Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

 

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (6505)

Vierailija
5881/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Niko Saarinen kertoillut saaneensa hyvän vastaanoton ja hyvää kohtelua suviseuroissa? 

Vierailija
5882/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Poikkeuksellisen laadukkaasti perusteltu viesti. Mutta huomasitko, että alapeukutusautomaatti iski välittömästi viestiisi? Luin viestisi heti kun se oli etusivulla, ja silti viestilläsi oli jo 2 alapeukkua🤦‍

Minä alapeukutin ylimielisen asenteen takia ja siksi kun kirjoittaja luulee tunnistavansa keskustelijan mikä ei täällä ole mahdollista.

Miksi et ole koskaan puuttunut siihen, että juuri tämä nimimerkki vl on kaikista useimmin väittänyt tunnistavan toiset kirjoittajat?

Siinä löytyy samalla on syy miksi kyseiseen viestiin puutuit. Eli pyrit manipuloimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5883/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Niko Saarinen kertoillut saaneensa hyvän vastaanoton ja hyvää kohtelua suviseuroissa? 

Ja tappouhkauksia.

Vierailija
5884/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on käynyt niin että naimisesta on tullut pääuskonto .  Kokeile välillä naimattomuutta .  

Vierailija
5885/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile olla naimatta .  Sekin lukee uudessa testamentissa .  

Vierailija
5886/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjaimen vanhassa enää uudessa liitossa ei enää eletä kirjaimen vanhassa .  Kirjain kuolettaa.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5887/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ketjua sekoitetaan noilla sekoviesteillä.

Vierailija
5888/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi. ”


Ketjun keskusteluilmapiiriä on heikentänyt toimintatapa, jossa kaikki uskovaiset keskustelijat niputetaan yhden nimimerkin  alle. Keskustelussa on myös jatkuvaa toisten kirjoitusten leimaamista valheiksi, eri mieltä olevien henkilöön kohdistuvaa pilkkaa, peukutusten tarkkaa seuraamista sekä ylimielistä ja ivallista suhtautumista.


Tunnistanette henkilön. Yksi ihminen pystyy valitettavasti pilaamaan koko keskustelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5889/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ajatella että lestadiukset on eri seura mutta ihan oma heimo kuin romanit on oma heimo Intiasta . Nämä on selvästi sisäsiittoinen oma heimo . Silleen niitä heimoja syntyy kun naivat toisiaan ja kohta on oma kulttuuri ja kieli . Nämä erittyy niin täysin muista luterilaisia ja muista uskonnoista .  

Vierailija
5890/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ketjua sekoitetaan noilla sekoviesteillä.

Sekoviesti kuule ; tämä lukee Raamatussa uudessa estamentissa ETTEI ENÄÄ OLLA LAINVALAISIA EIKÄ KIRJAIMEN VANHASSA .   PILKKAA VAAN UUDEN TESTAMENTIN TEXTEJÄ !   SOPII LUONTEESEESI. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5891/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selibaatti niminen uskonto on olemassa monessa eri uskonnossa . Jotkut pysyy naimattomana eikä nai muutenkaan. Kuin on ihmisiä jotka ei saa lapsia lääketieteellisestä syystä eikä heitä kuulu syrjiä. 

Vierailija
5892/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi. ”


Ketjun keskusteluilmapiiriä on heikentänyt toimintatapa, jossa kaikki uskovaiset keskustelijat niputetaan yhden nimimerkin  alle. Keskustelussa on myös jatkuvaa toisten kirjoitusten leimaamista valheiksi, eri mieltä olevien henkilöön kohdistuvaa pilkkaa, peukutusten tarkkaa seuraamista sekä ylimielistä ja ivallista suhtautumista.


Tunnistanette henkilön. Yksi ihminen pystyy valitettavasti pilaamaan koko keskustelun.

Kyseessä on siis tämä henkilö jonka viesti on aina ensimmäinen, tai ensimmäinen viesti pitkään aikaan.

Kyllä silloin tunnistan, hän ei itse taida tätä ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5893/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ajatella että lestadiukset on eri seura mutta ihan oma heimo kuin romanit on oma heimo Intiasta . Nämä on selvästi sisäsiittoinen oma heimo . Silleen niitä heimoja syntyy kun naivat toisiaan ja kohta on oma kulttuuri ja kieli . Nämä erittyy niin täysin muista luterilaisia ja muista uskonnoista .  

Kyllä ovat oma heimo lestadiusheimo  joka on kääntynyt takaisin vanhaan ju utalaisuuteen .  

Vierailija
5894/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5895/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautus mutta useimmat TV sarjat lavastaa kristityt syylliseksi kaikkeen pahaan .  Ne on muiden uskontojen tekemiä . 

Vierailija
5896/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Järkiviesti pitkästä aikaa🙏

Vierailija
5897/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi. ”


Ketjun keskusteluilmapiiriä on heikentänyt toimintatapa, jossa kaikki uskovaiset keskustelijat niputetaan yhden nimimerkin  alle. Keskustelussa on myös jatkuvaa toisten kirjoitusten leimaamista valheiksi, eri mieltä olevien henkilöön kohdistuvaa pilkkaa, peukutusten tarkkaa seuraamista sekä ylimielistä ja ivallista suhtautumista.


Tunnistanette henkilön. Yksi ihminen pystyy valitettavasti pilaamaan koko keskustelun.

Kyseessä on siis tämä henkilö jonka viesti on aina ensimmäinen, tai ensimmäinen viesti pitkään aikaan.

Kyllä silloin tunnistan, hän ei itse taida tätä ymmärtää.

Ei, vaan tuo henkilö on täällä paljon (ilmeisesti aina?). Tänä aamuna hänen eka pilkkaviesti lähti klo 9.34

Vierailija
5898/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Muistan, että olin joskus vuosia (15?) sitten keskustelu illassa samassa ryhmässä hänen kanssaan ja ajattelin, että tuo ihminen ei kauaa enää täällä ole, sen verran linjasta poikkeavaa ja "vieraan kuuloista" oli hänen puheensa. En tiedä, miten irtautuminen sitten oikeasti tapahtui. 

Eriseura lahko ei rakasta kuin omia sääntöjään.  Perinnäis säännöt on jumala . 

Vierailija
5899/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti . Synnyttää lapsen nastat sen luterilaisessa kirkossa MUTTA viet sen eriseuraan lestadiolaiseen rakennukseen kuulemaan maallikko saarnaajia . Vaadit fariseusten sääntöjä . Sitten viet luterilaiseen rippikouluun ja taas takaisin lestadiolaiseen sääntökokoukseen toiseen rakennukseen. Ja telttaan.  Leikit beduiinia ja juutalaista rabbia. Leeviläistä.  Sitten lapsesi innostuu musiikista ja rikosta kuuntelee rytmimusiikkia ja viet hänet lestadiolaisten hoitokokouslaisten eteen että he laittaa lapsesi saatanalle .  Jotta hänen ruumiinsa tuhoutuisi ja ehkä lopulta pelastuisi.     Nyt tässä kohtaa pitää jo ymmärtää tämän lahkon sairas henkisyys ja oppi.  Noituus.  Tämä on noituutta.   Kiduttamista.  Kiusaamista. Ilkeyttä. Ei mitään uskoa .  Älä poista tätä tiedät että näin on tehty.  

Vierailija
5900/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta hakkerointi päivämies !   Täällä on anonyymi aihe vapaa .  Eikä sulla ole edes oikeaa Jeesusta.