Saako perheen ruoanlaittaja yksin päättää mitä ruokaa kodissa tarjotaan?
Jos puoliso on kotona ja laittaa aina ruoan, saako hän päättää koko perheen puolesta että ma-pe on aina kasvisruokaa?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä.
Kuinka monta erilaista ruokaa sen ruuanlaittajan siis pitäisi tehdä? Se, että ne kaikki porisevat itsekseen omissa kattiloissaan, ei tarkoita etteikö usean ruuan tekemiseen silti menisi enemmän aikaa, kun kaikki pitää pilkkoa ja valmistella. En itse ainakaan näkisi, että kotona ruokailu on kuin jokin ravintola, jossa jokainen tilaa haluamansa, ja yksi ihminen sitten valmistaa kaikille omat ruuat.
Kuinka vaikeaa on laittaa kasvis pihvit ja vaikka jauhelihapihvit uuniin yhtä aikaa ?
Jos kyse eineksistä, niin se ei ole vaikeaa. Mutta jos ruuat tehdään itse, lähtisin siitä. että tehdään yksi ruoka, jota kaikki voivat syödä. Ja tosiaan, jos ruuanlaittaja on eettisistä syistä kasvissyöjä, miksi hänen edes pitäisi tehdä liharuokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kasvisruuan lisäksi voisi olla lihapullia, pihvejä ja mitä milloinkin niin jokainen saa koottua mieleisen aterian. Harvalle riittää pelkkä kasvisruoka pitämään nälkää jos on sekasyöjä.
Kuinka monta erilaista ruokaa sen ruuanlaittajan siis pitäisi tehdä? Se, että ne kaikki porisevat itsekseen omissa kattiloissaan, ei tarkoita etteikö usean ruuan tekemiseen silti menisi enemmän aikaa, kun kaikki pitää pilkkoa ja valmistella. En itse ainakaan näkisi, että kotona ruokailu on kuin jokin ravintola, jossa jokainen tilaa haluamansa, ja yksi ihminen sitten valmistaa kaikille omat ruuat.
Kuinka vaikeaa on laittaa kasvis pihvit ja vaikka jauhelihapihvit uuniin yhtä aikaa ?
Ei ole, jos käyttää valmiita einespihvejä. Jos haluaa tehdä itse, työmäärä on kaksinkertainen. Ihan samoin lihaa syövä voi tehdä lisäksi kasvisversiot ruuista.
Sitä enemmän on päätösvaltaa mitä enemmän osallistut. Meillä minä maksan ja teen, joten myös päätän.
Itse perheen ruuanlaittajana kuuntelen mielelläni ruokatoiveita, jotta pääsen toteuttamaan ne.
Mieheni käy myös kaupassa ja silloin teen niitä ruokia, mitä hänen tuomista elintarvikkeista syntyy. Maksakastiketta esimerkiksi, mikä on hänen lempiruokiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos käyttää valmiita einespihvejä. Jos haluaa tehdä itse, työmäärä on kaksinkertainen. Ihan samoin lihaa syövä voi tehdä lisäksi kasvisversiot ruuista.
Luulin, että tässä ketjussa puhuttiin ruoanlaitosta eikä eineksien lämmittämisestä. Tietenkin jos eineksistä keskustellaan, ei tätä ongelmaa ole lainkaan. Jokainen ostaa oman annospakkauksensa ja lämmittää sen itse mikrossa. Jos ei maistu, voi valittaa Saarioiselle.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että tässä ketjussa puhuttiin ruoanlaitosta eikä eineksien lämmittämisestä. Tietenkin jos eineksistä keskustellaan, ei tätä ongelmaa ole lainkaan. Jokainen ostaa oman annospakkauksensa ja lämmittää sen itse mikrossa. Jos ei maistu, voi valittaa Saarioiselle.
-ohis.
Niin puhuttiin, mutta tuo yksi veti einekset mukaan. Tai sitten hän ei ole ikinä laittanut ruokaa, kun luulee sen olevan vain pihvien laittaminen pellille.
kyllä suomalaiset ovat ihmeellistä sakkia. parisuhteessa kumpikin kokkaa joko yhdessä tai erikseen. ei vaimo ole ÄITI. ole mies rakasta vaimoasi ja tee kaikenlaista ruokaa. ei jessus miksi yritetään tehdä näinkin yksinkertaisesta asiasta kuin ruuanlaitto näin vaikeaa?
On niin kulunut valitus että kasvisruoka ei muka pitäisi nälkää. Kyllä pitää, ja on maistuvaa kun osaa tehdä! Kasvissosekeitto ei tosiaankaan ole maailman ainoa kasvisruoka.
Jaa, en osaa vastata. Mä oon meillä se, joka pääasiassa laittaa ruuan. Aika usein saatan tehdä niinkin, että valmistelen jonkin ruuan etukäteen, ja mies ja lapset sitten valmistavat sen loppuun, kun olen töissä. Kyllä mä päätän, mitä ruokaa meillä silloin laitetaan, kun laitetaan ruokaa. Otan vastaan ehdotuksia ja toivomuksia, mutta koska mä teen ruuan, mä kyllä päätän. Ei ole herättänyt nurinoita. Lapset joskus pienempinä mankuivat ruuasta, jolloin sanelin säännöt: ruuasta ei saa valittaa. Ruuasta ei saa sanoa, että se on pahaa, mutta voi sanoa, että se ei maistu. Ei ole pakko syödä ruokaa, jota ei saa alas. Teen kyllä sitten jotain muuta syötävää. Nykyään toki lapset ovat jo isompia eikä tuollaisia ruokia enää ole. Mieheni on kasvissyöjä ja huolehdin aina tavalla tai toisella, että hänellekin on syötävää, kun me muut syömme liharuokaa.