Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (1640)
Nimenomaan ei voi päättää mihin syntyy. Siksi meidän aikuisten tehtävä on suojella lapsia haitallisilta asioilta, kuten silpomiselta tai hengelliseltä väkivallalta.
Kristillinen kasvatus hyvä juttu, lahkojen haitalliset opit huono juttu.
Ei tosiaan ole lapsen vika, jos on manipuloitu syntymästä saakka. Koskee kaikkia yhteisöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl oppi itsessään on luomaan pelkoja lapsille. Tämä on fakta. Täytyy olla todella tyhmä/manipuloitu lapsi, jos ei pelkää kun opetetaan että vaan oman ryhmän ihmiset kelpaa Jumalalle ja muita odottaa ikuinen kärsimys.
Älä viitsi olla aikuinen joka haukkuu lapsia. Lapsi ei voi päättää kenen kasvatettavaksi syntyy.
?? Olen eri mutta en kyllä itsekään ymmärrä, miten voi lapsi olla pelkäämättä, kun joutuu kuuntelemaan tuollaista oppia "meistä taivaaseen menijöistä" ja niistä kaikista muista. Eikö lapsi ole silloin jo jotenkin rikottu, jos tuo ei ole lapsen mielelle pelottava ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä olisiko Jeesus pelotellut lapsia helvetillä? Ei takuulla. Koen sen aika suurena hengellisenä väkivaltana, miten lestadiolaisuudessa näitä asioita opetetaan. Aiheuttaa niin psyykkistä kuin fyysistä haittaa monille.
En tiedä miten yleistä lapsien pelottelu helvetillä lopulta on. Helvetistä ei puhuta pyhäkoulussa tai srk:n julkaisemissa lasten medioissa. En muista kuulleeni helvetistä edes seuroissa. Kotonakaan ei puhuttu siitä.
Minä olen kuullut tuhansia kertoja, ja aina vanhoillislestadiolaisen suusta. Tosin käyttävät yleensä termiä tulimeri. Siis sillä sanalla mainittuna tuhansia kertoja.
Jännä. Minä olen kasvanut vanhoillislestadiolaisessa kodissa ja en ole kuullut tulimerestä. Yleisin käytetty termi on kadotus. Muistini mukaan siitä ei puhuta lapsille silti suoraan.
Vaan miten ??
Hei,
en ole se jolta kysyt, mutta vastaan omasta puolestani.
Ei ole tarvetta puhua lapsille kadotuksesta. Oikeastaan toisin päin, puhutaan niin, että kun on uskovainen, niin pääsee Taivaaseen. Se riittää oikein hyvin.
-vl
Entäs jos lapsi kysyy pääseekö kaverinsa Pirkka-Pekka Taivaaseen ? Ja lapsi ei tietenkään ymmärrä mitä on olla uskovainen.
Kaikki lapset ovat uskovaisia. Eli tietysti pääsee.
No eikö sitten myös vl lapset "osaisi" olla uskovaisia (vieläpä "oikealla tavalla") ihan ilman mitään erillistä uskovaisuuden päälleliimausta seuroissa käymisineen, potentiaalisesti pelottavien puheiden kuunteluineen jne?
Kun kuitenkin moni lapsi kokee näiden asioiden vuoksi jopa ahdistusta ja pelkoa. Viisainta olisi siis aloittaa erillinen uskonnollinen jargon vasta murrosiässä ja antaa lasten olla rauhassa lapsia.
Lasten kristillinen kasvatus kuuluu ihan luterilaisen kirkon perustoimintaan ja tavoitteisiin. Miksi ihmiset kastavat lapsensa kirkon jäseniksi, jos haluavat pitää lapset erossa kirkon opeista ja pitää niitä haitallisena lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl oppi itsessään on luomaan pelkoja lapsille. Tämä on fakta. Täytyy olla todella tyhmä/manipuloitu lapsi, jos ei pelkää kun opetetaan että vaan oman ryhmän ihmiset kelpaa Jumalalle ja muita odottaa ikuinen kärsimys.
Älä viitsi olla aikuinen joka haukkuu lapsia. Lapsi ei voi päättää kenen kasvatettavaksi syntyy.
?? Olen eri mutta en kyllä itsekään ymmärrä, miten voi lapsi olla pelkäämättä, kun joutuu kuuntelemaan tuollaista oppia "meistä taivaaseen menijöistä" ja niistä kaikista muista. Eikö lapsi ole silloin jo jotenkin rikottu, jos tuo ei ole lapsen mielelle pelottava ajatus?
Minä taas en ymmärrä miksi lapsen pitäisi pelätä ajatusta siitä, että uskovaisena pääsee taivaaseen? Sehän on ihana ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tietää ettei ne ala-asteikäiset kaverit ole uskovaisia. Moni lapsi varmaan oppii ohittamaan ajatukset, mitä tuosta luonnollisesti pitäisi seurata. Nimittäin aika ankara Jumala-kuva. Tai sitten elää sen ankaran mielikuvan kanssa osittaisessa pelossa.
Itse asiassa lestadiolaisuus opettaa että kaikilla lapsilla on lapsen usko. Aikuisista se säilyy opin mukaan lestadiolaisilla.
Eli kaikki lapset voi tuon opin mukaan päästä taivaaseen.
Suurin osa taitaa ajatella, että lapsen usko on mennyttä jo aika varhaisessa vaiheessa.
Minulle on muistaakseni sanottu joskus 12-vuotiaana että samanikäinen kaveri on lapsen uskossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä olisiko Jeesus pelotellut lapsia helvetillä? Ei takuulla. Koen sen aika suurena hengellisenä väkivaltana, miten lestadiolaisuudessa näitä asioita opetetaan. Aiheuttaa niin psyykkistä kuin fyysistä haittaa monille.
En tiedä miten yleistä lapsien pelottelu helvetillä lopulta on. Helvetistä ei puhuta pyhäkoulussa tai srk:n julkaisemissa lasten medioissa. En muista kuulleeni helvetistä edes seuroissa. Kotonakaan ei puhuttu siitä.
Minä olen kuullut tuhansia kertoja, ja aina vanhoillislestadiolaisen suusta. Tosin käyttävät yleensä termiä tulimeri. Siis sillä sanalla mainittuna tuhansia kertoja.
Jännä. Minä olen kasvanut vanhoillislestadiolaisessa kodissa ja en ole kuullut tulimerestä. Yleisin käytetty termi on kadotus. Muistini mukaan siitä ei puhuta lapsille silti suoraan.
Vaan miten ??
Hei,
Ei ole tarvetta puhua lapsille kadotuksesta. Oikeastaan toisin päin, puhutaan niin, että kun on uskovainen, niin pääsee Taivaaseen. Se riittää oikein hyvin.
-vl
Entäs jos lapsi kysyy pääseekö kaverinsa Pirkka-Pekka Taivaaseen ? Ja lapsi ei tietenkään ymmärrä mitä on olla uskovainen.
No eikö sitten myös vl lapset "osaisi" olla uskovaisia (vieläpä "oikealla tavalla") ihan ilman mitään erillistä uskovaisuuden päälleliimausta seuroissa käymisineen, potentiaalisesti pelottavien puheiden kuunteluineen jne?
Kun kuitenkin moni lapsi kokee näiden asioiden vuoksi jopa ahdistusta ja pelkoa. Viisainta olisi siis aloittaa erillinen uskonnollinen jargon vasta murrosiässä ja antaa lasten olla rauhassa lapsia.
Lasten kristillinen kasvatus kuuluu ihan luterilaisen kirkon perustoimintaan ja tavoitteisiin. Miksi ihmiset kastavat lapsensa kirkon jäseniksi, jos haluavat pitää lapset erossa kirkon opeista ja pitää niitä haitallisena lapsille?
Voihan se olla että iso osa täällä keskustelevista ei kuulu kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Tämä minun viestini käytiin jo poistamassa, mutta kysynkin nyt uudestaan:
”Ymmärrän että sinun lapsuutesi ja kokemuksesi ovat voineet olla erilaiset. En minä niitä kiistä. Miksi sinä koet tarvetta kiistää minun kokemukseni?”
-vl
Ja saa vastata muutkin, kuin se, jolle kysymys oli alunperin osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan miten ??
Hei,
-vl
Voihan se olla että iso osa täällä keskustelevista ei kuulu kirkkoon?
Näin voisi tämän keskustelun kommenttien perusteella ajatella. Moni kuitenkin pitää itseään kristittynä,, jos oikein olen ymmärtänyt keskustelun muita kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellä kiellä kiellä, niin se ei ole totta.
Sinulla taitaa olla vaikeaa keskustella? Se tarkoittaa sitä, että kerrot oman mielipiteesi perustellen ja kuuntelet sitten toisen mielipiteen. Voi olla, että olet eri mieltä, mutta et voi arvottaa omaa mielipidettäsi paremmaksi kuin keskustelukumppanin. Aikuisten keskustellessa voi tulla esille monia eri mielipiteitä, joista jokainen voi sitten muodostaa omansa. Asiat voivat "riidellä", mutta sivistyneet keskustelijat pystyvät pysymään asiallisina ja parhaimmat jopa objektiivisina. Ei kannata kiivailla.
Ei vaan pyrit systemaattisesti kieltämään kaikki negatiiviset asiat mitä
Vl-yhteisössä ilmenee. Miksi? Onko tarve jollekin onnellisen yhteisön mielikuvalle vailla vikoja? "Ei meillä näin opetettu." "En ole koskaan kuullut." "En tiedä yhtäkään." "Olet ymmärtänyt väärin." "Ei kukaan koskaan mitään." Kuulostaako tutulta?
Kuulostaa, vastaukset minun viesteihin on aina tuollaista väistelyä. Miksi yleensä vastata, jos vastaus on aina tyyliin "Ei meillä näin opetettu", "meidän lapset ei edes tiedä mikä on tulimeri"? Pelkästään hänestä ei ole kyse, se pitäisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minun viestini käytiin jo poistamassa, mutta kysynkin nyt uudestaan:
”Ymmärrän että sinun lapsuutesi ja kokemuksesi ovat voineet olla erilaiset. En minä niitä kiistä. Miksi sinä koet tarvetta kiistää minun kokemukseni?”
-vl
Kerro miksi tällainen viesti täytyy osoittaa sille joka on kertonut toisenlaisesta kokemuksesta?
Kyllä, silloin se on mitätöintiyritys. Eli miksi pyrit muiden kokemuksia mitätöimään, ja faktoja kieltämään?
Monilla vl-lapsilla se pelastus-oppi aiheuttaa pelkoa just sen takia, että se näyttää niin ahtaalta." Kun kerta ne tavalliset naapurit ei kelpaa taivaaseen niin hyväksyyköhän se Jumala minuakaan. Entä jos joku synti jää pyytämättä anteeksi." Sitten seuraa kierre, jossa jatkuvasti varmistellaan omaa taivaspaikkaa hakemalla synninpäästöä. Yllätyin itse asiassa miten yleisenä tämä ajatuskuvio näkyy lapsilla ja nuorilla, vaikka olisi ns. turvallinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan miten ??
Hei,
-vl
"Kristillinen kasvatus" voi olla oikein toteutettuna jopa ok, mutta minulla on käsitys, ettei edelleenkään ole kovin paljoa ollut yleistä kiinnostusta tutkia esim Uskontojen uhrien tuki ry:n kautta/avulla, mitkä ja millaiset lapsuudessa koetut uskonnolliseen kasvatukseen liittyvät asiat ovat pelottaneet, ahdistaneet, traumatisoineet. Sieltä saisi ihmisiltä hyvää aineistoa sen suhteen, miltä lapset kannattaa "kristillisessä kasvatuksessa" säästää.
Uut:n huomassa on hyvin paljon vl taustaisia, vaikka toki paljon myös muista taustoista tulevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellä kiellä kiellä, niin se ei ole totta.
Sinulla taitaa olla vaikeaa keskustella? Se tarkoittaa sitä, että kerrot oman mielipiteesi perustellen ja kuuntelet sitten toisen mielipiteen. Voi olla, että olet eri mieltä, mutta et voi arvottaa omaa mielipidettäsi paremmaksi kuin keskustelukumppanin. Aikuisten keskustellessa voi tulla esille monia eri mielipiteitä, joista jokainen voi sitten muodostaa omansa. Asiat voivat "riidellä", mutta sivistyneet keskustelijat pystyvät pysymään asiallisina ja parhaimmat jopa objektiivisina. Ei kannata kiivailla.
Vl-yhteisössä ilmenee. Miksi? Onko tarve jollekin onnellisen yhteisön mielikuvalle vailla vikoja? "Ei meillä näin opetettu." "En ole koskaan kuullut." "En tiedä yhtäkään." "Olet ymmärtänyt väärin." "Ei kukaan koskaan mitään." Kuulostaako tutulta?
Kuulostaa, vastaukset minun viesteihin on aina tuollaista väistelyä. Miksi yleensä vastata, jos vastaus on aina tyyliin "Ei meillä näin opetettu", "meidän lapset ei edes tiedä mikä on tulimeri"? Pelkästään hänestä ei ole kyse, se pitäisi ymmärtää.
Me voimme jokainen vastata vain oman elämämme perusteella. Jos minun elämäni ei ole ollut sellaista kuin väität, voin kertoa sen. Sinäkin voit kertoa vain sinun oman kokemuksesi. Kysyn suoraan sinulta:
-vl
Kuka mitä hä? Ei näissä sinun viesteissä ole järkeä. Sinähän se aina kerrot, ettei voi pitää paikkansa, koska en tunnista tällaista asiaa. Eli mitätöit muiden viestit.
Jos uskonnollinen oppi/kasvatus rikkoo (=esim pelottaa) yhdenkin niistä pienimmistä, joista Hän puhuu, eikö jutussa eli touhussa ole jo silloin jotain "väärin"? Turha puolustella, että no se ymmärsi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä miksi lapsen pitäisi pelätä ajatusta siitä, että uskovaisena pääsee taivaaseen? Sehän on ihana ajatus.
Siinä taas kuuluisa vl-minäminä! Kun minua ei pelota (eikä lapsena pelottanut) ajatus, että valtava joukko itselle rakkaita ihmisiä joutuu helv. niin eihän se voi ketään muutakaan pelottaa. Se on kaikista niin ihana ajatus!
Jos sinua on pelottanut ja olet saanut vl-kasvatuksen, ikävää. Haluaisitko kertoa asiasta tarkemmin?
Miksi katsot tietäväsi paremmin, mitä muut ajattelivat lapsena kuullessaan taivaasta?
En tiedä "paremmin" mutta tiedän että monia pelottaa. Sinusta heillä ei ole väliä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaiset on näin outoja? Vai antaako heidän kommentit väärän kuvan?
Millä lailla outoja?
Minusta täällä on muiltakin outoja kommentteja. Ei esim. uskota kun toinen kertoo kokemuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas kuuluisa vl-minäminä! Kun minua ei pelota (eikä lapsena pelottanut) ajatus, että valtava joukko itselle rakkaita ihmisiä joutuu helv. niin eihän se voi ketään muutakaan pelottaa. Se on kaikista niin ihana ajatus!
Jos sinua on pelottanut ja olet saanut vl-kasvatuksen, ikävää. Haluaisitko kertoa asiasta tarkemmin?
Miksi katsot tietäväsi paremmin, mitä muut ajattelivat lapsena kuullessaan taivaasta?En tiedä "paremmin" mutta tiedän että monia pelottaa. Sinusta heillä ei ole väliä?
Pelottaako lestadiolaislapsia useammin kuin ns. enemmistöön kuuluvia? Tämä olisi se olennainen kysymys. Täällä vl-perheissä kasvaneet ovat kertoneet, että taivaasta kuuleminen oli lapsena positiivinen kokemus. Miksi olisi tarvetta kiistää nämä kokemukset?
Taivaasta kerrotaan lapsille ihan valtaväestön perheessäkin. Onko sekin sinusta lapsille pelottavaa vai onko se jotenkin eri asia? Jos on, miksi?