Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (7551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lukeneet Brita-Kajsan.
Kuinka paljon perustuu historiaan? Oliko lesradius häntäheikki?
En ole ainakaan kuullut, että olisi ollut.
Ja kun tarkemmin ajattelee se vaikuttaa epäloogiselta. Tuon ajan papin olisi ollut paha olla häntäheikki, sillä seurakunta ja esimiehet odottivat papin olevan esikuva.
Pappeja oli kyllä ennen monenlaisia. Ei se mitään kerro ihmisen luonteesta. Mielenkiintoiselta kuulostaa Katja Ketun kirja, onko joku lukenut?
En tiennytkään, että Laestadius meni naimisiin vasta, kun morsian oli raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosi se vl:n aloitus, missä oli tarkoitus haukkua kaikki muut, paitsi vl?
Varmaan poistettiin ja hyvä niin. Ei tainnut olla terve joka sen teki.
Toisaalta, olen itse huomannut että jotakuta kohdellaan pitkään asiattomasti, se näkyy pidemmän päälle mielenterveydessä. Kannattaa siis miettiä kannattaako vähemmistöjä tai ketään muutakaan haukkua.
Ei keskustelu ole haukkumista, vaikka vl pyrkii sen niin näkemään
Ei keskustelu normaalisti olekaan haukkumista, mutta ihan vasta olen nähnyt lestadiolaisiin liittyen suoranaista uhkailua ja toiveita että heille tehtäisiin pahaa. Se ainakin on haukkumista, eikä normaalia keskustelua.
Ei tässä ketjussa. Puhut siitä ketjusta, jonka jo lähtökohta oli pahantahtoinen. Joku vl yritti houkutella kirjoittamaan tarkoituksella pahaa kaikista muista, sen vastareaktiona tuli mainitsemiasi viestejä. Tämä ketju tai aiemmatkaan ei jostain syystä ole saanut palstahulluja liikkeelle, jotka haukkuu kaikkea mitä keksivät.
Sivuhuomio: on se jännää että jos itse pelkää joutuvansa haukutuksi alkaa puolustusreaktiona uhkailemaan. Eli teikäläisistä ei saa puhua rumasti, vasn meikäläisistä?
Tietenkin paras olisi ettei kenestäkään puhuta rumasti.
Häh???
Onko lestadiolaisista sitten tällainen pahantahtoinen ketju, kuten "hauku lestadiolaiset"? Kyseinen ketju oli käytännössä, että "hauku kaikki muut, paitsi vl".
Ei ikävistäkään asioista keskustelu ole haukkumista, vaikka kuinka yrität vääntää.
"Eli teikäläisistä ei saa puhua rumasti, vasn meikäläisistä?"
Onko joku kieltänyt? Tee vaikka ketju, jossa keskustelet esim. Jehovantodistajien tai ateistien yms. ongelmista tai vastaavista. Voit tehdä aloituksen ihan mikä vain itseäsi kiinnostaa. Ei kukaan kiellä keskustelua.
PS en tiedä mitä ketjussa keskusteltiin, kun en viitsinyt lukea. Tästä ketjusta olen lukenut jotain väitteitä siitä mitä siinä on kirjoitettu.
En puhu mistään tietystä ketjusta, enkä edes sivusta. Puhun yleisesti huonosta käytöksestä. Ongelmista keskustelu ei ole huonoa käytöstä mutta esim. ihmisen leimaaminen ongelmien perusteella on. Samoin se, ettei uskota jos joku yrittää korjata väärää tietoa.
Nykyisellään moni lestadiolainen käytännössä piilottelee uskoaan. Sitä ei kerrota heti eikä suoraan. Ei esimerkiksi kerrota suoraan, että mennään suviseuroihin, lähdetään vain matkalle. Monelle on ahdistava ajatus että tuttu tai vaikka työnantaja saisi tietää uskosta. Ollen ja Eevan kaltaiset ihmiset, jotka kertoo uskostaan avoimesti on poikkeuksia. Mikä tuossa salailussa on taustalla? Syrjinnän pelko. Eikö jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on?
Kertooko huumekauppiaskaan kaikille olevansa huumekauppias?
Tai ateisti?
Tai jehovantodistaja?
Tai mormoni?
Vierailija kirjoitti:
Lars Levi Laestadius ja Brita Katarina Alstadius vihittiin avioliittoon 1. huhtikuuta 1827 Karesuandossa. Heidän ensimmäinen lapsensa, tytär Eleonora (Nora), syntyi 9. heinäkuuta 1827.
Vihkimisen ja lapsen syntymän välillä kului vain hieman reilut 3 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lars Levi Laestadius ja Brita Katarina Alstadius vihittiin avioliittoon 1. huhtikuuta 1827 Karesuandossa. Heidän ensimmäinen lapsensa, tytär Eleonora (Nora), syntyi 9. heinäkuuta 1827.
Eli älä tee niin kuin minä opetan? Vai kuinka se meni? Eli mistä tämä nykyinen opetus on lähtöisin, opettiko Laestadius niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on harrastanut esiaviollista seksiä🥴
🍆💦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosi se vl:n aloitus, missä oli tarkoitus haukkua kaikki muut, paitsi vl?
Varmaan poistettiin ja hyvä niin. Ei tainnut olla terve joka sen teki.
Toisaalta, olen itse huomannut että jotakuta kohdellaan pitkään asiattomasti, se näkyy pidemmän päälle mielenterveydessä. Kannattaa siis miettiä kannattaako vähemmistöjä tai ketään muutakaan haukkua.
Ei keskustelu ole haukkumista, vaikka vl pyrkii sen niin näkemään
Ei keskustelu normaalisti olekaan haukkumista, mutta ihan vasta olen nähnyt lestadiolaisiin liittyen suoranaista uhkailua ja toiveita että heille tehtäisiin pahaa. Se ainakin on haukkumista, eikä normaalia keskustelua.
Ei tässä ketjussa. Puhut siitä ketjusta, jonka jo lähtökohta oli pahantahtoinen. Joku vl yritti houkutella kirjoittamaan tarkoituksella pahaa kaikista muista, sen vastareaktiona tuli mainitsemiasi viestejä. Tämä ketju tai aiemmatkaan ei jostain syystä ole saanut palstahulluja liikkeelle, jotka haukkuu kaikkea mitä keksivät.
Sivuhuomio: on se jännää että jos itse pelkää joutuvansa haukutuksi alkaa puolustusreaktiona uhkailemaan. Eli teikäläisistä ei saa puhua rumasti, vasn meikäläisistä?
Tietenkin paras olisi ettei kenestäkään puhuta rumasti.
Häh???
Onko lestadiolaisista sitten tällainen pahantahtoinen ketju, kuten "hauku lestadiolaiset"? Kyseinen ketju oli käytännössä, että "hauku kaikki muut, paitsi vl".
Ei ikävistäkään asioista keskustelu ole haukkumista, vaikka kuinka yrität vääntää.
"Eli teikäläisistä ei saa puhua rumasti, vasn meikäläisistä?"
Onko joku kieltänyt? Tee vaikka ketju, jossa keskustelet esim. Jehovantodistajien tai ateistien yms. ongelmista tai vastaavista. Voit tehdä aloituksen ihan mikä vain itseäsi kiinnostaa. Ei kukaan kiellä keskustelua.
PS en tiedä mitä ketjussa keskusteltiin, kun en viitsinyt lukea. Tästä ketjusta olen lukenut jotain väitteitä siitä mitä siinä on kirjoitettu.
En puhu mistään tietystä ketjusta, enkä edes sivusta. Puhun yleisesti huonosta käytöksestä. Ongelmista keskustelu ei ole huonoa käytöstä mutta esim. ihmisen leimaaminen ongelmien perusteella on. Samoin se, ettei uskota jos joku yrittää korjata väärää tietoa.
Nykyisellään moni lestadiolainen käytännössä piilottelee uskoaan. Sitä ei kerrota heti eikä suoraan. Ei esimerkiksi kerrota suoraan, että mennään suviseuroihin, lähdetään vain matkalle. Monelle on ahdistava ajatus että tuttu tai vaikka työnantaja saisi tietää uskosta. Ollen ja Eevan kaltaiset ihmiset, jotka kertoo uskostaan avoimesti on poikkeuksia. Mikä tuossa salailussa on taustalla? Syrjinnän pelko. Eikö jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on?
Kertooko huumekauppiaskaan kaikille olevansa huumekauppias?
Tai ateisti?
Tai jehovantodistaja?
Tai mormoni?
Mistä sinä tuon huumekauppiaan vedit? Huumekauppa ei ole uskonto vaan rikos. Mormonit ja Jehovan todistajat tekee aktiivista lähetystyötä jossa usko kyllä tulee esiin. Tuntemani ateistitkin on avoimempua ateismistaan kuin tuntemani vanhoillislestadiolaiset uskostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on harrastanut esiaviollista seksiä🥴
🍆💦
Asia ei minulle kuulu, mutta tiedättehän te että Laestadiuksen keskustelu Milla Clemtsdotterin kanssa joka pisti alulle koko herätyksen tapahtui vasta kun lapsia oli jo liuta?
En ole ainakaan kuullut, että olisi ollut.