Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako perheen ruoanlaittaja yksin päättää mitä ruokaa kodissa tarjotaan?

Vierailija
04.05.2026 |

Jos puoliso on kotona ja laittaa aina ruoan, saako hän päättää koko perheen puolesta että ma-pe on aina kasvisruokaa?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki päättää. Muut saa toki ehdottaa ja varmasti sinne keittiöön saa muutkin tulla laittamaan ruokaa. 

Vierailija
42/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.

Kotona "oleskelija"? Eli esim. työtön iskä tai kouluun pääsemätön lorttipoika, joka vain ja ainoastaan oleskelee ja pelailee ja kaivelee muniaan, ryhtyy siis tilausravintolan pitäjäksi ilman palkkaa, sivukuluja ja eläkettä, koska... miksi?

Ja kunnon ruokaahan on vain noin 12-vuotiaan miespuolisen mielestä pizza ja hamppari, hahaha. Kas kun ei paistopistepullat ja ES.

Koko tämä ketju on kummallinen: mikä tämän kotona olijan status ja motiivi on olla kotona? Missä tällaisia perheitä/tilanteita esiintyy ja miten kuvittelette pakottavanne sen mahdollisesti hoitovapaalla olevan puolisonne ryhtymään tilausravintolan pitäjäksi vain siitä syystä, että teillä on tällainen määräilyfantasia ja harhaluulo siitä, että te maksatte kaiken?

Kyllä se on ruuanlaittaja itse, joka päättää mitä tekee. Ja kotityövastuusta mukamas rahalla luistelevat voitte varautua kaivamaan kuvettanne melkoisen paljon syvemmältä, jos haluatte saada alacartea :DDD koska kokille maksetaan tosiaan palkka veroineen ja valtiolle sivukulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sitten pahoittaa mieltään kun ne muut käy ulkona syömässä kunnon ruokaa tai pöytään ilmestyy 3ea leikkelettä.

Vierailija
44/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tapahtumaan. Jos ei maistu, ole syömättä. Hyvää se sulle vain tekee, sulla on tuo maha ja perse muutenkin melko muhevassa kunnossa.

Jos kyse on avioliitosta, kaikki jaetaan puoliksi. Jos toinen tienaa vähemmän koska ei juuri nyt ole töissä, sinä maksat hänen elämisensä, harrastuksensa ja korvauksen siitä, mitä askareita hän kotona tekee. Itse teet osasi siellä myös, paskarantuja pönttöön jättävä hampurilaisimuri.

Vierailija
45/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.

Erikoinen lähestyminen, ettei kasvisruoka olisi kunnon ruokaa tai sen päälle pitäisi mennä ulos syömään.

Vierailija
46/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisihän se jo kirjoitustaitoisena tietää miten kysytään että äiti mitä ruokaa meillä on tänään. Eiköhän se sillä selviä. 

Vierailija
47/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä. 

Mikä on "kasvis"? Esim. viljassa on enemmän energiaa kuin lihassa.

Vierailija
48/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos hän antaa joka ilta pillua.

Vierailija
49/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokki päättää mitä ruokia tekee. Eihän se niin ole, että hän tekee työn käskyttäen. 

Vierailija
50/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan päivän selvää on, että ruan laittajalla on oikeus päättää mitä ruokaa valmistaa, toiveita voi toki esittää, mutta päätöksen tekee ruan laittaja. Jos on toisen kokkauksiin tyytymätön, kannattaa sitten todellakin opetetalla itse kokkaamaan ja tehdä omat ruokansa, niin saa mitä haluaa. 

Mistään ruan laittoon orjuuttamisesta on turha puhua, jokainen perhe tai pariskunta päättää itse, miten kotityönsä jakaa ja jos toiselta sujuu ruan laitto paremmin kuin toiselta, niin eiköhän ole ihan luontevaa, että vastaa pääosin ruan laitista, toinen hoitaa sitten varmaan oman osansa muulla tavoin. Ja jotkuthan jopa nauttii kokkaamisesta. Jos sensijaan kummaltakaan ei suju, eikä kumpikaan tykkää, niin sitten täytyy opetella yhdessä ja kokkailla vuorotellen. 

Vierailija
51/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään muuta kuin kasvisruokaa. Kyllä mies sen tiesi, kun muutti mun kanssa yhteen. Ja ruoanlaitto on mun rakkain harrastus, joten minä teen meillä ruoat. Harvemmin mirs aterian yhteyteen mitään lihaa laittaa itselleen, syö jossain muussa välissä välillä, ja grillatessa ja jos tilataan ruokaa. Lapsistani toinen on kasvissyöjä niin kuin minäkin ja toinen syö myös lihaa, mutta ei hänkään sitä mun laittamien aterioiden kylkeen tee, vaan ihan erikseen välillä itselleen. 

Vierailija
52/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä. 

Mikä on "kasvis"? Esim. viljassa on enemmän energiaa kuin lihassa.

Mutta lihassa on se ravinto, mitä tarvitaan, joten se pitää nälän poissa paremmin kuin vilja.

Vierailija
53/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan meidän ruokaostoksista ja kokkaamisesta. Otan tilausta tehdessä toiveita vastaan. Teen kaksi ruokaa kerralla ja jos kumpikaan ei käy, mies saa toki tehdä makkaraperunansa. Harvoin tekee. 

Vierailija
54/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien mielipide otetaan huomioon.

Vierailija
55/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Well, kyllä mun mukulat "äänesti jaloillaan" eli ruuan menekki kertoo, kannattaako sitä valmistaa suoraan biojätteeseen heitettäväksi. Vaikka kysyttäessä ja päätöksiä tehdessä vastaus muilla olisi tasoa emmätiiä, ihansama, niin ruuan menekki ratkaisee.

Kolmen äiti, joka maksaa ja valmistaa kaiken ite

Vierailija
56/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 20 vuoden ajan tehty vain kasvis- rai kalaruokaa. Mies on sekasyöjä, mutta kokkaa itsekin kaikille sopivaa ruokaa. Syö lihaa sitten kodin ulkopuolella ja erityistilanteissa (esim. joulupöytään ja grillatessa valmistaa itse lihaa). Onneksi mulla on aikuinen mies, joka ei koe tarvetta pitää kiinni jostain idioottimaisista ”kasvisruoka ei ole oikeaa ruokaa” -mantroista.

Vierailija
57/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset näe? Itse en näe siinä mitään järkeä, että orjuutetaan toinen tekemään aina ruokaa ja sitten pitäisi vielä saada tilata haluamansa. Ravintolat nimenomaan ovat sitä varten, joten se on järkevä ratkaisu. 

Orjuutetaan?

Vierailija
58/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset näe? Itse en näe siinä mitään järkeä, että orjuutetaan toinen tekemään aina ruokaa ja sitten pitäisi vielä saada tilata haluamansa. Ravintolat nimenomaan ovat sitä varten, joten se on järkevä ratkaisu. 

Ei työnjako ole mitään orjuuttamista kun se on vapaaehtoista. Ei kaikkia kotitöitä tarvitse jakaa viivottimella tasan

Mikä on se sinun kotityö, jossa menee yhtä paljon aikaa päivittäin kuin ruuanlaittoon? 

Meillä tehdään isompia settejä kerrallaan ruoka. Esim makaronilaatikkoa tulee samalla vaivalla tuplasatsi. Ei ole pakko kokata joka päivä pitkän kaavan mukaan. 

Vierailija
59/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Well, kyllä mun mukulat "äänesti jaloillaan" eli ruuan menekki kertoo, kannattaako sitä valmistaa suoraan biojätteeseen heitettäväksi. Vaikka kysyttäessä ja päätöksiä tehdessä vastaus muilla olisi tasoa emmätiiä, ihansama, niin ruuan menekki ratkaisee.

Kolmen äiti, joka maksaa ja valmistaa kaiken ite

Meillä samoin: teinipoikien lempiruokia ovat paistettu riisi (jonka sekaan kananmunaa), kasviskuskus ja linssimuhennos riisin ja naan-leivän kanssa. Ja sushi, jossa kurkkua, porkkanaa ja munakasta.... Talvella piti olla joka päivä kaalia jossain muodossa, hapankaaliin en suostunut, rajansa kaikella.

Makkararuokia en enää tee, kun ne menisi koiralle, ei kelpaa.

Päätän yleensä ruuan itse, mutta en koskaan tee ruokaa, jota kaikki inhoavat. Meillä ei siis näy borssikeittoa, kesäkeittoa eikä grillattua lihaa. Uunissa tehdyt liharuuat sen sijaan kelpaa, ja jauheliha.

Vierailija
60/109 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kädessä se, joka laittaa ruokaa, päättää mitä ruokaa tarjotaan. Vähän kuin se, joka vaihtaa lakanat yleensä päättää kuinka usein ne vaihdetaan.

Mutta olisi se kyllä hieman outoa, jos se ruuanlaittaja ei ollenkaan huomioisi muun perheen toiveita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme