Vierailija
16/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta varmaan tuokin. Jutun laitos oli yksityinen laitos. 

Vierailija
17/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ulkomaalainen eikä tuore hoitaja, joka antoi Ozempicia yliannoksen eräässä yksikössä. Tuloksena asiakas oksenteli, eikä pystynyt syömään päiviin. Oli heikossa kunnossa. Sitten tämä asian aiheuttaja nokki minua "alempaa", että miksen saa tätä asiakasta syömään. Aivan kuin minä olisin ollut se, joka tämän yliannostuksen laittoi.

Vierailija
18/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta varmaan tuokin. Jutun laitos oli yksityinen laitos. 

Ja jos luit jutun, niin sinne saa hyvinvointialueen maksusetelin. Hyvinvointialueen pitäisi siis valvoa hoivan tasoa ja kilpailutuksessa annettuja lupauksia.

Vierailija
19/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja muka ei tiedä, että porukka tekee tuplavuoroja, mitä ihmettä se tietää. Yhdellä ihmisellä vastuullaan kymmenen muistisairasta potilasta. Lääke virheet yleisiä, tätä olen itse nähnyt kyllä ihan terveyskeskuksen vuodeosastollakin ja siellä sentään oli huomattavasti enemmän sairaanhoitajiakin töissä. Moni vakituisista hoitajista burnoutissa. Omaiset eivät vieraile..Mitähän vielä, hiljaiseksi vetää.

Hoitaja pula edelleen iso tässä maassa, vaikka hoitajamitoituksia vähennettiin ja maassa on massa työttömyys. Kuullut kun päiväkodinjohtaja joskus valitteli, ettei sijaisia saa, ei muistanut vaan kertoa ettei ollut yrittänytkään, johtajat saivat bonus palkkioita kun säästivät kaupungille rahaa..

Huh, onneksi olen vaihtamassa alaa, muutama kesä vaan täytyy vielä jaksaa painaa hoitsun hommia.

Vierailija
20/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopaikka aivan surkea mutta silti HALVINKIN kuukausihinta minimihoidolla lähes 1800 euron kuukausihintaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän