Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

 

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (6504)

Vierailija
5961/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?

Vierailija
5962/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5963/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä viestiä väistellään, niin uusintapostauksena😉

 

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Tämähän on hyvä ja asiallinen viesti, eikä nähdäkseni sellaista viestiä tarvitse kenenkään väistellä.

Ongelma syntyi vasta siinä vaiheessa, kun tähän vastattiin. Myös vastaus oli mielestäni asiallinen, mutta sen jälkeen vastaajaajaa alettiin ivata.

Jos kaikilla keskustelijoilla on tilaa esittää näkemyksensä ja he saavat asiallisen vastaanoton, keskustelu säilyy kunnioittavana ja ilmapiiri parempana, vaikka osallistujat olisivatkin eri mieltä.

Hyvä keskustelija pyrkii perustelemaan oman näkemyksensä ja keskustelemaan asiasta, ei pilkkaamaan toisten näkemyksiä.

Mitä mieltä olet siitä, että vl äideille ei ole muuta mallia kuin tämä suurperheen äiti, eikä ole mahdollista itse päättää perheen koosta? 

Varmasti tiedät, että kyseessä on järjestelmällinen aivopesu tähän yhteen ainoaan malliin.

Turha sanoa, ettei ole, kun itse olen ex-vl. Eli tiedän asiasta, joten minulle on turha pajunköyttä syöttää.

Vastaan, vaikka kysymyksesi on mielestäni varsin asenteellinen. Jos keskustelu pysyy asiallisena, vastaan jatkossakin.

Vl-äidit elävät samassa yhteiskunnassa kuin muutkin suomalaiset äidit ja näkevät erilaisia tapoja elää, tehdä työtä, rakentaa perhettä ja toteuttaa äitiyttä.

Äitien oikeus ehkäisemättömyyteen on yhtä suuri kuin oikeus ehkäisyyn. Molemmissa tapauksissa kyse on henkilökohtaisesta valinnasta ja omantunnon asiasta.

Monet uskovaiset äidit haluavat toimia tavalla, jonka kokevat olevan sopusoinnussa uskonsa ja omantuntonsa kanssa. Minun henkilökohtainen raamatuntulkintani on, että koen oikeaksi jättää perhesuunnittelun Jumalan käsiin.

Mitä sitten jos saisit niin paljon lapsia ettet oikeasti enää jaksaisi heidän kanssaan ja uupuisit täysin.  Et jaksaisi olla lasten kanssa enää jne. Miten sitten jos lapsesi joutuisivat kärsimään siitä, ettei äiti enää jaksa heidän kanssaan. Tätä mietin ihan ystävällisesti. Minusta on silti vastuutonta sekin, että ihminen yliarvioi omat voimansa, koska esimerkiksi terveydelliset jutut eivät ole leikkimisen aihe. 

Anteeksi, että vertaan lapsia eläimiin ja toki ymmärrän, että lapset ovat monin eri tavoin arvokkaampi ja työläämpikin aihe, mutta jos kokisin, että Jumala saa suunnitella, vaikka sen kuinka monta koiraa minulla on ja jättäisin sen asian Jumalan haltuun niin siinä mielessä voisin ottaa vaikka 15 koiraa. Silti, kun asiaa mietin niin en pärjäisi sellaisen lukumäärän kanssa enää millään ja koirien elämä jo kärsisi siitä, ettei minulla olisi aikaa niille enää ainakaan yksilöllisesti. Sitten voi ajatella samoin lasten kanssa muistaen, että heidän kanssaan pitäisi elämä "onnistua" hyvin ja he olisivat arvokkaampia kuin mainitsemani koirat. Sivusta tähän

Ymmärrän huolesi, mutta minusta keskustelussa olisi hyvä erottaa mahdollinen uhkakuva ja tilastollinen todellisuus toisistaan.  Nyt realismi vähän katoaa. 
Minä en tunne yhtään perhettä, jossa lapset olisivat menettäneet äitinsä huolenpidon siksi, että äiti olisi uupunut lasten määrän vuoksi (vaikka saat uskoa että tunnen paljon lapsiperheitä). En myöskään löytänyt mitään tilastoja sellaisesta (löysitkö sinä?). Sen sijaan tiedämme varmasti, että äitejä sairastuu ja kuolee. Minäkin tunnen useita lapsiperheitä, joissa äiti on kuollut. Pelkästään syövän vuoksi Suomessa jää vuosittain satoja lapsia äidittömäksi. (En halua edes tietää, kuinka moni ”menettää” vanhempansa  eron vuoksi.) Silti emme yleensä ajattele, että lasten saaminen olisi vastuutonta siksi, että äiti voi sairastua syöpään tai kuolla liikenneonnettomuudessa.

Minulle lähtökohta on se, että Jumala on luvannut pitää lapsistaan huolen. Luotan siihen täydellisesti. En ajattele, että minun pitäisi kantaa huolta vuosikymmenten päähän tai arvioida omia voimavarojani kaikkien mahdollisten tulevien tilanteiden varalta. Jumala antaa voimia jokaiselle päivälle sen päivän tarpeisiin.

Ajattelen myös, että ihmisen elämä ei ole minun päätettävissäni. En voi ottaa itselleni valtaa päättää, milloin ihmisen elämä saa alkaa tai milloin sen pitäisi päättyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra, ja siksi haluan jättää nämä asiat hänen käsiinsä.

En myöskään ole yksin vastuuni kanssa, vaan minulla on ympärilläni vahva tukiverkosto sekä sukulaisten että uskonystävien kautta. Siksi pidän myös paljon realistisempana (vaikka ennen muuta uskon kautta oikeana) luottaa Jumalaan ja siihen apuun, jota lähimmäiset tarvittaessa antavat.
 

Vierailija
5964/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä viestiä väistellään, niin uusintapostauksena😉

 

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Tämähän on hyvä ja asiallinen viesti, eikä nähdäkseni sellaista viestiä tarvitse kenenkään väistellä.

Ongelma syntyi vasta siinä vaiheessa, kun tähän vastattiin. Myös vastaus oli mielestäni asiallinen, mutta sen jälkeen vastaajaajaa alettiin ivata.

Jos kaikilla keskustelijoilla on tilaa esittää näkemyksensä ja he saavat asiallisen vastaanoton, keskustelu säilyy kunnioittavana ja ilmapiiri parempana, vaikka osallistujat olisivatkin eri mieltä.

Hyvä keskustelija pyrkii perustelemaan oman näkemyksensä ja keskustelemaan asiasta, ei pilkkaamaan toisten näkemyksiä.

Mitä mieltä olet siitä, että vl äideille ei ole muuta mallia kuin tämä suurperheen äiti, eikä ole mahdollista itse päättää perheen koosta? 

Varmasti tiedät, että kyseessä on järjestelmällinen aivopesu tähän yhteen ainoaan malliin.

Turha sanoa, ettei ole, kun itse olen ex-vl. Eli tiedän asiasta, joten minulle on turha pajunköyttä syöttää.

Vastaan, vaikka kysymyksesi on mielestäni varsin asenteellinen. Jos keskustelu pysyy asiallisena, vastaan jatkossakin.

Vl-äidit elävät samassa yhteiskunnassa kuin muutkin suomalaiset äidit ja näkevät erilaisia tapoja elää, tehdä työtä, rakentaa perhettä ja toteuttaa äitiyttä.

Äitien oikeus ehkäisemättömyyteen on yhtä suuri kuin oikeus ehkäisyyn. Molemmissa tapauksissa kyse on henkilökohtaisesta valinnasta ja omantunnon asiasta.

Monet uskovaiset äidit haluavat toimia tavalla, jonka kokevat olevan sopusoinnussa uskonsa ja omantuntonsa kanssa. Minun henkilökohtainen raamatuntulkintani on, että koen oikeaksi jättää perhesuunnittelun Jumalan käsiin.

Mitä sitten jos saisit niin paljon lapsia ettet oikeasti enää jaksaisi heidän kanssaan ja uupuisit täysin.  Et jaksaisi olla lasten kanssa enää jne. Miten sitten jos lapsesi joutuisivat kärsimään siitä, ettei äiti enää jaksa heidän kanssaan. Tätä mietin ihan ystävällisesti. Minusta on silti vastuutonta sekin, että ihminen yliarvioi omat voimansa, koska esimerkiksi terveydelliset jutut eivät ole leikkimisen aihe. 

Anteeksi, että vertaan lapsia eläimiin ja toki ymmärrän, että lapset ovat monin eri tavoin arvokkaampi ja työläämpikin aihe, mutta jos kokisin, että Jumala saa suunnitella, vaikka sen kuinka monta koiraa minulla on ja jättäisin sen asian Jumalan haltuun niin siinä mielessä voisin ottaa vaikka 15 koiraa. Silti, kun asiaa mietin niin en pärjäisi sellaisen lukumäärän kanssa enää millään ja koirien elämä jo kärsisi siitä, ettei minulla olisi aikaa niille enää ainakaan yksilöllisesti. Sitten voi ajatella samoin lasten kanssa muistaen, että heidän kanssaan pitäisi elämä "onnistua" hyvin ja he olisivat arvokkaampia kuin mainitsemani koirat. Sivusta tähän

Ymmärrän huolesi, mutta minusta keskustelussa olisi hyvä erottaa mahdollinen uhkakuva ja tilastollinen todellisuus toisistaan.  Nyt realismi vähän katoaa. 
Minä en tunne yhtään perhettä, jossa lapset olisivat menettäneet äitinsä huolenpidon siksi, että äiti olisi uupunut lasten määrän vuoksi (vaikka saat uskoa että tunnen paljon lapsiperheitä). En myöskään löytänyt mitään tilastoja sellaisesta (löysitkö sinä?). Sen sijaan tiedämme varmasti, että äitejä sairastuu ja kuolee. Minäkin tunnen useita lapsiperheitä, joissa äiti on kuollut. Pelkästään syövän vuoksi Suomessa jää vuosittain satoja lapsia äidittömäksi. (En halua edes tietää, kuinka moni ”menettää” vanhempansa  eron vuoksi.) Silti emme yleensä ajattele, että lasten saaminen olisi vastuutonta siksi, että äiti voi sairastua syöpään tai kuolla liikenneonnettomuudessa.

Minulle lähtökohta on se, että Jumala on luvannut pitää lapsistaan huolen. Luotan siihen täydellisesti. En ajattele, että minun pitäisi kantaa huolta vuosikymmenten päähän tai arvioida omia voimavarojani kaikkien mahdollisten tulevien tilanteiden varalta. Jumala antaa voimia jokaiselle päivälle sen päivän tarpeisiin.

Ajattelen myös, että ihmisen elämä ei ole minun päätettävissäni. En voi ottaa itselleni valtaa päättää, milloin ihmisen elämä saa alkaa tai milloin sen pitäisi päättyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra, ja siksi haluan jättää nämä asiat hänen käsiinsä.

En myöskään ole yksin vastuuni kanssa, vaan minulla on ympärilläni vahva tukiverkosto sekä sukulaisten että uskonystävien kautta. Siksi pidän myös paljon realistisempana (vaikka ennen muuta uskon kautta oikeana) luottaa Jumalaan ja siihen apuun, jota lähimmäiset tarvittaessa antavat.
 

Näin minäkin ajattelin, kunnes uuvuin totaalisesti neljännen lapsen jälkeen. Otimme ehkäisyn käyttöön, sillä en halua lapsille raivoavaa ja joka asiasta kilahtavaa äitiä. Joskus vaan käy niin, ettei Jumala annakaan niitä voimia niin paljon kuin tarvisi, tulee sairautta yms. ja silloin ajattelen että ehkäisyn käyttö on sairauden hoitoa. Sitten kun olen paremmassa kunnossa, uudet lapset ovat taas tervetulleita meidän perheeseen. Tiedän että osa pitää ratkaisuamme vääränä ja Jumalan huolenpitoon pitäisi luottaa joka asiassa, mutta puhtaampi omatunto minulla on näin, kokisin jatkuvasti huonoa omaatuntoa lapsille huutamisesta yms. Toki ei pelkkä ehkäisy toimi hoitokeinona, vaan tottakai olen ottanut ammattiapua vastaan. -26v vl äiti

Vierailija
5965/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä viestiä väistellään, niin uusintapostauksena😉

 

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Tämähän on hyvä ja asiallinen viesti, eikä nähdäkseni sellaista viestiä tarvitse kenenkään väistellä.

Ongelma syntyi vasta siinä vaiheessa, kun tähän vastattiin. Myös vastaus oli mielestäni asiallinen, mutta sen jälkeen vastaajaajaa alettiin ivata.

Jos kaikilla keskustelijoilla on tilaa esittää näkemyksensä ja he saavat asiallisen vastaanoton, keskustelu säilyy kunnioittavana ja ilmapiiri parempana, vaikka osallistujat olisivatkin eri mieltä.

Hyvä keskustelija pyrkii perustelemaan oman näkemyksensä ja keskustelemaan asiasta, ei pilkkaamaan toisten näkemyksiä.

Mitä mieltä olet siitä, että vl äideille ei ole muuta mallia kuin tämä suurperheen äiti, eikä ole mahdollista itse päättää perheen koosta? 

Varmasti tiedät, että kyseessä on järjestelmällinen aivopesu tähän yhteen ainoaan malliin.

Turha sanoa, ettei ole, kun itse olen ex-vl. Eli tiedän asiasta, joten minulle on turha pajunköyttä syöttää.

Vastaan, vaikka kysymyksesi on mielestäni varsin asenteellinen. Jos keskustelu pysyy asiallisena, vastaan jatkossakin.

Vl-äidit elävät samassa yhteiskunnassa kuin muutkin suomalaiset äidit ja näkevät erilaisia tapoja elää, tehdä työtä, rakentaa perhettä ja toteuttaa äitiyttä.

Äitien oikeus ehkäisemättömyyteen on yhtä suuri kuin oikeus ehkäisyyn. Molemmissa tapauksissa kyse on henkilökohtaisesta valinnasta ja omantunnon asiasta.

Monet uskovaiset äidit haluavat toimia tavalla, jonka kokevat olevan sopusoinnussa uskonsa ja omantuntonsa kanssa. Minun henkilökohtainen raamatuntulkintani on, että koen oikeaksi jättää perhesuunnittelun Jumalan käsiin.

Mitä sitten jos saisit niin paljon lapsia ettet oikeasti enää jaksaisi heidän kanssaan ja uupuisit täysin.  Et jaksaisi olla lasten kanssa enää jne. Miten sitten jos lapsesi joutuisivat kärsimään siitä, ettei äiti enää jaksa heidän kanssaan. Tätä mietin ihan ystävällisesti. Minusta on silti vastuutonta sekin, että ihminen yliarvioi omat voimansa, koska esimerkiksi terveydelliset jutut eivät ole leikkimisen aihe. 

Anteeksi, että vertaan lapsia eläimiin ja toki ymmärrän, että lapset ovat monin eri tavoin arvokkaampi ja työläämpikin aihe, mutta jos kokisin, että Jumala saa suunnitella, vaikka sen kuinka monta koiraa minulla on ja jättäisin sen asian Jumalan haltuun niin siinä mielessä voisin ottaa vaikka 15 koiraa. Silti, kun asiaa mietin niin en pärjäisi sellaisen lukumäärän kanssa enää millään ja koirien elämä jo kärsisi siitä, ettei minulla olisi aikaa niille enää ainakaan yksilöllisesti. Sitten voi ajatella samoin lasten kanssa muistaen, että heidän kanssaan pitäisi elämä "onnistua" hyvin ja he olisivat arvokkaampia kuin mainitsemani koirat. Sivusta tähän

Ymmärrän huolesi, mutta minusta keskustelussa olisi hyvä erottaa mahdollinen uhkakuva ja tilastollinen todellisuus toisistaan.  Nyt realismi vähän katoaa. 
Minä en tunne yhtään perhettä, jossa lapset olisivat menettäneet äitinsä huolenpidon siksi, että äiti olisi uupunut lasten määrän vuoksi (vaikka saat uskoa että tunnen paljon lapsiperheitä). En myöskään löytänyt mitään tilastoja sellaisesta (löysitkö sinä?). Sen sijaan tiedämme varmasti, että äitejä sairastuu ja kuolee. Minäkin tunnen useita lapsiperheitä, joissa äiti on kuollut. Pelkästään syövän vuoksi Suomessa jää vuosittain satoja lapsia äidittömäksi. (En halua edes tietää, kuinka moni ”menettää” vanhempansa  eron vuoksi.) Silti emme yleensä ajattele, että lasten saaminen olisi vastuutonta siksi, että äiti voi sairastua syöpään tai kuolla liikenneonnettomuudessa.

Minulle lähtökohta on se, että Jumala on luvannut pitää lapsistaan huolen. Luotan siihen täydellisesti. En ajattele, että minun pitäisi kantaa huolta vuosikymmenten päähän tai arvioida omia voimavarojani kaikkien mahdollisten tulevien tilanteiden varalta. Jumala antaa voimia jokaiselle päivälle sen päivän tarpeisiin.

Ajattelen myös, että ihmisen elämä ei ole minun päätettävissäni. En voi ottaa itselleni valtaa päättää, milloin ihmisen elämä saa alkaa tai milloin sen pitäisi päättyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra, ja siksi haluan jättää nämä asiat hänen käsiinsä.

En myöskään ole yksin vastuuni kanssa, vaan minulla on ympärilläni vahva tukiverkosto sekä sukulaisten että uskonystävien kautta. Siksi pidän myös paljon realistisempana (vaikka ennen muuta uskon kautta oikeana) luottaa Jumalaan ja siihen apuun, jota lähimmäiset tarvittaessa antavat.
 

Näin minäkin ajattelin, kunnes uuvuin totaalisesti neljännen lapsen jälkeen. Otimme ehkäisyn käyttöön, sillä en halua lapsille raivoavaa ja joka asiasta kilahtavaa äitiä. Joskus vaan käy niin, ettei Jumala annakaan niitä voimia niin paljon kuin tarvisi, tulee sairautta yms. ja silloin ajattelen että ehkäisyn käyttö on sairauden hoitoa. Sitten kun olen paremmassa kunnossa, uudet lapset ovat taas tervetulleita meidän perheeseen. Tiedän että osa pitää ratkaisuamme vääränä ja Jumalan huolenpitoon pitäisi luottaa joka asiassa, mutta puhtaampi omatunto minulla on näin, kokisin jatkuvasti huonoa omaatuntoa lapsille huutamisesta yms. Toki ei pelkkä ehkäisy toimi hoitokeinona, vaan tottakai olen ottanut ammattiapua vastaan. -26v vl äiti

Se on varmasti ollut teille hyvä ratkaisu. Myös psyykkisen sairauden hoito voi vaatia ehkäisyä. Minusta teet oikein kun huolehdit omasta terveydestäsi. Lasten määrällä ei kenenkään uskoa mitata.
Kaikkea hyvää teidän perheeseen <3

T. Se jonka viestiin vastasit

Vierailija
5966/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä viestiä väistellään, niin uusintapostauksena😉

 

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Tämähän on hyvä ja asiallinen viesti, eikä nähdäkseni sellaista viestiä tarvitse kenenkään väistellä.

Ongelma syntyi vasta siinä vaiheessa, kun tähän vastattiin. Myös vastaus oli mielestäni asiallinen, mutta sen jälkeen vastaajaajaa alettiin ivata.

Jos kaikilla keskustelijoilla on tilaa esittää näkemyksensä ja he saavat asiallisen vastaanoton, keskustelu säilyy kunnioittavana ja ilmapiiri parempana, vaikka osallistujat olisivatkin eri mieltä.

Hyvä keskustelija pyrkii perustelemaan oman näkemyksensä ja keskustelemaan asiasta, ei pilkkaamaan toisten näkemyksiä.

Mitä mieltä olet siitä, että vl äideille ei ole muuta mallia kuin tämä suurperheen äiti, eikä ole mahdollista itse päättää perheen koosta? 

Varmasti tiedät, että kyseessä on järjestelmällinen aivopesu tähän yhteen ainoaan malliin.

Turha sanoa, ettei ole, kun itse olen ex-vl. Eli tiedän asiasta, joten minulle on turha pajunköyttä syöttää.

Vastaan, vaikka kysymyksesi on mielestäni varsin asenteellinen. Jos keskustelu pysyy asiallisena, vastaan jatkossakin.

Vl-äidit elävät samassa yhteiskunnassa kuin muutkin suomalaiset äidit ja näkevät erilaisia tapoja elää, tehdä työtä, rakentaa perhettä ja toteuttaa äitiyttä.

Äitien oikeus ehkäisemättömyyteen on yhtä suuri kuin oikeus ehkäisyyn. Molemmissa tapauksissa kyse on henkilökohtaisesta valinnasta ja omantunnon asiasta.

Monet uskovaiset äidit haluavat toimia tavalla, jonka kokevat olevan sopusoinnussa uskonsa ja omantuntonsa kanssa. Minun henkilökohtainen raamatuntulkintani on, että koen oikeaksi jättää perhesuunnittelun Jumalan käsiin.

Mitä sitten jos saisit niin paljon lapsia ettet oikeasti enää jaksaisi heidän kanssaan ja uupuisit täysin.  Et jaksaisi olla lasten kanssa enää jne. Miten sitten jos lapsesi joutuisivat kärsimään siitä, ettei äiti enää jaksa heidän kanssaan. Tätä mietin ihan ystävällisesti. Minusta on silti vastuutonta sekin, että ihminen yliarvioi omat voimansa, koska esimerkiksi terveydelliset jutut eivät ole leikkimisen aihe. 

Anteeksi, että vertaan lapsia eläimiin ja toki ymmärrän, että lapset ovat monin eri tavoin arvokkaampi ja työläämpikin aihe, mutta jos kokisin, että Jumala saa suunnitella, vaikka sen kuinka monta koiraa minulla on ja jättäisin sen asian Jumalan haltuun niin siinä mielessä voisin ottaa vaikka 15 koiraa. Silti, kun asiaa mietin niin en pärjäisi sellaisen lukumäärän kanssa enää millään ja koirien elämä jo kärsisi siitä, ettei minulla olisi aikaa niille enää ainakaan yksilöllisesti. Sitten voi ajatella samoin lasten kanssa muistaen, että heidän kanssaan pitäisi elämä "onnistua" hyvin ja he olisivat arvokkaampia kuin mainitsemani koirat. Sivusta tähän

Ymmärrän huolesi, mutta minusta keskustelussa olisi hyvä erottaa mahdollinen uhkakuva ja tilastollinen todellisuus toisistaan.  Nyt realismi vähän katoaa. 
Minä en tunne yhtään perhettä, jossa lapset olisivat menettäneet äitinsä huolenpidon siksi, että äiti olisi uupunut lasten määrän vuoksi (vaikka saat uskoa että tunnen paljon lapsiperheitä). En myöskään löytänyt mitään tilastoja sellaisesta (löysitkö sinä?). Sen sijaan tiedämme varmasti, että äitejä sairastuu ja kuolee. Minäkin tunnen useita lapsiperheitä, joissa äiti on kuollut. Pelkästään syövän vuoksi Suomessa jää vuosittain satoja lapsia äidittömäksi. (En halua edes tietää, kuinka moni ”menettää” vanhempansa  eron vuoksi.) Silti emme yleensä ajattele, että lasten saaminen olisi vastuutonta siksi, että äiti voi sairastua syöpään tai kuolla liikenneonnettomuudessa.

Minulle lähtökohta on se, että Jumala on luvannut pitää lapsistaan huolen. Luotan siihen täydellisesti. En ajattele, että minun pitäisi kantaa huolta vuosikymmenten päähän tai arvioida omia voimavarojani kaikkien mahdollisten tulevien tilanteiden varalta. Jumala antaa voimia jokaiselle päivälle sen päivän tarpeisiin.

Ajattelen myös, että ihmisen elämä ei ole minun päätettävissäni. En voi ottaa itselleni valtaa päättää, milloin ihmisen elämä saa alkaa tai milloin sen pitäisi päättyä. Jumala on elämän ja kuoleman Herra, ja siksi haluan jättää nämä asiat hänen käsiinsä.

En myöskään ole yksin vastuuni kanssa, vaan minulla on ympärilläni vahva tukiverkosto sekä sukulaisten että uskonystävien kautta. Siksi pidän myös paljon realistisempana (vaikka ennen muuta uskon kautta oikeana) luottaa Jumalaan ja siihen apuun, jota lähimmäiset tarvittaessa antavat.
 

Näin minäkin ajattelin, kunnes uuvuin totaalisesti neljännen lapsen jälkeen. Otimme ehkäisyn käyttöön, sillä en halua lapsille raivoavaa ja joka asiasta kilahtavaa äitiä. Joskus vaan käy niin, ettei Jumala annakaan niitä voimia niin paljon kuin tarvisi, tulee sairautta yms. ja silloin ajattelen että ehkäisyn käyttö on sairauden hoitoa. Sitten kun olen paremmassa kunnossa, uudet lapset ovat taas tervetulleita meidän perheeseen. Tiedän että osa pitää ratkaisuamme vääränä ja Jumalan huolenpitoon pitäisi luottaa joka asiassa, mutta puhtaampi omatunto minulla on näin, kokisin jatkuvasti huonoa omaatuntoa lapsille huutamisesta yms. Toki ei pelkkä ehkäisy toimi hoitokeinona, vaan tottakai olen ottanut ammattiapua vastaan. -26v vl äiti

Se on varmasti ollut teille hyvä ratkaisu. Myös psyykkisen sairauden hoito voi vaatia ehkäisyä. Minusta teet oikein kun huolehdit omasta terveydestäsi. Lasten määrällä ei kenenkään uskoa mitata.
Kaikkea hyvää teidän perheeseen <3

T. Se jonka viestiin vastasit

Kiitos <3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5967/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Vierailija
5968/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Tuota tuota, eikös se kenttä ole LENTOKENTTÄ. Ja lentotoiminta on nyt siellä tauolla. Eli ihmiset asuvat lentokentän vieressä ja valittavat nyt melusta, kun lentoja ei ole 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5969/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA. 

Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.

Vierailija
5970/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Tuota tuota, eikös se kenttä ole LENTOKENTTÄ. Ja lentotoiminta on nyt siellä tauolla. Eli ihmiset asuvat lentokentän vieressä ja valittavat nyt melusta, kun lentoja ei ole 🤔

Se lentomelu on kuitenkin aika pientä. Oulunsalossakin on ampumarata, jonka melu haittaa, vaikka vieressä oleva lentokenttä ei. Ymmärrän näiden eron, ampuminen ja seurat aiheuttaa ihan jatkuvaa melua, lentoliikenne ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5971/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä"

Mielenkiintoista! Uskooko kukaan, että jos asia käännettäisiin päälaelleen, ettei juuri nämä Bellerinat ja Leoppot olisi niitä ensimmäisiä inisijöitä?

Vierailija
5972/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5973/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?

Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia?  Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?

 

Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on. 

Vierailija
5974/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?

Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia?  Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?

 

Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on. 

Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen  konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5975/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä"

Mielenkiintoista! Uskooko kukaan, että jos asia käännettäisiin päälaelleen, ettei juuri nämä Bellerinat ja Leoppot olisi niitä ensimmäisiä inisijöitä?

Ei varmasti usko, ainakaan meistä joilla on kokemusta vanhoillislestadiolaisista.

 

Esimerkiksi naapurissa asuu kitaristi, ja välillä bändi harjoittelee heidän kotonaan. Ainoa joka on valittanut on vl-perhe joka asuu usean sadan metrin päässä, jonne ääni vaivoin kuuluu edes pihalle.

Vierailija
5976/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?

Minä ymmärrän harmituksen melusta. Tuskinpa vl-perhe tykkäisi, jos oman kodin viereen rakennettaisiin joku rokkifestari, musa kuuluisi yöhön asti ja kännistä porukkaa lappaisi kodin nurkilla.

Vierailija
5977/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA. 

Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.

Kaikki sympatia naapureillesi, jos huudatte musiikkia pihalla. Tuskinpa heitä kiinnostaa, millä soitatte musiikkia muuten, kun eivät ole kuulemassa. 


Mitä tulee yleisötapahtumiin, niihin on luvat haettu. Jos asuu vaikkapa lähellä musiikkifestareiden pitopaikkana, meteliä kuuluu. Pitäisikö kaikki kesäjuhlat ja festarit kieltää?

Vierailija
5978/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?

Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia?  Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?

 

Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on. 

Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen  konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.

Mitkä kaikki festarit teille kuuluu?

Vierailija
5979/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?

Minä ymmärrän harmituksen melusta. Tuskinpa vl-perhe tykkäisi, jos oman kodin viereen rakennettaisiin joku rokkifestari, musa kuuluisi yöhön asti ja kännistä porukkaa lappaisi kodin nurkilla.

Aika monia rokkifestareita järjestetään Suomessa eikä kyllä silloin kysytä, mitä uskontoa naapurit edustaa tai miellyttääkö musiikin laatu tai äänenvoimakkuus.

Vierailija
5980/6504 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä. 

Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä

"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"

Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.

Emilia Aho

20.6.2026 13:30

 

Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.

Kuva: Emilia Aho

Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."

 

Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja. 

Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo,  kotirauhan häirintä.

Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?

Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia?  Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?

 

Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on. 

Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen  konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.

Mitkä kaikki festarit teille kuuluu?

Qustock, miksi niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän