Synnyttäjät joutuvat jatkossa maksamaan ylimääräistä 275,2 euroa hoitopäivämaksujen lisäksi, jos joudutaan tekemään sektio
erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi leikkaus- ja toimenpidemaksu, joka olisi 275,2 euroa hoitopäivämaksun lisäksi. Nykyisin erikoissairaanhoidossa maksetaan hoitopäivistä, eikä valtaosalle toimenpiteistä ole erillistä maksua.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulle tehty kolme suunniteltua sektiota ja kotiin laitettiin vuorokauden sisään leikkauksesta. Eipä olisi kummoinenkaan kustannus.
Ei kai tuo ole yleistä, että ihan vuorokauden sisään pääsisi kotiin sektiosta. Sikäli hintaan tulee vielä sairaalapäivien hinta. Kannattaa siis tiedistaa, että synnytys on tähänkin asti maksanut sairaalapäivien verran. Näistä raha-asioista puhutaan liian vähän.
Suunnitellusta sektiosta pääsee. Ei ole mitään tarvetta olla sairaalassa. Pieni arpi, paranee ja katoaa nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin opiskelijana. Summa on suunnilleen sama kuin kuukauden opintoraha. Mihin helv.... verorahat menevät, jos edes maksutonta terveydenhuoltoa ei ole, kuten muissa Euroopan maissa?
Sehän tässä onkin ongelma. Suomessa on paskat palkat ja korkeat verot ja silti ei saa edes peruspalveluita maksutta vaan niistäkin joutuu maksamaan vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen todellinen hinta on kymmeniä tuhansia euroja.
Mitkä ovat yhteiskunnan hyödyt yli 70-vuotiaan tekonivelleikkauksesta?
Huomattavan suuret. Se voi mahdollistaa 20 vuotta itsenäistä elämää pyörätuoliin joutumisen ja kotihoidon varassa olemisen sijaan.
Ei tarvitse antaa mitään kotihoitoa. Mitä lyhyempi elämä eläkkeellä, sen parempi, tietenkin.Arvovalintakysymys, sinä teit nyt vain omasi selväksi.
Se jolla on on varaa valita, voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys nousuun nostamalla erikoissairaanhoidon maksuja? Mitä seuraavaksi, maksullinen neuvola?
Laitetaan nyt alkuun sellanen 500e per vuosi maksua joka lapsesta ja ihmetellään päälle miksei lisäännytä.
Ottavat vielä todesta nuo maksullinen neuvola -jutut. Älkää antako ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nyt kukaan ei ala vaatia sektiota sillä perusteella, että mielestään maksaa sen itse.
Vallalla on jossain määrin haluta sektio ettei alakerta kärsi. Sektio on lapselle suurempi riski kuin alatiesynnytys. Poikkeukset on poikkeuksia, mutta perusteettomat sektiot maksulle, kyllä !
Puhut paskaa. Suunniteltu sektio on lapselle kaikkein turvallisin tapa syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys nousuun nostamalla erikoissairaanhoidon maksuja? Mitä seuraavaksi, maksullinen neuvola?
Höpön höpön, lapsesta tulee vuosikausiksi menoja, mutta tärkein on rakkaus.
Selvä, mistä ruuat ja asunto?
Tämähän se näiltä pillutelineiltä jää AINA välistä selvittämättä ennen kuin aletaan se päätön sikiäminen muiden selkänahkojen piikkiin.
Ja mitäpä sitä miettimään, kun naisena voi AINA maksattaa omat haluamisensa muilla, eli suomeksi miehillä kollektiivisesti.
Kuulostat ihan ex mieheltäni. Meillä yksi lapsi, jonka mies halusi. Synnytksessä tuli komplikaatioita ja jouduin sektioon jossa tehtiin t - viilto kun vauvaa ei saatu heti ulos voimakkaiden supistusten takia. Eli kaksi viiltoa yhden sijaan jonka vuoksi jouduin olemaan sairaalassa 4 vrk. Lasku oli 570 e 10 v sitten, maksoin sen itse vaikka olin opiskelija ja miehellä vakituinen insinöörin työ. Syy juuri tuo eli minähän se sairaalassa olin ei hän. No sama jatkui lapsen menojen maksamisessa myös.
Ei koske synnytyskoneita maamuja !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nyt kukaan ei ala vaatia sektiota sillä perusteella, että mielestään maksaa sen itse.
Vallalla on jossain määrin haluta sektio ettei alakerta kärsi. Sektio on lapselle suurempi riski kuin alatiesynnytys. Poikkeukset on poikkeuksia, mutta perusteettomat sektiot maksulle, kyllä !
Rikki mennyt alakerta voi olla loppuelämän riesa, joten en ymmärrä miksi asiaa vähätellään.
Vierailija kirjoitti:
Synnytykseen liittyvät maksut kaikki pois. Mistä siihen saadaan rahat? Vähennetään terveysjäteille maksettavia korvauksia.
Laskin, että synnytys voi jatkossa maksaa kevyesti tonnin jos joudut hoitovirheen takia sektioon. Tai et pysty missään olosuhteissa synnyttämään alakautta.
Suurin pelkoni on se, että tämä tulee lisäämään synnyttsvaurioita ja lasten kuolemia.
Luulen, että tavoitteena on siirtää synnytyksetkin jatkossa yksityisille terveysjäteille. Katotaan vaan. Isojen sairaaloiden kikpailu synnyttäjistä johtaa siihen, että julkiset synnytyssairaalat vähenevät. Lopulta nyt voittaneet isot julkiset synnytyssairaalatkin lakkautetaan. Kannattaisiko nyt tukea niitä pienempiä synnytyssairaaloita, vaikka vähän maksaisikin enemmän? Vai mikä on perustelu synnytyssairaalan valinnalle?
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää varata moinen summa.
Jos synnyttää 20-vuotiaana, riittää että pistää siihen mennessä hurjat 3,8 senttiä säästöön joka päivä.
3,8 senttiä on housuissas.
No jo on taas reilukerho. Pirhallahan oli jo ennestään sellainen hassutus, että sikiöseulonnat ovat maksuttomia, mutta jos ultrassa todetaan keskenmeno niin siitä tulee poliklinikkamaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut paskaa. Suunniteltu sektio on lapselle kaikkein turvallisin tapa syntyä.
Totta. Riskejä syntyvälle lapselle 0. Äidillekin vähäiset, toisin kuin kiireellisessä- tai hätäsektiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin opiskelijana. Summa on suunnilleen sama kuin kuukauden opintoraha. Mihin helv.... verorahat menevät, jos edes maksutonta terveydenhuoltoa ei ole, kuten muissa Euroopan maissa?
Sehän tässä onkin ongelma. Suomessa on paskat palkat ja korkeat verot ja silti ei saa edes peruspalveluita maksutta vaan niistäkin joutuu maksamaan vielä erikseen.
Jos peruspalvelut olisi ilmaisia, pitäisi veroja nostaa vielä lisää. Sitten itkettäisiin nykyistä korkeemmista veroista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia syntyisi enemmän, mikäli suunniteltu sektio olisi selkeämmin valikoimassa. Paljon jäänyt lapsia syntymättä alatiesynnytykseen pakotuksen seurauksena.
On vain yksi tapa synnyttää, sektio on leikkaus joka vertautuu sisäelimen poistamiseen.
Synnytys on monella tavalla erittäin ongelmallinen kulttuurinen ilmiö aina lapsen omistajuudesta naisen rankaisemiseen, r aiskauksiin ja pahoinpitelyyn sekä siihen, että se tuhoaa naisen toimeentulon, turvan ja työpaikan. Synnytyksestä on tehty ja tullaan tekemään entistä misogyynisempi ilmiö, mitä kauemmin naiset siihen pakottavat miehiä osallistumaan.
Suunniteltu sektio on ainoa tapa, jossa nainen päättää itse omasta kehostaan.
Kipu ei kuulu synnytykseen. Kipu saa aikaan aina ikuisen vihan kivun aiheuttajaa kohtaan. Lapsi ei tästä vihasta hyödy.
Ilmeisesti et ole synnyttänyt. Näinä ehkäisyn aikoina kuitenkin moni synnyttää toisenkin lapsen. Kivut unohtuvat, vaihtuvat onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulle tehty kolme suunniteltua sektiota ja kotiin laitettiin vuorokauden sisään leikkauksesta. Eipä olisi kummoinenkaan kustannus.
Ei kai tuo ole yleistä, että ihan vuorokauden sisään pääsisi kotiin sektiosta. Sikäli hintaan tulee vielä sairaalapäivien hinta. Kannattaa siis tiedistaa, että synnytys on tähänkin asti maksanut sairaalapäivien verran. Näistä raha-asioista puhutaan liian vähän.
Suunnitellusta sektiosta pääsee. Ei ole mitään tarvetta olla sairaalassa. Pieni arpi, paranee ja katoaa nopeasti
Mä en ainakaan päässyt. Viisi päivää piti jumittaa sairaalassa koska ensimmäinen lapsi ja sektio. Ja siis ihan turhan takia, sekä vauva että minä oltiin aivan valmiita lähtemään kotiin vaikka samana päivänä. Että ihan rapsakka summahan tuosta kertyy jos nykyäänkin on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se näiltä pillutelineiltä jää AINA välistä selvittämättä ennen kuin aletaan se päätön sikiäminen muiden selkänahkojen piikkiin.
Ja mitäpä sitä miettimään, kun naisena voi AINA maksattaa omat haluamisensa muilla, eli suomeksi miehillä kollektiivisesti.
Kuulostat ihan ex mieheltäni. Meillä yksi lapsi, jonka mies halusi. Synnytksessä tuli komplikaatioita ja jouduin sektioon jossa tehtiin t - viilto kun vauvaa ei saatu heti ulos voimakkaiden supistusten takia. Eli kaksi viiltoa yhden sijaan jonka vuoksi jouduin olemaan sairaalassa 4 vrk. Lasku oli 570 e 10 v sitten, maksoin sen itse vaikka olin opiskelija ja miehellä vakituinen insinöörin työ. Syy juuri tuo eli minähän se sairaalassa olin ei hän. No sama jatkui lapsen menojen maksamisessa myös.
Sama. Maksoin sairaalalaskuni itse. Ei puhettakaan että ex olisi edes puolia tarjoutunut maksamaan. Vaati vielä lapsilisääkin itselleen. Työssäkäyvä aikuinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koko Suomi ole työtön, sitäpaitsi aina on laskukauden jälkeen tullut nousukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia syntyisi enemmän, mikäli suunniteltu sektio olisi selkeämmin valikoimassa. Paljon jäänyt lapsia syntymättä alatiesynnytykseen pakotuksen seurauksena.
On vain yksi tapa synnyttää, sektio on leikkaus joka vertautuu sisäelimen poistamiseen.
Synnytys on monella tavalla erittäin ongelmallinen kulttuurinen ilmiö aina lapsen omistajuudesta naisen rankaisemiseen, r aiskauksiin ja pahoinpitelyyn sekä siihen, että se tuhoaa naisen toimeentulon, turvan ja työpaikan. Synnytyksestä on tehty ja tullaan tekemään entistä misogyynisempi ilmiö, mitä kauemmin naiset siihen pakottavat miehiä osallistumaan.
Suunniteltu sektio on ainoa tapa, jossa nainen päättää itse omasta kehostaan.
Kipu ei kuulu synnytykseen. Kipu saa aikaan aina ikuisen vihan kivun aiheuttajaa kohtaan. Lapsi ei tästä vihasta hyödy.Ilmeisesti et ole synnyttänyt. Näinä ehkäisyn aikoina kuitenkin moni synnyttää toisenkin lapsen. Kivut unohtuvat, vaihtuvat onneen.
En. Olen saanut kolme lasta suunnitellulla sektiolla ja tekisin saman uudestaan milloin vain.
Kaksi kertaa olen saanut keskenmenon. Tällöin oksensin seinät ja lattiat sen kivun takia. Mitkään kipulääkkeet ei toimineet/ pysyneet sisällä. Kipu ei ole unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän se jää kiinni...
Arvovalintakysymys, sinä teit nyt vain omasi selväksi.