Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (1631)

Vierailija
1521/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonnakin erään ison ry n puhujan puheessa "ei teidän nuorten kannata ajatella, että voi kokeilla lähteä, sitä ei tiedä antaako Jumala palaamisen armoa". Jne. Jos tuo ei jonkun mielestä ole pelottelua niin miettikää uudelleen. (Palaamisen armo = paluuta lestadiolaisuuteen.)

Vierailija
1522/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tietää ettei ne ala-asteikäiset kaverit ole uskovaisia. Moni lapsi varmaan oppii ohittamaan ajatukset, mitä tuosta luonnollisesti pitäisi seurata.  Nimittäin aika ankara Jumala-kuva. Tai sitten elää sen ankaran mielikuvan kanssa osittaisessa pelossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonnakin erään ison ry n puhujan puheessa "ei teidän nuorten kannata ajatella, että voi kokeilla lähteä, sitä ei tiedä antaako Jumala palaamisen armoa". Jne. Jos tuo ei jonkun mielestä ole pelottelua niin miettikää uudelleen. (Palaamisen armo = paluuta lestadiolaisuuteen.)

No puhuja on ollut aivan oikeassa Raamatun hengessä:

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niin kuin kiljuva jalopeura etsien, kenet saisi niellä.”
— Ensimmäinen Pietarin kirje 5:8

“Jos joku eksyy totuudesta ja joku hänet palauttaa, niin hän tietäköön, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta.”
— Jaakobin kirje 5:19–20

“Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut.”
— Luukkaan evankeliumi 15

Eli varoitusten tarkoitus (Raamatussakaan) ei ole pelottelu, vaan kehotus pysyä valveilla, pysyä uskomassa. 

Eipä nyt yritetä taas selitellä. Kyse on eksklusiivisesta opista. Puhuja ei tarkoittanut, älä kokeile luopua kristinuskosta, vaan älä kokeile luopua lestadiolaisuudesta. Tässä on se ongelma. Liikkeen opin mukaan ihminen luopuu uskosta jos lähtee liikkeestä, vaikka uskoisi edelleen yhtä vakaasti kuin ennenkin. Ongelma on jos ei usko kaikkiin vl opetuksiin. 

Vierailija
1524/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tietää ettei ne ala-asteikäiset kaverit ole uskovaisia. Moni lapsi varmaan oppii ohittamaan ajatukset, mitä tuosta luonnollisesti pitäisi seurata.  Nimittäin aika ankara Jumala-kuva. Tai sitten elää sen ankaran mielikuvan kanssa osittaisessa pelossa. 

Miten niin ei ole? Kyllä varmaan niin pienet lapset on. Voisko olla että joskus 6.luokalla alkaisi miettiä ikuisuusasioita🤔

Riippuu varmaan lapsesta.

Älä viitsi. Vl-piireissä tiedetään hyvin tarkasti toisten sydämen tila. Se menee aika tarkkaan liikkeeseen kuulumisen mukaan.

Vierailija
1525/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun vl-perheiden lapsista luopuu jopa puolet yhteisön opeista, niin aika paljon sitten vl-liikkeessä synnytetään lapsia liikkeen opin mukaan suoraan helvettiin. Eikö olisi vaan parempi ehkäistä. 

Vierailija
1526/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niin kuin kiljuva jalopeura etsien, kenet saisi niellä.”

“Jos joku eksyy totuudesta ja joku hänet palauttaa, niin hän tietäköön, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta.”

Eli varoitusten tarkoitus (Raamatussakaan) ei ole pelottelu, vaan kehotus pysyä valveilla, pysyä uskomassa. 

Eipä nyt yritetä taas selitellä. Kyse on eksklusiivisesta opista. Puhuja ei tarkoittanut, älä kokeile luopua kristinuskosta, vaan älä kokeile luopua lestadiolaisuudesta. Tässä on se ongelma. Liikkeen opin mukaan ihminen luopuu uskosta jos lähtee liikkeestä, vaikka uskoisi edelleen yhtä vakaasti kuin ennenkin. Ongelma on jos ei usko kaikkiin vl opetuksiin. 

”Liikkeen opin mukaan ihminen luopuu uskosta jos lähtee liikkeestä, vaikka uskoisi edelleen yhtä vakaasti kuin ennenkin. Ongelma on jos ei usko kaikkiin vl opetuksiin. ”

Miksi se on ongelma? Jos uskoo eri tavalla, niin ei tietenkään ketään pakoteta kuulumaan vl-porukkaan.

Minäkään en käy moskeijassa, koska en usko (läheskään kaikkiin) islamin opetuksiin. Eikä minua myöskään haittaa, että heidän mielestään olen uskoton.

Vierailija
1527/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Kyllä varmaan niin pienet lapset on. Voisko olla että joskus 6.luokalla alkaisi miettiä ikuisuusasioita🤔

Riippuu varmaan lapsesta.

Älä viitsi. Vl-piireissä tiedetään hyvin tarkasti toisten sydämen tila. Se menee aika tarkkaan liikkeeseen kuulumisen mukaan.

Kylläpä sinulle on opetettu väärin. Kaikki lapset ovat uskovaisia, sillä ”heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta”

Vierailija
1528/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä SRK:n virallinen linja, kun vain yksi veeällä saa vastata? 

Vierailija
1529/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 Raamatulla kakaroita päähän. Maallikkosaarnaaja siellä on ollut vauhdissa 😉

Seurakunta on sitten hymistellyt, että kauniisti se " Usko " herätteli nuoria 🙃

Vierailija
1530/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä olisiko Jeesus pelotellut lapsia helvetillä? Ei takuulla. Koen sen aika suurena hengellisenä väkivaltana, miten lestadiolaisuudessa näitä asioita opetetaan. Aiheuttaa niin psyykkistä kuin fyysistä haittaa monille.

En tiedä miten yleistä lapsien pelottelu helvetillä lopulta on. Helvetistä ei puhuta  pyhäkoulussa tai srk:n julkaisemissa lasten medioissa. En muista kuulleeni helvetistä edes seuroissa. Kotonakaan ei puhuttu siitä. 

Minä olen kuullut tuhansia kertoja, ja aina vanhoillislestadiolaisen suusta. Tosin käyttävät yleensä termiä tulimeri. Siis sillä sanalla mainittuna tuhansia kertoja.

Jännä. Minä olen kasvanut vanhoillislestadiolaisessa kodissa ja en ole kuullut tulimerestä. Yleisin käytetty termi on kadotus. Muistini mukaan siitä ei puhuta lapsille silti suoraan.

Vaan miten ?? 

Hei,

en ole se jolta kysyt, mutta vastaan omasta puolestani.

Ei ole tarvetta puhua lapsille kadotuksesta. Oikeastaan toisin päin, puhutaan niin, että kun on uskovainen, niin pääsee Taivaaseen. Se riittää oikein hyvin.

-vl

Entäs jos lapsi kysyy pääseekö kaverinsa Pirkka-Pekka Taivaaseen  ? Ja lapsi ei tietenkään ymmärrä mitä on olla uskovainen. 

Kaikki lapset ovat uskovaisia. Eli tietysti pääsee.

Meidän lapset ei ole uskovaisia, eikä tule olemaankaan, mikäli pysyvät järjissään.

Vierailija
1531/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä olisiko Jeesus pelotellut lapsia helvetillä? Ei takuulla. Koen sen aika suurena hengellisenä väkivaltana, miten lestadiolaisuudessa näitä asioita opetetaan. Aiheuttaa niin psyykkistä kuin fyysistä haittaa monille.

En tiedä miten yleistä lapsien pelottelu helvetillä lopulta on. Helvetistä ei puhuta  pyhäkoulussa tai srk:n julkaisemissa lasten medioissa. En muista kuulleeni helvetistä edes seuroissa. Kotonakaan ei puhuttu siitä. 

Minä olen kuullut tuhansia kertoja, ja aina vanhoillislestadiolaisen suusta. Tosin käyttävät yleensä termiä tulimeri. Siis sillä sanalla mainittuna tuhansia kertoja.

Jännä. Minä olen kasvanut vanhoillislestadiolaisessa kodissa ja en ole kuullut tulimerestä. Yleisin käytetty termi on kadotus. Muistini mukaan siitä ei puhuta lapsille silti suoraan.

Vaan miten ?? 

Hei,

Ei ole tarvetta puhua lapsille kadotuksesta. Oikeastaan toisin päin, puhutaan niin, että kun on uskovainen, niin pääsee Taivaaseen. Se riittää oikein hyvin.

-vl

Entäs jos lapsi kysyy pääseekö kaverinsa Pirkka-Pekka Taivaaseen  ? Ja lapsi ei tietenkään ymmärrä mitä on olla uskovainen. 

Meidän lapset ei ole uskovaisia, eikä tule olemaankaan, mikäli pysyvät järjissään.

Jeesuksen puheesta:

“Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.”
— Matteuksen evankeliumi 18:10

Vierailija
1532/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta muslimien jutut. Ei liity mun elämään mitenkään. Mua kiinnostaa, miksi vl-liikkeessä on tietyt opit edelleen voimissaan ja miksi hengellistä väkivaltaa katsotaan läpi sormien. Lasten pelottelu ON hengellistä väkivaltaa.

Vierailija
1533/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta muslimien jutut. Ei liity mun elämään mitenkään. Mua kiinnostaa, miksi vl-liikkeessä on tietyt opit edelleen voimissaan ja miksi hengellistä väkivaltaa katsotaan läpi sormien. Lasten pelottelu ON hengellistä väkivaltaa.

Kyllä, lasten pelottelu on henkistä väkivaltaa. Älä siis pelottele! 

Ei meilläkään lapsia pelotella. Lapsi on uskon esikuva, heistä katsotaan mallia uskomisessa. 

Vierailija
1534/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään lapsia pelotella. Lapsi on uskon esikuva, heistä katsotaan mallia uskomisessa. 

En todellakaan pelottele. Vl-liike sen sijaan pelottelee.

Vierailija
1535/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaudellista ohjausta oikeaan suuntaan.

Vierailija
1536/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Liikkeen opin mukaan ihminen luopuu uskosta jos lähtee liikkeestä, vaikka uskoisi edelleen yhtä vakaasti kuin ennenkin. Ongelma on jos ei usko kaikkiin vl opetuksiin. ”

Miksi se on ongelma? Jos uskoo eri tavalla, niin ei tietenkään ketään pakoteta kuulumaan vl-porukkaan.

Minäkään en käy moskeijassa, koska en usko (läheskään kaikkiin) islamin opetuksiin. Eikä minua myöskään haittaa, että heidän mielestään olen uskoton.

Uskoton?

Niin, sinäkin olet heidän mielestään uskoton koira.

Vierailija
1537/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellä kiellä kiellä, niin se ei ole totta.

Vierailija
1538/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa olla vaikeaa keskustella? Se tarkoittaa sitä, että kerrot oman mielipiteesi perustellen ja kuuntelet sitten toisen mielipiteen. Voi olla, että olet eri mieltä, mutta et voi arvottaa omaa mielipidettäsi paremmaksi kuin keskustelukumppanin. Aikuisten keskustellessa voi tulla esille monia eri mielipiteitä, joista jokainen voi sitten muodostaa omansa. Asiat voivat "riidellä", mutta sivistyneet keskustelijat pystyvät pysymään asiallisina ja parhaimmat jopa objektiivisina. Ei kannata kiivailla.

Vierailija
1539/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan miten ?? 

Hei,

-vl

Kaikki lapset ovat vl-uskossa siis ??? Milloin heistä tulee epäuskoisia ??.? Sinun perustelut eivät vakuuta minua. Taivaskin on lapselle se minkä hän näkee. 

Heistä tulee epäuskoisia silloin, kun tunnolle on kertynyt niin paljon kuormaa ja syntiä, ettei enää jaksa uskoa lapsen lailla. Jos puhdistaa tuntoaan evankeliumilla, säilyy aina lapsuudenuskossa.

-vl

Mitähän kuormaa lapselle mahtaa kertyä ? Lapselle ei kannata puhua mitään taivaasta , kadotuksesta, ikuisuudesta, tulimerestä jne. Antaa lasten olla lapsia. 

Jos lapsesi ei ole täysin tunteeton, niin hänelle ihan varmasti kertyy huolia, riidoista jäänyttä epävarmuutta kaverisuhteissa, ehkä yksinäisyyttä, kiusaamisjuttuja koulussa jne. Monenlaiset asiat voivat painaa hänen mieltään. Se on sitä kuormaa. Siitä pitää keskustella lapsen kanssa ikätasoisesti. Uskovaisessa perheessä evankeliumi on esillä joka päivä, se tuo voimaa ja lohtua myös lapsille. 

Jos teillä on uskonnoton perhe, niin sitten asia on varmaan eri tavalla.

Jos lastasi kiusataan, niin luet hänelle Raamattua ?? Riitelyt lapset useasti sopivat itse. Yksinäisyyteen ei Raamattu auta. Taas tämä uskova perhe/uskonnoton perhe

Vierailija
1540/1631 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa olla vaikeaa keskustella? Se tarkoittaa sitä, että kerrot oman mielipiteesi perustellen ja kuuntelet sitten toisen mielipiteen. Voi olla, että olet eri mieltä, mutta et voi arvottaa omaa mielipidettäsi paremmaksi kuin keskustelukumppanin. Aikuisten keskustellessa voi tulla esille monia eri mielipiteitä, joista jokainen voi sitten muodostaa omansa. Asiat voivat "riidellä", mutta sivistyneet keskustelijat pystyvät pysymään asiallisina ja parhaimmat jopa objektiivisina. Ei kannata kiivailla.

Siksi lahkot pitäisi kieltää.