Saako perheen ruoanlaittaja yksin päättää mitä ruokaa kodissa tarjotaan?
Jos puoliso on kotona ja laittaa aina ruoan, saako hän päättää koko perheen puolesta että ma-pe on aina kasvisruokaa?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä.
Mistä tulee toi ajatus että kasvisruoka "ei pidä nälkää"? Totta kai pitää jos syö sen normaalin annoksen eikä vaan siirtele haarukalla ruokaa lautasella ja kieltäydy syömästä. Aikuiset ihmiset!
Minulla ongelma on se että en pysty syömään eri papuja herneitä ja soijaa niin paljon kuin tarvitsisin että nälkä pysyisi pois. Vatsani ei kestä noita paljoa kerrallaan. Vatsa ei kestä myöskään lammasta tai riistaa kuin ihan vähän vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.
Mikset näe? Itse en näe siinä mitään järkeä, että orjuutetaan toinen tekemään aina ruokaa ja sitten pitäisi vielä saada tilata haluamansa. Ravintolat nimenomaan ovat sitä varten, joten se on järkevä ratkaisu.
Orjuutetaan tekemään ruokaa? Ruoanlaittohan on kivaa ja vielä kivempaa on sitten syödä yhdessä 🥰
M83
Mistä tiedät, että on kivaa, kun et ole koskaan tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe järkeä siinä, että kotona oleskelija tekee kasvisruokaa ja muut käy sitten ulkona syömässä pitsaa ja hamppareita kun kotona ei saa kunnon ruokaa.
Kotona "oleskelija"? Eli esim. työtön iskä tai kouluun pääsemätön lorttipoika, joka vain ja ainoastaan oleskelee ja pelailee ja kaivelee muniaan, ryhtyy siis tilausravintolan pitäjäksi ilman palkkaa, sivukuluja ja eläkettä, koska... miksi?
Ja kunnon ruokaahan on vain noin 12-vuotiaan miespuolisen mielestä pizza ja hamppari, hahaha. Kas kun ei paistopistepullat ja ES.
Koko tämä ketju on kummallinen: mikä tämän kotona olijan status ja motiivi on olla kotona? Missä tällaisia perheitä/tilanteita esiintyy ja miten kuvittelette pakottavanne sen mahdollisesti hoitovapaalla olevan puolisonne ryhtymään tilausravintolan pitäjäksi vain siitä syystä, että teillä on tällainen määräilyfantasia ja harhaluulo siitä, että te maksatte kaiken?
Kyllä se on ruuanlaittaja itse, joka päättää mitä tekee. Ja kotityövastuusta mukamas rahalla luistelevat voitte varautua kaivamaan kuvettanne melkoisen paljon syvemmältä, jos haluatte saada alacartea :DDD koska kokille maksetaan tosiaan palkka veroineen ja valtiolle sivukulut.
En nyt puhuisi motiivista olla pitkällä sairaslomalla jolla olen. Tai ylipäätään statuksesta perheen sisällä. Kuulostaa vähän jännältä tuo sun perhekäsitys.
Vierailija kirjoitti:
Well, kyllä mun mukulat "äänesti jaloillaan" eli ruuan menekki kertoo, kannattaako sitä valmistaa suoraan biojätteeseen heitettäväksi. Vaikka kysyttäessä ja päätöksiä tehdessä vastaus muilla olisi tasoa emmätiiä, ihansama, niin ruuan menekki ratkaisee.
Kolmen äiti, joka maksaa ja valmistaa kaiken ite
Miksi lasten isät eivät osallistu maksamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen: olin töissä 1,5 viikon mittaisella nuorten leirillä, jossa tarjottiin vain vegaaniruokaa. Ideologisista syistä tietenkin. Oli 5 kertaa päivässä syömishetki, mutta silti suuri osa oli "koko ajan" nälkäisiä.
Minustakin on päivänselvää, että jos löunaaksi syö kasvissosekeiton ja näkkileivän ja jopa sitä raejuustoa, nälkä tulee nopeammin kuin vaikka lihakeittolounaan jälkeen.
Kyllä vegaanit syövät määrällisesti enemmän. Kokemus useammasta henkilöstä. Varsinkin mökillä näki hyvin kun kaverin lapsi ja hänen kumppaninsa olivat vegaaneja. Olivat koko ajan kaapilla hakemassa jotain syötävää.
Mä hoidan hyvin pitkälle kokkailun meillä. Kyllä mä otan muiden mieltymykset ja toiveet huomioon kun suunnittelen seuraavan viikon ruokalistaa. En ole ruokatyranni enkä sellaiseksi halua tulla.
Jos perheen kokki on kykenemätön ajattelemaan muita ja esim haluaa tehdä vain kasvisruokaa muiden kaivatessa lihaa lautaselle, sitten pitää muiden aktivoitua ja tehdä itselleen mieluisampaa ruokaa.
Yritän usein kysyä puolisolla, että mitä hän haluaisi syödä ja aina vastaus on "ihan sama". Näin ollen, hän joutuu tyytymään siihen mitä keksin laittaa. Ei ole vielä valittanut, tai mennyt muualle syömään.
Naiset ne ruuat tekee ja taas näyttää itsekkyytensä 🖕
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ruoanlaittaja saa itse päättää, mitä ruokaa tekee. Jos perheessä vain yksi ihminen laittaa ruokaa, niin muut syökööt hänen laittamaansa ruokaa tai kehitelkööt itselleen omat ateriansa.
Moni perheen ruoanlaittaja toki yrittää laittaa sellaista ruokaa, joka maistuu kaikille syöjille, mutta minun mielestäni se on sellaista kohteliaista huomaavaisuutta, eikä mikään välttämättömyys.
Kannattaa vähän aikaa elellä suurperheessä, jossa on pari nälkäistä teiniä, ja sen jälkeen kertoa uudelleen, onko kaikille maistuvan ruoan tekeminen kohteliasta huomaavaisuutta vai arjen kannalta aivan keskeinen palikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kokkaan just mitä haluan, kun toista ei ruoanlaitto kiinnosta. Tykkään kokata, joten sopii mulle.
Mä hoidan myös meidän ruoanlaiton mutta jos teen itselleni jotakin mausteista ruokaa josta puoliso ei pidä niin teen hänelle toisen ruoan sinä päivänä.
Passaat miesvauvaa. Hienoa, noin niitä just tuotetaan, ottamalla huomioon ja ymmärtämällä ihan helvetin paljon liian pitkälle.
Vinkki vitonen: koti ei ole mikään a la carte-ravintola. Jos olisi, kokille maksettaisiin palkkaa ja sivukulut.
Ongelma ratkeaa sillä, että alat itse laittaa ne ruuat. En usko että monikaan syystä tai toisesta kotona "oleskeleva" on siellä huvikseen tai joutilaana. Ruuanlaittoon menee vähintään tunti päivässä, joten häneltä haaskaantuu 365 tuntia vuodessa kotiaskareeseen, jota sinä et viitsi etkä osaa tehdä mutta ruikutat kuin alle 10-vuotias lapsi ja märiset hampparia ja pizzaa, haha.
En usko että ap on yli 12-vuotias. Jutut on sitä luokkaa kuin kiukkuisilla pikkupojilla, jotka tykkäävät karkista, hampurilaisista, pizzasta ja ES.
Vierailija kirjoitti:
Yritän usein kysyä puolisolla, että mitä hän haluaisi syödä ja aina vastaus on "ihan sama". Näin ollen, hän joutuu tyytymään siihen mitä keksin laittaa. Ei ole vielä valittanut, tai mennyt muualle syömään.
Itse ruoanlaittoa en koe niinkään rasittavana kuin sitä jatkuvaa ideoimista, mitä huomenna syötäisiin. Meilläkin kyllä pyörii samat ruoat listalla, mutta sellaista pysyvää viikkojärjestystä ei ole. Ja jos mieheltä kysyy ideoita, niin vastaus on aina vain emmätiiä tai ihansama tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona "oleskelija"? Eli esim. työtön iskä tai kouluun pääsemätön lorttipoika, joka vain ja ainoastaan oleskelee ja pelailee ja kaivelee muniaan, ryhtyy siis tilausravintolan pitäjäksi ilman palkkaa, sivukuluja ja eläkettä, koska... miksi?
Ja kunnon ruokaahan on vain noin 12-vuotiaan miespuolisen mielestä pizza ja hamppari, hahaha. Kas kun ei paistopistepullat ja ES.
Koko tämä ketju on kummallinen: mikä tämän kotona olijan status ja motiivi on olla kotona? Missä tällaisia perheitä/tilanteita esiintyy ja miten kuvittelette pakottavanne sen mahdollisesti hoitovapaalla olevan puolisonne ryhtymään tilausravintolan pitäjäksi vain siitä syystä, että teillä on tällainen määräilyfantasia ja harhaluulo siitä, että te maksatte kaiken?
Kyllä se on ruuanlaittaja itse, joka päättää mitä tekee. Ja kotityövastuusta mukamas rahalla luistelevat voitte varautua kaivamaan kuvettanne melkoisen paljon syvemmältä, jos haluatte saada alacartea :DDD koska kokille maksetaan tosiaan palkka veroineen ja valtiolle sivukulut.
Sellainen voimafantasia sitten tällä kertaa.
Nyt, mene keittiöön keittämään kahvi ja tekemään pari kunnon voileipää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ruoanlaittaja saa itse päättää, mitä ruokaa tekee. Jos perheessä vain yksi ihminen laittaa ruokaa, niin muut syökööt hänen laittamaansa ruokaa tai kehitelkööt itselleen omat ateriansa.
Moni perheen ruoanlaittaja toki yrittää laittaa sellaista ruokaa, joka maistuu kaikille syöjille, mutta minun mielestäni se on sellaista kohteliaista huomaavaisuutta, eikä mikään välttämättömyys.
Kannattaa vähän aikaa elellä suurperheessä, jossa on pari nälkäistä teiniä, ja sen jälkeen kertoa uudelleen, onko kaikille maistuvan ruoan tekeminen kohteliasta huomaavaisuutta vai arjen kannalta aivan keskeinen palikka.
Kannattaa vähän aikaa miettiä siinä suurperheessä, kasvattaako lapsistaan tulevia inceleitä vai opettaako ne syömään mukisematta sen, mitä ruuanlaittaja niiden nokan alle kantaa. Ja ne kasvavat lapset kannattaa myöskin panna auttamaan ruuanlaitossa, ettei niille jää ainoaksi vaihtoehdoksi hampurilaisilla ja pizzalla yli varojensa eläminen sitten kun pitäisi yksikseen pärjätä mahdollisesti loppuikä, kun ei opittu kotona käytöstavoille ja monipuoliseen ruokaan ja laittamaan sitä itse.
Ei nimittäin kokoomuslaisenkaan tili kestä jatkuvaa noutoruuan tai ravintolaruuan syömistä.
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/kohuttu-patrick-itaniemi-sossi-kok…
Meillä mies tekee minun lempiruokiani jotka vain maistuvat paremmalta kun hän ne tekee
Minä hoidan suurimmaksi osaksi ruuanlaiton. Mies tekee viikonloppuisin ja omille lapsillesa kun ovat meillä. Toki samalla minullekin. Ainoa ongelma hänen tekemässä ruuassa on se että siitä puuttuu monesti suolaa, tai sokeria on liikaa, tai puuttuu jokin tarpeellinen ainesosa jonka takia ruoka ei maistu sellaiselle kuin sen pitäisi. Suosikkiruuissani näin ei kuitenkaan ole, vaan ne tekee kyllä ihan pieteetillä.
Jos ei kelpaa, voi olla syömättä. Niin yksinkertaista!
ja tosiaan jos kuvittelee voivansa kotona tilata mitä haluaa, silloin kokille maksetaan palkkaa.
Tietenkin saa, jos kerran on ainoa joka osaa tai haluaa kokata. Toki pyyntöjä hänelle voi esittää, mutta mikään palvelija hän ei ole, jolle vain kerrottaisiin mitä hänen täytyy tehdä. Jokaisen tulee osata kokata itse, jos on ehdottomia vaatimuksia.
Ohi aiheen: olin töissä 1,5 viikon mittaisella nuorten leirillä, jossa tarjottiin vain vegaaniruokaa. Ideologisista syistä tietenkin. Oli 5 kertaa päivässä syömishetki, mutta silti suuri osa oli "koko ajan" nälkäisiä.
Minustakin on päivänselvää, että jos löunaaksi syö kasvissosekeiton ja näkkileivän ja jopa sitä raejuustoa, nälkä tulee nopeammin kuin vaikka lihakeittolounaan jälkeen.