Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (7552)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän ajoittaista harkinnan puutetta näissä yhteisöissä. Mikäli oikein muistan lasten pyhäkoulun(tms) aiheena suviseuroissa oli Joosefin elämä, miten sisarukset heitti kaivoon jne. Yleisössä on aika pieniä lapsia tässä yhteisössä, onko nämä ihan järkevämpiä aihevalintoja? Kaikki Raamatun tekstit ei sovellu lasten korville. Kannattaisi vähän tarkemmin miettiä mitä minkäkin ikäisille luetaan ja opetetaan. Siellä sitä pieni lapsi istui penkissä ja miettii, että Jumala voi sallia kaivoon heittämisenkin vaikka olisi uskovainen. (Kärjistetysti.)
No voi, tuo ei ole kuule vielä mitään! Nuo raamatuntarinat tapahtui kauan sitten, mutta nykyäänkin seuroissa vanhat sedät saarnaa ääni väristen lihan himosta ja siitä miten uskottomat perheenjäsenet päätyy ikuiseen tulimereen korvakorujensa ja muun syntisen elämänsä vuoksi. Helvettiä oikein kuvaillaan miten hirveä paikka se on. Siitä voit miettiä, miten lapsen psyyke sen kestää. Sitten vedotaan uskonnonvapauteen että kyllä pitää saada näin toimia.
Tuo on huolestuttavaa. Se vain että en ole juurikaan kuullut helvetin kuvailua seuroissa. Ehkä kerran ja sekin muistikuva on hämärä. Ja olen käynyt seuroissa vuosia. Missä noin tehdään niin tiedän kiertää kaukaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän ajoittaista harkinnan puutetta näissä yhteisöissä. Mikäli oikein muistan lasten pyhäkoulun(tms) aiheena suviseuroissa oli Joosefin elämä, miten sisarukset heitti kaivoon jne. Yleisössä on aika pieniä lapsia tässä yhteisössä, onko nämä ihan järkevämpiä aihevalintoja? Kaikki Raamatun tekstit ei sovellu lasten korville. Kannattaisi vähän tarkemmin miettiä mitä minkäkin ikäisille luetaan ja opetetaan. Siellä sitä pieni lapsi istui penkissä ja miettii, että Jumala voi sallia kaivoon heittämisenkin vaikka olisi uskovainen. (Kärjistetysti.)
Samaa mietin. Toki Joosefille kävi lopulta hyvin. Kuuntelin kuitenkin kerran pyhäkouluseuroja, siis tapahtumaa jossa ensin oli pyhäkoulu ja sitten seurapuhe. Tapahtumassa oli siis paljon lapsiperheitä. Jäin ihmettelemään miksi seurojen puhuja oli valinnut aiheeksi Daavidin synnin. Siis sen jossa kuningas tapatti ihastuksensa puolison ja rangaistukseksi kuninkaan poika kuoli. Eikö Raamatusta löytynyt lapsiystävällisempiä tekstejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi, tuo ei ole kuule vielä mitään! Nuo raamatuntarinat tapahtui kauan sitten, mutta nykyäänkin seuroissa vanhat sedät saarnaa ääni väristen lihan himosta ja siitä miten uskottomat perheenjäsenet päätyy ikuiseen tulimereen korvakorujensa ja muun syntisen elämänsä vuoksi. Helvettiä oikein kuvaillaan miten hirveä paikka se on. Siitä voit miettiä, miten lapsen psyyke sen kestää. Sitten vedotaan uskonnonvapauteen että kyllä pitää saada näin toimia.
Kiitos, kun laitoit noin selvän viestin. Nyt tiedän, että pilkkaaja on paikalla ketjussa.
Toivotan kaikille hyvää päivänjatkoa!
Tämän voi jokainen voi itse todeta seuroissa käymällä. Tuon jälkeen viestisi asettuu erikoiseen valoon. Suomessa on sananvapaus ja se tarkoittaa, että saa sensuroimatta puhua omista kokemuksistaan. Sen sijaan niiden mitätöinti ja henkilön nimittely pilkkaajaksi siksi, että sanoo ääneen asioita, jotka eivät oikein kestäisi päivänvaloa, on sivistymätöntä ja myös palstan sääntöjen vastaista, liekö jopa kunnianloukkaus?
Jahas, viestini Jumalan maskuliinisuudesta poistettiin. Mikähän siinä oli niin järkyttävää?
Tuosta, että tarvitseeko aina olla joku uskova vieressä jotta joku saisi Pyhän Hengen, niin ei. Itse olen täyttynyt Pyhällä Hengellä ihan yksiksenikin.
Vanhassa Testamentissahan profeetat eivät käytännössä profetoineet ilman Pyhää Henkeä, koska profetian lahja on armolahja. Ja huom, profeetat olivat kohtalaisen yksinäisiä, vastarannankiiskiä muun väestön joukossa.
Voidaan toki miettiä että oliko VT:n ihmiset jossain "esiuskossa" koska Jeesus ei ollut vielä hommannut sovitusta, mutta ainakin parissa profeetassa oli Pyhä Henki ihan sydämessä sisällä. Eikä noissa kerrota että olisivat saaneet Hengen joltain uskovalta.
Miika:
8 Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
Hesekiel 2:2:
Niin minuun tuli henki, kun hän puhui minulle, ja se nosti minut jaloilleni, ja minä kuulin hänen puhuvan minulle.
T: Yhteiskristillinen joka kirjoitti 7192.viestin.
Eräs ystäväni oli tullut uskoon, kuukausi-pari siitä köllötteli eräänä iltana kyljellään sängyssä, vielä hereillä. Päänsä yläpuolella alkoi kuulua eri kielillä puhuttua puhetta. Hän täyttyi Pyhällä Hengellä ja sai kielillä puhumisen lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, viestini Jumalan maskuliinisuudesta poistettiin. Mikähän siinä oli niin järkyttävää?
Tuosta, että tarvitseeko aina olla joku uskova vieressä jotta joku saisi Pyhän Hengen, niin ei. Itse olen täyttynyt Pyhällä Hengellä ihan yksiksenikin.
Vanhassa Testamentissahan profeetat eivät käytännössä profetoineet ilman Pyhää Henkeä, koska profetian lahja on armolahja. Ja huom, profeetat olivat kohtalaisen yksinäisiä, vastarannankiiskiä muun väestön joukossa.
Voidaan toki miettiä että oliko VT:n ihmiset jossain "esiuskossa" koska Jeesus ei ollut vielä hommannut sovitusta, mutta ainakin parissa profeetassa oli Pyhä Henki ihan sydämessä sisällä. Eikä noissa kerrota että olisivat saaneet Hengen joltain uskovalta.
Miika:
8 Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
Niin minuun tuli henki, kun hän puhui minulle, ja se nosti minut jaloilleni, ja minä kuulin hänen puhuvan minulle.
Hese 2. Jospa tämä on kuitenkin ihan Jeesus johon tuli henki .
Mooses silmät silmistä autot autoista mökit mökeistä . Jahve.
Syyttömien syyttäjät on vääriä profeettoja ja vääriä tuomareita .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miika:
Hese 2. Jospa tämä on kuitenkin ihan Jeesus johon tuli henki .
Se oli profeetta Hesekiel.
Tämä keskustelu menee kyllä aika lailla ohi vanhoillislestadiolaisuuden.
Vieläkö nuorille opetetaan, että ei saa suudella ennen avioliittoa?
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisen kanssakäynti ja siihen johtava läheisyys kuuluvat vain avioliittoon. Suuteleminen ennen avioliittoa on paheksuttavaa. Raamatun mukaisuus ja puhtauden säilyttäminen on syy tähän.
Seurustelevien nuorten odotetaan odottavan avioliittoon asti. Fyysinen kontakti, kuten suuteleminen, on seurusteluaikana ehdottomasti kiellettyä. Tätä pidetään toisen kunnioittamisena ja tapana välttää kiusauksia.
Kaikkea toimintaa, jota pidetään esileikkinä, tulee välttää ennen avioliittoa, myös suutelua.
Fyysisen rajoitukset auttavat nuoria keskittymään henkiseen yhteyteen ja avioliiton pitkäaikaiseen sitoutumiseen.
EX vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisen kanssakäynti ja siihen johtava läheisyys kuuluvat vain avioliittoon. Suuteleminen ennen avioliittoa on paheksuttavaa. Raamatun mukaisuus ja puhtauden säilyttäminen on syy tähän.
Seurustelevien nuorten odotetaan odottavan avioliittoon asti. Fyysinen kontakti, kuten suuteleminen, on seurusteluaikana ehdottomasti kiellettyä. Tätä pidetään toisen kunnioittamisena ja tapana välttää kiusauksia.Kaikkea toimintaa, jota pidetään esileikkinä, tulee välttää ennen avioliittoa, myös suutelua.
Fyysisen rajoitukset auttavat nuoria keskittymään henkiseen yhteyteen ja avioliiton pitkäaikaiseen sitoutumiseen.
EX vl
Tämä varmaankin johtaa siihen, että seurusteluaika ei ole kovin pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurustelevien nuorten odotetaan odottavan avioliittoon asti. Fyysinen kontakti, kuten suuteleminen, on seurusteluaikana ehdottomasti kiellettyä. Tätä pidetään toisen kunnioittamisena ja tapana välttää kiusauksia.Kaikkea toimintaa, jota pidetään esileikkinä, tulee välttää ennen avioliittoa, myös suutelua.
EX vl
Meillä on ilmeisesti siinä suhteessa erilainen kokemus liikkeestä, että en itse koe kenenkään kieltäneen mitään keneltäkään. Ohjeita ja suosituksia on voitu antaa, mutta ei suoranaisia kieltoja.
Voi se ollakin pitkä, seurusteluaika siis. Ei pidättäytyminen ole niin vaikeaa kuin joskus luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EX vl
Meillä on ilmeisesti siinä suhteessa erilainen kokemus liikkeestä, että en itse koe kenenkään kieltäneen mitään keneltäkään. Ohjeita ja suosituksia on voitu antaa, mutta ei suoranaisia kieltoja.
Täällähän on aiemmin kerrottu, että avoliitossa elävää ei pidetä oikeana uskovaisena.
Että ne ohjeet ja suositukset rajaa yhteisöön kuuluvat siihen kuulumattomista. Nuorelle, jonka koko sosiaalinen piiri on liikkeen sisällä, kynnys rikkoa näitä ”suosituksia” voi olla korkea. Ollakseen mukana pitää elää tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EX vl
Täällähän on aiemmin kerrottu, että avoliitossa elävää ei pidetä oikeana uskovaisena.
Että ne ohjeet ja suositukset rajaa yhteisöön kuuluvat siihen kuulumattomista. Nuorelle, jonka koko sosiaalinen piiri on liikkeen sisällä, kynnys rikkoa näitä ”suosituksia” voi olla korkea. Ollakseen mukana pitää elää tietyllä tavalla.
Kuitenkin, sanalla "suositus" on hyvin erilainen kaiku kuin "kielto". EI aikuisilta ihmisiltä voida Suomessa kieltää mitään, ellei kyseessä ole laiton toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EX vl
Että ne ohjeet ja suositukset rajaa yhteisöön kuuluvat siihen kuulumattomista. Nuorelle, jonka koko sosiaalinen piiri on liikkeen sisällä, kynnys rikkoa näitä ”suosituksia” voi olla korkea. Ollakseen mukana pitää elää tietyllä tavalla.Kuitenkin, sanalla "suositus" on hyvin erilainen kaiku kuin "kielto". EI aikuisilta ihmisiltä voida Suomessa kieltää mitään, ellei kyseessä ole laiton toiminta.
Rautalangasta: yhteisön suositus voi olla käytännössä kielto. Kukaan ei ole edes väittänyt, että asia liittyy lakiin vaan kyseessä on yhteisön normit.
Mikä suositus se sellainen on, että sen noudattamatta jättäminen sulkee yhteisön ulkopuolelle?
Ja nykyäänhän voidaan kokoontua koolle vaikka maailmanlaajuisesti verkossa. Ei tarvi tallata sitä kirjaimellista seurapolkua, jos se ei ole niin se oma juttu.