Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kiltit ja hyväsydämiset ihmiset saa usein paskaa niskaan

Vierailija
23.04.2026 |

Niin, sitä olen pohtinut tässä. Kun on kiltti luonteeltaan, eikä halua pahaa kenellekkään.

Ja kun itse rakastaa täysin pyyteettömästi ja täysillä ja joustaa ja tekee kompromisseja, niin miksi tulee vain usein hyväksikäytetty tunne. Eikö ihmiset osaa arvostaa enää tämmöisiä piirteitä?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä pitää olla omat rajat tiedossa ja kyky ylläpitää niitä. Ei myöskään pidä ajatella, että teke muille asioita siksi, että saisi niistä kiitosta tai ylistystä. Saattaa saadakin, mutta jos sitä odottaa, pettyy. Voi joko tehdä asioita siksi, että on sisäinen halu olla hyvä ja tehdä oikein tai sitten voi jättää tekemättä. Jos olettaa kauheasti palautetta, tulee helposti tunne, että kukaan ei arvosta. Ennemmin pitää toimia niin, että tekee hyvää vähän salaa. Silloin itse tekemisestä saa kiitoksen.

Eihän kiltit odota ylistystä ja kiitosta vaan ihan sitä että muut eivät olisi ilkeitä. Esim työpaikoilla usein kiltti ihminen eli sellainen joka ei ole mikään kynnysmatto eikä mielistelijä mutta ystävällinen, ei puhu selän takana muista pahaa, ei juoruile, läyhää, draamaile jne joutuu usein muiden hampaisiin ja juorujen kohteeksi ja mustamaalatuksi. Selittäkää se te jotka pidätte tuota normaalina ja EPÄITSEKKÄÄNÄ toimintana, kiitos.

En tiedä sanoa, mutta ihan hiljattain itse tulin surulliseksi kun kuulin miten kahta vanhempaa työntekijää oli kohdeltu YT-neuvotteluissa. Herttainen vanhempi nainen ja kiva hieman nuorempi mies pantiin kylmästi pois ja tilalle uudet tekijät toiselle paikkakunnalle, toisessa maassa. En voinut ymmärtää mikä järki tuossa oli, panna pois kokeneita työntekijöitä jos työlle oli kerran vielä tarve. Kunnes sitten ihmettelin ääneen miksi jäljelle jäänyt kollega vaikutti lähes innostuneelta toisten jäätyä pois töistä. Sain kuulla kolmannelta osapuolelta että nämä kaksi olivat kiusanneet jo kaksi kesätyöntekijää aivan sairaaksi ja tiimin ilmapiiri oli jo vuosia ollut aivan hirveä.

Sitä kuvittelee kaikenlaista tietävänsä, eikä sitten oikeasti tiennytkään. Minäkin 'tiesin', että kesätyöntekijät ja yksi määräaikainen olivat ihme hissukoita, eivät tulleet kahvillekaan yhdessä, ja että nämä kaksi olivat niin mukavia ja avuliaita..

Vierailija
102/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oikeasti kiltti ja lämmin ihminen on sitä itselleen ja osaa laittaa rajat. Rajaton ei oikein koskaan voi olla aidosti kiltti, sillä tuo mielyttämisenhalu nähdään manipulaationa. Kilttiä? No ei... Entä uhriutuminen? Ei mielestäni sekään... "

Sinä selvästikin ymmärrät mistä tässä on kyse.

Itse sanoisin hieman "reilummin", että ajatusmaailma, jonka mukaan "minä olen hyvä ja muut ovat pahoja" on melko narsistinen tapa ajatella itsestäsi. Olen itsekin tavannut tällaisia ihmisiä ja kerta toisensa jälkeen todennut, että nämä ihmiset eivät tunnista pahuutta itsessään.

Oma ihmiskuvani on se, että kaikissa meissä on valtavasti hyvyyttä ja pahuutta. Toki on niin, että yhtä on toisissa enemmän kuin toisissa, mutta mitään pelkkiä enkeleitä tai paholaisia ei vaan ole olemassa.

Juuri näin. Esimerkkinä läheisen entinen kumppani: ihminen joka kokee ihan aidosti, että hän rakastaa ehdoitta ja tekee kaiken toisen edestä. Mutta kääntöpuoli on se, että tällainen tietää mielestään paremmin mitä se toinen oikeasti tarvitsee kuin hän itse. Kun läheinen pohti suhteen alkuaikoina haluaako jatkaa suhdetta, laittoi tällainen kiltti ihminen omia perheenjäseniään painostamaan häntä pysymään suhteessa. Selityksenä myöhemmin se, että läheiseni oli sekaisin aiemman eronsa vuoksi ja kiltti ihminen oikeasti näki suhteen potentiaalin, kuinka ihana suhde siitä voisi tulla. Kun läheiseni ei halunnut muuttaa yhteen, hankki tämä kiltti ihminen asunnon ja taivutteli läheisen sinne asumaan "viikonloput yhdessä", kun työ vei heitä arkisin eri paikkakunnille. Käytäntö olikin sitten toista, viikonloput venyivät etätöiksi ja sairaslomiksi, palkattomiksi vapaiksi ja työtilaisuuksien etsimiseksi samalta paikkakunnalta. Ja lopulta vauvahankkeeksi. Kun siinäkään läheiseni ei ymmärtänyt omaa parastaan, koitti tämä kiltti ihminen raskautua salaa. Eron jälkeen liian kiltti ihminen on tuntenut että hänen ehdotonta rakkauttaan käytettiin julmasti hyväksi. Saatiin esim kiva asunto (josta läheiseni tosin maksoi koko ajan markkinavuokraa). Hän puhtaasta rakkaudestaan ja kiltteydestään olisi luopunut kaikesta, jopa työstään, jotta läheiseni olisi saanut perheen (jota hän ei tosin halunnut).

Eihän tuo liity kiltteyteen mitenkään. En ihmettele kun tuollaisia tekstejä lukee miksi kilttejä väitetään kieroiksi ja manipuloiviksi kun ei edes ymmärretä mitä kiltteys on..

Pointti onkin se, että tämä ihminen itse kertoo että hän on liian herkkä ja kiltti ja että hän aina toivoo muille hyvää ennen itseään. Ja selvästi uskoo itse siihen täysin. Ihminen on valtavan taitava rationalisoimaan itselleen omaa tekemistään. Esim: tämä ihminen sai kuulla jo suhteen alussa ettei kumppani ole koskaan halunnut lasta, eikä tule haluamaan. Hiljalleen "kiltti" rationalisoi oman lapsitoiveensa kuitenkin niin, että mies ei vaan ymmärrä kuinka ihana isä hän olisi. Kuinka muka niin hyvin lasten kanssa toimeen tuleva, kunnollinen, kiltti mies jolla on niin paljon annettavaa kasvavalle lapselle ei haluaisi perhettä? Ei ei, hän vaan pelkää ja stressaa aivan suotta. Teen hänelle palveluksen kun tulen vahingossa raskaaksi.

Tämä ihminen myös katkeroituu tasaisin väliajoin kun hänen kiltteytensä kutsuukin luokseen vain pelkkää "p** niskaan". Se on juuri toisen kirjoittajan kuvaamaa "kiltteytt'ä". Olen mieliksi, mutta taustalla on koko ajan oletus että kun miellytän niin toinenkin haluaa tehdä minulle mieliksi.

Joskus ” kiltteys” on rajattomuutta ja ”paska niskaan” sitä, kun joku tervehenkisempi pitää omat rajansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiltti ihminen on kiltti kaikille, myös lapsille (muillekin kuin omillensa) ja eläimille. Mitäköhän vastapalveluksia hän näiltä haluaa ja miten heitä/niitä manipuloi päästäkseen tavoitteeseensa? Auttaa tuntemattoman vanhuksen suojatien yli yms, ihanko totta vaatiakseen tältä vastapalveluksen? 

Tavallaan. Kiltti ihminen sitten pahoittaa mielensä kun se vanhus ei tulekaan käsipuoleen vaan tempaisee itsensä tuhahtaen irti. Aito empatia on sitä, että ymmärtää, ettei minun tulkintani toisen ihmisen tarpeista välttämättä osukaan kohdalleen, tai että toisella voi olla huonoja kokemuksia taustalla auttavaisista ihmisistä tai ihan vaan huono päivä. Ei se ole p** niskaan juuri minulle. Sen kääntäminen itseensä ei ole mitään empatiaa tai alruismia vaan nimenomaan sitä itsekeskeisyyttä.

Tämä. Aidosti kiltti ymmärtää ja hyväksyy toisten rajat eikä yritä pakottaa muita oman tunnesäätelynsä välineiksi.

Vierailija
104/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän minun sisarustani vaivaa. Hän kuvaa itseään juuri noin, liian kiltti ja hyväksikäytettävä.  Toisin kuin me nuorempi ja vanhempi sisko, hän asuu vanhempiemme lähellä. On aina asunut. Hän on yksineläjä ja elänyt vanhempien arjessa mukana koko aikuiselämänsä. Varakkaat vanhemmat ovat auttaneet häntä taloudellisesti, hoitaneet hänen lemmikkejään, auttaneet remonteissa ja pihahommissa ja hän on toki pitänyt seuraa vanhemmille heidän jäätyä työelämästä pois. Äiti on laittanut joulut ja syntymäpäivät ja sisarus on tullut aina valmiiseen pöytään. Nyt kun vanhemmilla jaksaminen ehtyy, ovat he olleet apua vailla, esim joskus viedä joku matto pesulaan tai käyttää kauempana lääkärissä. Nyt sisarus on keksinyt, että me kaksi sälytetään hänelle vastuu vanhemmista ja hän vaan suostuu hyväksikäytettäväksi kun on liian kiltti.  Ilmeisesti hän on kiltteyttään tämän yli kaksi vuosikymmentä viettänyt tiiviisti vanhempien seurassa ja nyt tuli mitta täyteen. Meidän pitäisi hänen mukaansa vuorotellen ottaa töistä vapaata jos vanhemmilla on tarve vaikkapa nostella kesärenkaat autonperään rengasliikettä varten ja matkustaa heidän kotipaikkakunnalleen avuksi.

Itsenäistymisen puute vaivaa. 

Vierailija
105/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat täällä kilvan selittelevät miksi ilkeys on normaalia ja kiltit pahoja. Säälittävää.

Kun on joutunut ”kiltin” manipuloitavaksi, niin on tulllut kriittiseksi tätä piirrettä itsessään korostavia kohtaan.

Vierailija
106/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat täällä kilvan selittelevät miksi ilkeys on normaalia ja kiltit pahoja. Säälittävää.

Kun on joutunut ”kiltin” manipuloitavaksi, niin on tulllut kriittiseksi tätä piirrettä itsessään korostavia kohtaan.

Myös minun kokemukseni mukaan ne kiltteyttään, herkkyyttään ja sydämellisyyttään alleviivaavat ovat olleet aivan jotain muuta. Ne oikeasti kiltit eivät pidä meteliä omasta hyvyydestään tai kauhistele kovaan ääneen maailman ja ihmisten pahuutta, vaan elävät omaa elämäänsä ja auttavat toisia siinä samalla aina silloin, kun pystyvät.

Vierailija
107/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma olisi kyllä paljon parempi paikka jos kaikki olisivat kilttejä versus jos kaikki olisivat ilkeitä, noita "normaaleiksi" kutsuttuja.

Ei normaali ole ilkeä. En ymmärrä ollenkaan tätä nykyajan ajattelua että on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa, tässä tilanteessa kiltti tai ilkeä. Kiltti ja ilkeä ovat toistensa vastakohdat ja tietyn ominaisuuden ääripäät. Suurin osa ihmisistä ei ole kilttejä eikä ilkeitä vaan kaikkea siltä väliltä. Tosiasiassa kilttikään ei ole aina kiltti eikä ilkeäkään ole aina ilkeä. Käyttäytyminen riippuu tilanteesta, ympäröivistä ihmisistä ja olosuhteista sekä tunnetilasta. Lisäksi kiltteys tai ilkeys on myös ihmisen oma tulkinta siitä mikä on kilttiä ja mikä ei.

Minusta ei esimerkiksi ole mitään kilttiä siinä että suostuu lähtemään minun kanssa johonkin jos ei oikeasti haluaisi lähteä. Olen niin herkkä että huomaan kyllä heti toisesta ettei hän olisi halunnut tulla ja fiilis on pilalla.

En ole törmännyt missään muualla näin yksinkertaistavaan ja mustavalkoiseen ajatteluun kuin täällä. Nettipalstoille hakeutuu kaikenlaisia elämäänsä pettyneitä ihmisiä, joille ääripääajattelu lienee jonkinlainen defenssi. Myös sosiaalisesti kehittymättömät, jotka eivät ymmärrä nyansseja ja kontekstisidonnaisuutta kovin hyvin, ovat taipuvaisia jakamaan ihmisiä hyviin ja pahoihin. Muuten mielestäni ihmiset yleisesti ottaen osaavat hahmottaa harmaan sävyjä ja tällainen äkkiväärä ehdottomuus on lähinnä somen ja nettiyhteisöjen heiniä. 

Vierailija
108/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes se kiltti ja kilttinä pidetty hermostuu kerran ja asettaa rajat. 

Sitten ihmetelläänkin, että mikäs sille tuli? Ai se tykännytkään kaikesta mitä on sanottu ja tehty. 

Vierailija
109/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Kun uusi tuttavuus avaa heti sillä kärjellä että hän on herkkä ja kiltti ja kertoo jostain ikävistä tapahtumista elämässään, niin tulen heti epäluuloiseksi. Kiitos erittäin henkisesti väkivaltaisen ja manipuloivan naisen menneisyydestäni, joka voisi hyvin olla useamman keskustelussa esiintyvän kommentin takana.

Ihminen aivan oikeasti kykenee yhdessä hetkessä kirjoittamaan että hän on syntyjään ollut huomaavainen ja herkkä toisten tarpeille ja toivoo kaikille vain hyvää jopa enemmän kuin itselleen ..ja seuraavassa hetkessä kirjoittamaan puolisolle kirjeen jossa kertoo tappavansa itsensä jos puoliso lähtee ja haluavansa muistuttaa, että lähiomaisten tuska tulee olemaan puolison omalla tunnolla koko tämän loppuelämän.

Vierailija
110/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetelläänkin, että mikäs sille tuli? Ai se tykännytkään kaikesta mitä on sanottu ja tehty. 

Tuota.. sinusta on oikea toimintatapa olla hiljaa omista tarpeistaan keräten harmistusta ja sitten oksentaa kuukausien tai vuosien mielipaha ja epäoikeduenmukaisuuden tunne ulos kerralla? Onko tuo kilttiä kanssaihmisiä kohtaan?

Vierailija
111/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota.. sinusta on oikea toimintatapa olla hiljaa omista tarpeistaan keräten harmistusta ja sitten oksentaa kuukausien tai vuosien mielipaha ja epäoikeduenmukaisuuden tunne ulos kerralla? Onko tuo kilttiä kanssaihmisiä kohtaan?

Kiltit kyllä sanovat asioista montakin kertaa, mutta usein kukaan ei kuuntele. Rähjääjiä kuunnellaan. 

Vierailija
112/112 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti höynäytettävä ja alistettava kerää ympärilleen kaikenlaista hyötyjää. Ei hyeenakaan jätä raatoa syömättä jos paisti on tyrkyllä.

Olet sairas.

Ei, vaan realisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän