Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako perheen ruoanlaittaja yksin päättää mitä ruokaa kodissa tarjotaan?

Vierailija
04.05.2026 |

Jos puoliso on kotona ja laittaa aina ruoan, saako hän päättää koko perheen puolesta että ma-pe on aina kasvisruokaa?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, että on normaali mies puolisona. Molemmat urheilevia, samoin kuin lapset, joten täyden aminohappoprofiilin proteiinit on tärkeitä. Kuin myös vähärasvaisuus ja ruuan "puhtaus" ylipäätään.

Molemmat ovat kykeneviä kokkaamaan. Toisaalta kumpikaan ei hiero siellä keittiössä tarpeettoman kauaa asian parissa. Kasvikset höyrystymään, tai paahtumaan. Liha pannulle, tai air fryeriin. Syömään. Aloittamisesta astiat koneessa max 30min koko perheen osalta. Sitten tekemään jotain kehittävämpää.

Mutta hei, meistä molemmat onkin DI:tä.

Vierailija
82/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos, että on normaali mies puolisona. Molemmat urheilevia, samoin kuin lapset, joten täyden aminohappoprofiilin proteiinit on tärkeitä. Kuin myös vähärasvaisuus ja ruuan "puhtaus" ylipäätään.

Molemmat ovat kykeneviä kokkaamaan. Toisaalta kumpikaan ei hiero siellä keittiössä tarpeettoman kauaa asian parissa. Kasvikset höyrystymään, tai paahtumaan. Liha pannulle, tai air fryeriin. Syömään. Aloittamisesta astiat koneessa max 30min koko perheen osalta. Sitten tekemään jotain kehittävämpää.

Kylläpä olen taas tämän luettuani onnellinen siitä, että olen humanisti ja yhdessä humanistimiehen kanssa.

Syödään enimmäkseen kasvisruokaa eettisistä syistä, lisäksi kalaa ja luomulihaa, istutaan pöydässä pitkään, keskustellaan ja nautitaan siitä, että saadaan tänäänkin elää ja rakastaa toisiamme ja lapsiamme. Elämä ei ole kuin hetkiä peräkkäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki vitonen: koti ei ole mikään a la carte-ravintola. Jos olisi, kokille maksettaisiin palkkaa ja sivukulut.

Koti ei myöskään saa olla paikka, jossa yksi jäsen määrää ideologinsa vuoksi muidenkin syömiset.

Vierailija
84/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki vitonen: koti ei ole mikään a la carte-ravintola. Jos olisi, kokille maksettaisiin palkkaa ja sivukulut.

Koti ei myöskään saa olla paikka, jossa yksi jäsen määrää ideologinsa vuoksi muidenkin syömiset.

Jos tosiaan perheessä on halukkaita kaupassa kävijöitä, aterioiden suunnittelijoita ja kokkeja jonoksi asti, niin sitten parasta on sopia ruoanlaittovuorot. Meillä teini kokkaa mielellään, kun tietää saavansa lempiruokiaan. Mutta niin kauan kuin toteutuspuoli ei onnistu, ei kenenkään ideologia pääse täysimääräisesti käytäntöön.
- ohis.

Vierailija
85/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katopas, joku muukin täällä joka ei tee ruokailuasioista liian hankalaa. Meillä asuu ekonomi ja insinööri ("vain" amk).

Meillä on kaksi harrastavaa teiniä ja kaksi kokopäivätöissä käyvää aikuista. Aika on kortilla, joten ruokailuista halutaan selvitä nopeasti arkena, kun ei haluta koko vapaa-aikaa viettää keittiössä. 

Asiaa helpottaa, että kenelläkään ei ole ruokavaliota rajoittavia ideologioita. pääsääntöisesti syödään samaa ruokaa ja pyritään syömään edes yksi ateria yhdessä jpka päivä. Aina se ei onnistu. 

Jokaisen toiveet otetaan huomioon kokonaisuutta miettiessä. Pääpaino on aterian terveellisyydellä ja maulla. Viikossa menee ruokakauppaan reilu 200 €. 

Vierailija
86/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ruuanlaittajahan tietää, mitä kaapeissa on ja tekee niistä.

Mun puoliso ei jaksa päättää mitään. Kysyn monesti, että näistä vaihtoehdoista saat valita. Ei tuu vastausta, joten teen sitten vaihtelevasti joko peruna tai riisi tai pastaruokaa.

Ruokaa ostetaan pariksi viikoksi kerrallaan. Kauppaan ei voi kipaista kun sinne on matkaa 50 km

Vierailija
87/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kyllä. Meillä mies on aina vastannut ruokahuollosta ja kaupassa käymisestä yli 30v. Ja kyllä, hän päättää mitä meillä syödään ja suunnitellut ostokset,  tosin siinä ei ole ollt koskaan mitään ongelmaa, ei edes lasten kanssa, vaikka heitä kolme, eikä silloin kun olivat pieniä.  Luulisi, ettei siitä mitään olisi tullut, jos meilläkin viisi olisi antanut omat ruokamääräyksensä.  

Vierailija
88/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapseni kaikkiruokaisiksi, joten voin tehdä ihan mitä haluan joka päivä. Teen monipuolisesti kasvis- ja liharuokia. Jos haluaisin tehdä vain kasvisruokia, lapset saisivat tyytyä niihin. Ovat jo niin vanhoja, että itsekin osaavat tehdä ruokaa, mutta harvoin tekevät.  Minusta ruoanlaittaja saa päättää mitä tekee ja muut tekevät itse, jos tehty ruoka ei kelpaa. Toiveita toki voi esittää, mutta ruoanlaittaja päättää mitä tekee.

Vierailija
89/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen pääasiassa ruuan ja hoidan ruokaostokset, joten kyllä teen päätökset siitä mitä syödään. Toki kuuntelen toiveita ja toteutan niitä mahdollisuuksien mukaan. Kasvissyöjänä teen pääasiassa kasvisruokaa. Mies ja lapset ovat kaikkiruokaisia sekasyöjiä. Ehkä kerran viikossa jotain lihaa, jos silloinkaan. Harvemmin kukaan myöskään toivoo liharuokia. Kesällä enemmän, kun grillataan paljon. Mutta silloinkin esikoinen mieluiten syö tofuvartaita. 

Vierailija
90/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokatoiveita kysyessä vastaukset ovat "ihan sama" tai "emt" niin silloin mennään sillä, mitä ruoan laittaja keksii. Jos ruoka ei miellytä, niin saa kokata itse.

Vierailija
91/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ruuanlaittaja on eettisistä syistä kasvissyöjä, olisi lähinnä henkistä väkivaltaa vaatia häntä tekemään liharuokaa.

Miksi lihansyöjät eivät voi sitten syödä kasvisruuan kanssa leipää ja laittaa sen päälle kinkkua tai kalkkunaa? 

Vierailija
92/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä. 

Kuinka monta erilaista ruokaa sen ruuanlaittajan siis pitäisi tehdä? Se, että ne kaikki porisevat itsekseen omissa kattiloissaan, ei tarkoita etteikö usean ruuan tekemiseen silti menisi enemmän aikaa, kun kaikki pitää pilkkoa ja valmistella. En itse ainakaan näkisi, että kotona ruokailu on kuin jokin ravintola, jossa jokainen tilaa haluamansa, ja yksi ihminen sitten valmistaa kaikille omat ruuat.

Vierailija
93/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen ruoan ja tähän mennessä kaikki on miehelle kelvannut, paitsi paistettu maksa, jota syön itse kerran pari vuodessa. Kyllä välillä kysyn mieheltä, että onko jotain toiveita ja teen sen mukaan.

Vierailija
94/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa muiden kanssa puhua mitä ruokaa haluavat niin pakkohan se on olla itsekäs. Kyllä meillä on aina yhdessä aina mitä ruokaa kaikki söisi. 

Vierailija
95/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokatoiveita kysyessä vastaukset ovat "ihan sama" tai "emt" niin silloin mennään sillä, mitä ruoan laittaja keksii. Jos ruoka ei miellytä, niin saa kokata itse.

Meillä on joka päivä kaksi vaihtoehtoa, eli ota tai jätä.

Just siksi kun vastaus ruokatoiveisiin on ihan sama tai emmä tiiä.

Yleensä kyllä teen sellaista mikä kaikille maistuu vaikkei aina ole sitä lempiruokaa. Ottavat sitten lisukkeet sen mukaan, että jos ei varsinainen ruoka viehätä kuin vähän, niin ottaa sitten leipää ja salaattia ettei jää nälkä.

Harvoin olen muiden syödessä enää itse kotona kun illat olen töissä, mutta voinen päätellä ruoan maistuneen kun jäljelle on jäänyt noin 1 annos jääkaappiin jollekin seuraavan päivän lounaaksi.

Tänään nötköttikeittoa josta en itse niin pidä, mutta miesväki syö sitä hyvällä halulla. Omaa laiskuuttani kun en jaksanut hakea varaston pakkasesta muita aineksia niin piti keittää mitä keittiönkaapeista löytyi.

Vierailija
96/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä. 

Kuinka monta erilaista ruokaa sen ruuanlaittajan siis pitäisi tehdä? Se, että ne kaikki porisevat itsekseen omissa kattiloissaan, ei tarkoita etteikö usean ruuan tekemiseen silti menisi enemmän aikaa, kun kaikki pitää pilkkoa ja valmistella. En itse ainakaan näkisi, että kotona ruokailu on kuin jokin ravintola, jossa jokainen tilaa haluamansa, ja yksi ihminen sitten valmistaa kaikille omat ruuat.

Kuinka vaikeaa on laittaa kasvis pihvit ja vaikka jauhelihapihvit uuniin yhtä aikaa ? 

Vierailija
97/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vaikeaa on laittaa kasvis pihvit ja vaikka jauhelihapihvit uuniin yhtä aikaa ? 

Jauhelihaan sotket mausteet ja muotoilet pihviksi. Juurekset raastat, sekoitat taikinan, muotoilet pihviksi. Onhan siinä aika paljonkin enemmän työtä. Olettaisin kasvispihvin tilanneen osallistuvan raastamiseen.

Me mietitään kauppalista porukalla ja kaikkien mielipide tulee  huomioiduksi jollain aikavälillä. Mä shoppaan ja teen ruuan, jos en ehdi niin mieskin osaa, pystyy ja kykenee, teini tekee toisinaan kaikille jotain aasialaista tai muuta uutta kokeiltavaksi. Oli aika jolloin vein lapsen aamulla hoitoon ja tulin töistä vasta valmiiseen pöytään.

Vierailija
98/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen perheenjäsen päättää yhden ruuan viikossa tai jokin kaikkien yhteinen herkkupäivä.

aikuinen päättää muutoin pääosin ottaen huomioon kokonaisuuden.

Vierailija
99/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Pitää kuunnella mitä muutkin haluavat. 

Muuten se on henkistä väkivaltaa. 

Minä olen harjoittanut sitten henkistä väkivaltaa 40v. Minä käyn kaupassa ja ostan meille ruuat. Meillä syödään sitä mitä kaupassa on tarjouksessa, koska minä sen myös valmistan. No, joskus teinit tekivät ruokaa, mutta hyvin satunnaisesti. Katsoivat mitä jääkaapista löytyi ja tekivät koko perheelle ihan oman mielensä mukaan. Ai mutta hei! En huomannut joutuneeni henkisen väkivallan uhriksi heidän toimestaan. Taidanpa antaa heti palautetta vaikka ovat asuneet omillaan jo 15v.

Vierailija
100/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua myös jännittää tehdä liharuokia, joita en itse pysty maistamaan. On ihan sattuman kauppaa miltä se ruoka sitten maistuu. Jokainen on kyllä tervetullut vääntämään keittiöön lihapullia, jos niitä kaipaa mutta eipä ole vapaaehtoisia näkynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan