Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (954)
Sitä että jatkuva napostelu on tosi huono tapa josta kertyy sokeria ja niitäliikaloreita tosi helposti jotka ylläpitää sitä ylipainoa melkein kuin huomaamatta. 3-4 syöntikertaa päivään, piste. 5 jos aivan pakko ja liikut paljon.
Ei paastoaminen kaikille sovi. On sairauksia ja rajoitteita, jotka vaativat pieniä ruoka-annoksia mutta tiuhemmin. Ja koska kohta kysyt, että mikä muka, niin heitetään tähän nyt esimerkkinä vaikkapa avannepotilaat ja muut suolistosairaat.
Ei kai 3-4 ruokailua tasaisesti pitkin päivää ole paastoamista? 1-2 on pätkäpaastoamista ja 0 paastoa.
Itse sairastan hypoglygemiaa (lääkärin diagnosoima) eli verensokeri putoaa tosi helposti alle 3. Kun syön liian hiilaripitoista ravintoa 4-5x päivässä hiilarit heittelehtii pahasti ja 03 yölläkin herään nälkään ja sokerit alhaalla.
Kun syön 3x, hiilarit n 80-100g ja kalorejakin vähemmän (= pieniä annoksia) hypot ja yönälkä on kadonneet!
Minulle tämä vhh on ollut ehdottomasti paras, samoin tyttärelle jolla on db1
Vierailija kirjoitti:
Oma oivallukseni on ollut tekoälyn käyttäminen valmentajana. Se neuvoo miten reseptit kannattaa muokata, jotta ne tukevat tavoitteita. Millaiset makrot pitää olla, jotta laihdutus ei syö lihaksia ja miten ne pitää jakaa päivän mittaan. AI tekee treeniohjelmat ja analysoi sykekäyrät. Tsemppaa tarvittaessa jos tulee lipsahdus ja neuvoo eteenpäin.
Sama!
Vierailija kirjoitti:
Onko jollekin yllätys että kävelyaskel ei kuluta kaloreita? Juoksuaskel kuluttaa, 45min juoksulenkki viikossa ja läskit lähtee.
Kävely kuluttaa noin 200–500 kcal tunnissa vauhdista ja painosta riippuen. Tyypillinen reipas kävely (6 km/h) polttaa noin 260–350 kcal/h. Kulutus on noin 0,85–0,9 kcal painokiloa kohden kilometrillä. Ylämäki tai nopeampi tahti lisää kulutusta merkittävästi.
Kävelyn kalorikulutus arviot (tunnissa):
Rauhallinen kävely (4 km/h): n. 195–240 kcal.
Reipas kävely (6 km/h): n. 260–350 kcal.
Kävely ylämäkeen: n. 360+
Kyllä kävely kuluttaa kaloreja mutta itse en laske minkään liikunnan kaloreja laihduttaessa. En hiitin, en salin, en vesihiitin, juoksun tms. Ei ne yksistään vaikuta yhtään mitään, vain kiinteyttää.
Polvi/lonkka/selkävaivaisen on vähän heikkoa juoksennella. Se että juoksisin tunnin versus vaellan hankalassa maastossa 2h on kaloreissa yksi ja sama.
45 min juoksua viikossa yhtä tyhjän kanssa, 370kcal max. Jos kävelyä tulee joka päivä se 10 000 askelta eli tunti ja vartti = 380kcal = viikossa 2660kcal
Mielestäni olet oikeilla jäljillä tässä asiassa. Sopii laskea, kuinka hitosti pitää kävellä että saa yhden ylipainokilon verran kaloreita poltettua (=n. 7.500kcal)
Vierailija kirjoitti:
Paasto! Syön vain yhden kunnon ruoan päivässä. Pidän paastoa 12-16h vähän vaihdellen. Kaikki välipalat ja "5 ruokaa päivässä" pitää ihmiset lihavina.
Älä pelkää pientä nälkää. Muista juoda paljon vettä ja syödä vitamiineja.
1. Parhaat vitamiinit ruuasta (Luonnolliset lähteet), ei mitään, ei yhtäjään pilleriä.
Monipuoliset kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat (n. 500g/pv): C-vitamiini, folaatti, kuitu.
Kasviöljyt, pähkinät ja siemenet: E-vitamiini.
Kala, liha ja maitotuotteet: B12-vitamiini, D-vitamiini.
Vihreät kasvikset (salaatit, parsakaali, kaalit): K-vitamiini.
Sianliha, pavut, pähkinät: Tiamiini (B1-vitamiini).
Sitrushedelmät: C-vitamiini.
Terveyskirjasto +5
2. Suomessa tarpeelliset ravintolisät
ONKO VAIKEE YMMÄRTÄÄ ? Pillerikauppias ei tietysti tykkää tästä mun viestistä !
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, miksi monilla laihduttaminen ei onnistu...
Ihan hirveästi efforttia näkyy olevan useimmilla, kaikkein vähimmällä pääsee jos ajoittaa sen pakollisen päiväpaastonsa aikaan jolloin on muuta tähdellisempää kuin ruuan ajattelu, helposti menee kuutisen tuntia pelkällä vesihuikalla, eikä edes tarvitse joka päivä, elimistö tottuu kyllä.
Mielestäni olet oikeilla jäljillä tässä asiassa. Sopii laskea, kuinka hitosti pitää kävellä että saa yhden ylipainokilon verran kaloreita poltettua (=n. 7.500kcal)
Jep, jo ihan tällä laskukaavalla 2/3 laihdutuksesta tulee ruuasta. Todellisuudessa 80/20
Höpö höpö,täällä kuuskymppinen, yli 10000 askelta joka päivä ja rappusia ylös alas, pysyy paino kurissa. Ranteessa älykellomittaa askeleet, hyvä yöuni myös auttaa jaksamaan, eikä tule mussutettua herkkuja väsymykseen.
Olen 66v ja liikun paljon, huhtikuusta lokakuun loppuun vähintään tuon 10 000 askelta + raskastakin hyötyliikuntaa. Talvella sitten muuta.
Minulla se ei laihduta yhtään ilman että syömiset on samalla max 1200kcal. Liikunta on vain bonus.
Älykellon hylkäsin kun huomasin että se lisää vähintään 1/3 askeliin, eli 9000 onkin vain 6000 oikeasti. Vertasin ystävän kanssa kun kävimme lenkillä, hänellä älykello ja minulle laski kännykkä. Aina vähintään 30% heitto
Onko ystäväsi yhtä pitkä kuin sinäkin?
4 cm pidempi ja 4 kiloa painavampi. Kengän koko 39, minulla 37.
Noilla on hyvin vähän merkitystä askelpituuteen. Minunhan pitäisi saada enemmän askelia kun pienempänä kipitän perässä!
Kulutan paljon, syön sen mukaan. Kunnon ruokaa ja muutakin. Tiedekin todistaa, että kulutus vähenee, jos ravintoa ei saa riittävästi. Nälkäkuurit on vaikeita. Mulla fyysinen työ ja liikunnallisia harrastuksia. Hyvällä syönnillä paino lähtee tasaisesti. Olen 56-v ja laihtunut laihduttamatta parissa vuodessa n. 20 kg. Aiemmin sairastin ja söin suruuni huonossa suhteessa ja töissä piti istua. Nyt paremmin ja se tuntuu.
Pitää malttaa ottaa pienempi annos ja malttaa lakata syömästä, kun vatsa täyttyy, vaikka maistuisi kun hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paasto! Syön vain yhden kunnon ruoan päivässä. Pidän paastoa 12-16h vähän vaihdellen. Kaikki välipalat ja "5 ruokaa päivässä" pitää ihmiset lihavina.
Älä pelkää pientä nälkää. Muista juoda paljon vettä ja syödä vitamiineja.
1. Parhaat vitamiinit ruuasta (Luonnolliset lähteet), ei mitään, ei yhtäjään pilleriä.
Monipuoliset kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat (n. 500g/pv): C-vitamiini, folaatti, kuitu.
Kasviöljyt, pähkinät ja siemenet: E-vitamiini.
Kala, liha ja maitotuotteet: B12-vitamiini, D-vitamiini.
Vihreät kasvikset (salaatit, parsakaali, kaalit): K-vitamiini.
Sianliha, pavut, pähkinät: Tiamiini (B1-vitamiini).
Sitrushedelmät: C-vitamiini.
Terveyskirjasto +5
2. Suomessa tarpeelliset ravintolisät
ONKO VAIKEE YMMÄRTÄÄ ? Pillerikauppias ei tietysti tykkää tästä mun viestistä !
Onko sulle vaikea ymmärtää, että osalle ei sairauksien vuoksi ravintoaineet imeydy normaalisti? Tai voi olla esim. sitrus-, kala- tai pähkinäallergiaa? Eli kyllä niitä tarvitaan pillereidenkin muodossa.
Glp1, voimaharjoittelu, proteiinia tarpeeksi.
-12kg, 4 kk
1. Ozempic
2. Wegoy
3. Formoline L112
Ketogeeninen ruokavalio/vhh.
Pätkäpaasto.
Riittävä uni.
Kun nämä muuttaa pysyväksi elämäntavaksi liikunnan lisäksi, myös kokonaisvaltainen jaksaminen ja energisyys lisääntyy. Herkkujen himokin häviää ketolla aika nopeasti ja keto/vhh ruoka voi oikeasti olla todella hyvää kun jaksaa vähän perehtyä.
Onko ystäväsi yhtä pitkä kuin sinäkin?
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/