Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v lapsi, jolla adhd ja autismi, lääkärissä asiointi

Vierailija
28.07.2026 |

Tytär 14 vuotta adhd ja autismi. Vein tytön päivystykseen vatsakivun takia ja kun koetin selittää,lääkäri keskeytti,että antaahan tytön itse puhua. No eihän se mitään saninut,veti vaan pipon kokonaan pään peitoksi ja istui hiljaa. Totesin lääkärille,että sillä on maha ollut kipeä eilisestä asti. Lääkäri sanoi,otahan se pipo nyt pois,ei pelleilllä nyt. Kerroin ettei tyttö pelleille vaan piiloutuu. Oli se pipo kaulaan asti vedettynä siihen asti,kunnes ottivat osastolle,siellä meni kokonaan peiton alle. En saanut jäädä yöksi. Aamulla valitettiin,miten potilas ei puhu ja menee piiloon. Että ei sieltä peiton alta meinannut tulla ensinkään ja sitten kun tuli niin pipo oli naaman peittona. Kerroin että enpä ole yllättänyt,olette vieraita,paikka on vieras.

Muita adhd autistien äitejä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muilla sujuu asiointi vieraissa paikoissa? 

Vierailija
2/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa se lapsen vatsa tutkittiin ja päätettiin ottaa osastolle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et saanut jäädä osastolle?

Vierailija
4/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kersa sinulla. 😂

Vierailija
5/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
6/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten niin. Ei ollut kuulemma lapsesta kyse vaan teini-ikäisestä. 

Vierailija
7/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta selvästi erityislapsi. Kulkeeko itse kouluun ym?

Vierailija
8/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on meiän atht ja autistikombolla aina sateenvarjo mukana. sen alla on turvallista. kerra joku mummo alko huutaa että laita se kiinni muuten puhkoo ihmiste silmät hississä. mulla alko sellane tiikerimama reaktio ja huusi sille mummolle kurkku suorana että meiä nooa-eelillä on tiagnoosi mut sulla on vaan vikaa päässä. hiljeni.

Vierailija
9/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin tuli hyvää harjoitusta tällaisiin tilanteisiin

Vierailija
10/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun kulkee itse. Siinäkin oli totuttelemista. 

Vierailija
11/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan nämä tapaukset joutuivat vaan ahdiatuneena menemään muiden mukana ja antamaan itsestään enemmän kuin pystyvät. 

On siinä normoille ihmettelemistä, mutta jokaisen täytyisi silti opetella pärjäämään. Toisille elämä on vaan helvettiä ja ihan pelkät perusasiat tosi vaikeita.

Vierailija
12/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina saanut olla tyttäreni mukana. Kerron ihan ensiksi hänen diagnoosin ja se on aina riittänyt siihen, että lääkärit kuuntelee ja keskustelee tyttäreni asioista meidän vanhempien kanssa. Tytär on nyt 20+

Vierailija
13/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluun kulkee itse. Siinäkin oli totuttelemista. 

Eli täysin itsenäinen. Ei tarvitse vanhempaa osastolle.

Vierailija
14/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon naurata, kun oma samanikäinen tyttö sai juuri autismidiagnoosin. Tähän asti yritti kaikkensa mennäkseen normaalista, mutta seurauksena oli loppuunpalaminen.

Vierailija
15/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus on voimakas tunne, mutta toimintakykyä voi opetella pitämään yllä vaikka ahdistaa.  Ahdistuksen kanssa täytyy vaan elää vaikka se olisi jatkuvaa.  Se on asia joka ei tule koskaan häviämään.  Lääkitys toki auttaa, mutta ei se silti kaikkia ongelmia poista.

T. Kroonisesti ahdistunut.

Vierailija
16/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan nämä tapaukset joutuivat vaan ahdiatuneena menemään muiden mukana ja antamaan itsestään enemmän kuin pystyvät. 

On siinä normoille ihmettelemistä, mutta jokaisen täytyisi silti opetella pärjäämään. Toisille elämä on vaan helvettiä ja ihan pelkät perusasiat tosi vaikeita.

Ei ne menneet. Aina on ollut niitä ihmisiä, jotka on vaan kulkeneet pitkin seinänvieriä ja piileskelleet sukulaisten nurkissa. 

Sanoitko ap että tytär on autisti eikä kommunikoi itse? Luulisi lääkärin silloin ymmärtävän. 

Mikä sen vatsassa oli?

Olen aikuisena diagnosoitu autistinen nainen ja yksi pahimpia pelkojani on joutua sairaalaan. 

Vierailija
17/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina saanut olla tyttäreni mukana. Kerron ihan ensiksi hänen diagnoosin ja se on aina riittänyt siihen, että lääkärit kuuntelee ja keskustelee tyttäreni asioista meidän vanhempien kanssa. Tytär on nyt 20+

Ap on trolli ja valehtelija.

Vierailija
18/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus on voimakas tunne, mutta toimintakykyä voi opetella pitämään yllä vaikka ahdistaa.  Ahdistuksen kanssa täytyy vaan elää vaikka se olisi jatkuvaa.  Se on asia joka ei tule koskaan häviämään.  Lääkitys toki auttaa, mutta ei se silti kaikkia ongelmia poista.

T. Kroonisesti ahdistunut.

Ahdistus on ihan eri asia kuin autismi. 

Vierailija
19/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin. Poika 25 vuotias. Selektiivinen mutismi. Adhd autismi. 

Vierailija
20/33 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin helpottavaa lukea empaattisia kommentteja. Verikokeetkin olivat hankalia, mutta niihin onneksi tottui. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä