Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen perhe piikittelee jatkuvasti koulutuksestani

Vierailija
23.04.2026 |

Heillä on niin niin niin akateeminen perhe ja yksi pojista kehtasi ottaa amiksen käyneen puolison. On sanottu ihan suoraankin että amis on surkea, joskus on jopa sanottu että olen kouluttamaton. Usein vihjaillaan etten ymmärtäisi mistä puhutaan, en tiedä miten heidän piireissään käyttäydytään, ennen miehen sisaruksen väitöstilaisuutta useampi heistä selitti minulle kuin pikkulapselle miten missäkin vaiheessa pitää käyttäytyä. Osaan myös keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, kulttuurista jne. enkä ole mielestäni missään vaiheessa antanut sellaista vaikutelmaa että olisin jollain lailla tyhmä ja sivistymätön. Onko miehen suku jotenkin poikkeuksellisen junttia, vai onko tuollainen tavallista? Nykyään ärsyttää jo valmiiksi kun pitäisi tavata heitä.

Kommentit (175)

Vierailija
61/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Keksitty juttu. Tosielämässä se menee korkeintaan niin, että "oikeita töitä" tekevät alemmuuttaan vääntävät vitsiä pellemaistereista. Halveksunta on useimmiten ihan keksitty juttu omassa päässä. Ja jos ei ole, useimmilla koulutetuilla ihmisillä on kuitenkin hyvät käytöstavat, eikä tuolla tavalla puhu kukaan. 

Voi kuule, kyllä tuollaisia on. Akateemisuus ja käytöstavat ei liity mitenkään toisiinsa. Tai no siten ehkä, että heissä on paljon narsisteja.

Joo, tässä taas näkyy se, että ketkä ne oikeasti dissaavat. Justiinsa juu, kyllähän toki arkkitehdit, lääkärit, diplomi-insinöörit ja maisterit ovat narsisteja. Persoonallisuushäiriö on suorastaan akateemisuuden edellytys. Idioo tti. 

No, asiaa on tutkittu ja näin on todettu. AKATEEMISET ihmiset ovat tutkineet.

Vierailija
62/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on amis käytynä eli olet lähäri, sinä olet kouluttamaton. Tuollainenkin pitää amislaiselle selvittää, voi jessus.

Vähän veikkaan, että olet itsekin matalasti koulutettu ja se harmittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä. Vanhemmat pakahtuvat ylpeydestä kun lapset ovat rämpineet jonkin pilipali yliopistotutkinnon läpi ja nyt kolmekymppisinä täyttelevät työhakemuksia vuokrayksiössään. Samanikäisillä sukulaisilla on omat asunnot ja sijoitusasunnot mutta ovat ihan luusereita koska ovat käyneet amiksen. 

Reaalitodellisuudessa korkeasti koulutettujen työllisyysaste on aina parempi kuin duunarien. Joku poikkeus ei sitä muuksi muuta. Ja kyllä vanhemmat saavat olla ylpeitä lapsensa koulutuksesta. Ei se akateemisen tutkinnon suorittaminen mikään itsestään selvyys ja läpihuutojuttu ole, vaikka täällä kuinka irvailisit pilipalitutkinnoista.

Niin... Jos olet lääkäri, niin tuskin tarvitsee työttömyydestä kärsiä, mutta kyllä on juurikin niitä huuhaa-aloja, joissa on korkea työttömyys. 

Vierailija
64/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset arvostaa akateemisuutta ja toisille se ei ole niin tärkeää. Omassa suvussa ollut molempia. Mutta tuo väitösjuttu on sellainen, että itsekin saattaisin ohjeistaa eikä siihen liittyisi mitään väheksymistä. Ajattelisin vain, että uusi tilanne ja hyvä tietää suunnilleen mitä odottaa ja miten pukeutua.

Minä olen maisteri ja puolisoni suunnittelee väitöskirjan tekemistä tekniseltä alalta. Mulle kyllä saa joku selittää kuin lapselle, kuinka väitöstilaisuudessa, karonkassa, promootiossa jne. on soveliasta puolison käyttäytyä, jos se joskus on ajankohtaista.

Toki osana jatkuvaa nälvimistä tuollainen saa isomman merkityksen kuin irrallaan.

Vierailija
65/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

Ethän sinäkään ole. 

Vierailija
66/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt amiksesta paperitehtaalle töihin 3700 nettopalkalla olin 14 vuotta. Sitten paperitehdas meni konkkaan niin meni kunnan töihin ja olin siellä työmaapäällikkö 12 vuotta.

Vierailija
67/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Keksitty juttu. Tosielämässä se menee korkeintaan niin, että "oikeita töitä" tekevät alemmuuttaan vääntävät vitsiä pellemaistereista. Halveksunta on useimmiten ihan keksitty juttu omassa päässä. Ja jos ei ole, useimmilla koulutetuilla ihmisillä on kuitenkin hyvät käytöstavat, eikä tuolla tavalla puhu kukaan. 

Ai. Minä kun deittailin pk-seudulla vielä 10 vuotta sitten, niin tapasin seuraavanlaisia tyyppejä:

"Huh, onneksi oot käyny lukion, mä jo säikähdin. Kyllä lukio pitää käydä." Olin suorittanut kaksoistutkinnon ja opiskelin toista ammattia.

"Vaikutat kivalta mutta mä etsin naista, jolla on selkeät suunnitelmat elämässä, että kouluttautuu korkealle."

Eräässä HOASin asukastapahtumassa mulle kirjaimellisesti käännettiin selkä, kun muut piirissä kysyivät, missä opiskelen. Eräs mies oli aiemmin moikkaillut minua ulkona kun naapureina törmäiltiin, mutta ei enää tuon jälkeen.

Häissä on pöytäseurueessa hiljaista, kun kukaan ei kysyttyään ammattiani enää keksi mitään sanottavaa. Muilla korkeakoulututkinnot

Mieheni kanssa kaikki tulee juttuun, hänellä on kaksi maisterin tutkintoa ja ala muutenkin sellainen, josta aina kysellään lisäkysymyksiä.

Voi v... mitä idiootteja. Vihaan sellaisia ihmisiä. Jostain syystä aina enemmän miehiä kuin naisia. 

Vierailija
68/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sexy DI-mister mister on kuuma näky

Näkisitpä kaljamahaisen veljeni joka on DI :D

Haluaisin naimisiin tämän uros DI:n kanssa. Tekisin hänen elämästään helppoa.

Vierailija
69/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap tutkia myös omaa reagointiasi olisiko sinulla alemmuuden tunnetta siitä ettet ole yhtä korkealle kouluttautunut. Nimittäin alitajuisesti, jos koet vaikkapa jonkin verran näin saatat paisuttaa heiltä tulevia puheita. Toki voi olla myös niin että miehesi perhe on akateemisia ääliöitä täynnä. Mitä miehesti on noista tilanteista mieltä, osaako hän yhtään avata miten perheensä suhtautuu ei korkeastikoulutettuihin ja mistä se johtuu?

Vierailija
70/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset arvostaa akateemisuutta ja toisille se ei ole niin tärkeää. Omassa suvussa ollut molempia. Mutta tuo väitösjuttu on sellainen, että itsekin saattaisin ohjeistaa eikä siihen liittyisi mitään väheksymistä. Ajattelisin vain, että uusi tilanne ja hyvä tietää suunnilleen mitä odottaa ja miten pukeutua.

Minä olen maisteri ja puolisoni suunnittelee väitöskirjan tekemistä tekniseltä alalta. Mulle kyllä saa joku selittää kuin lapselle, kuinka väitöstilaisuudessa, karonkassa, promootiossa jne. on soveliasta puolison käyttäytyä, jos se joskus on ajankohtaista.

Toki osana jatkuvaa nälvimistä tuollainen saa isomman merkityksen kuin irrallaan.

Miksi siellä pitää "käyttäytyä?" Siistit vaatteet farkut ja huppari. Puhtaat sukat ja tennarit. Mitä vikaa niissä on. Vai pitääkö muka pukeutua arvokkaasti, koska proffat ja muut pystynokat niin edellyttävät?

Kaameaa, mitähän ihmisetkin sanoo?!!

Vierailija
71/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaativan alan yliopisto professori vanhempani on arvostanut aina kaikkea työntekoa ja hänelle on ollut aina kunnia asia kohdata ihmiset koulutus- ja työtaustasta huolimatta yhtä arvostavasti. Kun oikeasti osaa ei tarvitse nostaa itseään alustalle ja on rohkeutta olla nöyrä.

Tämä juuri. Näin toimivat älykkäät ihmiset. Kun on oikeasti jotain, ei ole tarvetta nostaa itseään paskantärkeäksi pömpöösiksi ja ylentää itseään alentamalla muita.

Olen myös huomannut, että älykkäät (ja korkeasti koulutetut)  ihmiset ovat usein (hyvällä tavalla) uteliaita ja väsymättömän kiinnostuneita lähes kaikesta ympärillään.

Vierailija
72/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista porukkaa mutta lienevät 3D ihmisiä sitten kaikki. Yleensä alemman koulutustason ihmiset pilkkaa koulutettuja.

Vierailija
73/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sexy DI-mister mister on kuuma näky

Näkisitpä kaljamahaisen veljeni joka on DI :D

Haluaisin naimisiin tämän uros DI:n kanssa. Tekisin hänen elämästään helppoa.

Ei onnistu, hän on naimisissa ja kahden lapsen isä.

Vierailija
74/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttamaton tarkoittaa yleisellä tasolla niitä, jotka eivät ole yliopistokoulutettuja. 

No ei tarkoita!

Vierailija
75/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että ongelma on ainoastaan ap:n korvien välissä. Yliopiston käyneille ihmisille yliopisto on koulu, ei sen kummempaa. En oikeasti tunne ketään yliopiston käynyttä, joka korostaisi koulutustaan. 

Yleensä se on niin päin, että tietyissä porukoissa korkeakoulutus on parempi salata, koska se oikeasti aiheuttaa ihmisissä ihmeellisiä vihareaktioita. Kohtelu muuttuu välittömästi, kun koulutus paljastuu ja dissaus ja haukkuminen alkaa. Muutut välittömästi ihmiseksi, jolla ei ole kädentaitoja ja ihmiseksi, jolta puuttuvat sosiaaliset taidot ja sydämen sivistys. 

Oikeastiko olette sitä mieltä, että amikseen lähtevät sydämelliset ihmiset ja lukioon ja korkeakouluopintoihin kaikki ilkeät narsistit. Kyllä se omassa nuoruudessani ainakin oli niin, että pahimmat koulukiusaajat menivät amikseen. 

Vierailija
76/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on amis käytynä eli olet lähäri, sinä olet kouluttamaton. Tuollainenkin pitää amislaiselle selvittää, voi jessus.

Amiksessa ei edes ole lähärilinjaa. 

Vierailija
77/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse akateemisten vanhempien lapsi ja itsekin akateeminen. Mieheni on ammattikoulun käynyt ja ikinä vanhempani tai kukaan mukaan ei ole miestäni vähätellyt. Päin vastoin hänen kirvesmiehen taitojaan hämmästellään.

Vierailija
78/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksessa ei edes ole lähärilinjaa. 

Mitä ihmettä sä oikein selität? Lähihoitajan tutkinto nimenomaan suoritetaan amiksessa.

Vierailija
79/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisin päin. Naljailee ja nimittelee minua maisteriksi, ihan kuin se nyt merkitsisi isoakin juttua kenellekään. Ihan yhtä arvokas ihminen on vaikka kokonaan ilman koulutusta, kuten appiukkoni on.

Vierailija
80/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vaativan alan yliopisto professori vanhempani on arvostanut aina kaikkea työntekoa ja hänelle on ollut aina kunnia asia kohdata ihmiset koulutus- ja työtaustasta huolimatta yhtä arvostavasti. Kun oikeasti osaa ei tarvitse nostaa itseään alustalle ja on rohkeutta olla nöyrä.

Tämä juuri. Näin toimivat älykkäät ihmiset. Kun on oikeasti jotain, ei ole tarvetta nostaa itseään paskantärkeäksi pömpöösiksi ja ylentää itseään alentamalla muita.

Olen myös huomannut, että älykkäät (ja korkeasti koulutetut)  ihmiset ovat usein (hyvällä tavalla) uteliaita ja väsymättömän kiinnostuneita lähes kaikesta ympärillään.

Kolme ensimmäistä lausetta oikein, neljäs on/ei.