Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (6498)
Kannattaisi noiden seura-alueen vieressä asuvien vuokrata kotinsa suviksien ajaksi. Saisi hyvät rahat ja varmasti kiltit vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?
Minä ymmärrän harmituksen melusta. Tuskinpa vl-perhe tykkäisi, jos oman kodin viereen rakennettaisiin joku rokkifestari, musa kuuluisi yöhön asti ja kännistä porukkaa lappaisi kodin nurkilla.
Mistä sinä tuon känniporukan vedit? Suviseuroissa ei myydä eikä käytetä alkoholia.
En sanonutkaan niin. Vertasin vain rokkifestareihin, joissa usein alkoholi virtaa.
Suviksien kohdalla osalle turhauttava asia on aamusta myöhäiseen iltaan kaikuva seurapuhe ja aamuyöhön kentällä hengaava nuoriso. Tuskin nuoret kuiskailevat yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA.
Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.
Kaikki sympatia naapureillesi, jos huudatte musiikkia pihalla. Tuskinpa heitä kiinnostaa, millä soitatte musiikkia muuten, kun eivät ole kuulemassa.
Mitä tulee yleisötapahtumiin, niihin on luvat haettu. Jos asuu vaikkapa lähellä musiikkifestareiden pitopaikkana, meteliä kuuluu. Pitäisikö kaikki kesäjuhlat ja festarit kieltää?
Huudatatte? Kerro miten tuollaista kämmenelle mahtuvaa bluetooth-kaiutinta voi huudattaa? Kuten sanoin, niin mahtuu taskuun, eikä siitä siten kovaa ääntä lähde.
Meillä on itsellä äänetön robottiruohonleikkuri, ja naapurilla kovaääninen bensaleikkuri, joten kyllä he "voitolla" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?
Minä ymmärrän harmituksen melusta. Tuskinpa vl-perhe tykkäisi, jos oman kodin viereen rakennettaisiin joku rokkifestari, musa kuuluisi yöhön asti ja kännistä porukkaa lappaisi kodin nurkilla.
Mistä sinä tuon känniporukan vedit? Suviseuroissa ei myydä eikä käytetä alkoholia.
En sanonutkaan niin. Vertasin vain rokkifestareihin, joissa usein alkoholi virtaa.
Suviksien kohdalla osalle turhauttava asia on aamusta myöhäiseen iltaan kaikuva seurapuhe ja aamuyöhön kentällä hengaava nuoriso. Tuskin nuoret kuiskailevat yöllä.
Niin, samoin musiikkifestareilla soi musiikki aamusta iltaan ja ihmiset juhlii yötä myöten ja jos ei tykkää käsketään sopeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi noiden seura-alueen vieressä asuvien vuokrata kotinsa suviksien ajaksi. Saisi hyvät rahat ja varmasti kiltit vuokralaiset.
Luuletko, että on helppo vuokrata omassa käytössä olevaa asuntoa tavaroineen tuntemattomalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Meteli on ollut jo pitkään älytön tässä seura-alueen vieressä. Ja pahenee vain kun seurat alkaa. Eikö tosiaan löydy mitään muuta paikkaa järjestää, kuin aina täällä?
Minä ymmärrän harmituksen melusta. Tuskinpa vl-perhe tykkäisi, jos oman kodin viereen rakennettaisiin joku rokkifestari, musa kuuluisi yöhön asti ja kännistä porukkaa lappaisi kodin nurkilla.
Mistä sinä tuon känniporukan vedit? Suviseuroissa ei myydä eikä käytetä alkoholia.
En sanonutkaan niin. Vertasin vain rokkifestareihin, joissa usein alkoholi virtaa.
Suviksien kohdalla osalle turhauttava asia on aamusta myöhäiseen iltaan kaikuva seurapuhe ja aamuyöhön kentällä hengaava nuoriso. Tuskin nuoret kuiskailevat yöllä.
Niin, samoin musiikkifestareilla soi musiikki aamusta iltaan ja ihmiset juhlii yötä myöten ja jos ei tykkää käsketään sopeutumaan.
Suviseuroissa ainakin on nykyään kaiuttimet kiinni joitain kertoja päivässä. Seurapuheet kuuluu, mutta ei laulutuokiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA.
Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.
Kaikki sympatia naapureillesi, jos huudatte musiikkia pihalla. Tuskinpa heitä kiinnostaa, millä soitatte musiikkia muuten, kun eivät ole kuulemassa.
Mitä tulee yleisötapahtumiin, niihin on luvat haettu. Jos asuu vaikkapa lähellä musiikkifestareiden pitopaikkana, meteliä kuuluu. Pitäisikö kaikki kesäjuhlat ja festarit kieltää?Huudatatte? Kerro miten tuollaista kämmenelle mahtuvaa bluetooth-kaiutinta voi huudattaa? Kuten sanoin, niin mahtuu taskuun, eikä siitä siten kovaa ääntä lähde.
Meillä on itsellä äänetön robottiruohonleikkuri, ja naapurilla kovaääninen bensaleikkuri, joten kyllä he "voitolla" on.
Se musiikin huudattaminen pihalla on naapureille yhtä kärsimystä, kutsui sitä itse miksi tahansa. Ruohonleikkuri on hetkellinen häiriö, mutta harva musiikin huudattaja tyytyy yhteen biisiin.
Tässä melukeskustelussa näkyy hyvin, että asioilla on monta puolta. Yhdellä haastatellulla on äänille herkkä lapsi joka kärsii suviseurojen äänimaisemasta. Ymmärrän. Itsekin suviseuroissa käyvänä kuormitun sen äänistä. Minulle siellä kuitenkin on hyviäkin puolia, mutta seurakentän lähelle asuvalle se on vain lisää ääntä kotiin. Kuitenkin tapahtuma on tuhansille kesän tai jopa koko vuoden kohokohta. Siinäpä kysymys, kenen ehdoilla mennään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi noiden seura-alueen vieressä asuvien vuokrata kotinsa suviksien ajaksi. Saisi hyvät rahat ja varmasti kiltit vuokralaiset.
Luuletko, että on helppo vuokrata omassa käytössä olevaa asuntoa tavaroineen tuntemattomalle?
Käsittääkseni näitä välitetään suvisorganisaationkin kautta. Kotimajoitukset ovat tosi kysyttyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA.
Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.
Kaikki sympatia naapureillesi, jos huudatte musiikkia pihalla. Tuskinpa heitä kiinnostaa, millä soitatte musiikkia muuten, kun eivät ole kuulemassa.
Mitä tulee yleisötapahtumiin, niihin on luvat haettu. Jos asuu vaikkapa lähellä musiikkifestareiden pitopaikkana, meteliä kuuluu. Pitäisikö kaikki kesäjuhlat ja festarit kieltää?Huudatatte? Kerro miten tuollaista kämmenelle mahtuvaa bluetooth-kaiutinta voi huudattaa? Kuten sanoin, niin mahtuu taskuun, eikä siitä siten kovaa ääntä lähde.
Meillä on itsellä äänetön robottiruohonleikkuri, ja naapurilla kovaääninen bensaleikkuri, joten kyllä he "voitolla" on.
Se musiikin huudattaminen pihalla on naapureille yhtä kärsimystä, kutsui sitä itse miksi tahansa. Ruohonleikkuri on hetkellinen häiriö, mutta harva musiikin huudattaja tyytyy yhteen biisiin.
Kerro toki jos osaat, miten tuollaista kaiutinta voi huudattaa, jonka max äänitaso on 57dB? Eli pienempi kuin normaali puheääni.
Eli kyse ei tosiaankaan ole melusta, vaan kusipäisyydestä, jos asian suoraan sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
Mielenkiintoista. Minulla on nimittäin kokemusta vl naapureista, eivät siedä PIENINTÄKÄÄN ääntä, ainakaan musiikkia. Ja kuitenkin itse närkästyvät, jos muut ei siedä heidän aiheuttamaansa KOVAA MELUA.
Meitä ovat siis kieltäneet käyttämästä pientä taskussa kulkevaa bluetooth-kaiutinta. Seura-alueella taas on satoja suuria kaiuttimia todennäköisesti, ja vaikkei ihan olisikaan satoja, niin jokainen tietää että melu on kuitenkin kova.
Kaikki sympatia naapureillesi, jos huudatte musiikkia pihalla. Tuskinpa heitä kiinnostaa, millä soitatte musiikkia muuten, kun eivät ole kuulemassa.
Mitä tulee yleisötapahtumiin, niihin on luvat haettu. Jos asuu vaikkapa lähellä musiikkifestareiden pitopaikkana, meteliä kuuluu. Pitäisikö kaikki kesäjuhlat ja festarit kieltää?Huudatatte? Kerro miten tuollaista kämmenelle mahtuvaa bluetooth-kaiutinta voi huudattaa? Kuten sanoin, niin mahtuu taskuun, eikä siitä siten kovaa ääntä lähde.
Meillä on itsellä äänetön robottiruohonleikkuri, ja naapurilla kovaääninen bensaleikkuri, joten kyllä he "voitolla" on.
Se musiikin huudattaminen pihalla on naapureille yhtä kärsimystä, kutsui sitä itse miksi tahansa. Ruohonleikkuri on hetkellinen häiriö, mutta harva musiikin huudattaja tyytyy yhteen biisiin.
Kerro toki jos osaat, miten tuollaista kaiutinta voi huudattaa, jonka max äänitaso on 57dB? Eli pienempi kuin normaali puheääni.
Eli kyse ei tosiaankaan ole melusta, vaan kusipäisyydestä, jos asian suoraan sanoo.
Tätä se on näiden lessujen kanssa aina, kuvittelevat olevansa muita parepia.
Sinäkö et kun tuollaisen yleistävän viestin kirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Katsottuani videon, ihmetyttää miksei tätä liikettä kutsuta seksikultiksi?
Monesti olen miettinyt: miten perheillä on varaa käydä suviseuroissa? Voi olla monien satojen kilometrien matka, suuri perhe ja paikan päällä menee ruokaankin rahaa. Jäävätkö jotkut taloudellisten syiden vuoksi kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi noiden seura-alueen vieressä asuvien vuokrata kotinsa suviksien ajaksi. Saisi hyvät rahat ja varmasti kiltit vuokralaiset.
Kiltit vuokralaiset🤭
Vierailija kirjoitti:
Monesti olen miettinyt: miten perheillä on varaa käydä suviseuroissa? Voi olla monien satojen kilometrien matka, suuri perhe ja paikan päällä menee ruokaankin rahaa. Jäävätkö jotkut taloudellisten syiden vuoksi kotiin?
Varmasti voi jäädäkin. Mutta monelle se on se kesän paras reissu, ja siihen varaudutaan kyllä.
Ruoka on siellä halpaa, litramyynnistä saa ämpärillä hakea n. 7€/ litra
https://www.suviseurat.fi/wp-content/uploads/2026/06/Ravintola_Hinnasto…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti olen miettinyt: miten perheillä on varaa käydä suviseuroissa? Voi olla monien satojen kilometrien matka, suuri perhe ja paikan päällä menee ruokaankin rahaa. Jäävätkö jotkut taloudellisten syiden vuoksi kotiin?
Varmasti voi jäädäkin. Mutta monelle se on se kesän paras reissu, ja siihen varaudutaan kyllä.
Ruoka on siellä halpaa, litramyynnistä saa ämpärillä hakea n. 7€/ litra
https://www.suviseurat.fi/wp-content/uploads/2026/06/Ravintola_Hinnasto…
Joo, ruoka on tosi halpaa, jos vertaa esim helluntailaisten Keuruun juhannuskonferenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsottuani videon, ihmetyttää miksei tätä liikettä kutsuta seksikultiksi?
Muualla varmaan kutsuttaisiinkin, mutta ei Suomessa. Suomessa käytetään salanimeä herätysliike.
Vierailija kirjoitti:
Monesti olen miettinyt: miten perheillä on varaa käydä suviseuroissa? Voi olla monien satojen kilometrien matka, suuri perhe ja paikan päällä menee ruokaankin rahaa. Jäävätkö jotkut taloudellisten syiden vuoksi kotiin?
Eiköhän tuo ole melko edullista matkailua, kun seurat ei ole mikään kaupallinen tapahtuma toisin kuin useimmat kesäfestarit. Talkootyön ansiosta osallistujien kustannukset pysyvät kohtuullisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän pelottaa tuon naisen puolesta joka on nyt julkisuudessa valitellut kuinka Suviseurat aiheuttavat häiriötä kun asuvat ihan vieressä. Ei kovin hyvä ole minusta itsensä parhaaksi julkisesti alkaa sellaista sanomaan. Toki hyvä, että joku uskaltaa sanoa. Etelä-Pohjanmaalla ei ole lestoja ihan hirveitä määriä, kuten pohjoisessa, mutta voin sanoa, että on kuitenkin melko paljon myös täällä.
Oululaisessa Kalevassa vl-kommentoijat tietysti ovat pahoittaneet mielensä naisen mielipiteestä. Ballerina, Leoppo jne ovat närkästyneitä inisijästä
"Suviseurat pakottaa Tuija Takalan lähtemään kodistaan – "Meillä ei ole minkäänlaista kotirauhaa"
Melu, tungos ja tiedottamisen puute ovat saaneet seura-alueen läheisyydessä asuvia henkilöitä raivon partaalle. Järjestäjätahon päätoimikunnan puheenjohtaja Kyösti Marjanen myöntää, että asukkaita ei ole tiedotettu tapahtumasta tarpeeksi.
Emilia Aho
20.6.2026 13:30
Tuija Takala ja Juha Kantola eivät pidä siitä, että Suviseurat järjestetään heidän kotinurkillaan – ainakaan näin tiheään. He kokevat, ettei järjestäjätaho ole ottanut alueen asukkaita järjestelyissä huomioon. Molemmat asuvat kerrostalossa, jonka erottaa seura-alueesta tie ja muoviaita.
Kuva: Emilia Aho
Kauhavalla Lentokentäntien varressa asuvia naapuruksia Tuija Takalaa ja Juha Kantolaa ottaa päähän."
Tämän enempää ei näy kirjautumatta, ei edes kommentteja.
Maksaako järjestäjä korvauksia näille, jotka joutuvat jättämään kotinsa suviseurojen takia? Kyseessähän on niin kuin hän sanoo, kotirauhan häirintä.
Maksaakohan Ruisrock, Qustock ja vastaavat festarit korvauksia niille jotka ei niiden musiikista tykkää?
Asuuko joku sellaisella paikalla, että joutuu jättämään kotinsa sen takia? Suviseurojen melun takia kuitenkin ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa, eikö se ole korvausperuste?
Ei kai se tykkäämisestä ole kyse, vaan kuinka suuri se meluhaitta on.
Minun kotiin kuuluu jokakesäisten festarien bassonjytke. Lähempänä asuvat saavat ilmaisen konsertin. En pidä bassomusiikista, ainakaan kovaäänisenä ja olen välillä miettinyt muualle lähtöä.
Terveiset naapurille!
Voi kauheaa, miten juuri sinulle käy aina näin. Sinä olet aina suurin kärsijä kaikissa asioissa.
Sitten vakavammin, eli miksi kaikki asiat pyritään kääntämään aina itseen? On tullut selväksi, että KAIKKI lestadiolaiset ovat tällaisia uhriutujia, eikä sitä hyväksytä jos kerron että kyseessä on yksi ainoa henkilö. Eli on yhtä väärin sanoa että kyseessä on yksi henkilö, tai jättää se mainitsematta, jälkimmäinen on yleistystä koska et erikseen maininnut, että yksittäistapaus. Eli niin tai näin, niin aina väärinpäin. Älä jälleen edes harkitse kertovasi, ettet ole vl😉
Sitten siitä festarimelusta, se rajoittuu vain 2 päivään, eikä niin kuin suviseuramelu pidemmälle ajalle. Ja vieläpä vain perjantai ja lauanta päivälle, eli suurimmalla osalla ei ole seuraavana päivänä töitä. Itse asun siis myös lähellä Raatin kenttää, mutta eipä festarimelu ole haitannut. Ja sinä olet tämän pienen ja lyhytaikaisen melun vuoksi harkinnut muualle lähtöä🤣🤦
Mistä sinä tuon känniporukan vedit? Suviseuroissa ei myydä eikä käytetä alkoholia.