Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kiltit ja hyväsydämiset ihmiset saa usein paskaa niskaan

Vierailija
23.04.2026 |

Niin, sitä olen pohtinut tässä. Kun on kiltti luonteeltaan, eikä halua pahaa kenellekkään.

Ja kun itse rakastaa täysin pyyteettömästi ja täysillä ja joustaa ja tekee kompromisseja, niin miksi tulee vain usein hyväksikäytetty tunne. Eikö ihmiset osaa arvostaa enää tämmöisiä piirteitä?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Kun koko elämänsä on yrittänyt olla kiltti, auttavainen ja hyväsydäminen niin nyt 60-vuotiaana alkaa olla mitta täysi. Minulle tulee vaan paskaa niskaan. Minusta halutaan aina vain hyötyä, oli se sitten rahallista tai vain kuuntelijaa kun on vaikeaa. Jos minulla on vaikeaa ja tarvitsisin kuuntelijaa niin kenelläkään ei ole aikaa. 

Kynnysmattona on saanut olla enkä jaksa enää. Elämä on aivan paskaa, vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä asioita. Kaikki ei vain ole itsestä kiinni (kuten terveys).

Pahinta tässä on, että ne kaikki minusta hyötyjät ovat pärjänneet elämässä loistavasti: heillä on terveyttä ja myös läheiset ovat terveitä, on hyvät ihmissuhteet (puoliso, lapset jne), on rahaa ja maallista omaisuutta, on työpaikat ja hienot talot. Oma elämäni on täysin toivotonta eikä mitään haaveita enää ole kun aina joutuu pettymään.

Elämä ei palkitse kynnysmattoja vaan niitä, jotka polkevat ja lyttäävät kiltit ihmiset. Mitä tässä enää olemaan.

Voi samaistua

Vierailija
22/112 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiltti ja hyväsydäminen tarkoita hölmöä kynnysmattoa. Kiltti ja hyväsydäminen on sitä myös itseään kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti höynäytettävä ja alistettava kerää ympärilleen kaikenlaista hyötyjää. Ei hyeenakaan jätä raatoa syömättä jos paisti on tyrkyllä.

Kuvailet tyhmää joka ei ole sama kuin hyväsydämminen ihminen.

Vierailija
24/112 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltteyttä ja hyväsydämmisyyttä on nykyisin liian vähän. Jos törmäävät toisiinsa ymmärtävät toisiaan hyvin.

Vierailija
25/112 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai niitä kyrpiä vituttaa, kun joku on hyväsydäminen

Jep, yrittävät kaikkensa tuhotaakseen sen mitä eivät itse pysty saavuttamaan. Tämä kuvio nähty monta kertaa, kusipäisyys tulee esille aina jossain vaiheessa ja silloin heitä hävettää niin etteivät enää tiedä miten päin olla.

Vierailija
26/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa tulee niskaan vaikka kuinka yrittäisi olla mukava, kiva, ja hyvä. Nyt on ollut 23 v avioliittoa ja mies paljastui pettäjäksi. Laitoin jäljityslaitteen hänen autoonsa kun enää uskonut "menoihin" ja paljastui että on vieraillut ties kuinka kauan työkaverinsa (naispuolisen) luona. Ainut ilo oli nähdä hänen naamansa kun jäi kiinni. 

Tää on yhtä helvettiä kun yrittää olla vielä järjissään ja toinen syöttää mitä lie sontaa päin naamaa. 

Sama minulla. Tosin sillä erotuksella, että mies kertoi itse. Oli salasuhteessa 8 vuotta. Aivan käsittämätöntä!

Vierailija
27/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on laumaeläin kuten esim koirat, hyeenat. Lauman vahvat jäsenet "haistavat" heikkoudet ja aloittavat jahdin tätä yksilöä vastaan. Ihminenkin on vain biologian tuote.

Vierailija
28/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää opetella asettamaan rajoja. Siihen se loppui ainakin minun kohdallani. Suosittelen lämpimästi. 

Vierailija
29/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihminen on laumaeläin kuten esim koirat, hyeenat. Lauman vahvat jäsenet "haistavat" heikkoudet ja aloittavat jahdin tätä yksilöä vastaan. Ihminenkin on vain biologian tuote.

Mikä heikkous?

Olet kateellinen. Paha.

Vierailija
30/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että tuo osoittaa, kuinka veemäisiä ihmiset itse ovat. On kato pakko repiä se kiltti ja hyväsydäminen ihminen alas "norsunluutornistaan"

Se on mukavaa ajankulua...

Vierailija
31/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai niitä kyrpiä vituttaa, kun joku on hyväsydäminen

Jep, yrittävät kaikkensa tuhotaakseen sen mitä eivät itse pysty saavuttamaan. Tämä kuvio nähty monta kertaa, kusipäisyys tulee esille aina jossain vaiheessa ja silloin heitä hävettää niin etteivät enää tiedä miten päin olla.

Just

Vierailija
32/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee tässä keskustelussa se, että puhutaan kilteydestä, kun oikeasti pitäisi puhua rajoista. Jos ihminen on rajaton hän voi käyttää muita hyväkseen, jos huomaa toisenkin olevan rajaton. Eli ihmiset jotka ovat hyötyjiä sekä rajattomia käyttävät miellyttämishaluista rajatonta hyväkseen. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä kiltteyden kanssa. Menee puurot ja vellit sekaisin. 

Oikeasti kiltti ja lämmin ihminen on sitä itselleen ja osaa laittaa rajat. Rajaton ei oikein koskaan voi olla aidosti kiltti, sillä tuo mielyttämisenhalu nähdään manipulaationa. Kilttiä? No ei... Entä uhriutuminen? Ei mielestäni sekään... 

Ps. En halua dissata ketään, sillä olen itse ollut tuo "liian kiltti" 

Vierailija
33/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos on kiltti ja hymyilee paljon, katsotaan, että vain esittää, ja jos ei suostu esimerkiksi juoruilemaan muista, sitä pidetään merkkinä, että luulee olevansa parempi kuin muut.

Eli muut tuntevat omat vajavaisuutensa, mikä saa tuntemaan kiukkua.

Vierailija
34/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laiva kallistuu,
huudetaan: naisia suositaan, suojellaan ja autetaan,
ja köydet lentävät pehmeämmin siihen suuntaan
missä hiukset hulmuavat tuulessa.
Naiset nostetaan pintaan kuin kevyet poijut,
värikkäät, kelluvat, näkyvät kauas
merkkejä siitä, että tähän saa tarttua,
tähän kannattaa kurkottaa.
Miehet pärjäävät yksin eikä heitä auteta eikä suosita,
niin heille sanotaan jo rannassa
ennen kuin vesi ehtii kylmetä luiden sisään.
Pärjäät kyllä,
ja se lause on pelastusliivi
jossa ei ole ilmaa.
He uivat ilman huutoa,
ilman käsiä jotka vetävät ylös,
rakentavat selkäänsä sillan
ja kulkevat sen yli yksin.
Ja kun joku katoaa pinnan alle,
ei poiju värähdä hänen kohdallaan
ei merkkiä, ei huutoa, ei köyttä
vain hiljaisuus toteaa
hän oli vahva
mutta vahvuus ei kellu.

Vierailija
35/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti höynäytettävä ja alistettava kerää ympärilleen kaikenlaista hyötyjää. Ei hyeenakaan jätä raatoa syömättä jos paisti on tyrkyllä.

Kuvailet tyhmää joka ei ole sama kuin hyväsydämminen ihminen.

Kuitenkin itseään kiltiksi kuvaavat ihmiset kuvaavat tulevansa jatkuvasti höynäytetyiksi väitetyn kiltteytensä vuoksi.

Vierailija
36/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeasti kiltti ja lämmin ihminen on sitä itselleen ja osaa laittaa rajat. Rajaton ei oikein koskaan voi olla aidosti kiltti, sillä tuo mielyttämisenhalu nähdään manipulaationa. Kilttiä? No ei... Entä uhriutuminen? Ei mielestäni sekään... "

Sinä selvästikin ymmärrät mistä tässä on kyse.

Itse sanoisin hieman "reilummin", että ajatusmaailma, jonka mukaan "minä olen hyvä ja muut ovat pahoja" on melko narsistinen tapa ajatella itsestäsi. Olen itsekin tavannut tällaisia ihmisiä ja kerta toisensa jälkeen todennut, että nämä ihmiset eivät tunnista pahuutta itsessään.

Oma ihmiskuvani on se, että kaikissa meissä on valtavasti hyvyyttä ja pahuutta. Toki on niin, että yhtä on toisissa enemmän kuin toisissa, mutta mitään pelkkiä enkeleitä tai paholaisia ei vaan ole olemassa.

Vierailija
37/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laiva kallistuu,
huudetaan: naisia suositaan, suojellaan ja autetaan,
ja köydet lentävät pehmeämmin siihen suuntaan
missä hiukset hulmuavat tuulessa.
Naiset nostetaan pintaan kuin kevyet poijut,
värikkäät, kelluvat, näkyvät kauas
merkkejä siitä, että tähän saa tarttua,
tähän kannattaa kurkottaa.
Miehet pärjäävät yksin eikä heitä auteta eikä suosita,
niin heille sanotaan jo rannassa
ennen kuin vesi ehtii kylmetä luiden sisään.
Pärjäät kyllä,
ja se lause on pelastusliivi
jossa ei ole ilmaa.
He uivat ilman huutoa,
ilman käsiä jotka vetävät ylös,
rakentavat selkäänsä sillan
ja kulkevat sen yli yksin.
Ja kun joku katoaa pinnan alle,
ei poiju värähdä hänen kohdallaan
ei merkkiä, ei huutoa, ei köyttä
vain hiljaisuus toteaa
hän oli vahva
mutta vahvuus ei kellu.

Voi hyvää päivää, esim. päiväkodeissa ja kouluissa 70 % lisätuesta menee pojilla ja tuen antajat ovat lähes aina naisia. Miehet eivät sen vuoksi edes huomaa, kuinka tuki valuu aina valtaosin heille, kun ovat siihen pienestä lähtien itsestäänselvyytenä tottuneet.

Kuka muka Estonialla naisia keskittyi pelastamaan miesten kustannuksella?

Vierailija
38/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti mies on ainakin tylsä eikä semmosella mitään tee. 

Vierailija
39/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nyt millaista paskaa tarkoitat, mutta

jos kiltit ja mukavat eivät osaa pitää rajojaan niin joutuvat kärsimään. Jos itse suostuu kaikkeen niin kohta on hyväksi käytetty.

Vierailija
40/112 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nyt millaista paskaa tarkoitat, mutta

jos kiltit ja mukavat eivät osaa pitää rajojaan niin joutuvat kärsimään. Jos itse suostuu kaikkeen niin kohta on hyväksi käytetty.

Kiltit ihmiset, joilla ei ole rajoja, ovat sellaiseksi yleensä kotona nujerrettu. Kestää aika pitkään aikuisena, kunnes vihdoin on kyllin vahva ne rajat asettamaan. Näiden ihmisten hyväksikäyttö on pahemman luokan kusipäisyyttä eikä mikään luonnonlaki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä