Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomien toimittaja pestautui hoitajaksi vanhusten palvelutaloon

Vierailija
05.05.2026 |

Osuvasti kirjoitettu ja tarkasti vanhushoidon nykytodellisuutta kuvaava raportti sairaanhoitajataustaiselta IS:n toimittajalta. Pöyristyttävää, miten huonolla tolalla esimerkiksi lääkehoidon osaaminen voi vanhushoidossa olla. Työmoraali voi olla todella alhaalla, koska somen selaaminen ja oman kännykän räplääminen on tärkeää työajalla. Hyvä, että artikkelissa tulee ilmi, mitä epäkohtia syntyy, kun työntekijöitä haalitaan ulkomailta. Jutussa huomioidaan, onneksi, että on myös hoitajia, joilla on oikeasti korkea työmoraali ja aito halu tehdä työnsä vanhuksia arvostaen. 

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista lienee myös se, miksi sairaanhoitaja ei ole mukana arkityössä. Hän tekee hallinnollisia paperihommia jossain etäällä, osasto menee eteenpäin omillaan. Vanhaan hyvään aikaan 20 vuotta sitten työnjohto oli osastolla ja osallistui töihin "ylimääräisenä" ja tiesi koko ajan, mikä on kuormittavuus ja mihin tulee panostaa. Nyt epämääräinen joukko tekee omiaan, vanhat hoitajat koko sydämellään ja tuoreemmat mitenkuten.

Itse olen Attendolla sairaanhoitajana. Teen pelkkää arkiaamua ja kyllä meillä sairaanhoitajat on kentällä töissä lounaaseen asti. Sitten pitääkin mennä juoksujalkaa tekemään sh:n hommia. Toki voi joutua aamulla ottamaan verikokeita tai soittelemaan puheluita joka sitten viivästyttää aamutouhuja. 

IS:n sinänsä laadukkaassa ja journalismipalkinnon ansaitsevassa jutussa, sai hieman ehkä vääränlaisen kuvan sairaanhoitajan työstä. Tau tuossa palvelutalossa keskitetty kenttätyöt vain lähihoitajille ja hoiva-avustajille.  Itse olen sairaanhoitajana kokenut joutuvani kovaan höykyytykseen ja multitaskaukseen, kuin mitä aiemmin lähihoitajana työskennellessäni. On ehdittävä tekemään kenttätyöt, toimistotyöt, lääkehoidosta vastuunkantaminen, lääkärikonsultoinnit, omaisyhteydenpidot, tuurattava ylempää pomoa, pyykinpesut, jne. Sairaanhoitajille kasataan vanhushoidon yksiköissä järjetön määrä lukemattomia työtehtäviä, eikä vastuun määrä näy palkassa. Muuten vanhustyö olisi mielekästä ja paljon voisi kehittää parempaan suuntaan, jos työstään aidosti tykkääville, annettaisiin mahdollisuus vaikuttaa työhönsä. Vanhustyön johtaminen on sanalla sanoen heikkoa.  

Vierailija
102/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi hoitajia pitää palkata. Ulkomaalaisille pitää opettaa suomen kieli.

Ihmisiä ei saa kohdella näin, se on rikollista.

Lisäksi suomenruotsalaisella alueella myös ruotsin kieli: näin saadaan lisäksi työllistettyä enemmän ihmisiä mm. kielenopettajina. Työstä pitää maksaa kunnon palkka kaikillle.

Myös työn tekeminen kuuluu ihmisarvoiseen elämään.

Tämä ei voi enää jatkua näin. 

Jos motivaatiota ei edes ole oppia kieltä niin aika vaikea sitä on opettaa.

Sitten uusi tilalle. Mistä muuten sinä tiedät kenenkään motivaatiosta? Oletko ammatiltasi opettaja? Kysyn siksi koska minä olen ammatiltani opettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme isointa syytä tähän ovat raha, raha ja raha.

Nimenomaan. Hyvinvointialueet kuppaavat vanhuksilta kaikki mahdolliset varat ja jos ei ole rahaa maksaa (mennään minimillä), niin vanhus sijoitetaan mahdollisimman kauas omaisista.

Ja höpönlöpoä, vanhukset maksavat itse hoidostaan vain pikkuriikkisen osan. Hoiva laitoksessa maksaa 6000 euroa kuukaudessa, harvalla vanhuksella olisikaan tuollaisia rahoja. 

Vierailija
104/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Hyvinvointialueet kuppaavat vanhuksilta kaikki mahdolliset varat ja jos ei ole rahaa maksaa (mennään minimillä), niin vanhus sijoitetaan mahdollisimman kauas omaisista.

Ja höpönlöpoä, vanhukset maksavat itse hoidostaan vain pikkuriikkisen osan. Hoiva laitoksessa maksaa 6000 euroa kuukaudessa, harvalla vanhuksella olisikaan tuollaisia rahoja. 

No tämä. Itse olen Attendolla töissä ja meillä on useampi todella pientä eläkettä saava asukas. Heillä kun on maksusitoumus hyvinvointialueelta ja ja yhteiskunta maksaa suurimman osan asumisesta, hoidosta yms. 

Vierailija
105/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Itse olen Attendolla töissä ja meillä on useampi todella pientä eläkettä saava asukas. Heillä kun on maksusitoumus hyvinvointialueelta ja ja yhteiskunta maksaa suurimman osan asumisesta, hoidosta yms. 

Myös elämän loppuvaiheet ovat vahvasti sosioekonomisesta asemasta kiinni. Usein on niin, että hyvätuloiset eivät päädy tuollaisiin laitoksiin, eivät välttämättä keskituloisetkaan. Pienituloiset ovat yliedustettuna; kansaneläkeläisiä, takuueläkeläisiä. 

Parempiosaiset pystyvät myös huolehtimaan itsestään pitempään elämän lopussa; terveys, hyvinvointi ja toimintakyky säilyvät pidempään.

Vierailija
106/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo liiat tauot on yksi syy, miksi pitäisi olla kameravalvonta vanhusten huoneissa ja yleisissä tiloissa. Toinen syy olisi kaltoinkohtelun seuranta. 

Mitä hyötyä siitä olisi? Mitä hyötyä Iltasanomien jutusta? Kaikki tietää tilanteen nytkin mutta mitään ei tapahdu.

Onneksi vanhempani ovat kuolleet. En voi nyt muuta todeta. Itselleni teen suunnitelman tulevaisuuteen, etten ikinä joutuisi suomea taitamattoman miriamin tai sadistisen marjutin kynsiin.

Vierailija
107/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille ollaan vaan kateellisia, kun ne omistavat hevosen ja juorutaan muka pitkistä kahvitauoista.

Ne pitkät tauot kahvi- ja ruokataukojen ulkopuolella ovat ihan todellisuutta, minä ainakin itse sen havaitsin, kun kävin isoäitiäni hoitokodissa katsomassa pari kertaa viikossa.

Näetkö siis kahvitiloihin? Ja mistä tiedät, että millä tauolla hoitaja on? Varmasti tätäkin ongelmaa on, mutta kaikkea toimintaa ei voi tulkita pienestä hetkestä. 

Tuossa is-jutussa hoitajaksi soluttautunut itse kertoi, että hoitajat notkuu huvikseen netissä taukojen ulkopuolella. Tunninkin YLIMÄÄRÄISIÄ taukoja pitää osa mukavassa taukohuoneessa. 

Vierailija
108/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy miksi kannattaa tehdä jälkikasvua tähän maailmaan jotta on vanhuksena ihmisiä elämässä mukana.

Vierailija
109/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotukseni miten saadaan asiat kuntoon ulkomaalaisten työntekijöiden perehdyttämiseen.

Kaikki alkaa kielenopetuksesta. Se tarkoittaa myös sitä, että heistä tulee samalla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä ja integroituminen tapahtuu itsestään. 

1. Aakkoset. Lausutaan ja kirjoitetaan yhdessä huolellisesti. Tarkistetaan, että kaikki ovat varmasti oppineet.

2. En ole ammatiltani kieltenopettaja, vaan muun alan opettaja, mutta ammattitaitoinen opettaja kyllä osaa aloittaa ja opettaa kielen.

Lausutaan, kirjoitetaan, tarkistetaan, että varmasti jokainen on oppinut ja muistaa. Kertaus on opintojen äiti.

3. Kielentunneille tulee tämän jälkeen toiseksi opettajaksi sairaanhoitaja joka opettaa kaikki käytännön asiat ja termit hoitotyöstä mitä käytännön työhön liittyy. 

Kielenopettaja kontrolloi samalla, että jokainen osaa ja muistaa puhumalla ja kirjoittamalla.

4. Käytännön työ.

Mennään vanhusten pariin perehdyttämään opiskelijat. Sairaanhoitaja plus lähihoitajat opettavat.

Kielenopettaja kontrolloi, että kaikki ovat varmasti oppineet sekä osaavat puhua ja kirjoittaa asiat.

Innostava ja motivoiva asenne oppilaisiin.

Näin saamme Suomeen loistavia ja motivoituneita hoitajia ja heille on maksettava kunnon palkka.

Vierailija
110/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ei vanhustyössä ole aikaa räplätä kännykkää. Attendon yksiköissä, joissa olen työskennellyt on kiellettyä puhua kiireestä. Myös ylityöt on kielletty, ja ikinä ei ajallaan kerkeä. Jos teet ylitöitä joudut puhutteluun.

Siksi moni tekee ylitöitä merkitsemättä niitä ylös.

Vierailija
111/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta vain osittain. Ei sitä työmoraalia rahalla paranneta. Jos (työ)moraali on olematon, niin tällainen työntekijä tietenkin ajattelee, että "ha haa ne hölmöt maksaa mulle ihan hyvin siitä, etten tee mitään, sitäpaitsi ne tarvii mua. Mähän teen just niinkun haluun,  ja nyt haluun postaa someen, liksa juoksee minä en."

Miten tämä on muka mahdollista? Vanhuspuolella on niin minimimitoitus, että ei ole kertakaikkiaan mahdollista yhdenkään olla tekemättä töitä.

Vierailija
112/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi mietityttämään IS:n jutussa, kun kerrottiin että defibrilaattoria ei palvelukodissa ole, kun se ei ole pakollista. Kaikilla asukkailla ei kuitenkaan ole DNR:ia. Ja entäs ne 14-tuntisia tekevät hoitajat? Entä jos joku hoitajista menee elottomaksi kesken raskaan työvuoron? Kohtauksen saaja voisi olla myös joku talon ns. korkea-arvoisempi virkahenkilö. Juokse siitä sitten Salesta lainamaan sydäniskuria. Kun pomo toteaa, että iskuri ei ole pakollinen, niin kuvastaa hyvin johdon työmoraalia ja ns. eettisiä arvoja. 

Salaista eutanasiaa.

Ruotsissa jaetaan kannettavia hengityslaitteita kuin ruokaa ruokajonossa käyttäjille ,mutta vanhusten kodissa ei ollut yhtäkään korona aikana Ruotsissa. Moni tukehtui . 

Ambulanssinkuljeyttajat iskivät oven kiinni kun saivat tietää että hengitysvaikeuksissa makaava vanhus oli yli 80 vuotta. 

Vierailija
113/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa hoitolaitoksissa edes ole hoitajienkahvihuoneitatai taukotiloja. Pahimmillaan on ollut pukuhuoneeseenviety pöytäryhmätaisermillä ruokailutilasta eristetty tila. Toimistoissatehdään valtavasti pakollista kirjaamistyötä ja hoidon suunnittelutyötä sekä monissa paikoissa myös lääkehoitotyötä jos ei ole erillisiä lääketiloja.

Vierailija
114/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotukseni miten saadaan asiat kuntoon ulkomaalaisten työntekijöiden perehdyttämiseen.

Kaikki alkaa kielenopetuksesta. Se tarkoittaa myös sitä, että heistä tulee samalla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä ja integroituminen tapahtuu itsestään. 

1. Aakkoset. Lausutaan ja kirjoitetaan yhdessä huolellisesti. Tarkistetaan, että kaikki ovat varmasti oppineet.

2. En ole ammatiltani kieltenopettaja, vaan muun alan opettaja, mutta ammattitaitoinen opettaja kyllä osaa aloittaa ja opettaa kielen.

Lausutaan, kirjoitetaan, tarkistetaan, että varmasti jokainen on oppinut ja muistaa. Kertaus on opintojen äiti.

3. Kielentunneille tulee tämän jälkeen toiseksi opettajaksi sairaanhoitaja joka opettaa kaikki käytännön asiat ja termit hoitotyöstä mitä käytännön työhön liittyy. 

Kielenopettaja kontrolloi samalla, että jokainen osaa ja muistaa puhumalla ja kirjoittamalla.

4. Käytännön työ.

Mennään vanhusten pariin perehdyttämään opiskelijat. Sairaanhoitaja plus lähihoitajat opettavat.

Kielenopettaja kontrolloi, että kaikki ovat varmasti oppineet sekä osaavat puhua ja kirjoittaa asiat.

Näin saamme Suomeen loistavia ja motivoituneita hoitajia ja heille on maksettava kunnon palkka.

Miski ei työttömät suomalaiset ota töitä ? Avustukset pois jos ei työ maistu. 

Vierailija
115/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jota on aivan liikaa. Suomessa on OECD-maista eniten hoitajia per capita (lähde: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nurses-per-capita-by…) eli meillä on järjettömän tehotonta hoitoa. Lisäksi Suomi loistaa hoitovirheissä aiheutuneissa kuolemissa, syynä kolmanneksi tai neljänneksi suurin syy kuolemiin (2-3 tuhatta per vuosi).

Vierailija
116/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös elämän loppuvaiheet ovat vahvasti sosioekonomisesta asemasta kiinni. Usein on niin, että hyvätuloiset eivät päädy tuollaisiin laitoksiin, eivät välttämättä keskituloisetkaan. Pienituloiset ovat yliedustettuna; kansaneläkeläisiä, takuueläkeläisiä. 

Parempiosaiset pystyvät myös huolehtimaan itsestään pitempään elämän lopussa; terveys, hyvinvointi ja toimintakyky säilyvät pidempään.

No kyllä täällä tuppukylässä on asukkaita hoivakoteihin eri sosioekonomisesta asemasta. On pienellä eläkkeellä olevia ja sitten niitä joiden eläke reilusti yli 100 000€. Ei ne paremmat tulot ja koulutus aina auta vaan muistisairaus yms. voi iskeä jo työikäisenä. Sitten se pienellä eläkkeellä elävä voi elää yksin kotona reilusti yli 90-vuotiaaksi. 

Vierailija
117/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan totta, jornalistipalkinnon arvoinen kirjoitus. 

Se mitä itsekin nähnyt omaisena sekä kuullut muilta, tukee tuota kirjoitusta. 

Yksi suuri ongelma on kielitaito. Jos asukas puhuu murretta, ei tule ymmärretyksi senkään vertaa. 
Lääkkeet eivät aina päädy potilaalle, vaan muualle ja sitten ihmetellään potilaan voinnin hiipumista.

Hygienia ei kaikkialla kohdillaan, joten epidemiat leviää. Jne, jne. 

Ja me suomalaiset hiljaa hyväksytään tää kaikki….

Vierailija
118/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että kukaan terveenä kuolee.

Mitähän johtuu, että noilla aloilla työskentelevillä on hyvin kylmä asenne sairaisiin ja vanhuksiin. 

Tyyliin, en voi käydä palvelutataloissa edes syömässä, kun siellä näkee niin paljon huonokutoisia vanhuksia.

Tai haluan tehdä vain yövuoroja, koska silloin kaikki asukkaat  ovat saaneet yölääkkeensä ja nukkuvat. 

Tai, että jos lihava äiti tulee neuvolaan vauvan kanssa, hän näyttää tosi tyhmältä. 

Vierailija
119/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Käytännön työ.

Tämä.

Ei auta muu kuin ottaa avustukset pois.

Ja työntekijöille kunnon palkka.

Jokainen huomaa, että työnteko kannattaa.

Uskon, yhteiskuntaankin tulee valoisampi ilmapiiri. Ihmisille tulee tunne, että heidän elämänsä on merkityksellistä ja tulee toivo paremmasta tulevaisuudesta.

Vierailija
120/165 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4. Käytännön työ.

Vanhusten hoito paranee ja työstä tulee motivoivaa kun sinne otetaan kaikki työttömät pakotettuna töihin?

Taitaisi käydä niin että koulutettu väki lähtisi muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi