Psykoterapeuteilla on yllättäen lähes kaikilla kalenterit tyhjinä ja haluavat asiakkaita
Kommentit (390)
Kyllä nuo on ihan yleisesti tiedossa olevia psykodynaamisen terapiamuodon metodeja, jotka tuottaa tuollaisia tuloksia. Jos osaa englantia, voi perehtyä tutkimukseen haitoista. Suomeksi ei löydy oikein mitään, pari lehtijuttuja, mutta niissä ei käsitellä tutkimustietoa käytännössä koskaan, koska aihe on Suomessa tabu, koska Kela ja sitä kautta valtio tukee alaa niin vahvasti.
Tältä sivustolta löytyy aiheen ketjuista ihan hirveitä tarinoita.
Miten esim. voi olla, että suomeksi ei löydy yhtään yleistajuista tiedeartikkelia, jossa käytäisiin läpi vuosittain kelan kuntoutuspsykoterapian keskeytysprosentit ja haastateltaisiin terapian keskeyttäneitä heidän kokemuksistaan ja vedettäisiin yhteen kansainvälistä tutkimusta?
Täällä pussinperällä on ongelma, että katsotaan ylöspäin freudilaisia sekoiluja, koska luullaan, että sitten voidaan olla niin eurooppalaisia ja kosmopoliitteja. Ulkomailla sen sijaan tehdään jopa sellaisia tutkimuksia, että asiakas saa antaa palautetta olostaan ja käynnistään lyhyellä kyselyllä terapiasession jälkeen. Yhdessä tällaisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että merkittävä osa terapeuteista ei edes tunnistanut huonosti voivaa potilasta, joka oli keskeyttämisen tai itsetuhoisuuden partaalla, mutta joka esitti voivansa paremmin, koska terapeutti oli päättänyt, että tässä kohtaa potilaan hoitoa hänen tulisi jo voida paremmin. Tulokset paranivat merkittävästi, kun terapeutit alkoivat saamaan ULKOISEN KYSELYN perusteella tietoa siitä, mikä potilaan oikea tila on. Koska eivät tosiaan itse tätä vastaanotolla nähneet.
Vastauksena kysyjälle, omat diagnoosit voi olla joko ne mitkä lääkäri (tai psykiatri) on todennut. Tai sitten joku on päättänyt että itsellä (tai läheisellä) on tämä tai tämä häiriö. Jälkimmäinen ei ole kovin järkevää, ensimmäisessäkin on ongelmia koska masennusta tarjotaan joka lähtöön ainakin aikuiselle.
Olen samaa mieltä kommentoijan kanssa joka kirjoitti että "terapia" kerran kuussa ei ole kovin hyödyllinen vaan paremmin toipuu kun huolehtii omasta hyvinvoinnista, arkirutiinit ja ihmissuhteet. Tämä koski siis nuoria. Hän myös ammattilaisena otti kantaa lääkityksen puolesta mikä on varmaan ihan viisasta vaikka se ei kaikille sovi.
Kirjoitin itsekin aiemmin että vuosien kierteen jälkeen sain terveyskeskuksen puolelta hoitajan joka alkoi laittaa juuri näitä perusasioita kuntoon ilman hienoja suuntauksia, maksullisten lisäpalveluiden (psykoterapia, pariterapia) tyrkyttämistä ja jatkuvaa hoitosuunnitelman muuttamista. Voin muutaman kuukauden jälkeen jo paremmin ja toivon että pääsen takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo on ihan yleisesti tiedossa olevia psykodynaamisen terapiamuodon metodeja, jotka tuottaa tuollaisia tuloksia. Jos osaa englantia, voi perehtyä tutkimukseen haitoista. Suomeksi ei löydy oikein mitään, pari lehtijuttuja, mutta niissä ei käsitellä tutkimustietoa käytännössä koskaan, koska aihe on Suomessa tabu, koska Kela ja sitä kautta valtio tukee alaa niin vahvasti.
Tältä sivustolta löytyy aiheen ketjuista ihan hirveitä tarinoita.
Miten esim. voi olla, että suomeksi ei löydy yhtään yleistajuista tiedeartikkelia, jossa käytäisiin läpi vuosittain kelan kuntoutuspsykoterapian keskeytysprosentit ja haastateltaisiin terapian keskeyttäneitä heidän kokemuksistaan ja vedettäisiin yhteen kansainvälistä tutkimusta?
Täällä pussinperällä on ongelma, että katsotaan ylöspäin freudilaisia sekoiluja, koska luullaan, että sitten voidaan olla niin eurooppalaisia ja kosmopoliitteja. Ulkomailla sen sijaan tehdään jopa sellaisia tutkimuksia, että asiakas saa antaa palautetta olostaan ja käynnistään lyhyellä kyselyllä terapiasession jälkeen. Yhdessä tällaisessa tutkimuksessa kävi ilmi, että merkittävä osa terapeuteista ei edes tunnistanut huonosti voivaa potilasta, joka oli keskeyttämisen tai itsetuhoisuuden partaalla, mutta joka esitti voivansa paremmin, koska terapeutti oli päättänyt, että tässä kohtaa potilaan hoitoa hänen tulisi jo voida paremmin. Tulokset paranivat merkittävästi, kun terapeutit alkoivat saamaan ULKOISEN KYSELYN perusteella tietoa siitä, mikä potilaan oikea tila on. Koska eivät tosiaan itse tätä vastaanotolla nähneet.
Tämähän se on ihmetyttänyt, että ihmiset käyvät jatkuvasti enenevässä määrin terapiassa, ja silti koko ajan uutisoidaan, että mielenterveysongelmat vain lisääntyvät. Toki moni asia vaikuttaa, mutta kieltämättä tulee mieleen, että toimiiko terapiakin kuitenkin mielenterveysongelmien lisääjänä.
Jos asioita tutkittaisi, niin ei tarvitsisi arvailla. Nyt olen ymmärtänyt, että tilanne on se, että kenelläkään ei ole tietoa mitä terapiassa oikeasti tapahtuu. Terapeutti ja asiakas ovat siellä keskenään, eikä kukaan tiedä mitä siellä tehtään. Ei edes Valvira.
Ja varsin takapajuiselta vaikuttaa se, kun perheenjäseniä, puolisoa ja läheisiä ei oteta terapiaan millään tasolla mukaan eikä heitä huomioida. He tietävät miten terapian asiakkaalla menee terapian ulkopuolella. Terapeutti ei sitä tiedä, vaan yrittää vain arvailla asiakkaan puheesta mikä pitää paikkansa ja mitä asiakas jättää kertomatta. Läheisillä on arvokasta tietoa, mikä auttaisi terapiassa. Mutta tämä tieto jätetään pääsääntöisesti käyttämättä.
Kelalla on myös ilmeisesti rajoituksia siihen, kuinka usein terapeuttia saa vaihtaa kuntoutuspsykoterapiassa. Yleensä vaihdetaan kai korkeintaan kerran, mutta yleensä ei lainkaan. Suurimmalla osalla ihmisistä jotka on terapiassa käyneet on siis kokemusta vain muutamasta yksittäisestä tutustumiskäynnistä eri terapeuttien kanssa ja sitten siitä, jonka kanssa kolmevuotinen terapia on käyty. Siinä voittaa se terapeutti, joka tekee hyvän ensivaikutelman.
Tässä systeemissä on iso mahdollisuus siihen, että ihminen ei pääse heijastelemaan tilannettaan erilaisten terapeuttien kanssa, vaan käsitys omien ongelmien laajuudesta, syvyydestä ja hoitotavoista muodostuu vain yhden terapeutin kanssa. Samoin käsitys itsestä hoidon mukana. Moni terapian läpi istuskellut, joka ei ole kokenut saaneensa hyötyä, on istunut siellä, koska mielikuva terapeutin vaihtamisesta on niin negatiivinen ja päähän iskostettu ideaali kolmesta vuodesta saman terapeutin kanssa. Moni jää ihan turhaan jumiin.
Mutta asiakasta ei siinä voi syyttää, koska terapeuttihan se hoitava taho on. Terapeutit taas eivät käytännössä voi koskaan keskeyttää terapiaa, koska se olisi merkki heidän epäonnistumisestaan terapeuttina ja olisi asiakkaalle aivan kohtuuton hylkäyskokemus, että terveydenhuollon ammattilainen ilmoittaisi, ettei jatka hoitoa, vaikka tarvetta olisi. Systeemi, joka ei painota asiakkaan mahdollisuutta vaihtaa terapeuttia koska tahansa siis aiheuttaa suoraan myös Kelan pitkien psykoterapioiden tehottomuutta, haittojen lisäksi.
Onko teillä kokemuksia siitä, että terapeutin Kelaan tekemä lausunto ei kuvasta ollenkaan sitä, miten olette itse terapiassa käydyt keskustelut kokeneet?
Psykoterapia on pelkkää arvailua eikä mitään tiedettä.
Olen ihan paskana kun terapeutti väittää sähköpostissa, etten ole sanonut asioita, joita olen hänelle sanonut.
Lisäksi pelkään, että joudun Kelan terapiakarenssiin kun hän väittää, että lopetin terapian, vaikka itse vain kirjoitin, että joudun keskeyttämään. Hän vastasi silloin siihen lähettämällä loppuarviolomakkeen ja sanomalla, että ikävä että lopetat kiitos hei.
Nyt kun kirjoitin pitkästi miksi menin niin huonoon kuntoon hänen toiminnastaan, hän vastasi vain, että asia selvä.
Miten terapia voi olla tällaista. Pää on ihan sekaisin.
Voin pahoin ja olo on nöyryytetty, kun terapeutti ei ole selvästi kuunnellut minua ollenkaan ja kirjoittelee sitten Kelan arkistoihin jonkin loppulausunnon, joka sitten joskus vuotaa internetiin kun Kelan arkistot ollaan siirtämässä jonnekin amerikkalaiselle palvelimelle.
Miten voi olla näi hirveää. Minä kerroin siellä avoimesti kaikenlaista ja nyt saan pelätä mitä hän kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää arvailua eikä mitään tiedettä.
Terapiassa ei ole sellaista metodia kuin "arvailu". Mutta on ihmisiä jotka eivät kykene hyväksymään epävarmuutta ja he haluaisivat että joku tai jokin voisi antaa heille varmat vastaukset. Sitten sen voisi hyväksyä ja sitten se olisi "tiedettä".
Psykoterapia ei ole koskaan ollut eikä koskaan yrittänyt olla tiedettä. Se ei ole tarkoitus olla tiedettä. Siksi sen kritisoiminen siitä että se ei ole tiedettä on täysin järjetöntä. Mutta joillekin persoonallisuuksille tosiaan jostain syystä hyvin tärkeätä.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää arvailua eikä mitään tiedettä.
Sun ajatus osoittaa ettet ole alunperinkään ymmärtänyt mitä terapia on. Mistä keksit tieteen vetää tähän? Tiede on ihan jotain muuta.
Täällä on näköjään psykoterapeutti paikalla alapeukuttamassa :D
Huonoin mahdollinen tulos on kyllä jos psykoterapia saa ihmisen taantumaan lapsen tasolle, jolloin kaikki aikuinen toimijuus katoaa.
Erityisesti tuo kaikenlainen traumojen kaivelu ja vääräntyyppinen validointi ja vahvistaminen voi saada todella pahaa jälkeä aikaan.
Lähtökohtaisesti aikuisen ihmisen tulisi kyetä säilyttämään toimintakykynsä psykoterapian jälkeenkin. Valitettavasti niin ei aina käy.
Etsin myös terapeuttia kauan, eivätkä kymmenistä joille kaitoin yhteydenoton, suurin osa vastannut ollenkaan yhteydenottoihin vaikka olisi ollut kelan tuki.
Nyt tekee mieli hieman sanoa että ähäkutti…
Mun viimeinen kontakti terapeuttiin on ollut se, kun tämä alkoi puhua minätiloista, siitä että sisälläni asuu joukko lapsia ja vanhempia. Otin selvää tästä ja ilmeisesti nykyään tosiaan ajatellaan, että aikuisessa ihmisessä voi olla sisällä kolme erilaista lasta, vihainen, haavoittunut ja kuriton lapsi, ankara ja kriittinen vanhempi, jotain muita vanhempia, joita en muista, sitten yksi terve lapsi, yksi terve aikuinen, sitten joukko erilaisia asenteita, jotka ei ole ihmisiä, taisi olla pakeneva, vihainen ja jähmettyvä. En tiedä, minä en saanut näitä enää mahtumaan päähäni. Minulla on ihan oma meno täällä, ei täältä millään löydy tuollaista määrä porukkaa.
Väitän, että psykoterapia voi jopa pahentaa ihmisen oloa. Ja vallan moni selviää elämässä eteenpäin kun on hyvä ystävä ( tai kork kaksi ) ja voi puhua ystävän kanssa kaikesta. Puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin vaan uudestaan sen, mitä oon aikaisemminkin sanonut. Parempaa valvontaa psykoterapiaan. Enemmän tarkastuksia ulkopuolelta, vaikka vuosittain psykoterapiapotilaan ulkopuolisen tekemä haastattelu, jonka pääasia on ottaa selville, tapahtuuko terapiassa jotain outoa, onko potilaalla turvallinen olo, eteneekö hoito jne.
Jokin syy sille on, miksi psykoterapeutit eivät itse aja käytännössä mitään kontrolleja työlleen. Työnohjaus, joka heillä on, eihän siinä käy ilmi millään lailla, miten asiakkaat kokee työn. Terapeutti voi ihan jutella oman fiiliksen mukaan asioista. Suurimpaan osaan terapiasuuntauksista on sisäänrakennettuna se, että potilaan reaktiot ovat vääristyneitä ja sairaita ja terapeutti oikeassa. Tällainen ei voi olla vaikuttamatta siihen, miten objektiivisesti terapeutit kykenevät hoitotilanteita arvioimaan.
Ja se julkisesti näkyvä arviointijärjestelmä. Eihän tämä ole mistään kotoisin, että ihmiset menee jollain puskasuosituksilla ja sika säkissä -mentaliteetilla hoitoon, joka saattaa pahimmillaan epäonnistuessaan viedä ihmisen pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vuosittain on jonkilainen arvionti Kelaa varten. Hyvä psykoterapeutti myös kerää jatkuvasti palautetta ja arvioi yhdessä potilaan kanssa, että ollaanko tavoitteen suunnassa.
Hyviä ideoita!
Mulle terapeutti oli kirjoittanut kelan viralliseen arvioon pitkät pätkät työmenetelmiä, joita ei koskaan oltu käytetty. (Jutusteltiin vain)
Kun huomautin tästä, väitti muuta vaikka asia oli helppo minun todentaa (oliko työskentelyyn esim. käytetty jotain kortteja jne, kyllähän minä tämän tiesin että ei)
Tämä virallinen arvio kelalle oli siis ihan liirumlaarumia ja vain kopioitu jostain.
Terapeutti olisi mm. halunnut että maksan täyden määrän kerrasta jolloin hän itse myöhästyi reilusti, ja suuttui kun sanoin että en maksa jollei hän pidennä kertaa vastaavan määrän. Hän myös unohti useamman ajan kokonaan.
Terapia oli tehotonta jutustelua. Itsellä vasn ei ollut asiantuntemusta tarpeeksi ja jatkoin sitä ihan liian pitkään.
Terapeutti myös huijasi kelaa siten että hän laskutti aina 1.5 h ajasta vaikka käynnit kestivät aina vain tunnin. Tämän hän teki ” jotta minun ei tarvinnut maksaa niin paljon omavastuuta” hän siis huijasi ja otti enemmän rahaa kelalta, ajasta jota ei koskaan käytetty terapiaan, joka ikiseltä käyntikerralla pitkän ajan. Uskon että en ollut ainoa jolle teki näin. Tiedä vaikka olisi muutenkin yleistä?
Asiakkaana ei ollut siinä hetkessä voimia ja pontta puuttua näihin. Olin niin uupunut että en kuunnellut intuitiotani.
Terveisiä vaan terapeutille, jos tunnistat. Ehkä joskus sisuunnun vielä. ;-)
P.S.Toimivakin terapia koettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin vaan uudestaan sen, mitä oon aikaisemminkin sanonut. Parempaa valvontaa psykoterapiaan. Enemmän tarkastuksia ulkopuolelta, vaikka vuosittain psykoterapiapotilaan ulkopuolisen tekemä haastattelu, jonka pääasia on ottaa selville, tapahtuuko terapiassa jotain outoa, onko potilaalla turvallinen olo, eteneekö hoito jne.
Jokin syy sille on, miksi psykoterapeutit eivät itse aja käytännössä mitään kontrolleja työlleen. Työnohjaus, joka heillä on, eihän siinä käy ilmi millään lailla, miten asiakkaat kokee työn. Terapeutti voi ihan jutella oman fiiliksen mukaan asioista. Suurimpaan osaan terapiasuuntauksista on sisäänrakennettuna se, että potilaan reaktiot ovat vääristyneitä ja sairaita ja terapeutti oikeassa. Tällainen ei voi olla vaikuttamatta siihen, miten objektiivisesti terapeutit kykenevät hoitotilanteita arvioimaan.
Ja se julkisesti näkyvä arviointijärjestelmä. Eihän tämä ole mistään kotoisin, että ihmiset menee jollain puskasuosituksilla ja sika säkissä -mentaliteetilla hoitoon, joka saattaa pahimmillaan epäonnistuessaan viedä ihmisen pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vuosittain on jonkilainen arvionti Kelaa varten. Hyvä psykoterapeutti myös kerää jatkuvasti palautetta ja arvioi yhdessä potilaan kanssa, että ollaanko tavoitteen suunnassa.
Hyviä ideoita!
Mulle terapeutti oli kirjoittanut kelan viralliseen arvioon pitkät pätkät työmenetelmiä, joita ei koskaan oltu käytetty. (Jutusteltiin vain)
Kun huomautin tästä, väitti muuta vaikka asia oli helppo minun todentaa (oliko työskentelyyn esim. käytetty jotain kortteja jne, kyllähän minä tämän tiesin että ei)
Tämä virallinen arvio kelalle oli siis ihan liirumlaarumia ja vain kopioitu jostain.
Terapeutti olisi mm. halunnut että maksan täyden määrän kerrasta jolloin hän itse myöhästyi reilusti, ja suuttui kun sanoin että en maksa jollei hän pidennä kertaa vastaavan määrän. Hän myös unohti useamman ajan kokonaan.
Terapia oli tehotonta jutustelua. Itsellä vasn ei ollut asiantuntemusta tarpeeksi ja jatkoin sitä ihan liian pitkään.
Terapeutti myös huijasi kelaa siten että hän laskutti aina 1.5 h ajasta vaikka käynnit kestivät aina vain tunnin. Tämän hän teki ” jotta minun ei tarvinnut maksaa niin paljon omavastuuta” hän siis huijasi ja otti enemmän rahaa kelalta, ajasta jota ei koskaan käytetty terapiaan, joka ikiseltä käyntikerralla pitkän ajan. Uskon että en ollut ainoa jolle teki näin. Tiedä vaikka olisi muutenkin yleistä?
Asiakkaana ei ollut siinä hetkessä voimia ja pontta puuttua näihin. Olin niin uupunut että en kuunnellut intuitiotani.
Terveisiä vaan terapeutille, jos tunnistat. Ehkä joskus sisuunnun vielä. ;-)
P.S.Toimivakin terapia koettu
Jotkut terapeutit kirjoittavat mahdollisimman niukasti Kelan vuosipapereihin, jotta ei tulisi ilmi tehottomuus ja saisi jatkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia on pelkkää arvailua eikä mitään tiedettä.
Terapiassa ei ole sellaista metodia kuin "arvailu". Mutta on ihmisiä jotka eivät kykene hyväksymään epävarmuutta ja he haluaisivat että joku tai jokin voisi antaa heille varmat vastaukset. Sitten sen voisi hyväksyä ja sitten se olisi "tiedettä".
Psykoterapia ei ole koskaan ollut eikä koskaan yrittänyt olla tiedettä. Se ei ole tarkoitus olla tiedettä. Siksi sen kritisoiminen siitä että se ei ole tiedettä on täysin järjetöntä. Mutta joillekin persoonallisuuksille tosiaan jostain syystä hyvin tärkeätä.
Oma terapiani muistutti enemmän filosofista vuoropuhelua ja suurin apu minulle oli että terapeutin myötätuntoinen suhtautuminen korvasi lapsuudessa syvään juurtuneita introjektioita.
Vierailija kirjoitti:
Huonoin mahdollinen tulos on kyllä jos psykoterapia saa ihmisen taantumaan lapsen tasolle, jolloin kaikki aikuinen toimijuus katoaa.
Erityisesti tuo kaikenlainen traumojen kaivelu ja vääräntyyppinen validointi ja vahvistaminen voi saada todella pahaa jälkeä aikaan.
Lähtökohtaisesti aikuisen ihmisen tulisi kyetä säilyttämään toimintakykynsä psykoterapian jälkeenkin. Valitettavasti niin ei aina käy.
Tunnistan tämän kuvion omasta "keskusteluhoidosta". Toisaalta huomaan myös sen että me joilla on kehityksellinen tai kompleksinen trauma ollaan varmaan herkkiä vajoamaan juuri tuohon lapsen rooliin tai tilaan mikä ammattilaisen kuuluisi huomata. Näin jälkeen päin olisin kyllä toivonut että hoitaja olisi jossain kohtaa älynnyt keskeyttää tämän haitallisen toimintamallin ja sanonut että tämä ei vie vointiasi parempaan suuntaan. Koska hän kyllä omien sanojensa mukaan huomasi tuon lapsen tilaan siirtymisen ja voimakkaan dissosiaation käynneillä. Että pieleen meni.
Onkohan sinulle sattunut joku erityisen huono terapeutti/kokemus? Tiedän paljon ihmisiä, jotka todellakin ovat hyötyneet psykoterapiasta. Myös psykodynaamisesta.