Saako perheen ruoanlaittaja yksin päättää mitä ruokaa kodissa tarjotaan?
Jos puoliso on kotona ja laittaa aina ruoan, saako hän päättää koko perheen puolesta että ma-pe on aina kasvisruokaa?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.
Pitsa ja hamppari kunnon ruokaa?
Parempaa kuin sosekeitto.
Mielestäni minkään asian parisuhteessa ei pitäisi perustua sanelupolitiikkaan, mutta toki sitten jos joku on ikuisessa keittiövuorossa vasten tahtoaan, tulisi olla hänellä oikeus kokata juuri sitä mitä lystää.
Meillä kokkaan pääsääntöisesti minä, koska pidän siitä puuhasta, mutta kumppani päättää lähes aina mitä laitan ruoaksi. Itse en osaa ideoida mitä syödään, joten toimii tällä tavoin hyvin meillä.
Minun mielestäni ruoanlaittaja saa itse päättää, mitä ruokaa tekee. Jos perheessä vain yksi ihminen laittaa ruokaa, niin muut syökööt hänen laittamaansa ruokaa tai kehitelkööt itselleen omat ateriansa.
Moni perheen ruoanlaittaja toki yrittää laittaa sellaista ruokaa, joka maistuu kaikille syöjille, mutta minun mielestäni se on sellaista kohteliaista huomaavaisuutta, eikä mikään välttämättömyys.
Se päättää, joka ruokaa tekee ja tarvikkeet kaupasta noutaa. Toisena päivänä on jonkun muun keittiöpäivä ja saa päättää mitä itse lystää.
Tietty joskus hemmotellaan ja on ns. toiveruokapäiviä.
No päättää voi varmaan, mutta ei välttämättä pysty pakottamaan muita syömään, jos nämä ovat täysin eri linjoilla. Toki jossain määrin syöjien pitää hyväksyä kokin tekemä ruoka, mutta tarkoitan tilanteita tyyliin että joka päivä on samaa ruokaa tms.
No mä päätän koska vain minä voin tietää kuinka paljon mulla on aikaa kokata ja mitä aineksia on. Mies syö mitä vaan mukisematta ja lapsilta jos kysyy niin meillä olis vuorotellen emmätiiää tai ihansamaa.
Kyllä me puolison kanssa yhdessä mietitään mitä ruokaa laitetaan ja tehdään kauppalistat sen mukaan.
Ei mulle tulisi mieleenkään tehdä jotain puolison inhokkiruokaa kertomatta siitä hänelle. Sellaisina päivinä hän laittaa oman ruoan itselleen.
Harvemmin kuitenkin noin. Omia herkkuruokia teen kun puoliso käy tapaamassa äitiään ja tytärtään ja viettää siellä pari päivää.
Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä.
Me ollaan tehty yhdessä arkiruokalista, jonka mukaan mennään. Useimmiten arki sujuu nopeiten niin, että minä kokkaan, ja korkeintaan yksi perheenjäsenistä osallistuu salaatin tekoon ja muu perhe sillä aikaa lähinnä kattaa pöydän, mutta perjantairuoat on sellaisia, että lapsetkin pystyvät tekemään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä.
Kasvisruoka voi olla hyvinkin täyttävää ja proteiinipitoista, hyvin suunniteltuna ja tehtynä. Kyllä sen voi tehdä niin, että se pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erilaiset ruokavaliot, niin kumpikin yleensä tekee oman ruokansa
Meilläkin on nykyisin miehen kanssa osittain eri ruokavaliot ja syödään usein eri aikoihinkin. Mutta välillä syödään yhdessäkin - jos mies vaikka grillaa pihvejä niin minäkin syön sitä pihviä ja mies syö lisäksi jotain salaattia.
Minä voin ihan hyvin syödä samaa ruokaa kyllästymättä, söin hiljattain jauhelihaa neljä päivää putkeen kun tuntui siltä. Mies ei ole valmis luopumaan kasviksista sun muista sörsseleistä.
Saa. Jos ei muille kelpaa, tehkööt itse mieluisampaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.
Pitsa ja hampparit kunnon ruokaa 😂
Minä teen ainakin sitä ruokaa, mitä haluan. Jos joku haluaa jotain muuta, tervetuloa auttamaan. Kyllä meillä välillä valmistuu useampikin tuoka. Teen itsekin joskus useampaa ruokaa kerralla, jottei ihan joka päivä tarvitse tehdä kaikkea alusta alkaen. Saatan joskus tehdä jonkun mieliksi jotakin sellaistakin, joka ei ole oma lempiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitsa ja hamppari kunnon ruokaa?
On se kasvisruokaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee toi ajatus että kasvisruoka "ei pidä nälkää"? Totta kai pitää jos syö sen normaalin annoksen eikä vaan siirtele haarukalla ruokaa lautasella ja kieltäydy syömästä. Aikuiset ihmiset!
Kyllä viime kädessä saa. Toki pitää huomioida mahdolliset allergiat ja ruokavaliot, sekä terveellisyys.
Saahan tuo. Mutta ei pidä yllättyä jos perhe vaihtaa ruuanlaittajaa.
Saa, kunhan huomioon on otettu mahdolliset allergiat. Olen meillä perheen ruoanlaittaja ja välillä ei jaksa alkaa kokkaamaan mitään kovin monimutkaista. Toiveet otetaan kyllä aina vastaan!
Silloin maksaja on tyhmä, jos kuitenkin haluaa syödä muuta kuin kasvisruokaa. Oma vika - ja lisäksi typerää ryhtyä maksajaksi, jos ei ole ostaja.