Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepeti. Miten voin tuntea niin suurta syyllisyyttä

Vierailija
19.12.2011 |

siitä, että nukun vauvani vieressä. Olen aina kuulunut niihin jotka nukuttavat vauvan heti omaan huoneeseen. Minun ja mieheni väliin ei tule ketään. Kas kas tässä sitä ollaan nyt kuopuksen kanssa ihan eri tilanteessa. Vauva nukkuu hyvin vieressämme, mutta ei omassa sängyssään. Tämä syyllisyyden tunne vaan kalvaa mieltä, mutta miksi?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen tai mies on esim 80-100 kiloinen tai jopa 120 kiloinen, niin miettikääpäs vähän, ainakin jenkkisängyssä se vauva uppoaa sinne niin että huh huh.

Tuohon kierähtäminen on mahdotonta juttuun ei voi sanoa kuin että todella toiveikas ja sinisilmäinen ajatus.

Lisäksi on mahdollista että vauva puristuu isän ja äidin väliin.

Olin aikanaan vuosia töissä sosiaalitoimessa. Näitä kuolemia sattui ihan selvinkin päin VUOSITTAIN.

Poliisi nimittäin näissä tapauksissa kyllä puhalluttaa vanhemmat.

Että siinä sitä on mahdottomuutta kyllikseen.

Ainoa selitys tuolle perhepedille on se, että itsekkäät vanhemmat (lue äidit) tekevät niin kuin heille on helpointa tietoisesti sulkien silmänsä päivänselviltä riskeiltä.

Ensinnäkään vauva ei uppoa mihinkään, kun on niin kevyt.

toisekseen, en usko hetkeäkään, että selvinpäin olisi tukahdutettu vauva viime vuosikymmeninä.

eri asia on, jos vauva sattuu kuolemaan kätkytkuoleman, sehän ei ole tukehtuminen, siinä pysähtyy hengitys.

Vierailija
42/48 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin iso riski on että ei sitä siitä saa pois ennen kuin 4-5 vuotiaana.

Tuokaa se pinnasänky siihen oman sänkynne viereen, niin sitä voi yrittää.

Meillä on kolme lasta nukkunut perhepedissä, ja oikein hyvin ovat siirtyneet sitten aikanaan omaan huoneeseen n 1,5-vuotiaina.

Meillä tosin lapsilla on oikeus vieläkin tulla yöllä herättämään ja vaikka viereen, jos siltä tuntuu. Omaan sänkyyn tosin jokainen käy nukkumaan.

Mun mielestäni vauvan vieressä nukkuminen on aina ollut ihanaa. Siinä on jotain niin syvää perusihmisyyttä koskettavaa, että olen onnellinen, että olen lasteni vieressä nukkunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia on aika selvä, eikö ?

Joka casessa tehdään kuolemansyyntutkinta poliisin ja oikeuslääkärin toimesta ja kyllä vanhemmat tosiaan puhallutetaan kanssa.

Ja eikös joku just kirjoittanut aiemmin että perhepeti suojaa kätkytkuolemalta...

Ja kolmanneksi, sillä nukkuuko perhepedissä, pinnasängyssä tai kehdossa vanhempien sängyn vieressä tai sitten kokonaan omassa huoneessan tuskin on mitään tekemistä yöllä heräämisen kanssa.

Sitä vauvaa kun voi syöttää yöllä vaikkei sen kanssa nukkuisikaan samassa sängyssä ja se syöttäjä voi olla yhtä hyvin isä kuin äiti.

Vierailija
44/48 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmista olivat kännissä tai muissa päihteissä. Selvä äiti tai isä ei lastaan tukehduta, vaikka kuinka nukuttaisiin perhepedissä.

lehdistä näistä kuolleista vauvoista jotka on tukehtuneet äitinsä tai isänsä alle. Onneksi ei enää ole vesisänkyjä niin kuin 80- ja 90-luvuilla. Silloin niitä uutisia oli vielä useammin.

Vierailija
45/48 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassakin suositteleivat, että parempi laittaa heti lapsi omaan huoneeseen, ettei oma uneni häiriinny.

Minulla uni häiriintyy enemmän siitä, jos joutuu yöllä monta kertaa laukkaamaan eri huoneeseen laittamaan vauvalle tutin takaisin suuhun. 

Vierailija
46/48 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tosi julmalta, että laittaisi vauvansa nukkumaan heti omaan huoneeseen, yksin. Siihen ei pysty kuin ihminen, sillä eläimet hoitavat pentunsa pesässään. Lehmäkin huutavat sydäntäsärkevästi vasikkansa perään, kun vasikka siirretään karsinaansa. Mutta ihmisäiti se nauttii, kun lapsi viedään seinän taakse ja jätetään sinne. 

Joten älä tunne syyllisyyttä, sinä olet ihana äiti lapsellesi. Oi kuinka se lapsi saa kasvaa turvassa äitinsä kainalossa. 

Itse en uskaltanut nukkua vauvan kanssa, etten pyörähdä hänen päälleen, mutta pinnasänky oli aivan siinä sänkyni vieressä, niin että pystyin kädelläni silittelemään lasta, jos yöllä alkoi heräilee. Nukuin aina päivällä myös päiväunet vauvan kanssa,niin ei yövalvomiset väsyttäneet. Halusin öisin syöttää vauvan rauhassa sylissäni, kiireettömästi. 

Vierailija
47/48 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisella nukuttamisideologialla on taloudellinen ja uskonnollinen tausta. Samassa sängyssä nukkuvan vauvan uskotaan uhkaavan vanhempien parisuhdetta. Lisäksi länsimaissa arvostetaan itsenäisyyttä ja yksilöllisyyttä enemmän kuin perhekeskeisyyttä. Tähän liittyy väärä luulo siitä, että yksin nukkuminen tukisi lapsen itsenäistymistä.

Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. Monet nukkumistutkijat ovat määritelleet lapsen biologiseksi parhaaksi asioita, jotka oikeasti ovat hyväksi vanhempien sosiaaliselle ja taloudelliselle elämälle. Evolutiivinen näkökulma on unohdettu ja normiksi on asetettu yksin läpi yön nukkuva vauva. Tämä ei kuitenkaan ole ihmislajille biologisesti tai sosiaalisesti normaalia.

Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut e

Viisasta tekstiä. Minun lapset kaikki ovat nukkuneet vieressäni tai vieressäni olevassa pinna sängyssään. Sujuvasti ovat siirtyneet omaan huoneeseen kun sen aika on heidän tahdostaan tullut. 1. poika 4- vuotiaana, 2. Tyttö 3- vuotiaana veljensä kanssa samaan huoneeseen 3. poika 6- vuotiaana siskonsa kanssa omaan huoneeseen, kun 1. halusi nukkua yksin. 

Itselleni se lapsen siirtyminen omaan huoneeseen oli rankempaa kuin lapselle itselleen. 

Vierailija
48/48 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen tai mies on esim 80-100 kiloinen tai jopa 120 kiloinen, niin miettikääpäs vähän, ainakin jenkkisängyssä se vauva uppoaa sinne niin että huh huh.

Tuohon kierähtäminen on mahdotonta juttuun ei voi sanoa kuin että todella toiveikas ja sinisilmäinen ajatus.

Lisäksi on mahdollista että vauva puristuu isän ja äidin väliin.

Olin aikanaan vuosia töissä sosiaalitoimessa. Näitä kuolemia sattui ihan selvinkin päin VUOSITTAIN.

Poliisi nimittäin näissä tapauksissa kyllä puhalluttaa vanhemmat.

Että siinä sitä on mahdottomuutta kyllikseen.

Ainoa selitys tuolle perhepedille on se, että itsekkäät vanhemmat (lue äidit) tekevät niin kuin heille on helpointa tietoisesti sulkien silmänsä päivänselviltä riskeiltä.

Ylipainoisillehan perhepetiä ei suositella.

Jos perhepeti on muka aina vaarallinen, miksi esim. Japanissa vauvojen kuolemat ovat älyttömän harvinaisia?