Väistäminen liikenteessä (kääntyvä auto vs pyörä)
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/vaistamissaannot-liikenteessa/
Tuolta selviää hyvin väistämisvelvollisuudet, mutta entäs yllä olevan mainion linkin toinen tilanne eli toinen niistä piirretyistä tilannekuvista? Tässä suora linkki vielä: https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2021/05/kaantyva_vaista…
Siinä ajetaan pyöräilijän suojatiellä (=suojatien jatkeella) suoraan ja auto ei tulekaan kolmion takaa, mutta kääntyy pyöräilijän eteen tai pyöräilijä ajaa auton eteen, kummin vain. Jos tuossa ei olisi pyörätien jatketta, niin kumpi menisi ensin: suoraan etenevä pyöräilijä vai kääntyvä auto? Pyörä menee tuossa kuvassa kevyen liikenteen väylää, ei autotiellä. Tavallista suojatietä pyörän on talutettava yli, sillä auto ei ole väistämisvelvollinen kuin jalankulkijaa l. taluttavaa pyöräilijää kohtaan.
Oletan kuitenkin, että kääntyvän auton pitää aina väistää kuitenkin kaikkia, joiden eteen hän leikkaa, pl. vihreän nuolivalon tilanne liikenneohjatussa ristyksessä.
Kommentit (182)
Vastaus kysymykseesi löytyy laittamastasi ensimmäisestä linkistä:
"Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä"
Jos tämä ei asiaa sinulle selventänyt, otan osaa.
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Pennut ja pentumieliset pysyvät omalla pihalla.
"Pyöräilijän täytyy siis väistää oikealta tulevaa liikennettä ja suojatietä käyttäviä jalankulkijoita. Pyöräilijää koskevat myös samat liikennemerkit kuin autoilijoitakin pyöräilijän täytyy väistää, jos pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa risteykseen.1.1.2023
Vierailija kirjoitti:
Tässä suora linkki vielä: https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2021/05/kaantyva_vaista
Siinä ajetaan pyöräilijän suojatiellä (=suojatien jatkeella) suoraan ja auto ei tulekaan kolmion takaa, mutta kääntyy pyöräilijän eteen tai pyöräilijä ajaa auton eteen, kummin vain. Jos tuossa ei olisi pyörätien jatketta, niin kumpi menisi ensin: suoraan etenevä pyöräilijä vai kääntyvä auto? Pyörä menee tuossa kuvassa kevyen liikenteen väylää, ei autotiellä. Tavallista suojatietä pyörän on talutettava yli, sillä auto ei ole väistämisvelvollinen kuin jalankulkijaa l. taluttavaa pyöräilijää kohtaan.
Tuollaisessa tilanteessa on aina suojatien jatke eli kolmion takaa tuleva tai ilman kolmiota tuleva kääntyvä auto väistää. Vaikea kuvitella, että kevyen liikenteen väylällä olisi yht'äkkiä suojatie noin ja se ei olisi myös pyöräilijän suojatie. Ne ovat merkattu liikennemerkillä: https://liikennetuotteet.fi/wp-content/uploads/2021/03/H23.1-Kaksisuunt… ja suojatiemaalauksella tien pintaan, joka on katki, kai kuvastaen sitä, että tuosta se fillari menee.
Vierailija kirjoitti:
Pennut ja pentumieliset pysyvät omalla pihalla.
"Pyöräilijän täytyy siis väistää oikealta tulevaa liikennettä ja suojatietä käyttäviä jalankulkijoita. Pyöräilijää koskevat myös samat liikennemerkit kuin autoilijoitakin pyöräilijän täytyy väistää, jos pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa risteykseen.1.1.2023
Nuo pätevät vain jos pyöräilijä ajaa autotiellä, ei päde jos pyöräilijä ylittää suojatien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi löytyy laittamastasi ensimmäisestä linkistä:
"Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä"
Pointti oli se, että pyörällä ei saa ajaa tavallisen suojatien yli. Mutta selvästikin kääntyminen autolla menee tuon säännön yli ja pyöräilijä saakin täten ajaa suojatien yli, jos näkee kääntyvän auton lähestyvän, eikä suoraan meneviä autojakaan ole tulossa.
Tieliikennelain 3. luvun 24 pykälä sanoo tämän hyvin selkeästi.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
Ja huomattavaa ettei siinä sanota mitään suojatiestä, pyörätien jatkeesta jne. Kääntyvä väistää aina tietä ylittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi löytyy laittamastasi ensimmäisestä linkistä:
"Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä"
Pointti oli se, että pyörällä ei saa ajaa tavallisen suojatien yli. Mutta selvästikin kääntyminen autolla menee tuon säännön yli ja pyöräilijä saakin täten ajaa suojatien yli, jos näkee kääntyvän auton lähestyvän, eikä suoraan meneviä autojakaan ole tulossa.
Saa. Uuden tieliikennelain mukaisesti pyörällä saa ylittää myös "tavallisen" suojatien
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Noloa tuollainen päteminen ja vxttuilu, kun olet väärässä. Suoraan menevä auto, jolle ei ole kärkikolmiota osoittamaan väistämistä, ei tarvitse väistää pyörää, joka suojatien ylittää. Vain, jos pyöräilijä nousee pois pyöränsä selästä, on hän jalankulkija ja etuoikeutettu menemään ennen autoa suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi löytyy laittamastasi ensimmäisestä linkistä:
"Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä"
Pointti oli se, että pyörällä ei saa ajaa tavallisen suojatien yli. Mutta selvästikin kääntyminen autolla menee tuon säännön yli ja pyöräilijä saakin täten ajaa suojatien yli, jos näkee kääntyvän auton lähestyvän, eikä suoraan meneviä autojakaan ole tulossa.
Näytätkö vielä missä kohtaa nykyisessä tieliikennelaissa sanotaan ettei pyöräilijä saa ajaa suojatiellä? Sellaiset on nimittäin aikoja sitten kumottu. Kääntyvä auto väistää aina suojatiellä, kävelijää ja pyöräilijää. Pyöräilijä väistää suojatiellä vain kävelijää.
Väistäminen
...
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Noloa tuollainen päteminen ja vxttuilu, kun olet väärässä. Suoraan menevä auto, jolle ei ole kärkikolmiota osoittamaan väistämistä, ei tarvitse väistää pyörää, joka suojatien ylittää. Vain, jos pyöräilijä nousee pois pyöränsä selästä, on hän jalankulkija ja etuoikeutettu menemään ennen autoa suojatiellä.
Vähän noloa koittaa nolata toista pätemisestä kun itselläkään ei ole faktat hallussa. Kärkikolmion lisäksi autoilija on väistämisvelvollinen kuvaamassasi tilanteessa jos hänellä on pakollinen pysähtyminen tai pyöräilijän tienylityspaikka -merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Noloa tuollainen päteminen ja vxttuilu, kun olet väärässä. Suoraan menevä auto, jolle ei ole kärkikolmiota osoittamaan väistämistä, ei tarvitse väistää pyörää, joka suojatien ylittää. Vain, jos pyöräilijä nousee pois pyöränsä selästä, on hän jalankulkija ja etuoikeutettu menemään ennen autoa suojatiellä.
Trollaat varmaan, mutta ole hyvä ja mene takaisin ajokouluun, olet sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi löytyy laittamastasi ensimmäisestä linkistä:
"Autoilijan on väistettävä pyöräilijää, kun autoilija kääntyy, jolloin autoilijan tulee väistää risteävää tietä ylittäviä"
Pointti oli se, että pyörällä ei saa ajaa tavallisen suojatien yli. Mutta selvästikin kääntyminen autolla menee tuon säännön yli ja pyöräilijä saakin täten ajaa suojatien yli, jos näkee kääntyvän auton lähestyvän, eikä suoraan meneviä autojakaan ole tulossa.
ei ole enää "tavallisia suojateitä" ja "pyörätien jatkeita". Ne ovat kaikki suojateitä, tai sitten on uusi liikennemerkki osoittamaan "pyöräilijän ylityspaikkaa". Sellainen on aina korotettu suojatie. Suojatiellä saa pyöräillä.
Väistämisvelvollisuuksiin kuitenkin on omat sääntönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pennut ja pentumieliset pysyvät omalla pihalla.
"Pyöräilijän täytyy siis väistää oikealta tulevaa liikennettä ja suojatietä käyttäviä jalankulkijoita. Pyöräilijää koskevat myös samat liikennemerkit kuin autoilijoitakin pyöräilijän täytyy väistää, jos pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa risteykseen.1.1.2023
Nuo pätevät vain jos pyöräilijä ajaa autotiellä, ei päde jos pyöräilijä ylittää suojatien kautta.
Jep. Olisi hyvä muistaa, että autotiellä ajava pyörä tottelee autojen sääntöjä ja autoilijat väistävät häntä toisena autona.
<-- Tuossa hyviä esimerkkitilanteita fillaristeille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Katso tuo kohdasta 0:30 tai laittaa ylläolvena linkin perään &t=30s ja hämmästy: ei kolmiota, auton ei tarvitse väistää.
En tiedä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää. Sillä ei ole mitään väliä mitä merkintöjä MAASSA on. On se sitten mikä vaan jatke, eihän talvipyöräilijätkään niitä merkintöjä näe lumen alta, vaan kaikki tarvittava tieto löytyy liikennemerkeistä ja tien muodosta.
Jos auto ajaa suoraan ja pyöräilijä haluaa ylittää suojatien eikä näy kolmiota niin pyöräilijä väistää! Mikäli hän taluttaa, muuttuu hän jalankulkijaksi jolloin autoilija väistää.
Jos autoilijalla on kolmio tai pyöräilijän tienylityspaikkamerkki, autoilija väistää.
Jos pyöräilijä menee suoraan ja auto kääntyy, autoilija väistää.
Printtaa tämä vaikka jääkaapin oveen ja lopeta tuo jankutus pyörätien jatkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutt tällä vuosikymmenellä pyörällä saa ajaa suojatien yli oli pyörätienjatke tai normaali. Lisäksi jos auto kääntyy, silloin hän on AINA väistämisvelvollinen suoraa tietä ajava pyöräilijää kohtaan, oli pyörätienjatketta tai ei. Opettele liikennesäännöt ennen rattiin lähtöä.
Noloa tuollainen päteminen ja vxttuilu, kun olet väärässä. Suoraan menevä auto, jolle ei ole kärkikolmiota osoittamaan väistämistä, ei tarvitse väistää pyörää, joka suojatien ylittää. Vain, jos pyöräilijä nousee pois pyöränsä selästä, on hän jalankulkija ja etuoikeutettu menemään ennen autoa suojatiellä.
En tiedä mihin tekstiin yritit vastata, mutta mitenkään järkevä kommentti se ei ollut lainaamaasi tekstiin.
Se, että saako ajaa vai ei, ei liity millään tavalla väistämisvelvollisuuteen. Se, että ajaako vai taluttaako taas liittyy. Kuten onko auto kääntymässä vai ei, onko autolla joku väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki vai ei.
eri
On näissä byrokraatit taas päässeet mellastamaan. Opeta näitä nyt sitten lapselle ja aikuisenakin autoillessa ratkaisu täytyy tehdä sekunnin murto-osassa pahimmillaan.