Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

 

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (6505)

Vierailija
5861/6505 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Vierailija
5862/6505 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5863/6505 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Vierailija
5864/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Vierailija
5865/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Vierailija
5866/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5867/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

Lisään vielä että tämä on ensimmäinen viestini tähän keskusteluun moneen päivään. Raskaan ilmapiirin takia ei hirveästi huvita käydä tässä keskustelussa.

Vierailija
5868/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Poikkeuksellisen laadukkaasti perusteltu viesti. Mutta huomasitko, että alapeukutusautomaatti iski välittömästi viestiisi? Luin viestisi heti kun se oli etusivulla, ja silti viestilläsi oli jo 2 alapeukkua🤦‍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5869/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Poikkeuksellisen laadukkaasti perusteltu viesti. Mutta huomasitko, että alapeukutusautomaatti iski välittömästi viestiisi? Luin viestisi heti kun se oli etusivulla, ja silti viestilläsi oli jo 2 alapeukkua🤦‍

Minä alapeukutin ylimielisen asenteen takia ja siksi kun kirjoittaja luulee tunnistavansa keskustelijan mikä ei täällä ole mahdollista.

Vierailija
5870/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

". Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi."

 

Älä esitä naiivia, et ole niin tyhmä mitä esität. Kyseisen viestin ainoa tarkoitus oli estää keskustelu oikeista ja aidoista ongelmista toisaalle, vetoamalla että "kyllähän muutkin".

 

Ja kyllä, se viesti oli hölynpölyä, kirjoitti sen sitten vaikka Paavi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5871/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

". Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi."

 

Älä esitä naiivia, et ole niin tyhmä mitä esität. Kyseisen viestin ainoa tarkoitus oli estää keskustelu oikeista ja aidoista ongelmista toisaalle, vetoamalla että "kyllähän muutkin".

 

Ja kyllä, se viesti oli hölynpölyä, kirjoitti sen sitten vaikka Paavi.

Oletko varma ettei oma viestisi ole hölynpölyä? Ainakin on tyhmää haukkua toisia tyhmiksi.

Vierailija
5872/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhlaajapoikavertauksesta, siis Raamatusta: Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. 

 

Raamatussa on monta muutakin kohtaa, jossa tanssitaan. Tai soitetaan vaikka symbaalein, joka on rytmisoitin. Niitä ei varmaan seuroissa lueta...

Älähän nyt, Afrikassa seuroissa varmaan tanssitaankin, kun se kuuluu kulttuuriin siellä. 
Ja kyllä noista kohdista saarnataan. 

Mutta silti sanotaan, että tanssi on syntiä!

Ei sanota. Tanssi kuuluu tapakulttuurin puolelle, eikä se itsessään ole syntiä. Voin tanssia aviomieheni kanssa niin paljon kuin haluan!

Mutta et muiden, ymmärsinkö oikein? 

Et vaikka veljesi kanssa? Isäsi? Siskon miehen? Muun sukulaisen? Hyvän ystävän?  Naapurin papan? Kaikkeenko liittyy jotain epäilyttävää? ( hyi teitä)

Tanssia on paljon muutakin kuin paritanssi, johon kai viittaa hän, joka voi tanssia miehensä kanssa.  Tanhut, muut kansantanssit, rivitanssit, poloneesi jne. eli porukalla tanssiminen. Taidetanssi kuten baletti, moderni tanssi. Ylistystanssi. Mutta lestadiolaispiireissä myös nämä on suljettu ihmisten elämästä pois. 

Joo, varmasti löytyy myös ei-synnillisiä tansseja! Mutta kun tanssi ei koskaan ole kuulunut meidän tapakulttuuriin, niin ensinnäkään en osaa tanssia ja toisekseen en osaa sitä kyllä kaivatakaan. Meillä on muunlaista ajanvietettä :)

Ymmärtänet, että ei ole kyse siitä, mikä sinua kiinnostaa. Vaan siitä, mikä kaikki on yhteisössä kiellettyä. 

Tanssi on näitä ehdonvallan asioita ja tapakulttuuria, ei itsessään synti.

Kyllä sitä syntinä pidetään.

Kysypä siltä, joka sitä pitää syntinä, miten hän sen perustelee. Ehkä ei ole ajatellut asiaa kunnolla. Minä sanon vl:na, että tanssi itsessään ei ole syntiä. Tosin siihen voi liittyä läheisesti asioita, jotka vievät kauemmas Jumalasta (lihan himoja, päihteitä tmv)

Jos sitä ei pidettäisi syntinä, vl-lapset voisi harrastaa tanssia tai vaikka balettia. Ei harrasta. Yhteisössä ollaan vasta herätty tarkastelemaan mikä on tapakulttuuria ja mikä syntiä. Muutokset tapahtuu hitaasti, varsinkin asenteissa,

Eihän edes kilpaurheilu ole ollut sallittua.

On se ollut sallittua, mutta siitä on varoitettu, sillä kokemus on näyttänyt, että se on vienyt helposti  uskon.

Minä en itse pysty ymmärtämään tällaisia perusteluja, että jos on huomattu jonkin asian tekemisen vievän joiltakin uskon, niin koko tekeminen kielletään tai ainakin sitä pidetään hyvin paheksuttavana. Kun jos uskoo oikeasti, niin mikään ei voi viedä uskoa. Jos ei usko oikeasti, niin sitten sillä ei ole mitään väliä mitä tekee, koska lähtökohtaisesti se usko ei ollut todellista, vaikka se siltä olisi itsestä uskoessa tuntunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5873/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Poikkeuksellisen laadukkaasti perusteltu viesti. Mutta huomasitko, että alapeukutusautomaatti iski välittömästi viestiisi? Luin viestisi heti kun se oli etusivulla, ja silti viestilläsi oli jo 2 alapeukkua🤦‍

Minä alapeukutin ylimielisen asenteen takia ja siksi kun kirjoittaja luulee tunnistavansa keskustelijan mikä ei täällä ole mahdollista.

Minä uskon, että on mahdollista, jos hänellä esim. on tuollainen narsistinen tapa kääntää asia toiseen.

Ja minä olen siis se, ketä lainasit, en kukaan noista aiemmista.

Vierailija
5874/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

". Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi."

 

Älä esitä naiivia, et ole niin tyhmä mitä esität. Kyseisen viestin ainoa tarkoitus oli estää keskustelu oikeista ja aidoista ongelmista toisaalle, vetoamalla että "kyllähän muutkin".

 

Ja kyllä, se viesti oli hölynpölyä, kirjoitti sen sitten vaikka Paavi.

Oletko varma ettei oma viestisi ole hölynpölyä? Ainakin on tyhmää haukkua toisia tyhmiksi.

Jälleen toistuu sama, että väität minun haukkuneen toista kirjoittajaa tyhmäksi. Niin en kuitenkaan nytkään tehnyt, en usko että oikeasti et ymmärrä, eli vain ESITÄT tyhmää.

Koeta viimeinkin palata aiheeseen, ja lopeta länkytys. 

Jokaiselle mietityävää, eli miksi joku ulkopuolinen yllätystodistaja aina nousee puolustamaan nimimerkkiä vl?

Nyt joku ulkopuolinen väittää ettei muut voi tunnistaa hänen kirjoituksia🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5875/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Minusta on mielenkiintoista, miten moni ex-vl on nuorena silti halunnut useamman lapsen. Tiedän useammankin, jotka ovat parikymppisinä pyöräyttäneet kolme muksua lyhyen ajan sisään ja sitten eivät ole halunneet enempää. Jokin tuossa nuorena perheen perustamisessa on myös hyvin syvällä, kun monet ex-vl:t sitä tekevät (pikkulyyti, rita ja jaakob jne).

Kertoo vain sen, ettei lapset ole olleet oma haave. Eli tällainen ideaali on jo lapsena aivopesty mieleen, joten ovat halunneet toteuttaa tätä ideaalia.

Olen eri mieltä. Oma arvio on, että nämä suurperheissä kasvaneet ovat nähneet nuorena vanhemmaksi tulemisen hyvät puolet. Melko monilla on tilanne, että vanhemmat ovat saaneet ekat lapsensa parikymppisinä. Onhan siinä iso ero nykyaikaan, kun moni saa esikoisensa vasta lähempänä neljääkymmentä. Tuossa vaiheessa vl-perheessä on jo nuoria aikuisia/teinejä talossa, vaikka sitten olisi myös nuorempia lapsia. 

Uskon, että nuorten vanhempien näyttämä esimerkki on auttanut yhdessä asiassa, jota moni muu taas empii. Nykyisin moni pohtii, missä vaiheessa on sopiva hetki lapsilla ja mahtaako sitä pärjätä talouden yms puolesta. Nuorten vanhempien perheissä kasvaneet ovat nähneet, että kyllä sitä parikymppisenä vanhempanakin pärjää, vaikka ei olisi kaikki niin viimeisen päälle valmiina. 

En siis usko, että olisi mistään painostuksesta kyse. Yksinkertaisesti ajattelevat, että lapset on "helppo" tehdä nuorena ja sitten jatkaa siinä sivussa muuta elämää, tavoitella työuraa jne. Ja toisaalta minusta tuo on fiksuakin: miksi odottaa kovin vanhaksi, jos tietää haluavansa vanhemmaksi?

Sinun uskomisellasi ei ole merkitystä, asiasta on useita tutkimuksia.

Vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä suurperheen äitiyteen liittyy vahva ihannointi, jossa äitiys nähdään naisen elämän keskeisimpänä tarkoituksena ja ehkäisemättömyys Jumalan luomistyön kunnioittamisena. Kasvuympäristön ja -kulttuurin tiivis yhteisöllisyys, opillinen ohjaus sekä nuorena solmitut avioliitot luovat alkutilanteen, jossa suurperheen perustamista pidetään luonnollisena ja toivottavana asiana.

Liikkeessä korostetaan uskoa siihen, että jokainen lapsi on lahja ja ehkäisyn käyttäminen on synti. Tämä luo uskonnollisen velvoitteen, johon sitoudutaan. Nämä ovat asioita, jotka pakkosyötetään jokaiselle vl äidille.

Idealisoidussa kuvassa äitiys tuo elämään syvää onnea ja turvaa. Arkitodellisuus voi kuitenkin olla uuvuttavaa. Kun äidin voimavarat eivät riitä loputtomaan pyöritykseen, ihanteen ja todellisuuden välinen kuilu aiheuttaa ristiriitaa.

Monien tutkimusten mukaan vanhemmuuden uupumus on suuri riski erityisesti silloin, kun lapsia on paljon. Äidin rooliin kasvamisen tai kasvattamisen voidaan kokea rajoittavan omaa identiteettiä, mikä johtaa herkästi tarpeeseen kyseenalaistaa aivopesussa syötettyjä malleja, kun äiti alkaa pohtia omaa jaksamistaan ja rajojaan.

Mielen muuttuminen tai perhekoon suunnitteluun vaikuttavat tekijät ovat moninaisia. Taustalla voivat painaa omat kokemukset uupumuksesta, halu panostaa enemmän jokaiseen lapseen tai vähitellen heräävä tarve irtautua yhteisön tiukoista säännöistä, roolimalleista ja elämäntapanormeista. 

Moni myöntää tämän vasta erottuaan, eli ettei elänyt omaa elämäänsä, vaan sitä mitä häneltä edellytettiin.

Tämä logiikkahan pätee ihan muuhunkin. Todella moni muuttuu elämän aikana ja toteaa vasta myöhemmin löytäneensä aidosti itsensä. Usein ne odotukset ovat kummunneet lähipiiristä, perheeltä ja ystäviltä. Joillakin nuo odotukset ovat voineet olla esimerkiksi opiskeluun/työhön liittyviä. Eivät nämä asiat läheskään aina uskontoon liity, onhan näitä vakaumuksettomillakin.

Tällä logiikallahan aina kaikki aivopesu on ennenkin pyritty kumoamaan.  Nimimerkki vl ei pettänyt nytkään😁 

 

Silloinkin otin kantaa, edellisen kaltaisen viestin jälkeen, ja kerroin asian olevan siltä osin eri, että toisessa oli kyse järjestelmällisestä aivopesusta/opetuksesta, joka tuli sekä yhteisön että vanhempien taholta. 

Olisiko ehkä hieman eri asia kannustaa liian voimakkaasti opiskelemaan, kuin vahtia ja kytätä lapsen kaikkia tekemisiä meikkaamisesta musiikin kuunteluun? Puhumattakaan että yhteisö ja vanhemmat vaatii synnyttämään kaikki vielä "syntymättömät" lapset, jotka vain odottavat pääsyä maailmaan? 

Vai mitä, voitko olla eri mieltä tästä?

 

PS mikset uskalla käyttää nimimerkkiäsi kaikissa viesteissäsi?

Pystyykö sinä näkemään ko. keskustelijan ip-osoitteen vai mistä tiedät että hän on joskus käyttänyt nimimerkkiä vl? Sitä on myös käyttänyt ihan varmasti useampi. Kun sitä voi käyttää useampi. Vl-liikkeeseen kuuluu tuhansia ihmisiä. En tiedä käyttääkö nimimerkkiä enää miten moni, kun keskustelijat ovat osoittaneet sen vain yhdelle. Silti on aika vainoharhaista luulla tunnistavansa täällä keskustelija.

 

Muutenkin tässä ketjussa on kummallinen ilmapiiri. Välillä vaikuttaa olevan suoranaista nettikiusaamista. Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi.

". Ei toisten parhaan kykynsä mukaan antamiin vastauksiin kuulu suhtautua ylimielisesti hymähdellen tai jonkun oletetun nimimerkin takia leimata viestiä hölynpölyksi."

 

Älä esitä naiivia, et ole niin tyhmä mitä esität. Kyseisen viestin ainoa tarkoitus oli estää keskustelu oikeista ja aidoista ongelmista toisaalle, vetoamalla että "kyllähän muutkin".

 

Ja kyllä, se viesti oli hölynpölyä, kirjoitti sen sitten vaikka Paavi.

Oletko varma ettei oma viestisi ole hölynpölyä? Ainakin on tyhmää haukkua toisia tyhmiksi.

Jälleen toistuu sama, että väität minun haukkuneen toista kirjoittajaa tyhmäksi. Niin en kuitenkaan nytkään tehnyt, en usko että oikeasti et ymmärrä, eli vain ESITÄT tyhmää.

Koeta viimeinkin palata aiheeseen, ja lopeta länkytys. 

Jokaiselle mietityävää, eli miksi joku ulkopuolinen yllätystodistaja aina nousee puolustamaan nimimerkkiä vl?

Nyt joku ulkopuolinen väittää ettei muut voi tunnistaa hänen kirjoituksia🤣

Hän siis itse tunnistaa, eihän viestissä olisi muuten mitään järkeä.

T. Se joka kehui aiempaa viestiäsi

Vierailija
5876/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oppi heillä on että pitää mennä siihen paikkaan taaksepäin elämässä missä ollut joskus joku synti elikkä peruuta nyt vaikka Afrikkaan missä olit 40 vuotta sitten ja sama paikka .  Nää on mieleltään häiriintyneitä.  Laittaa kastettuja kristittyjä saatanalle että ne pelastuu kun ruumis tuhotaan .  Syynä voi olla vaikka rokkimusiikki tai ooppera. Ei mitään mutta kun laittavat muitakin kuin lestalahkoisia KOSKA kuuluvat luterilaiseen elävät tätä kaksoiselämää että luterilaiset rituaalit kasteet Ripatti mutta lestadiolaiset opit säännöt ja Jehovan lait kuten kymmenykset itkumuurilla, HELLAREISSA sama. Vapareissa elukkauhrit ja sapattiateriat eikä uuden liiton vapautta. Siksi he on jehovalahkoja eikä kristittyjä. Siksi myös tekevät pahoja tekoja . Väkivaltaa. 

Vierailija
5877/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan on Kristus kuollut näitä hän ei hyödytä on vääriä Jeesuksia . Kun et erota edes mikä oli ennen ristiä mikä jälkeen niin eroa kirkosta pysy omassa vihalahkossa häiritsemättä muita myös hellarit ihan vaan omissa tiloissa. Hellarit on sortanut kristittyjä luterilaisia ja katolisia työpaikoilla aivan kauheasti .  Jopa ajaneet pois . 

Vierailija
5878/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhlaajapoikavertauksesta, siis Raamatusta: Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. 

 

Raamatussa on monta muutakin kohtaa, jossa tanssitaan. Tai soitetaan vaikka symbaalein, joka on rytmisoitin. Niitä ei varmaan seuroissa lueta...

Älähän nyt, Afrikassa seuroissa varmaan tanssitaankin, kun se kuuluu kulttuuriin siellä. 
Ja kyllä noista kohdista saarnataan. 

Mutta silti sanotaan, että tanssi on syntiä!

Ei sanota. Tanssi kuuluu tapakulttuurin puolelle, eikä se itsessään ole syntiä. Voin tanssia aviomieheni kanssa niin paljon kuin haluan!

Mutta et muiden, ymmärsinkö oikein? 

Et vaikka veljesi kanssa? Isäsi? Siskon miehen? Muun sukulaisen? Hyvän ystävän?  Naapurin papan? Kaikkeenko liittyy jotain epäilyttävää? ( hyi teitä)

Tanssia on paljon muutakin kuin paritanssi, johon kai viittaa hän, joka voi tanssia miehensä kanssa.  Tanhut, muut kansantanssit, rivitanssit, poloneesi jne. eli porukalla tanssiminen. Taidetanssi kuten baletti, moderni tanssi. Ylistystanssi. Mutta lestadiolaispiireissä myös nämä on suljettu ihmisten elämästä pois. 

Joo, varmasti löytyy myös ei-synnillisiä tansseja! Mutta kun tanssi ei koskaan ole kuulunut meidän tapakulttuuriin, niin ensinnäkään en osaa tanssia ja toisekseen en osaa sitä kyllä kaivatakaan. Meillä on muunlaista ajanvietettä :)

Ymmärtänet, että ei ole kyse siitä, mikä sinua kiinnostaa. Vaan siitä, mikä kaikki on yhteisössä kiellettyä. 

Tanssi on näitä ehdonvallan asioita ja tapakulttuuria, ei itsessään synti.

Kyllä sitä syntinä pidetään.

Kysypä siltä, joka sitä pitää syntinä, miten hän sen perustelee. Ehkä ei ole ajatellut asiaa kunnolla. Minä sanon vl:na, että tanssi itsessään ei ole syntiä. Tosin siihen voi liittyä läheisesti asioita, jotka vievät kauemmas Jumalasta (lihan himoja, päihteitä tmv)

Jos sitä ei pidettäisi syntinä, vl-lapset voisi harrastaa tanssia tai vaikka balettia. Ei harrasta. Yhteisössä ollaan vasta herätty tarkastelemaan mikä on tapakulttuuria ja mikä syntiä. Muutokset tapahtuu hitaasti, varsinkin asenteissa,

Eihän edes kilpaurheilu ole ollut sallittua.

On se ollut sallittua, mutta siitä on varoitettu, sillä kokemus on näyttänyt, että se on vienyt helposti  uskon.

Minä en itse pysty ymmärtämään tällaisia perusteluja, että jos on huomattu jonkin asian tekemisen vievän joiltakin uskon, niin koko tekeminen kielletään tai ainakin sitä pidetään hyvin paheksuttavana. Kun jos uskoo oikeasti, niin mikään ei voi viedä uskoa. Jos ei usko oikeasti, niin sitten sillä ei ole mitään väliä mitä tekee, koska lähtökohtaisesti se usko ei ollut todellista, vaikka se siltä olisi itsestä uskoessa tuntunut.

Sillä pyritään täydellisesti hallitsemaan toisia, siitä on kyse tässä aivopesussa. Ja valta sokaisee.

Vierailija
5879/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen vl, pappi Meri-Anna kertoo, kuinka naisystävänsä odottaa vauvaa.

 

Arkkipiispan erityisavustaja Meri-Anna Paloniemi: Siellä hän on | Iltahartaus | Yle Areena

Voin kuvitella, mitä tuollaisesta tilanteessa liikkeessä tuumitaan. Menee itselläkin yli ymmärryksen, miten samaa sukupuolta olevan parin raskaana olematon nainen kokee olevansa vanhempi, kun hän ei kanna lasta, eikä lapsella ole hänen sukusolujaan.

Miksi hänestä pitäisi mitään tuumia?

Annetaan ihmisille oma rauha.

Todellisuus on se, että vl-näkökulmasta tuollainen nainen on niin monella tavalla vääräoppinen: naispuolinen pappi, eronnut ja elää naisen kanssa. Miksi kiistää, että vl-opin mukaan elää väärin?

Mielenkiintoista, millainen irtautumisprosessi liikkeestä on ollut, jos lopputulos on tuo.

"Nuorena Meri-Anna Paloniemi piti itsestään selvänä, että hänestä tulee suurperheen äiti. Mammapalstojen keskustelut saivat hänet ymmärtämään, kuinpa paljoon nainen suostuu suostuessaan ison perheen perustamiseen hengellisillä perusteilla."

Vaarallinen palsta tämä!

Ja selittää, miksi tätä pyritään sensuroimaan.

Muistan, että olin joskus vuosia (15?) sitten keskustelu illassa samassa ryhmässä hänen kanssaan ja ajattelin, että tuo ihminen ei kauaa enää täällä ole, sen verran linjasta poikkeavaa ja "vieraan kuuloista" oli hänen puheensa. En tiedä, miten irtautuminen sitten oikeasti tapahtui. 

Vierailija
5880/6505 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkohermoista porukkaa joka kaivaa ihmisten terveystietoja laittomasti uskonnon varjolla ja seuraa ihmisiä salakuvaa.  Luterilaiset EI OLE lestoja eikä VAPAAMUURAREIta vain lahkolaiset on niitä ja ortodoksit osa heistä . Venäläiset vihaa suomalaisia luterilaisia yli kaiken ihan kuin Jeesus kehotti vihatkaa kristittyjä veljiä eli miehiä.