Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (1363)

Vierailija
561/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla oikein että jos vl:nä kysyy perusteita epäolennaisiin tapoihin ja niistä kiinni pitämiseen väkisin vastauksena annetaan kehotus lähteä koko liikkeestä. En halua lähteä. Haluan olla uskovainen. Samalla en ymmärrä moniakaan tapakulttuuri asioita. Ja niitä ei tunnu moni muukaan ymmärtävän. Miksi joku kehottaa lähtemään kyselevää. Eikö pitäisi ennemmin rohkaista uskomaan synnit anteeksi omana itsenään ja sanoa että nuo on epäolennaisia asioita uskomisen lahjan suuruuden rinnalla. Ei viedä toiselta uskoa kehottamalla lähtemään kokonaan ulos "häiritsevien kysymysten" kera.

Tästä olen monelta osin kanssasi ihan samaa mieltä. 
Mutta: rakas ystävä, älä ihmeessä kuvittele saavasi täältä anonyymiltä nettipalstalta ohjeita uskomisen asioissa!

Ihan varmasti sinulla on joku tuttu uskovainen, jonka kanssa voit jutella asioista. Tai tule naisteniltaan, tai jos sinulla ei ole yhtään tuttua, niin löydätkö vaikka diakoniatoimikunnan edustajan, jonkun jonka kanssa voit jutella? Tai keittiövuorossa? Meidän ry:llä onnistuisi nuo kaikki em. tai voisi jutella vaikka penkissä tai kahviossa kenen kanssa vaan. Älä turhaan ujostele <3

MInä olen jutellut paljonkin eri uskovaisten kanssa yksityisesti ja moni on samaa mieltä kanssani noiden kulttuuristen asioiden turhuudesta. Mutta ei se yhteisön yleinen kanta tunnu silti kaikista keskusteluista huolimatta muuttuvan. Tai, se muuttuu hyvin hitaasti. Tiedän, että moni ei tuomitse minua, jos menisin vaikka korvakoruissa seuroihin, mutta miksi en silti mene? Koska en jaksa aiheuttaa hämminkiä, koska sitä se sitten aiheuttaisi.

Näin vl:na olen sitä mieltä, että liikkeessä tarvittaisiin melkein jonkinlainen "uskonpuhdistus" noita tapakulttuurisia asioita koskien, jotka ovat tulleet aivan liian tärkeäksi merkiksi siitä, että joku kuuluu liikkeeseen. Ei saisi olla niin ulkoisten asioiden varassa usko. Itse uskonoppia ei minusta tarvitse muuttaa ja se on minulle rakas. Mutta mielestäni pitäisi keskittyä juuri siihen eikä mihinkään ylimääräiseen, varsinkin kun ne usein liittyvät asioihin, joissa ei todellakaan ole mitään syntistä ja pahaa.

Kulttuuristen?

SRK:n säännöt on siis kulttuuria?

Et kai ihan tosissasi väitä, että tämä "kulttuuri" olisi syntynyt vahingossa ilman mitään kieltoja, sääntöjä ja painostusta?

Miksi täällä joidenkin keskustelijoiden tyyli on näin raivokas? 🤔Vois rauhoittua vähän 

Raivokas?

On siis "raivokasta" esittää asiaan liittyviä kysymyksiä?

Ehkä se on sinä, jonka pitäisi rauhoittua?

Mitä kuvittelet tuolla vääristelyllä saavuttavasi, luuletko että lukijat on niin tyhmiä, että uskovat sinun väitteesi toisten kirjoittajien raivosta?

Ota kantaa siihen, mistä nämä lähinnä naisia koskevat ulkonäköä ja lisääntymistä koskevat säännöt ovat lähtöisin. Ja vinkiksi annan, ettei se ole KULTTUURI.

Vierailija
562/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: nytkin täällä kommentoivat ovat omasta mielestään vain satunnaisia kävijöitä ja ihan sattumalta paikalle osuneita. 😅 Ja todellakin keskustelevat vain keskenään. Ja sen saa myös selville, että kaikki ovat naisia (nyt tietenkin joku sanoo olevansa mies 🙈). Olen minä tätä ns. keskustelua jo pitkän aikaa sivullisena seurannut ja ihmetellyt. Kommentoijat luulevat lisäksi saavansa täältä oikeaa tietoa, kun toistensa mielipiteitä vahvistavat. Lestadiolaisuutta kommentoidaan semmoisilla sanoilla kuin jösses, naurettava, huvittava … En usko, että kellään on mielenkiintoa vastata, kun jo lähtökohtaisesti katsotaan alaspäin. Mutta mukavaa keskustelua niille, jotka tästä nauttivat! 

En usko saavani täältä mitään tietoa. Heitän vaan joskus ilmoille ajatuksia, joita mun mielestä vl-opin suhteen olisi hyvä pohtia. :)

Huolehditko sinä samalla intensiteetillä myös muista uskonnoista? Niitähän tässä maaimassa kaikkine kummallisuuksineen riittää.Tuskin kirjoitat minnekään keskustelupalstalle esim. i’lamilaisuuden meille vieraista puolista. 

Huolehdin tästä uskonnosta, koska se on  ollut ja on edelleen jollain tavoin mun uskonto. Jokainen huolehtikoon omasta tontistaan. Jos olisin kasvanut helluntaipiireissä, keskustelisin varmaan niinden ongelmista jne. 

Tässä on sekin puoli, että mulla on valtavan iso suku kiinteästi liikkeessä mukana. Kyllä mä ihan rohkeasti sanon lähisukulaisten lapsille/nuorille, ettei oikeasti tarvitse hankkia kymmentä lasta jos ei jaksa jne. Ei meillä muutenkaan erityisen jyrkästi ihmiset kasvata lapsia mutta en halua yhdenkään kärsivän vinoutuneista opeista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te naiset odotatte, että joku mies Helsingistä tulee julistamaan, että kyllä, te naiset voitte tässä koru- ja meikkiasiassa tehdä niin kuin hyvältä teistä tuntuu? Ei se ole uskoon liittyvä asia. 

Päätätte yhdessä jossain naisten illassa, että nyt loppui tämä pelleily ja menette seuroihin niin, että yhdellä on kynsilakkaa, toisella korvikset ja kolmannella ripsiväriä. Ei ne miehet teille mitään voi. 

Nyt joku roti oikeesti. Mitään parannusta naisten elämään ei ole koskaan tullut miesten aloitteesta. Jos oltais vain passiivisina odotettu, ei meillä olisi edes äänioikeutta!

Vierailija
564/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: nytkin täällä kommentoivat ovat omasta mielestään vain satunnaisia kävijöitä ja ihan sattumalta paikalle osuneita. 😅 Ja todellakin keskustelevat vain keskenään. Ja sen saa myös selville, että kaikki ovat naisia (nyt tietenkin joku sanoo olevansa mies 🙈). Olen minä tätä ns. keskustelua jo pitkän aikaa sivullisena seurannut ja ihmetellyt. Kommentoijat luulevat lisäksi saavansa täältä oikeaa tietoa, kun toistensa mielipiteitä vahvistavat. Lestadiolaisuutta kommentoidaan semmoisilla sanoilla kuin jösses, naurettava, huvittava … En usko, että kellään on mielenkiintoa vastata, kun jo lähtökohtaisesti katsotaan alaspäin. Mutta mukavaa keskustelua niille, jotka tästä nauttivat! 

En usko saavani täältä mitään tietoa. Heitän vaan joskus ilmoille ajatuksia, joita mun mielestä vl-opin suhteen olisi hyvä pohtia. :)

Huolehditko sinä samalla intensiteetillä myös muista uskonnoista? Niitähän tässä maaimassa kaikkine kummallisuuksineen riittää.Tuskin kirjoitat minnekään keskustelupalstalle esim. i’lamilaisuuden meille vieraista puolista. 

Huolehdin tästä uskonnosta, koska se on  ollut ja on edelleen jollain tavoin mun uskonto. Jokainen huolehtikoon omasta tontistaan. Jos olisin kasvanut helluntaipiireissä, keskustelisin varmaan niinden ongelmista jne. 

Niinpä, jokainen valitsee ihan itse mihin keskusteluun osallistuu. Mutta tämä on ainoa aihe, mistä keskustelun syyt pyritään kyseenalaistamaan. Nämä muut uskonnot ei ole tämän keskustelun aihe, joten täysin epärelevanttia kääntää keskustelu, "entä muut uskonnot, kai nekin kiinnostaa?".

Ei esim. islamista keskusteluissa tällaista vaatimusta näe, että "entä vanhoillislestadiolaisuus, mikset siitä keskustele?".

Vierailija
565/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te naiset odotatte, että joku mies Helsingistä tulee julistamaan, että kyllä, te naiset voitte tässä koru- ja meikkiasiassa tehdä niin kuin hyvältä teistä tuntuu? Ei se ole uskoon liittyvä asia. 

Päätätte yhdessä jossain naisten illassa, että nyt loppui tämä pelleily ja menette seuroihin niin, että yhdellä on kynsilakkaa, toisella korvikset ja kolmannella ripsiväriä. Ei ne miehet teille mitään voi. 

Nyt joku roti oikeesti. Mitään parannusta naisten elämään ei ole koskaan tullut miesten aloitteesta. Jos oltais vain passiivisina odotettu, ei meillä olisi edes äänioikeutta!

Kaikki naiset vaan ei ole samanlaisia eikä ajattele asioista samalla tavoin. 

Vierailija
566/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vl-uskosta puhutaan niin mukana on niitä ketkä on siinä tai on olleet ja niitä jotka on aina olleet ulkopuolella. Keskustelussa vlnä esiintyvien mukaan kaikki muut turhaan miettivät heidän uskonsa kysymyksiä ja luulevat tietävänsä asioita. Eikö olisi sitten selvintä, jos vastaatte näihin kysymyksiin?

Ongelmahan vain on täysi kiistäminen ja kaikki ikävät kokemukset leimataan yksittäistapauksiksi tai haluksi mustamaalata yhteisöä. Kun entinen vl kertoo kokemuksestaan niin hän on joko yksittäistapaus tai tahallaan ilkeä. Perustelu "ei ainakaan mun lähipiirissä, lapsuudessa, kuulemissani seurapuheissa" on aika hataralla pohjalla. Viimeisenä keinona poistatetaan koko ketju. Vaikuttaa sille, että asiat on liian arkoja puhuttaviksi. 

Näin vl-näkökulmasta ongelma on se, että kun asiallisesti vastaa, niin vastausta väitetään valehteluksi. Eli ennakkoluulot tai joku muu syy on niin vahvana kysyjän mielessä, että vastaus ei kelpaa, jos se ei ole ennakko-odotuksen mukainen.

Ja ainakaan minua ei huvita vastata, jos lähes joka viesti on kettuilua. Jos kysyy ystävällisesti, niin mielellään vastaan "turhiinkin" kysymyksiin. Kaikista mieluiten vastaisin niille, joilla on hätä oman sielunsa tilasta ja kysymys siitä, miten ihminen voi pelastua.

Faktoiksi tiedettyjen asioiden kiistäminen on valehtelua, siitä ei pääse mihinkään!

Jos joku asia on fakta, sille on varmasti helppo esittää perustelut tai näyttää ”todisteet”. Nyt jäädään aina mutulinjalle: ex-vl kertoo, että…

Ja yleensä ne ex-vl kertomukset somessa ovat aika katkeria, negan kautta mennään.

Älä viitsi, ihan varmasti oikeasti ymmärsit, ettei mihinkään yksittäisiin kertomuksiin viitattu. Mutta tämä kertoo erittäin paljon, ettei edes näitä kiistattomia faktojakaan kyetä käsittelemään tai myöntämään.

Miksi sinulle/teille on niin tärkeää se, ettei tosiasiat tule esille? Ja miksi edes kuvittelette, että pystytte manipuloimaan kaikkien käsitystä vanhoillislestadiolaisuudesta?

Aamen!

Tästähän on kyse tässä sensuroinnissakin, mutta onneksi ihan kaikkia keskusteluja eivät saa poistatettua. Suurin osa on poistatettu.

Minä voisin sormet Raamatulla sanoa, että yhtään viestiä en ole koskaan poistattanut. En myöskään harasta peukutusta, en ylös enkä alas. Sen sijaan minun omia viestejäni poistuu aina. En tiedä mikä niissä niin ärsyttää, että ne pitää poistaa. Siksi koen todella epäreiluksi väitteen, että vl poistaa viestejä ja sensuroi, kun oma kokemus on täysin päinvastainen.

Ja ihan aidosti en ymmärrä mihin faktoihin te viittaatte? Mitä on ne tosiasiat, joita ei saa tuoda ilmi? Minusta täällä on todellakin tuotu ilmi vanhoillislestadiolaisuudesta saatuja huonoja kokemuksia. Niihin on vl puolelta vastattu vain, että ne ovat kertojan omia kokemuksia, mutta ei niitä voi yleistää koskemaan koko vanhoillislestadiolaisuutta. Sekö on sitä totuuden kieltämistä vai mikä? Voitteko vääntää ihan rautalangasta, kun joka kerta olen ihan ymmällä, mistä meitä syytetään.

Kiitos.

Olisiko tähän vastausta, minuakin kiinnostaa? Ja samalla pyydän oikein kauniisti että ette poistaisi noita vl viestejä <3

Vierailija
567/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että tarpeeksi moni. 

Vierailija
568/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ei kaikkia kiinnosta ulkonäköasiat. Ja sekin on ihan ok.

Vierailija
569/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän miehilläkään olisi äänioikeutta, jos olisi vain passiivisena odoteltu, molemmat miehet ja naiset sai yhtä aikaa äänioikeuden Suomessa.

Vain aatelisilla olisi äänioikeus.

Vierailija
570/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä mistä tulee tämä vl-miesten syyllistäminen? Ei ne mitenkään meitä määrää.

-vl

Vierailija
571/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä mistä tulee tämä vl-miesten syyllistäminen? Ei ne mitenkään meitä määrää.

-vl

Kuka on päättänyt säännöistä ja kielloista?

Olet ilmeisesti sitä mieltä, etteivä miehet?

Vierailija
572/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Naiset, varsinkin usein vanhemmat sellaiset (ei kaikki tosin) ylläpitävät niitä erityisesti, tai ainakin siltä joskus tuntuu. 

Vierailija
573/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Me puhutaan nyt ihan toistemme ohi.

Minä en koe, että minulla olisi jotain sääntöjä ja kieltoja. Minulla on turvallinen, Raamattuun pohjaava usko. Ihan samalla tavalla uskovat miehet ja naiset.

-vl

Vierailija
574/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Naiset, varsinkin usein vanhemmat sellaiset (ei kaikki tosin) ylläpitävät niitä erityisesti, tai ainakin siltä joskus tuntuu. 

Kunka monta miestä ja naista on ollut päättämässä näistä säännöistä koko historian aikana SRK:n johtokunnassa?

Vierailija
575/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet opit osuu kyllä naisiin huomattavasti kovemmin. Sanoisin, että opin jyrkkeneminen ja tietty lakihenkisyys juontaa juurensa 60-70-luvuille, jolloin maallikkopuhujille tuli liikaa valtaa julistaa opillisia näkemyksiä. Siinä pistettiin yhteisö liekaan aika tehokkaasti. Tätä ennen lestadiolaisuudessa elettiin erilaisessa vapaudessa, voi mitä vahinkoa saatiin aikaan. Tuli eksklusiivinen oppi, jota ei ollut Laestadiuksen ajattelussa. Tuli ankaraakin ankarampi ehkäisykielto. Tuli lukuisia muita sääntöjä rajottamaan "evankeliumin vapautta". Tuli valvontaa ja hoitokokoukset. Tuli kaikkea mikä nyt ymmärretään vääräksi. Kovuutta lähimmäisiä kohtaan. Tämä ei ole edes mun tulkinta, vaan ihmiset on kertoneet keskustelleensa niiden ihmisten kanssa, jotka elivät tuon murrosvaiheen. 

Vierailija
576/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vl

Ai ei vai...???? Johan pomppas. Joka sunnuntai joku mies puhuu ja saarnaa ja te kuuntelette ilman mitään mahdollisuutta pitää vaikka seuraava puhe, jossa voisi todeta, että itse asiassa, olisin hieman eri mieltä edellisen puhujan kanssa.  Ei, hiljaa vain kuuntelette. 

Vierailija
577/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Me puhutaan nyt ihan toistemme ohi.

Minä en koe, että minulla olisi jotain sääntöjä ja kieltoja. Minulla on turvallinen, Raamattuun pohjaava usko. Ihan samalla tavalla uskovat miehet ja naiset.

-vl

Itselle valehtelu on valitettavan yleistä. Ja jos väitteesi pitäisi paikkansa, ette te erottuisi tietyissä asioissa muista. 

Vierailija
578/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Kunka monta miestä ja naista on ollut päättämässä näistä säännöistä koko historian aikana SRK:n johtokunnassa?

En tiedä tiedätkö, mutta vastaus on tietenkin pyöreä 0.

Vierailija
579/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Ai ei vai...???? Johan pomppas. Joka sunnuntai joku mies puhuu ja saarnaa ja te kuuntelette ilman mitään mahdollisuutta pitää vaikka seuraava puhe, jossa voisi todeta, että itse asiassa, olisin hieman eri mieltä edellisen puhujan kanssa.  Ei, hiljaa vain kuuntelette. 

Eipä miehetkään pidä puheita joissa ollaan eri mieltä toisen puhujan kanssa.

Vierailija
580/1363 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 naista siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi