Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähentäisitkö kehitysapua puolella, jotta perintövero voitaisiin poistaa?

Vierailija
24.04.2026 |

Perintövero tuo valtion kassaan lähteistä riippuen noin 400-500 miljoonaa vuodessa. Kehitysapua Suomi lähettää ulkomaille noin 1 miljardin euron edestä joka vuosi. 

Muuttaisitko mitään vai onko nykytilanne mielestäsi optimaalinen?

Kommentit (297)

Vierailija
201/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysapu pitää lakkauttaa kokonaisuudessaan, ja muutenkin veronmaksu pitää muuttaa vapaaehtoiseksi. 

Vierailija
202/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettaisin kehitysavun kokonaan ja jättäisin perintöveron voimaan. Tuplahyöty valtiontaloudelle.

Minä lopettaisi molemmat kokonaan, oikeus tapahtuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, eli se ohjaisi säilyttämään omaisuuden, ehkä jopa investoimaan siihen."

Ja se olisi ongelma. Rahoja ei kannata pitää kiinni omaisuudessa vain siksi että sen myyminen aiheuttaisi veroseuraamuksia. Rahojen pitäisi aina jokaisella olla siinä missä ne joko tuottavat parhaiten tai josta on muuten itselle eniten hyötyä. Jonkun perintökartanon tai kesämökin pitäminen vain verojen välttämiseksi on nimenomaan haitallista ja estää rahan menemisen hyödyllisimpään mahdolliseen paikkaan.

Vierailija
204/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta se että toisen maan kansalaisten elintasoa parannetaan meidän maan kansalaisilta viedyllä rahalla on jo ajatuksenakin täysi per v er ssi. "

Onko muiden auttaminen sinulle muutenkin ihan vastenmielinen ajatus? Vai vain jos se tapahtuu muualla kuin omien rajojen sisällä?

Vierailija
205/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöveron poisto olisi epäoikeudenmukaista niitä ihmisiä kohtaan jonka sen ovat maksaneet.

Vierailija
206/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harvassa on ne ihmiset jotka totuutta rakastavat tai edes totuuden ymmärtäisivät."

Liian yleistä on taas se että ihmiset kuvittelevat omat mielipiteensä totuuksiksi.

Vierailija
207/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysapu pois ja lainoitus tilalle. Ihan niin kuin Kiina on tehnyt ja tekee.

Vierailija
208/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysapua maksetaan köyhiin maihin, rikas Suomi pystyy siihen.

Miksi ilmaisen rahan jakamista ei saisi verottaa perintöverolla, vaikea käsittää.

Miksi pitäisi viedä köyhältä Afrikkalaiselta leipä kädestä ja antaa se lihavalle suomalaiselle, jolla on ruokaa aivan liikaa, jopa pois heitettäväksi.

Vaikka olenkin lihava suomalainen, niin haluan, että suomalaiset pitävät huolta ensisijaisesti omista kansalaisista. 

Hätähuuto kuuluu sairaiden, vammaisten, opiskelijoiden, työttömien..... Oikeastaan mikä ihmisryhmä joutuukin kuritettavaksi milloin milläkin syyllä.

Todellakin kannatan kehitysavun vastikkeellisuutta. Kun lahjoitetut kanat ja lampaat on syöty, seuraavalla viikolla on taas käsi ojossa. Niin ja lahjoitetut vessat on täynnä kun suomalaiset eivät älyä niitä tulla tyhjentämään. Äly hoi kun rahaa syydetään sinne tänne. 

Vierailija
209/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan lainarahoilla (ja myös suorilla investoinneilla) Afrikassa on tehty viime vuosikymmeninä enemmän kuin lännen ja Suomen kehitysapurahoilla yhteensä.

Vierailija
210/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta se että toisen maan kansalaisten elintasoa parannetaan meidän maan kansalaisilta viedyllä rahalla on jo ajatuksenakin täysi per v er ssi. "

Onko muiden auttaminen sinulle muutenkin ihan vastenmielinen ajatus? Vai vain jos se tapahtuu muualla kuin omien rajojen sisällä?

Muiden auttaminen varastetulla rahalla on todella kuvottava ja per v er ss i ajatus alusta loppuun asti. Joka haluaa muita auttaa, auttakoon vaikka koko omaisuudellan. Ei minulla auttamista vastaan ole vaan varastamista. Minä päätän mitä minun tahoilla tehdään eikä kukaan muu sillä ne ovat minun rahoja jotka olen omalla työlläni ansainnut ja minä päätän ketä niillä autetaan jos autetaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä elän jo yhdeksättä kuukautta nollatuloilla, kun hyppäsin pois oravanpyörästä. Jos olisin ottanut ton asunnon ja ottanut pankista lainaa tai maksanut sen påerintöveron edes säästöilläni, joutuisin edelleen olemaan työelämässä. Kiitos ei. "

Eli kyse on lopulta siitä että haluat elää omalla tavallasi etkä tehdä mitään joka ei sinulle sovi, ei siitä että perintövero olisi jotenkin epäreilu.

Ei minusta perintövero ole epäreilu. Mutta en todellakaan aio päälle kuuskymppisenä ottaa pankista lainaa sitä varten, että voisin säilyttää saamani perinnön ja kenties antaa sen joskus omille lapsilleni. Mä näen asian pikemminkin niin, että tavallisen pulliaisen ei ole kovin järkevää kerryttää omaisuuttaan tällä nykyisellä systeemillä. Rikkaat on sitten ihan oma lukunsa. Noh, mä olen ratkaissut tämän ongelman niin, että lahjoitan lapsilleni säännöllisesti sen, mitä lain mukaan ilman lahjaveroa saa lahjoittaa. Kun tuo mainitsemani kaksio aikanaan tulee mulle, makselen kiltisti perintöverot, heitän vuokralaiset pihalle, muutan siihen itse ja myyn tämän nykyisen ison asuntoni. Ja alan sitten siitä saamallani summalla makselemaan lasteni yhtiövastikkeita, sähkölaskuja jne. Tämähän on täysin verovapaata ja lapseni voivat sitten näistä säästyneet rahansa sijoittaa johonkin. Kun aikanaan kuolen, ei mulla ole muuta perittävää kuin se vantaalainen kaksio. Käyhän se näinkin. 

Vierailija
212/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muiden auttaminen varastetulla rahalla on todella kuvottava ja per v er ss i ajatus alusta loppuun asti. "

No monen mielestä on perverssi ajatus että verotus olisi lähtökohtaisesti varkautta.

" Minä päätän mitä minun tahoilla tehdään eikä kukaan muu sillä ne ovat minun rahoja jotka olen omalla työlläni ansainnut ja minä päätän ketä niillä autetaan jos autetaan."

Ehkä maailmassa jossa olisit yksin. Aina jos maailmassa on enemmän ihmisiä kuin yksi, pitää miettiä myös yhteistä hyvää jonkin verran ja kukaan ei voi päättää kaikesta ihan vain yksin. 

Vierailija
213/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysapua maksetaan köyhiin maihin, rikas Suomi pystyy siihen.

Miksi ilmaisen rahan jakamista ei saisi verottaa perintöverolla, vaikea käsittää.

Miksi pitäisi viedä köyhältä Afrikkalaiselta leipä kädestä ja antaa se lihavalle suomalaiselle, jolla on ruokaa aivan liikaa, jopa pois heitettäväksi.

Vaikka olenkin lihava suomalainen, niin haluan, että suomalaiset pitävät huolta ensisijaisesti omista kansalaisista. 

Hätähuuto kuuluu sairaiden, vammaisten, opiskelijoiden, työttömien..... Oikeastaan mikä ihmisryhmä joutuukin kuritettavaksi milloin milläkin syyllä.

Todellakin kannatan kehitysavun vastikkeellisuutta. Kun lahjoitetut kanat ja lampaat on syöty, seuraavalla viikolla on taas käsi ojossa. Niin ja lahjoitetut vessat on täynnä kun suomalaiset eivät älyä niitä tulla tyhjentämään. Äly hoi kun rahaa syydetään sinne tänne. 

Tämä on juuri näin jos naapurilla on jano niin naapurille pitää kertoa miten kaivaa itselleen kaivon eikä alkaa kantaa selkä vääränä vettä. 

Vierailija
214/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huijaukset pois. Niissä maissa on valtion sosiaaliturva. 

Vierailija
215/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei minusta perintövero ole epäreilu. Mutta en todellakaan aio päälle kuuskymppisenä ottaa pankista lainaa sitä varten, että voisin säilyttää saamani perinnön ja kenties antaa sen joskus omille lapsilleni."

No siihenhän kukaan ei pakota vaan voit ihan itse päättää pidätkö vai myytkö. Myös nykysysteemillä.

Vierailija
216/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten gepardihattuiset diktaattorit tulisivat toimeen ilman suomalaisten veronmaksajien vuolaita tukia?

Vierailija
217/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaavat tyhmiä kasvimaa joen rannalla , antakaa miljoona ettei kuivu. 

Vierailija
218/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei minusta perintövero ole epäreilu. Mutta en todellakaan aio päälle kuuskymppisenä ottaa pankista lainaa sitä varten, että voisin säilyttää saamani perinnön ja kenties antaa sen joskus omille lapsilleni."

No siihenhän kukaan ei pakota vaan voit ihan itse päättää pidätkö vai myytkö. Myös nykysysteemillä.

Aika pienistäkin perinnöstä menee järkyttävän suuri vero jos ei ole rintaperillinen . 

Vierailija
219/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon pummit ilmainen kyyti tekeytyy sairaaksi ja tyhmät kuljettaa. Tai laittaa lapsen näytille anna nyt muuten tää kuolee .  Niillä on oma sosiaaliturva . 

Vierailija
220/297 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintöveron poisto olisi epäoikeudenmukaista niitä ihmisiä kohtaan jonka sen ovat maksaneet.

Ei tietenkään ole sillä oikeusvaltiossa varas laitetaan korvaamaan varastamisensa. Tässä tapauksessa kun varas on valtiovalta niin päättäjät henkilökohtaiseen vastuuseen ja varastettu lmaisuus ja aiheutetun vahingon korvaaminen jokaiselle rikoksen uhrille suhteessa 1:1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan