Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (1619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, eikö keskustelussa muut kuin vl:t ole kertoneet lapsilleen taivaasta? Tarkoitan nyt uskovia, muita kuin herätysliikkeisiin kuuluvia.
Totta kai kertoo, sehän on ihan yleinen tapa kertoa lapsille, mihin ihmiset menee. "Ukki lähti taivaaseen." Jne. Paitsi jos on täysateisti.
Miksi täällä sitten paheksutaan taivaasta puhumista vl-lapsille, mutta ei muiden lapsille?
Muita lapsia ei kasvateta aktiivisesti helvetinpelossa.
Tämä on juuri sellaista ivallista ja rumaa kommentointia.
Esitetään valhe faktana ivallisessa sävyssä. On tosi surullista, jos sinä olet kasvanut helvetinpelossa. Se on kuitenkin vain sinun kokemuksesi.
Minun ja tuhansien muiden lasten ja nuorten. Sanoin tuon ihan neutraalina tosiasiana, hämmentävää, että tulkitsit sen rumana ja ivallisena puheena.
Ei, et voi puhua kuin omasta kokemuksestasi. Muuten minä voin yhtä lailla yleistää oman kokemukseni tuhansiin (mikä mielestäni onkin totuus).
”vl-lapsia kasvatetaan aktiivisesti helvetinpelossa” on vakava, kärjistävä ja yleistävä syytös kasvatustapaa kohtaan. Se ei ole neutraalia nähnytkään.
Pidätkö sinä asiaa ikävänä, ja siksi suhtaudut noin? Eikö tästä opetuksesta sitten pitäisi päästä eroon?
Ja ettei tule väärinkäsityksiä, niin en ole sama jolle kommentoit.
Kyllä, jos ketä tahansa lapsia kasvatettaisiin aktiivisesti helvetinpelossa, pitäisin sitä ikävänä asiana.
Jos joku niin tekee, siitä pitää päästä eroon.
Minä en tunne yhtään sellaista perhettä. Omassa perheessäni eikä myöskään lapsuudenkodissa ole noin opetettu eikä kasvatettu.
Olen pahoillani niiden puolesta, jotka tuollaisessa pelossa ovat kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, eikö keskustelussa muut kuin vl:t ole kertoneet lapsilleen taivaasta? Tarkoitan nyt uskovia, muita kuin herätysliikkeisiin kuuluvia.
Totta kai kertoo, sehän on ihan yleinen tapa kertoa lapsille, mihin ihmiset menee. "Ukki lähti taivaaseen." Jne. Paitsi jos on täysateisti.
Miksi täällä sitten paheksutaan taivaasta puhumista vl-lapsille, mutta ei muiden lapsille?
Esitetään valhe faktana ivallisessa sävyssä. On tosi surullista, jos sinä olet kasvanut helvetinpelossa. Se on kuitenkin vain sinun kokemuksesi.
Minun ja tuhansien muiden lasten ja nuorten. Sanoin tuon ihan neutraalina tosiasiana, hämmentävää, että tulkitsit sen rumana ja ivallisena puheena.
Ei, et voi puhua kuin omasta kokemuksestasi. Muuten minä voin yhtä lailla yleistää oman kokemukseni tuhansiin (mikä mielestäni onkin totuus).
”vl-lapsia kasvatetaan aktiivisesti helvetinpelossa” on vakava, kärjistävä ja yleistävä syytös kasvatustapaa kohtaan. Se ei ole neutraalia nähnytkään.
Pidätkö sinä asiaa ikävänä, ja siksi suhtaudut noin? Eikö tästä opetuksesta sitten pitäisi päästä eroon?
Ja ettei tule väärinkäsityksiä, niin en ole sama jolle kommentoit.
Kyllä, jos ketä tahansa lapsia kasvatettaisiin aktiivisesti helvetinpelossa, pitäisin sitä ikävänä asiana.
Jos joku niin tekee, siitä pitää päästä eroon.
Minä en tunne yhtään sellaista perhettä. Omassa perheessäni eikä myöskään lapsuudenkodissa ole noin opetettu eikä kasvatettu.Olen pahoillani niiden puolesta, jotka tuollaisessa pelossa ovat kasvaneet.
Kuka on syyllinen, jos puhujat ovat puhuneet, ja opetus opettanut?
Moni näyttää olevan varmoja siitä, että vl-lapset kasvatetaan helvetinpelossa ja he ahdistuvat. Vl-keskustelijat kiistävät, jolloin heitä syytetään asian vähättelystä ja siitä, etteivät he halua kuulla päinvastaisia kokemuksia.
Kuinka paljon te, joiden mielestä vl-lapset kasvatetaan pelossa, olette aidosti itse valmiita kuuntelemaan kokemuksia, jotka poikkeavat omista ennakkokäsityksistä? Eikö se ole vähättelyä ja lyttäämistä, että tyrmätään kaikki mikä ei omaa mielikuvaa tue?
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää olevan varmoja siitä, että vl-lapset kasvatetaan helvetinpelossa ja he ahdistuvat. Vl-keskustelijat kiistävät, jolloin heitä syytetään asian vähättelystä ja siitä, etteivät he halua kuulla päinvastaisia kokemuksia.
Kuinka paljon te, joiden mielestä vl-lapset kasvatetaan pelossa, olette aidosti itse valmiita kuuntelemaan kokemuksia, jotka poikkeavat omista ennakkokäsityksistä? Eikö se ole vähättelyä ja lyttäämistä, että tyrmätään kaikki mikä ei omaa mielikuvaa tue?
Okei. Ajatellaan, että vaikka puolet vl-lapsista kasvaisi turvallisin mielin vailla pelkoa. Entä sitten se toinen puoli? Entä jos puolet kavaisi osittaisesse pelossa? Pitääkö nämä sun mielestä ohittaa? Se nyt vaan on TOSIASIA, että vl-OPISSA on paljon elementtejä, jotka altistaa pelottelulle ja ahdistaville kokemuksille. Kyse ei ole perheiden kasvatustavasta, vaan yhteisön opetuksesta, jota kuullaan monesti vauvasta asti. Käsitykset synninpäästöstä mahdollisti monen pedofiilin toiminnan. Samalla tavalla monet yhteisön käsitykset mahdollistaa ja altistaa erittäin traumaattisen lapsuuden.
Helvetin pelon juurtumiseen lapsen mielessä ei tarvita mitään aktiivista helvetillä pelottelua kotona. Herkälle lapselle riittää se, että käy seuroissa vanhempien mukana. Raamatun kohta rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta opettaa kyllä ihan riittävän hyvin, että jos et pysy uskovaisena kuolemaan asti niin liekissä kärvennyt ilman mitään armoa ja helpotusta ikuisesti. Olen yksi niistä herkistä lapsista, joiden mieli ei tuota ja muuta vl-oppia kestänyt. Nykyään työkyvytön. Sen verran pahasti kävi. Liian herkkä sitten varmaan. Tai jotenkin muuten viallinen, kun liian todesta otin ja en vain keskittynyt ihanaan ajatukseen taivaasta tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
https://freepathways.wordpress.com/2016/06/27/muslimit-ja-lestadiolaise…
Tuossa jutussa näyttäisi olevan faktaa, eli täyttä mustamaalausta ja panettelua😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://freepathways.wordpress.com/2016/06/27/muslimit-ja-lestadiolaise…
Tuossa jutussa näyttäisi olevan faktaa, eli täyttä mustamaalausta ja panettelua😉
Jeah, tiedeyhteisön ylistämää tutkimusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6bc739f4-a649-48d1-922f-5d72afe14deb
Ahaa, nyt tuli spämmääjä paikalle. Minä poistun ja jätän tilaa linkkitulitukselle.
VL yhteisoblogi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse lukea lestadiolaisuudesta tehtyjä tutkimuksia, lukea ihmisten kokemuksia miten oli jatkuva sisäinen pakko olla pyytämässä syntejä anteeksi jne. Ei ole mitään syytä kuvitella näitä asioita.
Onko jokin syy kuvitella, että tuo olisi enemmistön kokemus? Onko jokin syy olla uskomatta minua, kun sanon ettei minulla ole koskaan ollut tuota kokemusta?
Miten voi olla niin vaikeaa käsittää, että jokaisella on se oma kokemuksensa, eikä toisen kokemaa voi pakottaa toiselle?
Minusta nimenomasn tuntuu, että osalla keskustelijoista on jokin (tiedostamaton?) syy kuvitella, että muiden elämässä on tapahtunut jotain yhtä kurjaa kuin omassa elämässä.
Ei tarvitse kuvitella mitään, netti on pullollaan vl-yhteisössä kasvaneiden ikäviä kokemuksia. Valitettavan paljon näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse lukea lestadiolaisuudesta tehtyjä tutkimuksia, lukea ihmisten kokemuksia miten oli jatkuva sisäinen pakko olla pyytämässä syntejä anteeksi jne. Ei ole mitään syytä kuvitella näitä asioita.
Onko jokin syy kuvitella, että tuo olisi enemmistön kokemus? Onko jokin syy olla uskomatta minua, kun sanon ettei minulla ole koskaan ollut tuota kokemusta?
Miten voi olla niin vaikeaa käsittää, että jokaisella on se oma kokemuksensa, eikä toisen kokemaa voi pakottaa toiselle?
Minusta nimenomasn tuntuu, että osalla keskustelijoista on jokin (tiedostamaton?) syy kuvitella, että muiden elämässä on tapahtunut jotain yhtä kurjaa kuin omassa elämässä.Ei tarvitse kuvitella mitään, netti on pullollaan vl-yhteisössä kasvaneiden ikäviä kokemuksia. Valitettavan paljon näitä on.
Niin, mutta mediaa ei kiinnosta kertoa positiivista kokemuksista. Eikä monikaan uskalla omalla nimellään tunnustautua varsinkaan mediassa vanhoillislestadiolaiseksi, koska siihen yhdistetään niin negatiivisia asioita. Piiri pieni pyörii siis. Lisäksi tässäkin keskustelussa on syytetty positiivisia kokemuksia valehteluksi tai yleistykseksi. Niitä myös kieltäydytään uskomasta.
Mietinpä minkä tuloksen saisi objektiivinen tutkimus, joka kysyy jokaisen vanhoillislestadiolaisen ja sieltä lähteneen kokemuksia.
Positiiviset kokemukset on hyvä juttu ja harvalla kokemus on pelkästään positiivinen/negatiivinen vai usein siltä väliltä. Kuitenkin yhteisön opetuksessa ja rakenteissa on selviä ongelmia, koska myös niitä negatiivisia kokemuksia löytyy niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hieman eri asia pehmentää taivaalla ukin maallisen vaelluksen loppumista. Kuin opettaa aktiivisesti, että vain me päästään taivaaseen ja luoda uhkakuva samalla helvettiin joutumisesta jos et ole enää uskomassa ja noudata liikkeen sääntöjä
Minulla on yksi teoria miksi keskustelijoita ahdistaa lasten puolesta. He katsovat asiaa ulkopuolelta. He siis kuulevat etteivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen ja se ahdistaa. Projisoivatko he ahdistuksensa lapsiin? Miksi aikuinen jaksaa miettiä mitä muut hänestä ajattelevat. Toisaalta, liikkeeseen voi liittyä.
Tämmöinen tuli mieleen. Ei ole tarkoitus loukata tai mitätöidä ketään tällä viestillä.
Tässä keskustelussa ongelmia ja negatiivisia asioita nimenomaan väitetään yksittäistapauksiksi, eikä takuulla liity yhteisöön mitenkään. Some, netin keskustelut, haastattelut jne kertoo kuitenkin karua tarinaa. Ihmisillä on valtavasti myös huonoja asioita tullut elämään yhteisössä kasvaneena.
Vierailija kirjoitti:
Positiiviset kokemukset on hyvä juttu ja harvalla kokemus on pelkästään positiivinen/negatiivinen vai usein siltä väliltä. Kuitenkin yhteisön opetuksessa ja rakenteissa on selviä ongelmia, koska myös niitä negatiivisia kokemuksia löytyy niin paljon.
Niin. Toisaalta mikään ryhmittymä ei ole täydellinen ja kaikista on varmasti negatiivisia kokemuksia joillain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hieman eri asia pehmentää taivaalla ukin maallisen vaelluksen loppumista. Kuin opettaa aktiivisesti, että vain me päästään taivaaseen ja luoda uhkakuva samalla helvettiin joutumisesta jos et ole enää uskomassa ja noudata liikkeen sääntöjä
Minulla on yksi teoria miksi keskustelijoita ahdistaa lasten puolesta. He katsovat asiaa ulkopuolelta. He siis kuulevat etteivät ole vl-opetuksen mukaan menossa taivaaseen ja se ahdistaa. Projisoivatko he ahdistuksensa lapsiin? Miksi aikuinen jaksaa miettiä mitä muut hänestä ajattelevat. Toisaalta, liikkeeseen voi liittyä.
Tämmöinen tuli mieleen. Ei ole tarkoitus loukata tai mitätöidä ketään tällä viestillä.
Höpö höpö. Puhun näistä sisäpuolisen silmin. Olisin mielellään kasvanut hengellisesti turvallisessa yhteisössä, vailla erilaisia pelkoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kasvatetaan. Voisin kuvitella että esim. jotkut Jehovan todistajat tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Monilla vl-lapsilla se pelastus-oppi aiheuttaa pelkoa just sen takia, että se näyttää niin ahtaalta." Kun kerta ne tavalliset naapurit ei kelpaa taivaaseen niin hyväksyyköhän se Jumala minuakaan. Entä jos joku synti jää pyytämättä anteeksi." Sitten seuraa kierre, jossa jatkuvasti varmistellaan omaa taivaspaikkaa hakemalla synninpäästöä. Yllätyin itse asiassa miten yleisenä tämä ajatuskuvio näkyy lapsilla ja nuorilla, vaikka olisi ns. turvallinen perhe.
Monen kohdalla olen törmännyt pelkoon, ettei syntiä ehtisi pyytää anteeksi, jos sattuisikin äkillisesti kuolemaan. Tätä ahdistusta on itsellä ev. lut. ihmisenä vaikea ymmärtää. Olen aina luottanut siihen, että Jumala kyllä antaa anteeksi, vaikka itse olen vajavainen.
Tämä väite: ”En ole huomannut muiden aktiivisesti opettavan lapsille taivaasta ja tulimerestä.”
sisältää sen väitteen, että vl perheet opettaisivat lapsille aktiivisesti tulimerestä. Se ei ole totta. Uskon, että se voi olla sinun kokemuksesi, mutta ei yleistettävissä. Sinä kerrot oman kokemuksesi, mikä on tasan yhtä arvokas kuin kenen tahansa muun keskustelijan, mutta ei enempää.