Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempitapainen, äiti joka tarjoaa kahvit ja yrittää pitää small talkkia puhumalla västäräkeistä vai oliko ne naakkoja vai tytär joka näplää mykkänä kännykkäänsä, tuhahtelee, tullut mieltään osoittamaan ja kitisemään.
Heistä ei ainakaan äiti hyväksy tytärtään sellaisena kuin hän on.
I read through that discussion and it feels like a tough situation. It’s not really about the parents, but more about how certain places and memories can affect you mentally over time.
Also, for quick breaks, I usually go with something simple like bouncy basketball unblocked - https://yupgames.io/g/bouncy-basketball-unblocked easy, light, and a good way to refresh your mind.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempitapainen, äiti joka tarjoaa kahvit ja yrittää pitää small talkkia puhumalla västäräkeistä vai oliko ne naakkoja vai tytär joka näplää mykkänä kännykkäänsä, tuhahtelee, tullut mieltään osoittamaan ja kitisemään.
Minusta sinä olet äärimmäisen minäkeskeinen, tyhmä, sivistymätön ja kouluttamaton tynnyrissä kasvanut maalaistollukka. Anteeksi kun minulla on tämmöinen höpöttävä luonne, en minä millään pahalla, muista hyväksyä luonteeni sellaisena kuin olen. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähdäkseni tytär ja tyttäret täällä ovat äideistään valittaneet. Se luetun ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saat olla sellainen kuin olet, tyhmäksi heittääntyvä jos et ymmärrä mitä tarkoittaa toisen hyväksyminen sellaisena kuin hän on. Se ei tarkoita rikosten hyväksymistä.
Toki saat nimitellä toisia tyhmäksi jos haluat, sillä ethän sinä ilkeyttään vaan siksi että olet vanha. Eikä me muuta voida kuin hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ne on. Hyviä tapoja ei tämän sukupolven tarvitse noudattaa vaan muiden tulee ymmärtää.
Voi tuota suomen kielen hallintaa. Tyhmäksi heittääntyvä ei tarkoita tyhmää.
Miksi vaadit vanhemmiltasi jotain mitä he eivät ole? Ja sinähän olet kopio heistä. Äksy ja kinaava. Liki jokainen huomaa noudattavansa vanhempiensa maneereja monessa tilanteessa.
Niin tottakai sinä saat sanoa ihmisiä äksyksi ja kinaavaksi, koska ethän sinä ilkeyttään vaan koska olet vanha. Ja emmehän he voi muuta kuin hyväksyä toisen sellaisena kuin he ovat. Ai niin minun pitää ymmärtää sinua paremmin, lakata vaatimasta mitään vanhemmiltani, ja muutettava käytöstäni aivan toisenlaiseksi kuin olen. Koska se hyväksyminen, se on sinua nuoremmille. 😝
Vaihtoehto 1. Käyt äidilläsi mutta et rähjää.
Vaihtoehto 2. Et mene koska et siedä äitiäsi.
Se on ihan sinun ongelmasi. Äitisi ei siinä kohtaa voi valita jos häntä muuttava ja paasaava tytär päivän jäkättää. Yrittää vaan niin naakoista ja naapureista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saat olla sellainen kuin olet, tyhmäksi heittääntyvä jos et ymmärrä mitä tarkoittaa toisen hyväksyminen sellaisena kuin hän on. Se ei tarkoita rikosten hyväksymistä.
Toki saat nimitellä toisia tyhmäksi jos haluat, sillä ethän sinä ilkeyttään vaan siksi että olet vanha. Eikä me muuta voida kuin hyväksyä ihmiset sellaisina kuin ne on. Hyviä tapoja ei tämän sukupolven tarvitse noudattaa vaan muiden tulee ymmärtää.
Miksi vaadit vanhemmiltasi jotain mitä he eivät ole? Ja sinähän olet kopio heistä. Äksy ja kinaava. Liki jokainen huomaa noudattavansa vanhempiensa maneereja monessa tilanteessa.
Niin tottakai sinä saat sanoa ihmisiä äksyksi ja kinaavaksi, koska ethän sinä ilkeyttään vaan koska olet vanha. Ja emmehän he voi muuta kuin hyväksyä toisen sellaisena kuin he ovat. Ai niin minun pitää ymmärtää sinua paremmin, lakata vaatimasta mitään vanhemmiltani, ja muutettava käytöstäni aivan toisenlaiseksi kuin olen. Koska se hyväksyminen, se on sinua nuoremmille. 😝
Jos keski-ikäisenä käyttäytyy lapsen lailla vanhempiensa seurassa onhan se aika rankkaa niin vanhemmille kuin vierailijallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähdäkseni tytär ja tyttäret täällä ovat äideistään valittaneet. Se luetun ymmärtäminen?
Siitä tyttärestä on täällä käytetty mm. ilmaisuja "maaseudun vihaaja", "taustaansa häpeävä", "itseään muita parempana pitävä", itsekäs, narsisti, kiittämätön, epäkunnioittava, "sinäkin olet joskus vanha, muistapa se", "noinko haluat itseäsikin kohdeltavan, muistapa se" jne.
Se luetun ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinä olet äärimmäisen minäkeskeinen, tyhmä, sivistymätön ja kouluttamaton tynnyrissä kasvanut maalaistollukka. Anteeksi kun minulla on tämmöinen höpöttävä luonne, en minä millään pahalla, muista hyväksyä luonteeni sellaisena kuin olen. 😃
Nion. Tuolloin voimme valita kuitenkin käyttäytyä muodollisen kohteliaasti vaikka tiedostamme toisen luonteen ja käyttäytymisen. Turvautua naakkoihin.
Eli hyväksyä toisemme semmoisina, niinhän työpaikallakin tehdään. Äksyjen rakana isketään silmää, ollaan kohteliaita tyypille joka on "outo".
Sinulla on vielä ihanteena muuttaa toisia mieleiseksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keski-ikäisenä käyttäytyy lapsen lailla vanhempiensa seurassa onhan se aika rankkaa niin vanhemmille kuin vierailijallekin.
Mukavintahan se olisi, jos keski-ikäinen voisi vanhempiensa seurassa kokea olevansa aikuinen aikuisten seurassa, eikä ikuisen lapsen rooliin alennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tyttärestä on täällä käytetty mm. ilmaisuja "maaseudun vihaaja", "taustaansa häpeävä", "itseään muita parempana pitävä", itsekäs, narsisti, kiittämätön, epäkunnioittava, "sinäkin olet joskus vanha, muistapa se", "noinko haluat itseäsikin kohdeltavan, muistapa se" jne.
Se luetun ymmärtäminen?
Pysytään aloituksessa. Miksi mielestäsi puhevalta olisi vain vanhempiensa ja maaseudun vihaajilla yksisuuntaisena?. Mummot nielkööt yleistykset yksinkertaisuudesta, maalla elämisestä, lastensa häkkeihin sulkemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavintahan se olisi, jos keski-ikäinen voisi vanhempiensa seurassa kokea olevansa aikuinen aikuisten seurassa, eikä ikuisen lapsen rooliin alennettuna.
Niin. Kuolinilmoituksissakin on lapset perheineen.
Kun vaan jokainen muistaa niille omille lapsilleen antaa tilan kasvaa aikuisiksi. Nämä keskustelut antaa joskus kuvan ettei niin käy. Aikuista lasta hyyssätään ja kehutaan hyvää äitiyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen?
Pysytään aloituksessa. Miksi mielestäsi puhevalta olisi vain vanhempiensa ja maaseudun vihaajilla yksisuuntaisena?. Mummot nielkööt yleistykset yksinkertaisuudesta, maalla elämisestä, lastensa häkkeihin sulkemisesta?
Enhän toki ole missään vaiheessa kenenkään puhevaltaa rajoittanut. Se luetun ymmärtäminen?
Nämä keskustelusta poimitut esimerkit olivat vain vastine sille väitteelle, että ainoastaan "Nähdäkseni tytär ja tyttäret täällä ovat äideistään valittaneet."
On sitä valitusta nimittäin tullut sille tyttärelle, ja niille tyttärellekin, ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kuolinilmoituksissakin on lapset perheineen.
Kun vaan jokainen muistaa niille omille lapsilleen antaa tilan kasvaa aikuisiksi. Nämä keskustelut antaa joskus kuvan ettei niin käy. Aikuista lasta hyyssätään ja kehutaan hyvää äitiyttä.
Ei vaan aikuista lasta ja hänen valintojaan ja tekemisiään arvostellaan kuin hän olisi 8-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee monilta esiin käsitys, että vanhat ihmiset ikäänkuin omaa ilkeyttään ovat muuttuneet oudoiksi ja ikäviksi haittatekijöiksi.
En tiedä onko se ilkeys nyt jotenkin ratkaiseva kriteeri? Siis teko ja käytös eivät ratkaise vaan motiivi?
Onko ok varastaa kaupasta jos on kleptomaani? Onko ok tehdä seksirikoksia jos on seksiriippuvainen? Onko ok soittaa naapureiden postiluukussa aamuöisin sumutorvea jos on siihen pakkomielle? Kun ei ne ilkeyttään ja emmehän me loppupeleissä muuta voi kuin hyväksyä ihmiset sellaisena kuin he ovat.
Tarkoitin, että vanhukset ovat vanhuksia ja se muuttaa ihmistä, yleensä. Tarkoitin ,että vanhusten motiivi ei ole olla outoja tai ikäviä, he vain ovat sitä koska vanhuus. Käytös on sen mukaista, luuletteko, että sitä voisi itse muuttaa kun on tullut määrättyyn vaiheeseen, esimerkiksi muistisairaus tms.
Ei vanhuutta voi verrata kleptomaniaan tai seksirikolliseen. Vanhuus ei ole rikos, ellei "rikos" on, että ovat eläneet vanhaksi, täytyisikö lasten mieliksi kuolla aikaisemmi?
Uskon vahvasti, etteivät vanhukset itsekään nauti elämästään vanhuuden eri vaivojen ja seurauksien kanssa. Mielellään olisivat terveitä ja skarppeja. Mutta minkäs voit, jos eivät sitä ole. On se sitten OK tai ei. Minusta on epäreilua jotenkin luulla, että kunhan vain haluavat niin voisivat olla niinkuin ennenkin. Mutta useuåin se ei vain ole mahdollista. Se olisi miltei samaa toivoa vaikka pientä vauvaa vain lähtemään kävelemään, puhumaan ja syömään itse. Mutta kun vauvatkin on vain pakko hyväksyä sellaisina kun he ovat, kun eivät vain pysty tekemään noita asioita ennenkuin niiden aika on. Vanhuus on ikäänkuin vauva-aika väärinpäin. Pikkuhiljaa opitut taidot ja elämä vain vähenevät jopa hukkuvat. Siihen pystymättä vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen?
Kun nämähän ovat suurin osa aivan totta, mitä on sanottu. Jos tytär sanoo vanhemmistaan mielipiteitä miksei voi ssnoa myös toisinpäin. Esimerkisi sinäkin olet joskus vanha, miten tämä, on haukkumista? Tai noinko haluat itseäsi kohdeltavan, tämäkin on vanha viisaus. "Kohtele muita niinkuin toivot itseäsi kohdeltavan".
Toimiiko tämä niin, että vain toiseen suuntaan voi arvostella, eli vanhempiaan. Mutta lapsia silitetään vain myötäkarvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee monilta esiin käsitys, että vanhat ihmiset ikäänkuin omaa ilkeyttään ovat muuttuneet oudoiksi ja ikäviksi haittatekijöiksi.
En tiedä onko se ilkeys nyt jotenkin ratkaiseva kriteeri? Siis teko ja käytös eivät ratkaise vaan motiivi?
Onko ok varastaa kaupasta jos on kleptomaani? Onko ok tehdä seksirikoksia jos on seksiriippuvainen? Onko ok soittaa naapureiden postiluukussa aamuöisin sumutorvea jos on siihen pakkomielle? Kun ei ne ilkeyttään ja emmehän me loppupeleissä muuta voi kuin hyväksyä ihmiset sellaisena kuin he ovat.
Tarkoitin, että vanhukset ovat vanhuksia ja se muuttaa ihmistä, yleensä. Tarkoitin ,että vanhusten motiivi ei ole olla outoja tai ikäviä, he vain ovat sitä koska vanhuus. Käytös on sen mukaista, luuletteko, että sitä voisi itse muuttaa kun on tullut määrättyyn vaiheeseen, esimerkiksi muistisairaus tms.
Ei vanhuutta voi verrata kleptomaniaan tai seksirikolliseen. Vanhuus ei ole rikos, ellei "rikos" on, että ovat eläneet vanhaksi, täytyisikö lasten mieliksi kuolla aikaisemmi?
Uskon vahvasti, etteivät vanhukset itsekään nauti elämästään vanhuuden eri vaivojen ja seurauksien kanssa. Mielellään olisivat terveitä ja skarppeja. Mutta minkäs voit, jos eivät sitä ole. On se sitten OK tai ei. Minusta on epäreilua jotenkin luulla, että kunhan vain haluavat niin voisivat olla niinkuin ennenkin. Mutta useuåin se ei vain ole mahdollista. Se olisi miltei samaa toivoa vaikka pientä vauvaa vain lähtemään kävelemään, puhumaan ja syömään itse. Mutta kun vauvatkin on vain pakko hyväksyä sellaisina kun he ovat, kun eivät vain pysty tekemään noita asioita ennenkuin niiden aika on. Vanhuus on ikäänkuin vauva-aika väärinpäin. Pikkuhiljaa opitut taidot ja elämä vain vähenevät jopa hukkuvat. Siihen pystymättä vaikuttamaan.
Vanhuus ei ole sairaus. Vanhat ihmiset eivät ole sairaita siksi että he ovat vanhoja. Itse asiassa kaikenikäiset ihmiset ovat sairaita siksi että heillä on sairauksia. Sairaudet eivät ole mikään vanhojen ihmisten yksinoikeus eikä varsinkaan mikään vapaudu vankilasta -kortti omalle huonolle käytökselle.
Ja siis tämä:
Mielellään olisivat terveitä ja skarppeja. Mutta minkäs voit, jos eivät sitä ole. On se sitten OK tai ei. Minusta on epäreilua jotenkin luulla, että kunhan vain haluavat niin voisivat olla niinkuin ennenkin.
on jokseenkin provosoivaa. Omalle terveydelleen voi paljonkin, ja kun ikää tulee enemmän tulee lisätä voima-, liikkuvuus- ja tasapainoharjoittelua. Jos haluaa vain lösähtää kotiin, niin voi toki tehdä. Tutkitusti sitä toimintakykyä ja lihasmassaa tarttuu reippaasti 85-vuotiaanakin, mutta toki se on yhtä törkeää hömpötystä kuin sekin että pullansyönti ja liemikuutioiden vetäminen altistavat dementialle. 🙄 Kun se uhrin rooli on kivempi ja siinä saa olla pulla suussa.
Minkälainen ihminen jaksaa koko ajan ilkeillä vanhuksista ja vanhuksille? On hyväkuntoisia 85 v mutta ei se fitnes-ruoka ja tuolijumppa estä näköä heikkenemästä, kuuloa heikkenemästä, nivelten kulumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuus ei ole sairaus. Vanhat ihmiset eivät ole sairaita siksi että he ovat vanhoja. Itse asiassa kaikenikäiset ihmiset ovat sairaita siksi että heillä on sairauksia. Sairaudet eivät ole mikään vanhojen ihmisten yksinoikeus eikä varsinkaan mikään vapaudu vankilasta -kortti omalle huonolle käytökselle.
Ja siis tämä:
Mielellään olisivat terveitä ja skarppeja. Mutta minkäs voit, jos eivät sitä ole. On se sitten OK tai ei. Minusta on epäreilua jotenkin luulla, että kunhan vain haluavat niin voisivat olla niinkuin ennenkin.
on jokseenkin provosoivaa. Omalle terveydelleen voi paljonkin, ja kun ikää tulee enemmän tulee lisätä voima-, liikkuvuus- ja tasapainoharjoittelua. Jos haluaa vain lösähtää kotiin, niin voi toki tehdä. Tutkitusti sitä toimintakykyä ja lihasmassaa tarttuu reippaasti 85-vuotiaanakin, mutta toki se on yhtä törkeää hömpötystä kuin sekin että pullansyönti ja liemikuutioiden vetäminen altistavat dementialle. 🙄 Kun se uhrin rooli on kivempi ja siinä saa olla pulla suussa.
Vanhukset ovat usein kyllä myös sairaita. Joka tapauksessa: vanhus ei ole toiminnaltaan samanlainen kuin nuori tai nuoremmat. Kaikki hidastuu, niin liikkuminen, ajatuksenjuoksu, muisti huononee, usein puhekin muuttuu. Usein tulee vapinaa, pahaakin, huimausta, tasapainohäiriöitä, muistihäiriöitä ylipäätään. Kuten olette huomanneet varsin moni kulkee rollaattorilla tai muita apuvälineitä käyttäen. Tuskin ihan huvikseen, mutta pystyvät niiden avulla hiukan liikkumaan kodin ulkopuolella, hyvä niin. Kyllä, on olemassa reippaita 85-vuotiaita. Mutta emme voi olettaa, saati vaatia, että kaikkien 85-vuotiaiden tulisi olla reippaita ja kykeneviä. Saati ovat siihen kykeneviä. Kaikkihan olisivat silloin hyväkuntoisia vauvasta vaariin.
Kuinka joku voi olla niin kylmä, että puhuu vanhuksesta alentavasti, että uhriutuvat ja vain lösähtävät kotiin tms? Ikäänkuin eivät olisi koskaan tunteneet lähemmin vanhoja ihmisiä.
Ei vanhuus ja sen mukanaan tuomat fyysiset sekä psyykkiset muutokset ole oma valinta. Turhaa on vetää pullansyöntiä kehiin. Joillakin on tuuria pitkittää terveyttään ja vointiaan osittain, mutta suurin osa ovat niitä, että sekään eikä oikein mikään auta estämään kun joku heikentävästi vointiin vaikuttava asia ilmenee ja etenee.
Tuo ylläoleva on niin ymmärtämätöntä tekstiä kuin vain voi olla. Oikein kammottavaa, etten sanoisi toivovani, että hän itse jossain vaiheessa tajuaisi mitä ymmärtämätöntä on tullut höpistyä kun on itse huonokuntoinen.
Nuoremmillakin on sairauksia tai perimää, etteivät ole kovin terveitä tai kykeneviä, on työkyvyttömiä ja vajaakuntoisia. Pitäisikö heillekkin sanoa, että olette vain lössähtäneet ja syöneet pullaa. Oma vika, mars mars nyt vain reipastutte siitä!
Luin tuon erään kommentin: hänen mukaansa vanhuus ja vanheneminen on vain vanhuksen huonoa käytöstä. Oivoi kun toivon hänelle oikein huonoa käytöstä sitten vanhana, toivottavasti on paljon erilaisia vaivoja. Jos ikää siihen saakka riittää.