Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (7552)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän viesti täältä on poistettu? Järkyttävät spämmit se ainakin aiheutti. Ihan vinkkinä spämmääjälle, tuosta iltiksen jutusta oli jo valmiiksi useita ketjuja. Myös facessa keskustelu. Miksi ne ei kelvannu?
Tässä yksi:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6570740/anna-reetta-pakotettiin-naimisi…
Yksi ainoa viesti on siis jo spämmäämistä?😂
Sinäkö oikeasti luulet, että muut seuraa palstaa niin tiiviisti, kuin sinä, että tietävät kaikki ketjut mitä palstalla on?
Mitkä järkyttävät spämmit, viesti oli poistettu, enkä tiedä oliko ainoatakaan vastausta ollut. Jos oli, myös nekin on poistettu.
Kutsun spämmäämiseksi toimintaa, jossa keskustelun tueksi ei pelkästään jaeta linkkiä johonkin juttuun, vaan sen koko sisältö kopioidaan sellaisenaan keskusteluketjuun.
Älä viitsi, tasan tarkkaan tiedät, että aiempi viesti poistettiin, jossa ei ollut kuin lyhyt lainaus jutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuudessa ajatusta lähestytään hieman eri suunnasta. Siellä ei kutsuta Pyhää Henkeä äidiksi, vaan seurakunnasta puhutaan hengellisenä äitinä. Taustalla on ajatus, että Jumala on Isä, Kristus on seurakunnan pää, ja Pyhä Henki asuu seurakunnassa sekä vaikuttaa sen keskellä. Siksi seurakunta sekä ”synnyttää” uskovaiset että hoitaa heidän uskoaan samaan tapaan kuin äiti hoivaa lastaan.
Tässä mielessä voidaan nähdä eräänlainen historiallinen rinnakkaisuus: varhaisissa syyrialaisissa teksteissä äidillisyys liitettiin suoraan Pyhään Henkeen, kun taas vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa äidillisyys liitetään seurakuntaan, jossa Pyhä Henki asuu ja vaikuttaa. Painotus on erilainen, mutta molemmissa perinteissä korostuu hengellisen elämän syntyminen, ravitseminen ja hoitaminen äidillisen vertauskuvan avulla.
Seurakunta ei synnytä uskovaisia, vaan Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa ja Pyhän Hengen kautta syntyy uusia kristittyjä. Pyhä Henki ei kuitenkaan tarvitse seurakuntaa toimiakseen, se toimii ja vaikuttaa siellä missä Jumala päättää sen toimivan ja vaikuttavan. Päätösvalta ei ole koskaan ihmisillä, ihmiset on vain välikappale.
Raamattu opettaa, että ihminen tarvitaan välittämään Pyhää Henkeä:
Tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päälleen ja sanoi: ’Ottakaa Pyhä Henki.
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joilta te pidätätte ne, niille ne ovat pidätetyt.’” (Joh. 20:21–23)
Ei tuo tarkoita sitä, että ihmistä TARVITAAN. Että ihmistä tarvittaisiin aina. Tuossa vaan annetaan tietylle ihmisjoukolle valtuudet Pyhän Hengen kautta toimimiseen. Vanhan testamentin puolella, kun puhutaan miten joku täyttyi Pyhällä Hengelle, ei tässä ollut välimiehiä. Samoin uudessa testamentissa, kun tapahtui laaja Pyhän Hengen vuodatus, ei tässäkään ollut ihmisiä välikätenä. Luet raamattua liian mustavalkoisesti ja omasta tulkintahalustadi lähtien.
”Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi”
Autatko minua löytämään Raamatusta esimerkin, jossa Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen Pyhä Henki asettuu suoraan Jumalalta ihmiseen ilman, että läsnä on uskovainen evankeliumin julistaja?
En löydä itse yhtään kohtaa, kaikissa Pyhän Hengen saa uskovaisen saarnan kautta.
Ihmettelen vähän ajoittaista harkinnan puutetta näissä yhteisöissä. Mikäli oikein muistan lasten pyhäkoulun(tms) aiheena suviseuroissa oli Joosefin elämä, miten sisarukset heitti kaivoon jne. Yleisössä on aika pieniä lapsia tässä yhteisössä, onko nämä ihan järkevämpiä aihevalintoja? Kaikki Raamatun tekstit ei sovellu lasten korville. Kannattaisi vähän tarkemmin miettiä mitä minkäkin ikäisille luetaan ja opetetaan. Siellä sitä pieni lapsi istui penkissä ja miettii, että Jumala voi sallia kaivoon heittämisenkin vaikka olisi uskovainen. (Kärjistetysti.)
Vierailija kirjoitti:
Autatko minua löytämään Raamatusta esimerkin, jossa Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen Pyhä Henki asettuu suoraan Jumalalta ihmiseen ilman, että läsnä on uskovainen evankeliumin julistaja?
En löydä itse yhtään kohtaa, kaikissa Pyhän Hengen saa uskovaisen saarnan kautta.
En nyt jaksa alkaa väitellä tästä, mutta esim. tuo ensimmäisen helluntain kertomus, jossa tapahtui laaja Pyhän Hengen vuodatus. Ei tarvittu ihmisiä, se vaan tapahtui. Tai voisi sanoa, ihmiset ei olisi voineet asiaa järjestää. Vl-opin mukaan myös jokainen vauva syntyy Pyhän Hengen yhteydessä, siis ilman välikäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Raamattuhan ei kerro kaikkea, vai mitä? Jos Raamatussa puhuttaisiin vain koirista, mutta ei kertaakaan kissoista, se ei suinkaan tarkoita etteikö kissoja ole olemassa. Siinä Raamattu on hyvin selkeä, että viime kädessä Jumalan olemus on salattu, eikä ihminen voi täydellisesti tietää kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattuhan ei kerro kaikkea, vai mitä? Jos Raamatussa puhuttaisiin vain koirista, mutta ei kertaakaan kissoista, se ei suinkaan tarkoita etteikö kissoja ole olemassa. Siinä Raamattu on hyvin selkeä, että viime kädessä Jumalan olemus on salattu, eikä ihminen voi täydellisesti tietää kaikkea.
Olen samaa mieltä siitä, ettei Raamattu kerro kaikkea eikä sen tarkoitus olekaan olla kattava luettelo kaikista mahdollisista asioista.
Vähän OT: Tämä keskustelu sivuaa tapaa, jolla Raamattua yleensäkin tulkitaan. Minusta on hyvä ja turvallinen lähtökohta ajatella niin, että pyrin elämässäni seuraamaan Raamatun neuvoja ja ohjeita. En haluaisi rakentaa ajatteluani sen varaan, että kaikki olisi automaattisesti sopivaa vain siksi, ettei Raamattu kiellä jotakin asiaa suoraan ja yksiselitteisesti. Uskon, että uskovaisen elämässä kysymys ei ole vain siitä, mikä olisi sallittua, vaan myös siitä, mikä on hyvää, rakentavaa ja Jumalan tahdon mukaista.
Vierailija kirjoitti:
"...ilman, että läsnä on uskovainen evankeliumin julistaja?"
Kuka puhuu tälle välikädelle, vai voiko hän julistaa ihan mitä haluaa? Ja onko hän sitten enää mikään välikäsi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksa alkaa väitellä tästä, mutta esim. tuo ensimmäisen helluntain kertomus, jossa tapahtui laaja Pyhän Hengen vuodatus. Ei tarvittu ihmisiä, se vaan tapahtui. Tai voisi sanoa, ihmiset ei olisi voineet asiaa järjestää. Vl-opin mukaan myös jokainen vauva syntyy Pyhän Hengen yhteydessä, siis ilman välikäsiä.
Helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin sen jälkeen, kun apostolit (ihmiset) olivat julistaneet ensin.
Ei ole tarkoitus väitellä, kysyin vain löydätkö yhtään kohtaa, jossa ihmisiä ei olisi tarvittu. Ei niitä taida olla.
Ei se ensimmäisen helluntain tapahtuma ollut silti sidottu ihmisen tekoihin. Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa Jumala ilmoittaa itsensä suoraan ihmiselle. Ajatellaan vaikka Abrahamia, ajatellaan Moosesta jne. Oleellista tässä on kuitenkin ettei mikään yhteisö voi ITSE päättää, että meillä on nyt Pyhä Henki ja me päätetään missä Pyhä Henki vaikuttaa ja kielletään toisilta jotain oman mielemme mukaan ja väitetään tietävämme missä Pyhä Henki vaikuttaa. Kyllä se on Jumala, joka näistä asioista päättää ja ainoa joka asian näkee, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuudessa ajatusta lähestytään hieman eri suunnasta. Siellä ei kutsuta Pyhää Henkeä äidiksi, vaan seurakunnasta puhutaan hengellisenä äitinä. Taustalla on ajatus, että Jumala on Isä, Kristus on seurakunnan pää, ja Pyhä Henki asuu seurakunnassa sekä vaikuttaa sen keskellä. Siksi seurakunta sekä ”synnyttää” uskovaiset että hoitaa heidän uskoaan samaan tapaan kuin äiti hoivaa lastaan.
Tässä mielessä voidaan nähdä eräänlainen historiallinen rinnakkaisuus: varhaisissa syyrialaisissa teksteissä äidillisyys liitettiin suoraan Pyhään Henkeen, kun taas vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa äidillisyys liitetään seurakuntaan, jossa Pyhä Henki asuu ja vaikuttaa. Painotus on erilainen, mutta molemmissa perinteissä korostuu hengellisen elämän syntyminen, ravitseminen ja hoitaminen äidillisen vertauskuvan avulla.
Seurakunta ei synnytä uskovaisia, vaan Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa ja Pyhän Hengen kautta syntyy uusia kristittyjä. Pyhä Henki ei kuitenkaan tarvitse seurakuntaa toimiakseen, se toimii ja vaikuttaa siellä missä Jumala päättää sen toimivan ja vaikuttavan. Päätösvalta ei ole koskaan ihmisillä, ihmiset on vain välikappale.
Raamattu opettaa, että ihminen tarvitaan välittämään Pyhää Henkeä:
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joilta te pidätätte ne, niille ne ovat pidätetyt.’” (Joh. 20:21–23)
Tuo on semmoista "Hauki on kala"- uskovaisuutta, jossa jotain kohtaa toistetaan ja toistetaan sen merkitystä syvemmin miettimättä ts sillä on yksi ainoa sallittu tulkinta. Muut sen kanssa olevat ristiriidassa olevat kohdat ohitetaan.
Esim. Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin minun kauttani.
Siis Jeesuksen kautta. Suoraan. Ei niin, että vain " vanhoillislestadiolaisen kautta".
Jeesus sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin minun kauttani.
Siis Jeesuksen kautta.
Siihen miten tämä tapahtuu, hän antoi itse selvän ohjeen:
”Niin Jeesus sanoi heille jälleen: ‘Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.’
Pyhä Henki toimii siellä missä toimii, koska Jumala sallii Pyhän Hengen toimia. Siis Jumala itse toimii. Pyhän Hengen vaikutus ei ole koskaan ihmisestä lähtöisin eikä ihmisen päätös. Ei ihmisten vallassa. Ihmisillä on vain ”käyttöoikeus” ja sekin rajallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin sen jälkeen, kun apostolit (ihmiset) olivat julistaneet ensin.
Ei ole tarkoitus väitellä, kysyin vain löydätkö yhtään kohtaa, jossa ihmisiä ei olisi tarvittu. Ei niitä taida olla.
Ei se ensimmäisen helluntain tapahtuma ollut silti sidottu ihmisen tekoihin. Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa Jumala ilmoittaa itsensä suoraan ihmiselle. Ajatellaan vaikka Abrahamia, ajatellaan Moosesta jne. Oleellista tässä on kuitenkin ettei mikään yhteisö voi ITSE päättää, että meillä on nyt Pyhä Henki ja me päätetään missä Pyhä Henki vaikuttaa ja kielletään toisilta jotain oman mielemme mukaan ja väitetään tietävämme missä Pyhä Henki vaikuttaa. Kyllä se on Jumala, joka näistä asioista päättää ja ainoa joka asian näkee, onneksi.
Tottakai VT:n puolella on.
Mutta UT:n aikaan oli Jeesus, joka jätti lähtiessään Pyhän Hengen omilleen. Tuo Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa, neuvoo ja opettaa. Ja Jumalan lapseksi pääsee, kun uskovainen välittää tuon Pyhän Hengen. Jumala sen uskon tietysti synnyttää, ihminen vain välittää, kuten tässä sanotaan:
Ottakaa Pyhä Henki.
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut.
Tietenkään mikään yhteisö ei päätä että heillä on Pyhä Henki. Se on kulkenut elävänä liekkinä Jeesuksen ajoista saakka. Onko sitä seurakussassa vai ei, se on uskon asia. Minä uskon kuuluvani Jumalan seurakuntaan, jossa Pyhä Henki vaikuttaa.
Toivon edelleen Raamatunkohtia, joissa uuden liiton ajalla Pyhä Henki annetaan suoraan ihmiselle ilman toisen uskovaisen saarnaa. Itse en nimittäin löydä yhtään.
”Siellä asui Hananias, joka kunnioitti Jumalan lakia. Kaikki paikalliset juutalaiset todistivat hänet hyvämaineiseksi. Hän tuli luokseni, asettui viereeni ja sanoi: ’Veljeni Saul, avaa silmäsi ja näe!’ Samassa näköni palasi ja näin Hananiaksen. Hän sanoi: ’Esivanhempiemme Jumala on valinnut sinut opettaakseen sinulle tahtonsa. Sinä sait nähdä Oikeamielisen ja kuulla hänen äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, ja kerrot kaikille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Mitä siis seuraavaksi? Nouse ja huuda häntä avuksesi. Ota kaste ja anna sen pestä syntisi pois.’”
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki toimii siellä missä toimii, koska Jumala sallii Pyhän Hengen toimia. Siis Jumala itse toimii. Pyhän Hengen vaikutus ei ole koskaan ihmisestä lähtöisin eikä ihmisen päätös. Ei ihmisten vallassa. Ihmisillä on vain ”käyttöoikeus” ja sekin rajallisena.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Pyhä Henki on Jumala(sta), ei ihmisestä. Ihminen vain välittää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Pyhä Henki on Jumala(sta), ei ihmisestä. Ihminen vain välittää sitä.
Sen takia kannattaakin pysyä hyvin nöyränä sen suhteen, minkä väittää totuutena tietävän Pyhän Hengen toiminnasta. Eksklusiiviset opit perustuu usein nöyryyden puutteeseen tässä asiassa, väitetään, että tiedetään jotain, mitä ei voida tietää. On vaan omavaltaisesti päätetty, että kyllä me nyt tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän ajoittaista harkinnan puutetta näissä yhteisöissä. Mikäli oikein muistan lasten pyhäkoulun(tms) aiheena suviseuroissa oli Joosefin elämä, miten sisarukset heitti kaivoon jne. Yleisössä on aika pieniä lapsia tässä yhteisössä, onko nämä ihan järkevämpiä aihevalintoja? Kaikki Raamatun tekstit ei sovellu lasten korville. Kannattaisi vähän tarkemmin miettiä mitä minkäkin ikäisille luetaan ja opetetaan. Siellä sitä pieni lapsi istui penkissä ja miettii, että Jumala voi sallia kaivoon heittämisenkin vaikka olisi uskovainen. (Kärjistetysti.)
No voi, tuo ei ole kuule vielä mitään! Nuo raamatuntarinat tapahtui kauan sitten, mutta nykyäänkin seuroissa vanhat sedät saarnaa ääni väristen lihan himosta ja siitä miten uskottomat perheenjäsenet päätyy ikuiseen tulimereen korvakorujensa ja muun syntisen elämänsä vuoksi. Helvettiä oikein kuvaillaan miten hirveä paikka se on. Siitä voit miettiä, miten lapsen psyyke sen kestää. Sitten vedotaan uskonnonvapauteen että kyllä pitää saada näin toimia.
Todella kaunis ääni Eevalla, laittanut laulupätkän instaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai VT:n puolella on.
Mutta UT:n aikaan oli Jeesus, joka jätti lähtiessään Pyhän Hengen omilleen. Tuo Pyhä Henki vaikuttaa seurakunnassa, neuvoo ja opettaa. Ja Jumalan lapseksi pääsee, kun uskovainen välittää tuon Pyhän Hengen. Jumala sen uskon tietysti synnyttää, ihminen vain välittää, kuten tässä sanotaan:
Ottakaa Pyhä Henki.
Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut.
Tietenkään mikään yhteisö ei päätä että heillä on Pyhä Henki. Se on kulkenut elävänä liekkinä Jeesuksen ajoista saakka. Onko sitä seurakussassa vai ei, se on uskon asia. Minä uskon kuuluvani Jumalan seurakuntaan, jossa Pyhä Henki vaikuttaa.
Toivon edelleen Raamatunkohtia, joissa uuden liiton ajalla Pyhä Henki annetaan suoraan ihmiselle ilman toisen uskovaisen saarnaa. Itse en nimittäin löydä yhtään.
Tästä on väitelty näissä ketjuissa ennenkin. Ja olen saanut lukea erittäin kapeakatseisia ja ahtaita vl näkemyksiä siitä, että esim kirjoitettu ihmisen 'saarna' tai sanoma (kirja, kirje tms) ei "kelpaa" sellaiseksi toisen ihmisen vaikutukseksi, että pyhä henki voisi sen kautta vaikuttaa.
Tämä näkemys on mielestäni täyttä puppua. Itse uskon myös, että vaikkapa rukous toisen ihmisen puolesta toiselle puolelle maailmaa voi antaa tälle ihmiselle hengen kosketuksen.
Vl kutistaa hengen toimintatavat ja -muodot mielestäni säälittäväksi räpeltämiseksi, hieman karkeasti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa kristittyä ei kutsuta elämään uskossa yksin, vaan yhdessä muiden uskovaisten kanssa. Jeesus sanoi: “Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimeeni, siellä minä olen heidän keskellään.” Yksi ihminen ei ole kaksi tai kolme – seurakuntayhteydellä on siis oma merkityksensä.
Ajatus siitä, ettei “seurapolku saisi ruohottua”, ei omasta näkökulmastani tarkoita ihmisten kontrollointia, vaan kehotusta pysyä Jumalan sanan saarnan ja uskovaisten yhteydessä. Jos väitetään, että taustalla on vallanhalu, herää kysymys: kenellä olisi tarve kontrolloida ja mitä? Millä motiivilla?Vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole johtajaa, joka hyötyisi siitä, vaan jokainen seurakunnan jäsen on lähtökohtaisesti samanarvoinen toisten rinnalla.
Niin no kristityn avioparin ollessa yhdessä, koossa on jo kaksi. Raamatun mukaan sekin riittää kristittyjen yhteydeksi.
”Vain yksi on välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä: Jeesus Kristus.”
Ei seurakunta, ainoastaan Jeesus. Näin Raamattu ilmoittaa.
Ja kyllä vl-liikkeessä on ilmennyt valtarakenteita ja halua käyttää valtaa muihin. Eri mieltä ei saa olla. Jopa yhteisöstä lähteneitä on kiusattu ja painostettu.