Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (5819)
Kukaan ei kommentoi tuohon, mitä hoitokokouksissa pidettiin syntinä. Vai oliko nekin vain ehdonvallanasioita, joista ihmisiä ja erotettiin koko liikkeestä?
Hoitokokousvuosina ja myös sen jälkeen ihmisten arkipäiväistä elämää valvottiin erittäin tehokkaasti, verkostomaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Valvonta ulottui kodin seinien sisältä aina kouluun, työpaikoille ja kylänraitille asti.
Puhujat, rauhanyhdistyksen toimihenkilöt tai muut uskovaiset tekivät koteihin vierailuja, joiden todellinen tarkoitus oli tarkistaa kodin henki.
Vierailut tehtiin usein ilmoittamatta. Jos talossa epäiltiin olevan televisio, tarkistettiin, oliko jokin huone lukittu tai oliko laite piilotettu vaatekaappiin tai peiton alle.
Paikkakunnan uskovaiset pitivät silmällä kylän talojen kattoja. Jos katolle ilmestyi televisioantenni, siitä raportoitiin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kommentoi tuohon, mitä hoitokokouksissa pidettiin syntinä. Vai oliko nekin vain ehdonvallanasioita, joista ihmisiä ja erotettiin koko liikkeestä?
Sitä minäkin ihmettelen. Näitä asioita kutsutaan ehdonvallan asioiksi, mutta niitä kytätään ja valvotaan, ja jopa erotetaan niiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin vaikeaa kommentoida asioita, jotka ovat tapahtuneet ennen kuin olen syntynytkään.
60-luvusta on kulunut niin pitkään, että silloin eläneet aikuiset eivät täällä kirjoittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tämän päivän vanhoillislestadiolaiset ajattelette helvetistä? Onko tulinen meri ja itku ja hammasten kiristys siellä vain vertauskuva vai onko se todellinen kuvaus helvetistä ja siitä millaista sinne joutuminen on?
Minulle ei ole väliä sillä onko se konkreettinen tulinen meri vai muunlainen iankaikkisuuden kestävä kamala olotila. Erossa Jumalasta ja kaikesta hyvästä.
En haluaisi kadotukseen joutua. -vl
Eli pelkäät sitä, ja siksi olet vl? Entä jos veikkaatkin väärää hevosta ja vl onkin matkalla sinne helvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Kun sielunvihollinen on saanut eksyttää, niin se kyllä osaa teidän muistot sotkea myös.
Jos koette että opetus on muuttunut, niin tulkaa seuroihin tarkastamaan onko. <3
Sinä siis oikeasti olet sitä mieltä, että minä muistan väärin?
Televisiokielto on yksi esimerkki kiellosta, joiden rikkomisesta on määrätty sanktioita, esimerkkinä yhteisöstä erottaminen, jos kieltoa ei totellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvin vaikeaa kommentoida asioita, jotka ovat tapahtuneet ennen kuin olen syntynytkään.
60-luvusta on kulunut niin pitkään, että silloin eläneet aikuiset eivät täällä kirjoittele.
60-luvusta😮
Vitsailetko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erikoinen piirre vl-keskustelussa. Ylistetään muuttumatonta oppia ja sanaa, mutta kun puhutaan vähänkin liikkeen lähihistoriasta, heittäydytään täysin tietämättömiksi. Vedotaan siihen, ettei voi muistaa, kun siitä on niin kauan eikä ollut itse syntynyt.
Toisissa yhteyksissä huoletta puhutaan vuosisatojen tai pidemmän aikaa sitten tapahtuneista tai sanotusta.
Mistä tämä kollektiivinen muistinmenetystä lähihistorian suhteen? Kuitenkin samaan aikaan muita syytetään väärin muistamisesta. Etkö näe ristiriitaa? Miten muut voi muistaa varmuudella väärin, jos itse ei muista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että vielä jopa 2020-luvulla tämä sama jatkuu? Itsellä on tiedossa tapauksia muutaman vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tämän päivän vanhoillislestadiolaiset ajattelette helvetistä? Onko tulinen meri ja itku ja hammasten kiristys siellä vain vertauskuva vai onko se todellinen kuvaus helvetistä ja siitä millaista sinne joutuminen on?
Minulle ei ole väliä sillä onko se konkreettinen tulinen meri vai muunlainen iankaikkisuuden kestävä kamala olotila. Erossa Jumalasta ja kaikesta hyvästä.
Lasten kannalta voi olla paljonkin väliä miten asiasta seuroissa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on erikoinen piirre vl-keskustelussa. Ylistetään muuttumatonta oppia ja sanaa, mutta kun puhutaan vähänkin liikkeen lähihistoriasta, heittäydytään täysin tietämättömiksi. Vedotaan siihen, ettei voi muistaa, kun siitä on niin kauan eikä ollut itse syntynyt.
Toisissa yhteyksissä huoletta puhutaan vuosisatojen tai pidemmän aikaa sitten tapahtuneista tai sanotusta.
Mistä tämä kollektiivinen muistinmenetystä lähihistorian suhteen? Kuitenkin samaan aikaan muita syytetään väärin muistamisesta. Etkö näe ristiriitaa? Miten muut voi muistaa varmuudella väärin, jos itse ei muista mitään?
Niinpä. Ei muista, eikä tiedä mitään, paitsi että kaikki muut on väärässä. Jopa tekoäly😉
Vierailija kirjoitti:
Minusta on oikein hyvä, että täällä nousi selvästi esille tämä ristiriita mielikuvien ja todellisuuden välillä.
Kun on väitetty, että vl:ille vaikka meikki olisi syntiä ja olemme yrittäneet selittää ettei niin ole. Nyt, kun ihan SRK:n kirjassa oli sama asia mustaa valkoisella, niin toivon, että se muuttaa vääriä mielikuvia oikeampaan suuntaan.
Jospa nyt luotettaisiin että me emme valehtele, kun kerromme mitä vl:t opettavat.
Ja ennen kaikkea, jos joku uskaltautuisi vaikka seuroihin.
Alapeukuista päätellen sinua ei uskota, kai ymmärrät miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että vielä jopa 2020-luvulla tämä sama jatkuu? Itsellä on tiedossa tapauksia muutaman vuoden takaa.
Kerro toki lisää näistä tapauksista sikäli kun voit. Eihän tätä hoitokokouskäytäntöä enää pitäisi olla, toki edelleen on olemassa neuvo siitä errä langennutta tulisi puhutella ja jos ei yksilön armoneuvot kelpaa, niin sitten muuta väkeä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitokokousvuosina ja myös sen jälkeen ihmisten arkipäiväistä elämää valvottiin erittäin tehokkaasti, verkostomaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Valvonta ulottui kodin seinien sisältä aina kouluun, työpaikoille ja kylänraitille asti.
Puhujat, rauhanyhdistyksen toimihenkilöt tai muut uskovaiset tekivät koteihin vierailuja, joiden todellinen tarkoitus oli tarkistaa kodin henki.
Vierailut tehtiin usein ilmoittamatta. Jos talossa epäiltiin olevan televisio, tarkistettiin, oliko jokin huone lukittu tai oliko laite piilotettu vaatekaappiin tai peiton alle.
Paikkakunnan uskovaiset pitivät silmällä kylän talojen kattoja. Jos katolle ilmestyi televisioantenni, siitä raportoitiin eteenpäin.
Mitä mieltä te vl olette tästä, että olette jatkuvasti valvonnan alla? Pari kaljaa kaupasta, ja se tieto menee heti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää näistä tapauksista sikäli kun voit. Eihän tätä hoitokokouskäytäntöä enää pitäisi olla, toki edelleen on olemassa neuvo siitä errä langennutta tulisi puhutella ja jos ei yksilön armoneuvot kelpaa, niin sitten muuta väkeä mukaan.
Minä en ikinä menisi sanomaan, että tätä hoitokokouskäytännettä ei enää olisi. Tämä olisi sama, jos väittäisi, että Suomessa lapsiin kohdistuva kuritus on kielletty 1980-luvulla ja sen jälkeen sitä ei ole ollut. Todellisuus nyt vain on se, että vääriä asioita tapahtuu ihan kaikenlaisissa piireissä ja yhteisöissä. Elämäntodellisuudet ovat myös kovin erilaisia. Vaikka itse elän keskiluokkaista elämää, eikä ole pula mistään, elää moni muu niukkuudesta kärsien.
Vierailija kirjoitti:
kaikkea mahdollista mitä maallikko-saarnaajat keksivät : tv-n katselu, ehkäisy jne. Ihmisissä vaikuttivat erilaiset henget mm hempeä henki, laki henki, kososlaisuus jne
eivät veeällät halua puhua noista, koska tuo meno vaikuttaa kauhuelokuvalta. Esim lapset joutuivat katsomaan, kun vanhempia hoidettiin. Hoitomiehet kyselivät mm seksielämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää, että joissakin asioissa puhutaan siitä, kuinka Raamattu on muuttumaton. Sitten taas joihinkin asioihin onkin hiipinyt toisenlainen sävy: ei tämä meikkaaminen, telkkarin katselu tai muu olekaan synti, vaan ehdonvallan asia.
Ei todellakaan puhuttu ehdonvallan asioista omassa lapsuudessani 2000-luvun alussa (moni kaverini oli vl). Ihan selvästi tietyt asiat olivat syntinä kielletty ja ei kahta sanaa, että olisivatko teinitytöt saaneet valita, meikkaavatko ja katsovatko telkkaria.
Jos aiemmat merkit pitävät paikkansa:
Näihin yllä oleviin asiallisiin kritiikkeihin ei vastata mitään. Sen sijaan paikalle saapuu keskustelija, joka kääntää keskustelun ihan muuhun tai alkaa haastamaan riitaa niin, että keskustelu viedään pois näiden kysymysten parista.