Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ja minä kuljemme rollaattoreilla. Emme asu samassa lähiössä. Itsellä kyllä auto ja autolla voin hoidella asioita
Olemme 82. Ystävällä on huimausta, siksi rollaattori, käy kaupassa 1, 5 kmn päässä naapurin mummollekin. Ystävällä on ollut muutama pieni aivoinfarkti mutta muisti pelaa ja henkisesti hyvässä kunnossa. Yksinäinen kun ainoa omainen on pojantytär.
Itsellä on jaloissa polvissa ja lonkissa nivelrikot joita ei leikata. Lapset asuu kaukana, minulla ei mitään tarvetta vaivata heitä asioillani eikä myöskään pitää 8-vuotiaina. Ehkä sekin aika on edessä, päivä kerrallaan vanhana eletään.
Tämä ihan asian vierestä kylläkin.
Tainnut tulla syötyä aika paljon pullaa, ja olet saanut itsesi siihen painoindeksiin ettei keinoniveletkään kestäisi?
Kaikki eivät tee ansiotyökseen pöydän vieressä istumista.
Aina olet kertonut olevasi perusterve, sitten lipsahti jossain keskustelussa että perusterveenä käytät rollaattoria. Kerro nyt toki paljonko perusterveen ihmisen BMI. Yli vai alle 40?
Mitä horiset? Tein työurani työtä jota sinä et jaksaisi, kuka lienetkin. Nibävelet voi ihan työssä mennä kuten voivat mennä liikaa urheillessakin.
Painoindeksini on 28. Onhan siinä liikaa.
Olet kai se mielikuvitushahmon kanssa keskusteleva?
Kuntoutus hoitolaitoksissa on itse kystannettava juttu. Omaiset kustansivat tutulle fysioterapeutin palvelukotiin. Oli ihan hoidettava mutta siis ei silti lääkkeet tai tuollainen ylläpitofysikaalinen kuulunut hoitoon.
Taas vanhuksia sorretaan. Yhteiskunta maksaa kuitenkin työttömille oman personal trainerin. Anna kun mä arvaan, vanhukset ei varmaan voi vastata itse liikunnastaan kun heille ei Kela maksa jumppatrikoitakaan.
Jaahas. Illan tullen lähti menemään kovaa, kommentit ja mammat pyörii päässä sekaisin.
Onneksi aloittajakin on eräänä päivänä vanha ja rasittava ellei satu nuorena kuolemaan.
#omaan nilkkaan
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutus hoitolaitoksissa on itse kystannettava juttu. Omaiset kustansivat tutulle fysioterapeutin palvelukotiin. Oli ihan hoidettava mutta siis ei silti lääkkeet tai tuollainen ylläpitofysikaalinen kuulunut hoitoon.
Taas vanhuksia sorretaan. Yhteiskunta maksaa kuitenkin työttömille oman personal trainerin. Anna kun mä arvaan, vanhukset ei varmaan voi vastata itse liikunnastaan kun heille ei Kela maksa jumppatrikoitakaan.
Miksi pilkkaat hoitokodissa olevaa sairasta vanhusta jonka omaiset kustansi hänelle fysioterapeutin käymään? Otahan vähän iisimmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun vanhemmatkaan varmaan olleet kiinnostuneita sun jutuista kun olit pieni ja höpettelit.
Kun se ei mene niin.
Kukaan lapsi ei ole itse valinnut syntyä maailmaan, se on äidin ja isän päätös, tai sitten vahinko. Joka tapauksessa syntyvä lapsi on avuton, heikko ja tarvitseva, ei pärjää ilman vanhempien hoitoa. Se on maailman tärkein ja vastuullisin tehtävä. Siitä ei kenenkään lapsen tule tuntea olevansa velkaa jostain. Korkeintaan voi olla hyvä vanhempi omalle lapselleen, niin hyvä kuin voi ikinä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ja minä kuljemme rollaattoreilla. Emme asu samassa lähiössä. Itsellä kyllä auto ja autolla voin hoidella asioita
Olemme 82. Ystävällä on huimausta, siksi rollaattori, käy kaupassa 1, 5 kmn päässä naapurin mummollekin. Ystävällä on ollut muutama pieni aivoinfarkti mutta muisti pelaa ja henkisesti hyvässä kunnossa. Yksinäinen kun ainoa omainen on pojantytär.
Itsellä on jaloissa polvissa ja lonkissa nivelrikot joita ei leikata. Lapset asuu kaukana, minulla ei mitään tarvetta vaivata heitä asioillani eikä myöskään pitää 8-vuotiaina. Ehkä sekin aika on edessä, päivä kerrallaan vanhana eletään.
Tainnut tulla syötyä aika paljon pullaa, ja olet saanut itsesi siihen painoindeksiin ettei keinoniveletkään kestäisi?
Aina olet kertonut olevasi perusterve, sitten lipsahti jossain keskustelussa että perusterveenä käytät rollaattoria. Kerro nyt toki paljonko perusterveen ihmisen BMI. Yli vai alle 40?
Mitä horiset? Tein työurani työtä jota sinä et jaksaisi, kuka lienetkin. Nibävelet voi ihan työssä mennä kuten voivat mennä liikaa urheillessakin.
Äläs nyt kiinnostaa kuulla selitys, että miksi perusterveeltä ihmiseltä on neljä eri kertaa evätty keinonivelleikkaus? Joku perussairaus sen toki voisi estää, mutta perusterveellähän niitä ei ole? Selkeästi tarve vaihtonivelille olisi kova, kun ei enää kävelykään onnistu ilman apuvälineitä?
Toki tähän voi olla joku pätevä lääketieteellinen syy ja se kiinnostaisi kuulla. Kun itse muotoilet asian kuten olet perusterveeksi sen muotoillut, niin saat sen kuulostamaan siltä että painosi on todennäköisesti shetlanninponin kanssa samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aloittajakin on eräänä päivänä vanha ja rasittava ellei satu nuorena kuolemaan.
#omaan nilkkaan
Nyt ei nää kaikki mammat saakaan vaan kulman takana jo hiipivää alzia vaan siellä on jo viikatemies
#sinunpolviinjalonkkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt kiinnostaa kuulla selitys, että miksi perusterveeltä ihmiseltä on neljä eri kertaa evätty keinonivelleikkaus? Joku perussairaus sen toki voisi estää, mutta perusterveellähän niitä ei ole? Selkeästi tarve vaihtonivelille olisi kova, kun ei enää kävelykään onnistu ilman apuvälineitä?
Toki tähän voi olla joku pätevä lääketieteellinen syy ja se kiinnostaisi kuulla. Kun itse muotoilet asian kuten olet perusterveeksi sen muotoillut, niin saat sen kuulostamaan siltä että painosi on todennäköisesti shetlanninponin kanssa samaa luokkaa.
Eiköhän mennä nukkumaan kun on aivot ihan solmussa ja boomerit hiipii nurkissa. Katso sängyn alle ettei sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus. Aloita toinen keskustelu noista omista " nettivihamiehistäsi".
Ihan totta. Nyt muorit nukkumaan. Huomenna sitten, jos on tämän ketjun aiheesta vielä puhuttavaa, sitten uusin voimin taas linjoille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Nyt muorit nukkumaan. Huomenna sitten, jos on tämän ketjun aiheesta vielä puhuttavaa, sitten uusin voimin taas linjoille.
Taisi shetlanninponin kokoluokka osua oikeaan, jos ei ihan russponeista jo puhuta.
Vanhat ihmiset horisee omia juttujaan, eikä siinä mitään, pitäisi vaan jaksaa ainakin hetkittäin kuunnella. se on kyllä tosi stressaavaa.
Pahinta on jos vanhus on jo aivan ulkona maailman menosta, mutta silti haluaa pitää täyden määräysvallan itsellään. Aiheuttaa monenlaista vahinkoa itselleen ja läheisilleen, eikä tajua siirtää asioita nuorempien haltuun.
Nyt vielä sanotaan, ettei ole rahaa vanhusten hoitoon ja että lasten pitäisi ottaa vanhemmat luokseen asumaan.
Voin sanoa, että se on täyttä helvettiä:
Ei voi mennä aamulla edes keittiöön tekemään aamupalaa, kun siellä on pari "komentooraa" määräilemässä.
Päivällä sama juttu, ei voi mennä keittiöön tekemään ruokaa.
Ei voi pestä pyykkiä, kun siinä on joku selän takana antamassa määräyksiä, miten tulee pestä.
Ei voi täyttää tiskikonetta, kun siinä on taas joku selän takana antamassa määräyksiä.
Ei voi siivota kunnolla, koska kämppä on täynnä kaikenlaista joutavaa romua, jota ei saa heittää pois.
Pesuhuone on täynnä pesuvateja ja jakkaroita ym, paskaa koska eivät osaa (eivät suostu) käyttämään suihkua.
Kaikki sotkut jätetään minun siivottavaksi.
Vaikka tekisi kuinka paljon töitä, niin sitä ei huomioida mitenkään, mitään lepotaukoja ei voi pitää, kun siinä on heti joku sanomassa, että mitä sä siinä laiskottelet, ei ennen vanhaan noin tehty.
Tuollaista menoa ei tietenkään kestä kovin kauan ja siitä tulee lopulta sitten todellinen huuto ja tappelu.
Mutta niinhän sitä sanotaan, että kunnioita isääsi ja äitiäsi. Minun kokemuksen mukaan se on kuitenkin oikein.
Aika ajaa ohi vähitellen meistä jokaisesta.
Toisaalta tuosta olen kyllä oppinut nyt itse miltä tuntuu asua vanhusten kanssa, joten toivottavasti minusta ei tule samanlainen ymmärtämätön ja äkäinen vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi shetlanninponin kokoluokka osua oikeaan, jos ei ihan russponeista jo puhuta.
Mistä johtuu tuo hyökkäys henkilökohtaisella tasolla muita kirjoittajia kohtaan ettet pysy aiheessa vaan sätit kaikki kirjoittajat ikäänkuin tuntisit heidät ja he olisi jotain pahaa tehneet sinulle? Tottakai kun aihe unohtuu ja alkaa jonkun oma jumputus ( pullista, jumpista, boomeri) keskustelu sulkeentuu.
Niin, tähänkin ketjuun liittyy kognitiivinen dissonanssi.
Sanotaan jo Raamatussakin, että kunnioita isääsi ja äitiäisi. Mutta jos ei ole vanhempia, joita kunnioittaa? Kaltoinkohdelleita, kuka väkivaltaisia, kuka juoppoja, kuka hihhuliuskovaisia, kuka muuten vain ahdaskatseisia (kuten AP:n vanhemmat).
Muiile aikuisille opetetaan, että kunnioitus pitää ansaita. Eikö tämä koske lasten vanhempia? Tuleeko heitä kunnioittaa ihan ilman sen ansaitsemista teoilla? Eli riippumatta, miten vanhemmuuttaan tosiasiallisesti hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu tuo hyökkäys henkilökohtaisella tasolla muita kirjoittajia kohtaan ettet pysy aiheessa vaan sätit kaikki kirjoittajat ikäänkuin tuntisit heidät ja he olisi jotain pahaa tehneet sinulle? Tottakai kun aihe unohtuu ja alkaa jonkun oma jumputus ( pullista, jumpista, boomeri) keskustelu sulkeentuu.
Aika monelle on tämä kirjoittaja tuttu, ensin Facebookista ja sieltä kun sai kaikkialta bannit niin sitten monelle tuttu täältä vauvalta. Ihan kaikki onkin viisikymppisillä naisista ehditty moneen kertaan haukkua: ovat juoppoja, pukeutuvat nuorekkaasti, vanhoina ämminä meikkaavat ja kuntoilevat, ottavat tatuointeja ja lävistyksiä, pelaavat lentopalloa aikuisten lastensa kanssa, ottavat Botoxia, käyvät kampaajalla jne. Kaikkea muuta tällaista mahtinoloa. Mutta KOSKAAN vuosien varrella hän ei ole muiden liikapainoa haukkunut vaikka kaikkea muuta mahdollista kyllä. Kyse ei tosiaan ollut siinäkään kohtaa sydämen sivistyksestä vaan siitä että palstaboomeri on itse massiivisen iso. No tämä antaa myös vähän perspektiiviä siihen miten happamia ne pihlajanmarjat ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei ole tappelukaveria kotona. Muut kirjoittavat kärkevästikin mutta aiheesta käymättä henkilötasolla muille kommentoijille pitäen jonain yhtenä henkilönä useampaa kirjoittajaa
Jännä myös että vakkarimme on aina korostanut sitä kuinka täydellisen perusterve onkaan, kunnes tuli tämä rollaattori kun yksi nivel oli itsestä riippumattomista syistä huonona. Nyt niitä niveliä onkin neljä ja niistä saa ilmeisesti jotain haittakorvausta kun ovat täysin työperäisiä. Ja nyt on ääni kellossa vaihtunut siihen kuinka vanhat onkin monivaivaisia ja melkein kuuroja ja sokeita jajaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle on tämä kirjoittaja tuttu, ensin Facebookista ja sieltä kun sai kaikkialta bannit niin sitten monelle tuttu täältä vauvalta. Ihan kaikki onkin viisikymppisillä naisista ehditty moneen kertaan haukkua: ovat juoppoja, pukeutuvat nuorekkaasti, vanhoina ämminä meikkaavat ja kuntoilevat, ottavat tatuointeja ja lävistyksiä, pelaavat lentopalloa aikuisten lastensa kanssa, ottavat Botoxia, käyvät kampaajalla jne. Kaikkea muuta tällaista mahtinoloa. Mutta KOSKAAN vuosien varrella hän ei ole muiden liikapainoa haukkunut vaikka kaikkea muuta mahdollista kyllä. Kyse ei tosiaan ollut siinäkään kohtaa sydämen sivistyksestä vaan siitä että palstaboomeri on itse massiivisen iso. No tämä antaa myös vähän perspektiiviä siihen miten happamia ne pihlajanmarjat ovatkaan.
Minulle nyt tänä iltana vinoilit. En ikinä ole ollut yhdessäkään facebook-ryhmässä paitsi oman kaupungin roskalavaryhmässä. En ikinä ole nimelläni tai profiilillani kirjoittanut missään.
Enkä missään muualla kuin täällä vauvalla ehkä pari vuotta.
En itse kehtaisi noin harhaisesti kirjoittaa kuvitellen tuntevani jonkun.
Ei sinun vanhemmatkaan varmaan olleet kiinnostuneita sun jutuista kun olit pieni ja höpettelit.