Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen perhe piikittelee jatkuvasti koulutuksestani

Vierailija
23.04.2026 |

Heillä on niin niin niin akateeminen perhe ja yksi pojista kehtasi ottaa amiksen käyneen puolison. On sanottu ihan suoraankin että amis on surkea, joskus on jopa sanottu että olen kouluttamaton. Usein vihjaillaan etten ymmärtäisi mistä puhutaan, en tiedä miten heidän piireissään käyttäydytään, ennen miehen sisaruksen väitöstilaisuutta useampi heistä selitti minulle kuin pikkulapselle miten missäkin vaiheessa pitää käyttäytyä. Osaan myös keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, kulttuurista jne. enkä ole mielestäni missään vaiheessa antanut sellaista vaikutelmaa että olisin jollain lailla tyhmä ja sivistymätön. Onko miehen suku jotenkin poikkeuksellisen junttia, vai onko tuollainen tavallista? Nykyään ärsyttää jo valmiiksi kun pitäisi tavata heitä.

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano heille, että sinä arvostat koulutustasi ja kaikki koulutukset ovat hyviä.

Sehän siinä on tärkeintä, että itse arvostat koulutustasi. 

Tarvitseeko  nämä akateemiset  työtäsi  missään  muodossa? 

Kyllä siinä Kulttuuriantropologin mieli nöyrtyy, kun tarvitaan putkimiestä korjaamaan vuotava hana, tai asentaja asentamaan ilmalämpöpumpun. Kummasti koulutuserot kutistuvat tilanteiden muuttuessa.

Vierailija
102/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen sivistystä ei saa yliopistosta. Sitä joko on tai ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmielisiä juntteja, kermaperseitä. On totta että koulutus antaa toetynlaista ajattelutapaa ja mielen syvyyttä, mutta tuo nyt on ihan vain typeryyttä ja sosiaalista kädettömyyttä, että toisen koulutuksesta tehdään jotain haloota. Sano vaan päin naamaa että mitä vittua se sun koulutus heille kuuluu. Loppuu siihen se kitinä.

Vierailija
104/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista porukkaa mutta lienevät 3D ihmisiä sitten kaikki. Yleensä alemman koulutustason ihmiset pilkkaa koulutettuja.

En ole ikinä moiseen asiaan törmännyt

Noinkin päinin on hyvin tavallista. Oman puolison osa suvusta on koko sen ajan, mitä olemme olleet yhteydessä (jo yli 20v) , pyrkinyt todistamaan, että olen tyhmä. Joka käänteessä. Olen siis korkeammin ja monipuolisemmin koulutettu kuin suku  ja tehnyt vaativiakin monipuolisia töitä. Itselleni ei ole ihmisessä mitään merkitystä onko koulutettu miten paljon. Minä nyt satun vaan pitämään opiskelusta.  Toki tässä tapauksessa kyse on enemmänkin siitä, että koko persoonaani on haukuttu. Kaikkea, mitä minussa on. Vanhemmuuttani, valintojani jne.  Ei haluta sukuun ulkopuolisia naisihmisiä. Olenkin pysytellyt sitten etäällä. Näin on paras hyvinvoinnilleni ja  perheelleni. 

Vierailija
105/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut maisteriksi ja silti ottaisin ihan mielelläni vastaan pukeutumisneuvoja väitöstilaisuuteen. 

Toki jos ap ei ymmärrä, että farkuissa ja hupparissa ei mennä kenenkään väitöstilaisuuteen, häihin, linnan juhliin tai vastaaviin, niin olen kyllä sitä mieltä, että neuvot ovat tulleet ihan aiheesta. Jos ap kokee alemmuutta, niin voi, voi...

Vierailija
106/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koulutuksella ja arvonimillä kilpailu on niin perästä. Joillakin se tittelinkipeys on tiukassa.

Vierailija
107/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydämen sivistystä ei saa yliopistosta. Sitä joko on tai ei ole.

Ei sitä kyllä opeteta ammattikoulussakaan. :D

Vierailija
108/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain nuijat leveilevät tutkinnoillaan. Puolison suvussa ja ystäväpiirissä lähes kaikilla on akateeminen loppututkinto, silti kukaan ei ole vinoillut minulle ainakaan päin naamaa omasta keskiasteen tutkinnostani. Käytöstapojen puute ei valitettavasti aina kysy muodollisen kirjasivistyksen määrää.

Vierailija
109/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset arvostaa akateemisuutta ja toisille se ei ole niin tärkeää. Omassa suvussa ollut molempia. Mutta tuo väitösjuttu on sellainen, että itsekin saattaisin ohjeistaa eikä siihen liittyisi mitään väheksymistä. Ajattelisin vain, että uusi tilanne ja hyvä tietää suunnilleen mitä odottaa ja miten pukeutua.

Minä olen maisteri ja puolisoni suunnittelee väitöskirjan tekemistä tekniseltä alalta. Mulle kyllä saa joku selittää kuin lapselle, kuinka väitöstilaisuudessa, karonkassa, promootiossa jne. on soveliasta puolison käyttäytyä, jos se joskus on ajankohtaista.

Toki osana jatkuvaa nälvimistä tuollainen saa isomman merkityksen kuin irrallaan.

Miksi siellä pitää "käyttäytyä?" Siistit vaatteet farkut ja huppari. Puhtaat sukat ja tennarit. Mitä vikaa niissä on. Vai pitääkö muka pukeutua arvokkaasti, koska proffat ja muut pystynokat niin edellyttävät?

Kaameaa, mitähän ihmisetkin sanoo?!!

Mun mielestä nimenomaan pukeudutaan viimeisen päälle ja noudatetaan akateemista etikettiä ja pokkuroidaan niin maan perusteellisesti. Se, että saa väitöskirjan tehtyä hyväksytysti ja ylipäätään että suhtautuu (yliopiston ulkopuoliseen) työhönsä niin intohimoisesti, että siihen liittyen haluaa ja pystyy väitöskirjan tekemään, on niin mahtava saavutus ja näyttö sinnikkäästä työskentelystä ja upeista avoista, on todellakin juhlimisen ja pokkuroimisen arvoinen suoritus! Miksi se pitäisi vesittää farkuilla ja tennareilla, en ymmärrä.

Ei se tilaisuus mihinkään vesity. Korkeintaan tärkeilijät saavat hieman nokilleen. Ehkäpä heidän korkean otsansa alla joskus syttyy valo ja huomaavat oman naurettavuutensa.

Kuule jopa savimajojen lukutaidottomat asukit osaavat erottaa arjen ja juhlan mm. pukeutumisella. 

Tuo verkosto haluaa, että osoitat heille kuuliaisuuttasi. Siksi sinun tulee käyttäytyä kuten he määräävät. Jos et tee niin, et kuulu heidä joukkoonsa. Tuo saattaa koitua mm. työtilaisuuksien vähenemisinä. Olet kummajainen.  

Vierailija
110/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niillä siis oikeat akateemiset tutkinnot vai jotkin humanistisen höpöhöpöpaperit?  

Malliesimerkki siitä, miten päin ennakkoluulot ovat oikeassa elämässä toisin kuin apn provossa.

Vierailija
111/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on amis käytynä eli olet lähäri, sinä olet kouluttamaton. Tuollainenkin pitää amislaiselle selvittää, voi jessus.

Ethän sairastu koskaan?!

Vierailija
112/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut maisteriksi ja silti ottaisin ihan mielelläni vastaan pukeutumisneuvoja väitöstilaisuuteen. 

Toki jos ap ei ymmärrä, että farkuissa ja hupparissa ei mennä kenenkään väitöstilaisuuteen, häihin, linnan juhliin tai vastaaviin, niin olen kyllä sitä mieltä, että neuvot ovat tulleet ihan aiheesta. Jos ap kokee alemmuutta, niin voi, voi...

Eiköhän ap ymmärrä, ettei hän saa pukeutua kuten tahtoo, vaan kuten piirit tahtovat.

Vierailija
113/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suorat sanat ja lopetat tapaamasta.

Miksi lähteä mukaan tyhmyyteen. Vähin äänin lähtö on arvokkaampaa.

Vierailija
114/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en tykkää akateemisista kun katsovat nenänvartta pitkin ja ovat ylimielisiä. Ei tietysti kaikki mutta hyvin moni osaa pitää sen piilossa kunnes lopulta vahingossa möläyttää jotain

Vierailija
115/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä sitä omaa asennettaan. Jos suurin osa porukasta on korkeakoulutettuja/akateemisia, voivat puheenaiheet olla sellaisia: silloin kun olin teekkari. . . yliopistolla oli tapana. . . olin juuri suorittanut tutkintoni. . . 
He puhuvat siitä maailmasta missä he elävät ja mistä heillä on yhteisiä puheenaiheita. Sen ei välttämättä ole tarkoitus mollata sinua millään lailla. Tuntuuko sinusta tämä mollaukselta tai ikävältä siksi koska et ole itse korkeakoulutettu?

Voithan aina itsekin lähteä opiskelemaan. Amiksesta AMK-opintoihin ja siitä maisteriksi.

Vierailija
116/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kulttuurissa korostetan naurettavuuteen asti koulutusta. Se on peruja vanhasta maailmasta, jossa koulutuksella pääsi kiipeämään ja ansaitsemaan hyvin. Toki tämä nykyäänkin voi onnistua. Kuitenkin nykymaailmassa vallitsevat toisenlaiset lait erityisesti nopean teknologisen kehityksen myötä. Osaamisella on iso merkitys ja tee se itse mentaliteetilla. Ja työkokemuksella. En silti suosittele ketään morkkaaman koulutuksen tai sen puutteen vuoksi. Molemmissa ryhmissä on huippuälykkäitä ja tyhmempiäkin. Mutta geneettinen tyhmyys ei ole itse valittua. Typerin on se, joka siitä haukkuu tai sillä syyllistää. Silloin suosittelen empatiakoulua. 

Vierailija
117/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano heille, että ammattikoulun käyneitäkin tarvitaan ja mitä siitäkin tulisi, jos kaikki olisivat akateemisia. Kuka esim. korjaisi heidän autonsa, asentaisi sähköt kotiinsa, leikkaisi hiuksensa, kuljettaisi tavarat kauppaan tai hoitaisi putkiviat?

Vierailija
118/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korrelaatio täysien mulkkujen ja opintosuoritusten kohdalla on omien havaintojeni mukaan aika lähellä nollaa. Sekä duunareissa että korkeasti koulutetuissa on joukossa käytökseltään sietämättömiä tönkköjä ja päällepäsmäreitä.

Pyrkimys muiden huomioon ottamiseen tuntuu puuttuvan muutamilta jo äidinmaidossa. Samassa sisarusparvessakin on usein ns. raskas henkilö, vaikka muut sisaruksensa  olisivatkin ihan mukavia persoonia ihmisinä.

Vierailija
119/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain nuijat leveilevät tutkinnoillaan. Puolison suvussa ja ystäväpiirissä lähes kaikilla on akateeminen loppututkinto, silti kukaan ei ole vinoillut minulle ainakaan päin naamaa omasta keskiasteen tutkinnostani. Käytöstapojen puute ei valitettavasti aina kysy muodollisen kirjasivistyksen määrää.

Tämä. Lisäksi fiksut ja sivistyneet henkilöt ottavat aina pöytäkeskusteluissa jokaisen huomioon. Ei jätetä ketään ulkopuolelle, huomioidaan kaikki eikä puhuta kenenkään yli. Sovitetaan puheenaiheet ja keskustelun taso sellaisiksi, että kaikki voivat osallistua keskusteluun. 

Vierailija
120/175 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten puolisosi reagoi tähän? Ei kyllä todellakaan kuulosta normaalilta ja tämä perhe nyt ei vaan ymmärrä tuolla käytöksellään paljastavan oman tyhmyytensä. Se on kyllä valitettavasti tullut huomattua, että ylemmän korkeakoulun käyneillä on monella tuollaisia ajatuksia, joskus jopa alkaa hävettää itseä se, ettei kukaan vaan luule, että mä ajattelen noin. Jossain seurassa en sano koulutustani. On helpompi sanoa aikaisempi ammatti, joka on kätilö. 

Vaikea sanoa onko aloitus totta, mutta kyllä se voi ollakin. Itsekin koen, että osa akateemisista on sillä tavalla juntteja, että kokevat olevansa jotenkin parempia akateemisuuden takia. En tiedä syyllistyykö miehet tuohon paljon, mutta tietyn tyyppiset naiset kokee akateemisuuden vähän turhan tärkeäksi. Itsekin olen akateeminen niin huomaan tämän kyllä joissain henkilöissä.