Etätöiden totaalinen resetointi pelastaisi talouden, sanoo toimitusjohtaja
... Siis kyseisen toimistotiloja suunnittelevan yrityksen talouden.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011961018.html
Olikohan tämä firman maksettu mainos, vai muuten vaan alta lipan suoritus toimittajalta?
Tiedän kyllä, että monta tahoa risoo nyt toimistokiinteistöjen heikko kysyntä, ja heillä on siksi intressejä piiskata käyttöasteita ylemmäs, mutta olisiko silti pieni ripaus objektiivisuutta mahdollisuutta ujuttaa näihin kirjoituksiin, vaikka kuinka tilanne olisi se, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat?
Kommentit (192)
Väitän, että etätöitä vastustavat kaikken eniten ja äänekkäimmin ne, joiden työ on sellaista, ettei sitä voi etänä tehdä.
Kyllä suomalainen aina maksaa viiskymppiä siitä, ettei naapuri saa satasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ristiriitaisia tunteita etätyöstä. Joo se on helpompaa ja miellyttävämpää mutta jotain fundamentaalista jää puuttumaan. En saa siitä samanlaista tyydytystä kuin lähityöstä. Mutta myös lähityöstä on ristiriitaisia tunteita. Jos varaa valita valitsen aina mieluummin etänä työskentelyn. Kumpikaan ei ole hyvä.
Jos työpaikassasi on etätyöpakko, mene töihin muualle. Harva firma kieltää lähityön. Mene sinne etsimään kadottamaasi fundamentaalista asiaa.
Eikö tuo konkurssikypsä pulju ole nimenomaan epäonnistunut toimitilansa suunnittelemisessa kun tulosta ei näytä tulevan?
Vierailija kirjoitti:
Suomen päämediat ja niiden uutisoinnit 2020-2026:
-propagandaa
-disinformaatiota
-misinformaatiota
-totalitarismia
Onneksi X:stä löytyy täysin riippumaton ja moneen kertaan tarkastettu totuus ja Januksen MV-lehdestä!
😆😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan hyvin tuolla Workspacessa voi oikeasti tehdä töitä? Kollegan naama on kahden metrin päässä ja toimistossa ei oo yhtään sermiä missään vähentämään hälinää. Toimiston visuaalinen ilme menee ilmeisesti työympäristön toimivuuden edelle.
Missäköhän vaiheessa joku brändääjä luo "closed space" toimisto-pöhinän ja pelattaisiin takaisin oikeisiin toimistokoppeihin. Lisääntiyisikö tehokkuus, jos siirryttäisiin pois hälyisistä avokonttoreista ja saataisiin se "etätoimiston" hyöty tuotua lähitöihin?
Kaikkein paras toimistokonfiguraatio on todistettavasti ne sermeillä erotellut kopit. Lisäksi niiden pitää olla sijoiteltu niin, ettei luoda suoria kulmia, vaan pikemminkin kennomaisesti ja vältellen suoria linjoja.
Asiaa on tutkittu 50-luvulta asti. Avokonttorihelveteissä ihmisten työteho on huonoin, ja lisäksi ihmiset juttelevat niissä keskenään kaikkein vähiten. Yhtäkään tutkimusta ei ole ikinä tehty joka näyttäisi mitään päinvastaista, vaikka kuinka toimistopöhisijät asiasta mutuilevat ja valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että etätöitä vastustavat kaikken eniten ja äänekkäimmin ne, joiden työ on sellaista, ettei sitä voi etänä tehdä.
Kyllä suomalainen aina maksaa viiskymppiä siitä, ettei naapuri saa satasta.
En itse pysty tekemään kuin pienen osan etänä, mutta olen etätyöskentelyn puolesta, koska se vähentää liikennettä ja lisää vapaiden parkkipaikkojen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kommentoija on tainnut koko artikkelin edes lukea. Johtaja kritisoi siinä myös yrityksiä, etteivät enää järjestä kunnon työtiloja kaikille ja sanoo että juuri ne etänä tehtävät työt on usein niitä, jotka AI tulee korvaamaan. Sen sijaan AI ei voi korvata sitä synergiaa mikä tulee kun ihmiset on yhdessä. Olen tästä samaa mieltä.
Nykyään ihmiset eivät enää samalla tavoin pyri asumaan työpaikan lähelle. Siitä sitten hirmuinen valitus, että niin on pitkä työmatka ettei ehdi lähitöihin.
Ajattelen myös niin, että kun irtisanomiset tulee, niin se etätyöntekijä on helpoin laittaa pois. Eihän sen naama ole juuri kenenkään mielessä.
Niin ja tottakai on sellaisia töitä, joissa etäily on normi. En puhu niistä.
Nuorille sanoisin: Menkää ihmeessä toimistolle. Olkaa esillä, jääkää mieleen, näyttäkää luonteenne, verkostoitukaa oikeasti, ei vaan etänä. Olen nähnyt hienoja ja nopeita uran alkuja niille nuorille, jotka on näin tehneet. Tee näin vaikka työpaikka ei olisi kovin hyvä. Se yksi tyyppi, joka sut oppii tuntemaan, voi olla se porras seuraavalle työpaikalle. Kotona kykkijä ei siitä koskaan saa edes tietää.
Kerro yksikin etätyö jonka tekoäly korvaa, nimittäin minä voin nyt lyödä pilveen GPU:lla käyvän purkin joka laukoo pöhinäpaskaa ja korvata sillä tuon artikkelin toimitusjohtajan.
Meidän firmalla ainakin menisi vielä huonommin, jos pitäisi edelleen maksaa vuokraa niistä valtavasti tiloista missä oltiin, joskus viisi vuotta sitten. Päälle sitten matkustuskulut olisi valtavat, kun porukkaa reissaisi muista toimipaikoista palavereihin, niin joskus tehtiin. Hitto se oli ihmeellistä ja nykyisin ajatellen ihan absurdia aikaa. Saatettiin lentää Ouluun yhteen palaveriin neljä henkeä. Koko päivä meni reissussa, vaikka palaveri oli 2-3 tuntia. Tai sieltä porukkaa lentää Helsinkiin, koska kyllähän se pitää porukan samassa fyysisessä neukkarissa olla!
Toimistotiloja kehittävän 13 hengen pikkuyrityksen "toimitusjohtaja", jonka oma väki on yhden huoneen avokonttorissa, on sitä mieltä, että etätöitä ei pitäisi sallia. Jopa Hesarilta ala-arvoinen artikkeli, josta myös puuttui teksti Mainos. Kysytäänpä seuraavaks Pauligilta, pitäisikö ihmisten juoda kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotiloja kehittävän 13 hengen pikkuyrityksen "toimitusjohtaja", jonka oma väki on yhden huoneen avokonttorissa, on sitä mieltä, että etätöitä ei pitäisi sallia. Jopa Hesarilta ala-arvoinen artikkeli, josta myös puuttui teksti Mainos. Kysytäänpä seuraavaks Pauligilta, pitäisikö ihmisten juoda kahvia.
Syvästi ironista, että toimiala on toimistotilojen kehittäminen ja omat toimitilat ovat julkisen vessan kokoinen avokonttori, kaikki vieri vieressä yhdessä ryppäässä. En tuolta Workspace-puljulta ostaisi mitään.
Olen itse tiimissä, jonka jäsenistä neljä on Kuopiossa ja loput Helsingissä. Jos menen täällä Kuopiossa toimistolle puhumaan teamsissa sen sijaan, että puhuisin kotona teamsissa, niin miten se parantaa tuottavuutta?
Toimistolla on mukavaa käydä työkaverien kanssa lounaalla ja kahvilla. En silti ymmärrä, miksi tuottavuus muka paranisi huimasti, jos kaikki kävisivät taas toimistolla.
Meiltä vietiin omat työhuoneet ja laitettiin ihmiset istumaan kuulosuojaimet päässä avokonttoriin kuin kanalaan. Ihan kauheaa. Työnteosta ei tule mitään. Sosiaalisuuskin loppui kun ketään ei voi häiritä. Teen viikon työt töiden jälkeen kotona ja kahtena etätyöpäivänä jossa on oma rauhallinen työhuone ja ergonomia ja siisteys kunnossa.. Onneksi eläkkeeseen on enää 10 vuotta.
Kaikki ajaa vaan omaa etuansa. Olen sitä ikäluokkaa kun toimistotiloja ja liiketiloja ei ollut vapaana. Sanotaan että karma. Vuokria nostettiin ja vuokralaisia ajettiin pois kun ahneus oli niin valtavaa. Olen siis ollut aikoinaan yrittäjä liiketilassa.
Suurin osa ihmisistä on onnellinen etätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pian saamme lukea Fazerin uuden suklaatehtaan tiimoilta haastattelun, jossa kerrotaan ulkomaista suklaata ostavien olevan Putinin pussiin pelaavia hybridivaikuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tiimissä, jonka jäsenistä neljä on Kuopiossa ja loput Helsingissä. Jos menen täällä Kuopiossa toimistolle puhumaan teamsissa sen sijaan, että puhuisin kotona teamsissa, niin miten se parantaa tuottavuutta?
Toimistolla on mukavaa käydä työkaverien kanssa lounaalla ja kahvilla. En silti ymmärrä, miksi tuottavuus muka paranisi huimasti, jos kaikki kävisivät taas toimistolla.
Ei se paranekaan. Mutta toimitiloista tilinsä saavan firman tuottavuus kasvaa kohisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ristiriitaisia tunteita etätyöstä. Joo se on helpompaa ja miellyttävämpää mutta jotain fundamentaalista jää puuttumaan. En saa siitä samanlaista tyydytystä kuin lähityöstä. Mutta myös lähityöstä on ristiriitaisia tunteita. Jos varaa valita valitsen aina mieluummin etänä työskentelyn. Kumpikaan ei ole hyvä.
Jos työpaikassasi on etätyöpakko, mene töihin muualle. Harva firma kieltää lähityön. Mene sinne etsimään kadottamaasi fundamentaalista asiaa.
Asiasta on näköjään vaikea puhua kun niin monella on päällimmäisenä pelko oman etätyö "etunsa" menettämisestä.
Konttorille on tultava jotta henkilöstöruokalaan riittää asiakkaita eikä yrityksen tarvitse maksaa kompensaatiota ravintolalle. Itse syön omia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta on näköjään vaikea puhua kun niin monella on päällimmäisenä pelko oman etätyö "etunsa" menettämisestä.
Itse pelkään oman aikani hukkaamisesta rauhattomassa työympäristössä. Minulle ajankäyttöni on arvokasta vaikka työnantajalle se ei olisi.
Kyllähän ne yritykset ottais toimistoon jos haluais, mutta jos kerran suostuu etä töihin niin ei se sitten ole niille hätä.