Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöiden totaalinen resetointi pelastaisi talouden, sanoo toimitusjohtaja

Vierailija
03.05.2026 |

... Siis kyseisen toimistotiloja suunnittelevan yrityksen talouden.

https://www.hs.fi/visio/art-2000011961018.html

Olikohan tämä firman maksettu mainos, vai muuten vaan alta lipan suoritus toimittajalta?

Tiedän kyllä, että monta tahoa risoo nyt toimistokiinteistöjen heikko kysyntä, ja heillä on siksi intressejä piiskata käyttöasteita ylemmäs, mutta olisiko silti pieni ripaus objektiivisuutta mahdollisuutta ujuttaa näihin kirjoituksiin, vaikka kuinka tilanne olisi se, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat?

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmalla ainakin menisi vielä huonommin, jos pitäisi edelleen maksaa vuokraa niistä valtavasti tiloista missä oltiin, joskus viisi vuotta sitten. Päälle sitten matkustuskulut olisi valtavat, kun porukkaa reissaisi muista toimipaikoista palavereihin, niin joskus tehtiin. Hitto se oli ihmeellistä ja nykyisin ajatellen ihan absurdia aikaa. Saatettiin lentää Ouluun yhteen palaveriin neljä henkeä. Koko päivä meni reissussa, vaikka palaveri oli 2-3 tuntia. Tai sieltä porukkaa lentää Helsinkiin, koska kyllähän se pitää porukan samassa fyysisessä neukkarissa olla!

Ennen oli tosiaan se ajatus, että tehdäkseen töitä yhdessä on pakko olla fyysisesti samassa tilassa. Matkustin myös itse aikoinani helsingistä ouluun palaveriin säännöllisesti vuosien ajan. Siis lensin helsingistä ouluu, kävin neukkarissa kokouksessa ja lensin takaisin. Silloin tämä oli ihan normaalia meininkiä ja tapa, jolla oli aina ennenkin toimittu. Vasta korona lopetti tämän järjettömyyden. 

Vierailija
102/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö ja jonkinlainen freelance / kevytyrittäjyys on tulevaisuuden juttu. Perinteiset palkkatyöt tulee vähenemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ihmiset joutuvat tekemään pakotettuna läsnätyötä sitä vähemmän lapset voivat ottaa osaa iltapäivän harrastuksiin. Se on jo yhteiskunnalle haitallista, että vanhemmat eivät ole lastensa kanssa tai että lapset eivät pääse harrastamaan, koska joku haluaa että vanhempi mieluummin istuu autossa tunnin ruuhkassa kuin tunnin jalkapallokentän laidalla.

Vierailija
104/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä vietiin omat työhuoneet ja laitettiin ihmiset istumaan kuulosuojaimet päässä avokonttoriin kuin kanalaan. Ihan kauheaa. Työnteosta ei tule mitään. Sosiaalisuuskin loppui kun ketään ei voi häiritä. Teen viikon työt töiden jälkeen kotona ja kahtena etätyöpäivänä jossa on oma rauhallinen työhuone ja ergonomia ja siisteys kunnossa.. Onneksi eläkkeeseen on enää 10 vuotta.

Monelle yritykselle on ihan sama onko sinulla työrauha, kunhan olet paikalla. Meillä käy kellokalle konttorilla kirjaamassa paikallaolijoiden määrä. Se lienee tärkeintä johdolle. 

Vierailija
105/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin tuonne tokalle sivulle jo omasta tilanteestani. Mutta jatkan vielä sen verran, että kyllä mä menisin mielelläni myös lähitöihin, jos saisin siitä jotain. Tällä hetkellä teen töitä täysin itsenäisesti, eli jos tiimikaverit sattuvat olemaan paikalla, he tekevät omia töitään omissa huoneissaan omien aikataulujensa mukaisesti ja hyvä jos kahvihuoneessa satutaan kohtaamaan. Jos minulla on palaveri, se on väkisinkin Teamsilla, koska muut osallistujat istuvat jossain muualla, usein satojen kilometrien päässä. Korona-aika toi tullessaan tämän muutoksen, ennen koronaa piti vähän väliä lennellä pääkonttorille, että pystyi pitämään pari palaveria.

Mitä siis saan lähipäivästä itselleni? Palelua kylmässä toimistossa. Itsekseni juodut taukoteet ja lounastauon omassa seurassani. Nämä saan kotonakin. Ajelua 15 km suuntaansa, mikä ei toki tuo kuin reilu puoli tuntia lisäpituutta työpäivään, mutta sen sijaan, että lopettaisin työpäivän 15-15.30 välillä, lähipäivinä olen kotona vasta neljän jälkeen, joskus lähempänä puolta viittä. Etäpäivinä mulla olisi tuohon aikaan jo salitreeni loppupuolella ennen pahimpia saliruuhkia.

Jos mun työ vaatisi enemmän face-to-face kohtaamisia, jos työkaverini olisivat samassa toimipisteessä ja jos työskentelyolosuhteet olisivat muutenkin kunnossa, viettäisin mielelläni aikaa enemmän toimistolla. 

Vierailija
106/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö ja jonkinlainen freelance / kevytyrittäjyys on tulevaisuuden juttu. Perinteiset palkkatyöt tulee vähenemään. 

Joissakin yrityksissä vielä työntekijöillä on kuitenkin vastuu ja edustavat yritystä ja sitä ei voi siirtää konsultille.

Vierailija
107/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelin tuonne tokalle sivulle jo omasta tilanteestani. Mutta jatkan vielä sen verran, että kyllä mä menisin mielelläni myös lähitöihin, jos saisin siitä jotain. Tällä hetkellä teen töitä täysin itsenäisesti, eli jos tiimikaverit sattuvat olemaan paikalla, he tekevät omia töitään omissa huoneissaan omien aikataulujensa mukaisesti ja hyvä jos kahvihuoneessa satutaan kohtaamaan. Jos minulla on palaveri, se on väkisinkin Teamsilla, koska muut osallistujat istuvat jossain muualla, usein satojen kilometrien päässä. Korona-aika toi tullessaan tämän muutoksen, ennen koronaa piti vähän väliä lennellä pääkonttorille, että pystyi pitämään pari palaveria.

Mitä siis saan lähipäivästä itselleni? Palelua kylmässä toimistossa. Itsekseni juodut taukoteet ja lounastauon omassa seurassani. Nämä saan kotonakin. Ajelua 15 km suuntaansa, mikä ei toki tuo kuin reilu puoli tuntia lisäpituutta työpäivään, mutta sen sijaan, että lopettaisin työpäivän 15-15.30 välillä, lähipäivinä olen kotona vasta neljän jälkeen, joskus lähempänä puolta viittä. Etäpäivinä mulla olisi tuohon aikaan jo salitreeni loppupuolella ennen pahimpia saliruuhkia.

Jos mun työ vaatisi enemmän face-to-face kohtaamisia, jos työkaverini olisivat samassa toimipisteessä ja jos työskentelyolosuhteet olisivat muutenkin kunnossa, viettäisin mielelläni aikaa enemmän toimistolla. 

Minä teen projektitöitä ja kollegat on ympäri maailmaa. Ennen matkustin palavereihin ulkomaille. Nyt ne tehdään Teamsissa. Istun konttorilla 3 päivää viikossa mutta en tunne siellä ketään. Eivät edes sano minulle aamulla huomenta. Vaihdan työpaikkaa heti kun saan mahdollisuuden.

Vierailija
108/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin se menee, ihmiset käy kaupassa ruokatunnilla, lounaalla lounasravintolassa, joku piipahtaa kampaajalla ja ostoksilla samalla, toimitilat saa vuokraa ja julkisissa kulkee porukkaa. Kyllähän väestönsiirto olisi nyt sieltä sohvalta takaisin työpaikalla paikallaan. Valtiolta voi alottaa. Nehän sai hyvät palkankorotukset, nyt kuluttamaan.

Ja todellisuudessa isoin osa syö työpaikalla omia eväitään ja pieni osa menee ravintolaan lounaalle tai hakemaan kaupasta eväitä, jos sellaisia lähellä edes on. 30 minuutin lounastauolla ei piipahdella kampaajalle tai ostoksille. Vähän nyt realismia näihin haaveiluihin. 

Vierailija
109/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ristiriitaisia tunteita etätyöstä. Joo se on helpompaa ja miellyttävämpää mutta jotain fundamentaalista jää puuttumaan. En saa siitä samanlaista tyydytystä kuin lähityöstä. Mutta myös lähityöstä on ristiriitaisia tunteita. Jos varaa valita valitsen aina mieluummin etänä työskentelyn. Kumpikaan ei ole hyvä.

Jos työpaikassasi on etätyöpakko, mene töihin muualle. Harva firma kieltää lähityön. Mene sinne etsimään kadottamaasi fundamentaalista asiaa.

Asiasta on näköjään vaikea puhua kun niin monella on päällimmäisenä pelko oman etätyö "etunsa" menettämisestä.

Onko sinusta se että voi keskittyä rauhassa tekemäänsä asiaan etu, ja että perustila on melu ja häiriö?

Aion toistaa tätä kunnes vastaat kiertelemättä kysymykseen.

Vierailija
110/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mieluusti konttorille jos siellä ei olisi ketään eikä tarvitsisi kilpailla harvoista rauhallisista työpisteistä. Olen töissä tehdäkseni alani hommia enkä tuhlaamassa aikaani kindergartenissa.

Vierailija
111/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ristiriitaisia tunteita etätyöstä. Joo se on helpompaa ja miellyttävämpää mutta jotain fundamentaalista jää puuttumaan. En saa siitä samanlaista tyydytystä kuin lähityöstä. Mutta myös lähityöstä on ristiriitaisia tunteita. Jos varaa valita valitsen aina mieluummin etänä työskentelyn. Kumpikaan ei ole hyvä.

Jos työpaikassasi on etätyöpakko, mene töihin muualle. Harva firma kieltää lähityön. Mene sinne etsimään kadottamaasi fundamentaalista asiaa.

Asiasta on näköjään vaikea puhua kun niin monella on päällimmäisenä pelko oman etätyö "etunsa" menettämisestä.

Onko sinusta se että voi keskittyä rauhassa tekemäänsä asiaan etu, ja että perustila on melu ja häiriö?

Nykyisin oma rauhallinen työpiste töissä on etu.

Vierailija
112/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin vähän hihitytti toi. :D Toimistotiloja suunnitteleva yritys todennäköisesti haluaa suunnitella toimistotiloja jatkossakin.

Moni ihan pitää lähitöistä. Itsekkin pidän niistä. Ei ongelmaa siinä. Mutta ongelma on se, että business ja asiakkaat/ yhteistyökumppanit on joka tapauksessa hajallaan pitkin maata. Tai jopa maapalloa.  Joten sen vuoksi, että olisi ihan kiva nähdä livenä ja syntyisi epämääräistä innovaatiopöhinää, en usko että olisi järkevää vaihtaa kokenutta tekijää joka asuu vaikka Kuopiossa, konttorin sijaitessa Turussa, sellaiseen joka tulee konttorille päivittäin, mutta ei välttämättä tee sitä mitä odotetaan. 

Vierailija
113/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin oma rauhallinen työpiste töissä on etu.

Niin on. Siksi työpaikalle ei haluta mennä. Kotona tuo etu on perustila.

Vierailija
114/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toimistot ei ole avokonttoreita. Avokonttorit on erityinen hulluuden muoto työelämässä. Kaikki vihaa avokonttoreita. Silti kaikkien oli jostain syystä pakko muuttaa toimistonsa avokonttoriksi. Lähes kaikkien. 

Vierailija
115/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Median maksettu ristiretki etätyötä vastaan saa jo täysin koomisia piirteitä kun kuka tahansa kylähullu saa palstatilaa kunhan vaan vastustaa etätöitä. Ei ole vaikea tunnistaa kuka näitä juttuja sponsoroi maassa jossa kiintestörahastot ovat kaapanneet piensijoittajien rahat ja estävät lunastukset jo kolmatta vuotta putkeen etteivät salkunhoitajien katastrofaaliset mokat paljastu.

Kun intetään että etätöiden totaalikielto "pelastaisi Suomen talouden" niin todellinen väite on tietenkin se että Suomen taloudella ei ole kertakaikkiaan mitään muuta ongelmaa kuin se että keskimäärin hyvin pieni osa toimistotyöläisistä tekee etätyötä. 

Niillä etätyötä tekevilläkin on lähes aina kalustettu työpiste toimistolla jotka on edelleenkin mitoitettu sen mukaan että 100% työntekijöistä voi olla yhtä aikaa paikalla. Hyvin harva yritys on Suomessa hankkinut vielä toimistoja joissa paikkoja ei riitä kaikille mutta nämä saavat suhteettoman suurta julkisuutta mediassa.

Vierailija
116/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki toimistot ei ole avokonttoreita. Avokonttorit on erityinen hulluuden muoto työelämässä. Kaikki vihaa avokonttoreita. Silti kaikkien oli jostain syystä pakko muuttaa toimistonsa avokonttoriksi. Lähes kaikkien. 

Se vie vähiten tilaa. Tärkeää ei ole tuottavuus ja työteho, vaan se että samaan rakennukseen saadaan mahdollisimman paljon eri vuokralaisia.

Vierailija
117/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Etätyössä jää kaivelemaan se puolittainen lintsaamisen tunne. Vaikka yritän selitellä sitä itselleni, että miten olen tehokas ja miten verkon yli hommat hoituu, tiedän sen paskapuheeksi, ja että tehokas peliaika etänä alle kolme tuntia päivässä. Nolottaa. Lohduttaudun ajattelemalla, ettei ne muut sen enempää saa aikaan nekään.

Puhu ihan vaan omasta puolestasi.

Me muut ollaan tehokkaampia etänä ja oikeasti olet myös itse.

Jää turha paskanjauhanta ja väsymys väliin ja teet parempaa jälkeä.

Vierailija
118/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtiloilla liikevaihtonsa tekevän yrityksen toimitusjohtaja. Olipas todella yllättävä mielipide!

Vierailija
119/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Median maksettu ristiretki etätyötä vastaan saa jo täysin koomisia piirteitä kun kuka tahansa kylähullu saa palstatilaa kunhan vaan vastustaa etätöitä. Ei ole vaikea tunnistaa kuka näitä juttuja sponsoroi maassa jossa kiintestörahastot ovat kaapanneet piensijoittajien rahat ja estävät lunastukset jo kolmatta vuotta putkeen etteivät salkunhoitajien katastrofaaliset mokat paljastu.

Kun intetään että etätöiden totaalikielto "pelastaisi Suomen talouden" niin todellinen väite on tietenkin se että Suomen taloudella ei ole kertakaikkiaan mitään muuta ongelmaa kuin se että keskimäärin hyvin pieni osa toimistotyöläisistä tekee etätyötä. 

Niillä etätyötä tekevilläkin on lähes aina kalustettu työpiste toimistolla jotka on edelleenkin mitoitettu sen mukaan että 100% työntekijöistä voi olla yhtä aikaa paikalla. Hyvin harva yritys on Suomessa hankkinut vielä toimistoja joissa paikkoja ei riitä kaikille mutta nämä saavat suhteettoman suurta julkisuutta mediassa.

On kumminkin vääjäämätöntä että joko ylimääräisistä neliöistä luovutaan tai työläiset pakotetaan toimistolle. Uskon että helpommin onnistuu neliöistä luopuminen ja myöhemmin ehkä niistä työntekijöistäkin.

Vierailija
120/192 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Valtaosassa firmoja ei todellakaan riitä tilat kaikille, kaikkialla on niitä vähennetty. Ongelma on todellinen pitkin Eurooppaa ja Yhdysvaltoja.

Olen itsekin mennyt toimistolle ja tehnyt työt käytävällä kun pöydän ääreen ei mahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän