Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (5311)

Vierailija
5101/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta arvostelusta huolimatta: lämmin kiitos kaikille suomalaisille siitä, että meillä on uskonnonvapaus ja saan vapaasti uskoa vaikka sitten vl-opin mukaan, jos haluan. Olen maailman mittakaavassa äärimmäisen onnekas.

Vielä kun vl-opissa sallittaisiin sama uskonnonvapaus yhteisön sisällä eikä vaadittaisi minkään omien ulkoisten sääntöjen noudattamista. Annettaisiin aito omantunnonvapaus jota ei kahlittaisi mihinkään vanhoihin tapoihin. Tämä ei ole mitenkään itsestäänselvää vl-joukoissa, jonka vuoksi jopa 60-70% nuorista jättää nykyisin yhteisön ja valitettavasti joutuu eroon usein myös Jeesuksesta. Koska kokee että ei tule hyväksytyksi yhteisöön sellaisena ja sen näköisenä kuin haluaa. Että muut sanelevat valintatilanteissa vastaukset. Ei vain uskon asioihin vaan elämäntapoihin. Eikä niissä huomioida yksilöllisyyttä ja ihmisen omia lahjoja ja taipumuksia. Jeesus otti kaikenlaiset lähelleen. Vl-yhteisössä on muotti johon pitää mahtua sopiakseen oikean uskovaisen malliiin. Ja monet ovat haavoitetut sen vuoksi.

Ymmärrän mitä tarkoitat, ja minua ovat itseänikin häirinneet yhteisössä eniten nuo tapa-asiat. Olen tehnyt omalta osaltani hiljaista muutosta asiassa, enkä esimerkiksi oleta, että jos ihminen on laittanut korvakorut tai meikkaa tai mitä tahansa, että hän ei olisi lestadiolainen, vaan jos hän on lähtenyt liikkeestä, asia tulee ilmi jollakin muulla tavalla.

Samoin toivoisin joskus, että toisaalta liikkeen ulkopuoliset eivät tarkastelisi niin usein vain näitä kulttuurisia asioita vaan tutustuisivat tarkemmin itse saarnattuun oppiin ja historiaan ja syihin sen takana. Ainakin itselleni se itse opetus on ensisijaisen tärkeä ja esimerkiksi nuo tapa-asiat toissijainen asia, joka välillä ärsyttääkin mutta joka oikeastaan on yllyttänytkin minua uskomaan (en halua jättää uskoani yhdenkään lakihenkisen ulkoisiin asioihin keskittyvän ihmisen takia, se on minulle sen verran arvokas asia).

Vierailija
5102/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta arvostelusta huolimatta: lämmin kiitos kaikille suomalaisille siitä, että meillä on uskonnonvapaus ja saan vapaasti uskoa vaikka sitten vl-opin mukaan, jos haluan. Olen maailman mittakaavassa äärimmäisen onnekas.

Vielä kun vl-opissa sallittaisiin sama uskonnonvapaus yhteisön sisällä eikä vaadittaisi minkään omien ulkoisten sääntöjen noudattamista. Annettaisiin aito omantunnonvapaus jota ei kahlittaisi mihinkään vanhoihin tapoihin. Tämä ei ole mitenkään itsestäänselvää vl-joukoissa, jonka vuoksi jopa 60-70% nuorista jättää nykyisin yhteisön ja valitettavasti joutuu eroon usein myös Jeesuksesta. Koska kokee että ei tule hyväksytyksi yhteisöön sellaisena ja sen näköisenä kuin haluaa. Että muut sanelevat valintatilanteissa vastaukset. Ei vain uskon asioihin vaan elämäntapoihin. Eikä niissä huomioida yksilöllisyyttä ja ihmisen omia lahjoja ja taipumuksia. Jeesus otti kaikenlaiset lähelleen. Vl-yhteisössä on muotti johon pitää mahtua sopiakseen oikean uskovaisen malliiin. Ja monet ovat haavoitetut sen vuoksi.

Niin no se vl uskonvapaus on siinä, että jos oppi ei kelpaa, on vapaa lähtemään. Ja siis hyvä että on ainakin edes tämä vapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5103/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen argumentti täällä monella on, että minä itse en ole kokenut jotain. Millä tavalla tämä pyyhkii pois asian? Ne asiat kuuluvat silti liikkeeseen, koska niitä tapahtuu ja ne kuuluvat liikkeen oppiin.

Esimerkiksi vastuuasemassa olevat edustavat puheillaan vl-oppia. Kukaan täällä ei tunnu sanovan negatiivista heidän puheistaan, vaan ne ohitetaan sillä, että en ole itse ollut kuulemassa. Tuolla tavallako se oppi kuitataan, että suljetaan korvat ja silmät ja sanotaan etten näe enkä kuule mitä tapahtuu?

Vierailija
5104/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vasta tässä aikuisena havahtunut miten isoja paikkakuntakohtaisia eroja voi olla tietyissä asioissa. Varmaan myös niin, että mitä enemmän vl-ihmisiä tietyllä alueella, sitä enemmän tulee paine elää yhteisen muotin mukaan. 

Vierailija
5105/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

John12:12-

Vierailija
5106/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen argumentti täällä monella on, että minä itse en ole kokenut jotain. Millä tavalla tämä pyyhkii pois asian? Ne asiat kuuluvat silti liikkeeseen, koska niitä tapahtuu ja ne kuuluvat liikkeen oppiin.

Esimerkiksi vastuuasemassa olevat edustavat puheillaan vl-oppia. Kukaan täällä ei tunnu sanovan negatiivista heidän puheistaan, vaan ne ohitetaan sillä, että en ole itse ollut kuulemassa. Tuolla tavallako se oppi kuitataan, että suljetaan korvat ja silmät ja sanotaan etten näe enkä kuule mitä tapahtuu?

Ei, minä en ainakaan oleta "vastuuasemassa olevien" edustavan välttämättä vl-oppia. Ei ole itsestään selvyys, että he saarnaisivat oikeaa oppia. Olen käsittänyt, että Raamatussa kehotetaankin seurakuntaa tarkastelemaan, kuulostaako saarnattu oppi oikealta.

Minulle ei vl-yhteisössä ole mitään erityisiä auktoriteetteja, kaikki ovat samalla viivalla.

Noista kokemuksista: siksi on tärkeä kertoa myös vastakkaisista kokemuksista, että joistakin asioista ei tulisi yleistyksiä tässä ketjussa. On tärkeä kuulla monenlaisia kokemuksia - kuka ei edes haluaisi muodostaa mielipidettään ja mielikuvaansa jostakin asiasta tutustumalla monen ihmisen kokemuksiin eikä vain johonkin yleistykseen tai yksittäisen ihmisen sanomisiin?

Vierailija
5107/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan kuullut kenenkään puhujan yms. laittavan esimerkiksi naisia vastuuseen miesten toiminnasta.

Tämä on rehellinen kokemukseni. Jos minun kokemukseni ei kiinnosta, niin en voi sitten mitään. Voit valikoida ne kokemukset, joiden perustalle haluat oman käsityksesi rakentaa.

Vierailija
5108/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

GAL2:4

Vierailija
5109/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

John 12:12 -30 

Vierailija
5110/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vasta tässä aikuisena havahtunut miten isoja paikkakuntakohtaisia eroja voi olla tietyissä asioissa. Varmaan myös niin, että mitä enemmän vl-ihmisiä tietyllä alueella, sitä enemmän tulee paine elää yhteisen muotin mukaan. 

Todennäköisesti on paikkakuntakohtaisia, mutta luulen että myös ihan perhekohtaisia eroja.

Vierailija
5111/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

NOIT SAATANAN EKSYTTÄJÄT  1 TIITUS 1:10 

Vierailija
5112/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on paikkakuntakohtaisia, mutta luulen että myös ihan perhekohtaisia eroja.

Se taitaa vaikuttaa perheisiin millä paikkakunnilla asuu ja mistä suvut on kotoisin.

Vierailija
5113/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minä en ainakaan oleta "vastuuasemassa olevien" edustavan välttämättä vl-oppia. Ei ole itsestään selvyys, että he saarnaisivat oikeaa oppia. Olen käsittänyt, että Raamatussa kehotetaankin seurakuntaa tarkastelemaan, kuulostaako saarnattu oppi oikealta.

Minulle ei vl-yhteisössä ole mitään erityisiä auktoriteetteja, kaikki ovat samalla viivalla.

Noista kokemuksista: siksi on tärkeä kertoa myös vastakkaisista kokemuksista, että joistakin asioista ei tulisi yleistyksiä tässä ketjussa. On tärkeä kuulla monenlaisia kokemuksia - kuka ei edes haluaisi muodostaa mielipidettään ja mielikuvaansa jostakin asiasta tutustumalla monen ihmisen kokemuksiin eikä vain johonkin yleistykseen tai yksittäisen ihmisen sanomisiin?

Eli kehotetaanko liikkeen sisällä todella kyseenalaistamaan vaikkapa seurapuheita? Kun jopa tässä anonyymissä keskustelussa näkyy, että vl:t ovat haluttomia sanomaan, että puhuja oli väärässä. Asiat kuitataan sillä, että en ole ollut kuulemassa tai minulle kukaan ei ole sanonut noin. 

Sellaista ei kerta kaikkiaan tunnuta haluavan sanoa, että joku asia on väärin, mitä liikkeen piirissä on saarnattu.

Vierailija
5114/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lukutaitoinen, korkeasti koulutettu akateeminen vlnainen.

Minkä seikan tämä aiempi  kirjoittaja  ajattelee estävän minun itsenäistä raamatun lukemista, tutkimista ja tulkintaa?

En ole varma kehen viittaat, mutta minä uskon, että sinua ei estä mikään lukemasta tai tutkimasta Raamattua itsenäisesti. Siihen miten tulkitset Raamattua kuitenkin vaikuttaa se millä tavoin uskot ja elämänkokemuksesi. Ihan kuten kaikilla muillakin ihmisillä. Jos olet kasvanut vl-yhteisössä, niin sillä on oma vaikutuksensa siihen miten Raamattua tulkitset. Se miten ja paljonko taustasi vaikuttaa niin siitä en voi tietää enkä siitä kuinka tietoinen itse olet aiemmin sinulle muodostuneiden uskomusten vaikutuksesta tulkintoihisi.

Ymmärrän näkemyksesi siitä, että ihmisen tausta vaikuttaa hänen tulkintoihinsa. Se koskee varmasti meitä kaikkia.

Jäin kuitenkin pohtimaan, miksi koet tarpeelliseksi korostaa tätä juuri minun kohdallani. Mikä saa sinut epäilemään, etten kykenisi arvioimaan tai tutkimaan Raamattua itsenäisesti?

Ajatteletko, että minun tulkintani ovat lähtökohtaisesti enemmän taustani määräämiä kuin muiden ihmisten tulkinnat? Jos ajattelet, niin mihin havaintoon tai esimerkkiin tämä käsityksesi perustuu?

Miksi korostan asiaa juuri sinun kohdallasi? Siksi, että nimenomaan kysyt mikä voi estää itsenäistä Raamatun tulkintaa juuri sinun kohdallasi. Kerron sen, mikä jokaisen ihmisen kohdalla vaikuttaa Raamatun tulkintaan. Koska kerrot, että olet vl, niin silloin se on yksi vaikuttava asia sinun kohdallasi. Siihen miten ja paljonko se mahdollisesti sinun kohdallasi vaikuttaa en ota kantaa, koska en mitenkään asiaa voi tietää.

Vanhoillislestadiolaisuudessa usein korostetaan yhtä ainoaa oikeaa uskovien joukkoa, joka pelastuu ja yhtä oikeaa oppia. Lisäksi epäilyksiä saarnataan anteeksi siinä missä syntejäkin ja opillisten käsitysten kyseenalaistamista pidetään uskon säilymisen kannalta vaarallisena. Lisäksi usein on kehotettu olemaan kuuliainen seurakunnan neuvoille vaikka ei itse jotain asiaa ymmärtäisikään miksi se on niin kuin on opetettu. Yleisellä tasolla mielestäni tämänkaltaisessa yhden oikean käsityksen olemassa oloa ja tärkeyttä vaalivassa yhteisössä kasvaneelle on hengellisessä ja psykologisessa mielessä riskialttiimpaa tulla oman Raamatun lukemisen ja tutkimisen seurauksena tulkintaan, joka poikkeaa siitä minkä on aiemmin yhteisössä omaksunut kuin sellaiselle, joka on kasvanut yhteisössä, jossa ihmisten iankaikkinen kohtalo ei ole sidoksissa opilliseen yksimielisyyteen ja puhtauteen ja jossa epäileminen, kyseenalaistaminen ja eri mieltä oleminen ovat normaaleja asioita, joita ei ole tarvetta varoa.

Vierailija
5115/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipapit halusi tappaa Lasaruksenkin.  

Vierailija
5116/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fariseukset john12

Vierailija
5117/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli kehotetaanko liikkeen sisällä todella kyseenalaistamaan vaikkapa seurapuheita?"

Kehotetaan mutta sitä harvemmin tapahtuu. Pitää olla jotain hyvin selkeästi väärää, että siihen joku rohkenisi puuttua. Toisaalta muistan Jyväskylän seudulla tällä vuosituhannella tapahtuneen, että puhuja savustettiin ulos puhujan tehtävästä "liian Kristus-keskeisestä puheesta". Mutta en ole tarkemmin perehtynyt niin vaikea sanoa mistä oli kyse. Joillakin paikkakunnilla on havaittavissa enemmän kuppikuntaisuutta ja lakihenkisyyttä kuin toisilla.

Vierailija
5118/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fariseukset gal1.  Gal2:4

Vierailija
5119/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan kuullut kenenkään puhujan yms. laittavan esimerkiksi naisia vastuuseen miesten toiminnasta.

Tämä on rehellinen kokemukseni. Jos minun kokemukseni ei kiinnosta, niin en voi sitten mitään. Voit valikoida ne kokemukset, joiden perustalle haluat oman käsityksesi rakentaa.

Tarkoittaako tämä, että sellaista ei siis tapahdu koska et ole kuullut? Onko opetettu väärin asiassa? Voisiko sen sitten sanoa ääneen vaikkapa seuroissa, ettei kenellekään jää epäselväksi, että nainen ei vastaa vaikkapa pukeutumisellaan miehelle aiheutuneesta epämukavasta olosta?

Vierailija
5120/5311 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan liiton hapatus ulkokultaa oikeus ja pahuus.   Gal1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme