Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sokeri pois kahvista
365pv/v x 5kuppia/pv x 2 palasokeria a' 10kcal/pala = 35.000 turhaa kilokaloria vuodessa = 4kg läskiä pois teoriassa.
2. Jokaiselle peruna-aterialle pöytään kurkku&tomaattisiivut ja kasariin sipuli-porkkanaseos. muhimaan ekaksi ennen perunoiden keittämistä. Tulee kuin itsestään siellä. Nuo kaksi yhdessä vähentävät tarvittavan perunan määrää ja käsittääkseni vievät ateriaa terveellisempään suuntaan. Välipaloiksi broiskusalaattia valmiiksi jääkaappiin.
3. Tar's viitsiä kävellä edes 20 min päivässä. Itse huomaan, että turvotus helppaa ja pari kiloa tippuu kun laiskan jakson jälkeen alkaa taas kävelemään. Muuten on turha kuvitella liikunnalla mitään laihduttavansa rehkimällä. Aikanaan tuli satasella revittäämällä poltettua 1.000kcal soutuergossa tunnissa ja silloin pitää asiaa harrastaneen 90kg äijän vetää se tunti aivan tosissaan. Olin silloin sellaisessa kunnossa, että olin kymppisakissa ikäisissäni ja painoisissani Finnrowingin sivustolla muistaakseni 10km matkalla. Se 1.000kcal vertautuu noin 100gramman läskin polttamiseen.
Teesit:
1. Sokeri ppois
2. vihanneksia joka hiton paikkaan ja broileri-kurkku-tomaatti-salaatti-krutonkivälipaloja tiuhaan.
3. Liikuntaa ainakin vähän ja mieluiten sellaista jossa askeleet tulevat jostain muusta syystä kuin 'treenaamisesta'. Itselle on tullut 30.000 askelta pilkkipäivän aikana meren jäällä ja illalla tiesi kävelleensä. Vaan koko päivän aikana ei vahingossakaan käynyt mielessä että tässä nyt jotain treenaamassa oltaisiin. Marjastus ja/tai sienestys on toinen hitsin hyvä tapa kerätä askeleita yrittämättä...
-15kg vuodessa kun jäin eläkkeelle ja tuli aikaa kaikenlaiselle ml. ruuanlaitto.Välipaloja tiuhaan. Älä nyt viitsi.
"Asiantuntija sanoo, että tasainen ruuan tarve ei juurikaan vaihtele yksilöstä riippuen."
"THL:n suosituksen mukaan sekä aikuisten että lasten tulisi syödä noin 3–4 tunnin välein. Päivässä tulisi syödä 5–6 kertaa.
Kun verensokeri pysyy tasaisena, on helpompi välttää ahmimista. Siksi pienet annokset usein ovat parempia kuin harvoin syödyt suuret annokset."
[😎]
1) Liikuin enemmän.
2) Söin vähemmän.
3) Join vähemmän.
Lautasmalli on hyvä alku, jos haluaa tehdä elämäntapamuutosta. Mehujen, limujen ja energiajuomien sijaan vettä. Itse syön paljon salaatteja ja koitan keksiä kaupassa aina lisää kasviksia, joita siihen voisi lisätä. Lopputulos on, että kasviksia on monipuolisesti ja lisänä pähkinää, kanaa, juustoa, siemennäkkäriä, leipää. Kovaa rasvaa syön vähän. Vaalean pastan olen vaihtanut täysjyvään ja sitäkin menee joskus salaattiin.
Koitan syödä säännöllisemmin ja kiinnittää huomiota lepoon ja stressiin. Stressi turvottaa ja huono uni lihottaa. Samoin huonot rauta-arvot aiheutti sen, että keho toimi huonosti. Aamuisin syön puuroa, joka pitää hyvin nälkää. Paljon auttaa myös se, että tekee aterioita valmiiksi. Harvoin ostan herkkuja kotiin ja kierrän karkkihyllyt. Suola ja sokeri on molemmat tosi addiktoivia ja jos niitä tulee syötyä paljon, niin sitkeästi on vaikka viikon ilman niin niitä ei sitten kaipaakaan niin paljon. Toki helposti, jos sitten syö sipsiä ja karkkia, rupeaa tekemään mieli niitä. Mut jossain vaiheessa, kun ostin sipsejä suolapaaston jälkeen, niissä maistui vain suola ja jäi pitkäksi aikaa syömättä ne.
Mulla on pikkuhiljaa paino pudonnut näillä keinoilla. Ei mitään pikadieettiä tai suurta muutosta vaan elämäntapamuutos pikkuhiljaa. Välillä vähän repsahtaa ja välillä herkuttelee, mut sit koittaa taas palata siihen terveellisempään ruokaan, josta tulee parempi olo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, kalorivaje on ainoa mikä toimii
Tämäpä se. Ei ole mitään oikoteitä tai ihmedieettiä. Nälässä ei kuitenkaan kannata kärvistellä, sillä tavoin kilot tulevat takaisin sitten tuplana.
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli on hyvä alku, jos haluaa tehdä elämäntapamuutosta. Mehujen, limujen ja energiajuomien sijaan vettä. Itse syön paljon salaatteja ja koitan keksiä kaupassa aina lisää kasviksia, joita siihen voisi lisätä. Lopputulos on, että kasviksia on monipuolisesti ja lisänä pähkinää, kanaa, juustoa, siemennäkkäriä, leipää. Kovaa rasvaa syön vähän. Vaalean pastan olen vaihtanut täysjyvään ja sitäkin menee joskus salaattiin.
Koitan syödä säännöllisemmin ja kiinnittää huomiota lepoon ja stressiin. Stressi turvottaa ja huono uni lihottaa. Samoin huonot rauta-arvot aiheutti sen, että keho toimi huonosti. Aamuisin syön puuroa, joka pitää hyvin nälkää. Paljon auttaa myös se, että tekee aterioita valmiiksi. Harvoin ostan herkkuja kotiin ja kierrän karkkihyllyt. Suola ja sokeri on molemmat tosi addiktoivia ja jos niitä tulee syötyä paljon, niin sitkeästi on vaikka viikon ilman niin niitä ei sitten kaipaakaan niin paljon. Toki helposti, jos sitten syö sipsiä ja karkkia, rupeaa tekemään mieli niitä. Mut jossain vaiheessa, kun ostin sipsejä suolapaaston jälkeen, niissä maistui vain suola ja jäi pitkäksi aikaa syömättä ne.
Mulla on pikkuhiljaa paino pudonnut näillä keinoilla. Ei mitään pikadieettiä tai suurta muutosta vaan elämäntapamuutos pikkuhiljaa. Välillä vähän repsahtaa ja välillä herkuttelee, mut sit koittaa taas palata siihen terveellisempään ruokaan, josta tulee parempi olo muutenkin.
Tuon ihan "hyvän kuuloista" (ruuan kanssa pelaaminen) ja varmasti auttaa jonkun verran painon pudottamiseen. Mutta mutta, liikunta puuttuu, se pitää olla mukana arjessa, aina.
Lataa tekoälyohjelma chatgpt, ilmainen, kysy siltä ohjelma.
Anna ensitiedot: mies/nainen, ikä, paino, pituus, vatsan ympärysmitta, tavoitepaino. Jos tarjoaa punnittavaa ohjelmaa pyydä yksinkertaisempi versio. Tulee helpot ohjeet, en jaksa syödä kaikkea mitä pitäisi eikä tarvi välttämättä liikkua mutta avuksi se on esim kävely. 2kk, 9kg, 8cm.
rupea syömään kunnolla eli enemmän
lisää rasvaa
kävele niin paljon ja usein kun pystyt
näin meni 71kilosta 58 kiloon. Toki se otti aikansa, mutta näin 10 vuoden jälkeen painan edelleen 56-58 kiloa.
Laihdutin vuodessa noin 18 kiloa kymmenisen vuotta sitten. Painoin 80 kg (hui!). Lähdin pudottamaan painoa suunnitelmallisesti. Laskin keskimääräisen kalorintarpeeni, siis sen, mitä tarvitsisin jos tekisin kevyehköä työtä, ilman ylimääräistä liikuntaa. Se on keskimäärin 1600-1800 kcal/päivä naisella. Sen söin joka päivä, en yli tai ali. Lisäsin arkiliikuntaa ja aktiivisuustasoa. Se on helppoa. Esimerkiksi kävelemällä tai pyöräilemällä kauppaan ja valitseekin sen kaupan, mikä on vähän kauempana kuin se lähin kauppa. Ja tietysti käyttää portaita eikä hissiä yms.
Ylläkuvattu on kuitenkin vain painonhallintaa, eli nykyisen painon säilyttämistä, ei laihdutusta.
Laihduin pitkäkestoisella liikunnalla (vähintään 2h 1-2 kertaa viikossa) ja stressinhallinnalla. Pitkäkestoinen matalahko sykkeinen liikunta pienillä intervalliosuuksilla esimerkiksi pyöräily tai nopeahko kävely mäkisessä maastossa on tehokas tapa polttaa kaloreita (eli kun sokerit on käytetty verestä noin 45-60 minuutin päästä kuntoilun alusta, keho alkaa käyttämään kehoon kertynyttä rasvaa energiana. Ei tule syödä 2-3 h ennen pitkäkestoista laihdutus liikuntaa, koska sokereita muodostuu vereen vastikään nautitusta ruoasta ja keho valitsee aina sokerin/hiilihydraatit vararasvan sijaan energian lähteenä.
Ja siitä stressinhallinnasta. Mitä vähemmän stressiä, sitä pienemmät kortisolitasot. Kortisoli on stressihormoni, mikä edesauttaa vararasvan kertymistä kehoon. Naisen keho on älykäs sillä tapaa, että jos joku uhka on maisemissa, energia kerääntyy rasvaksi eli vararavinnoksi nälkäpäiviä varten. Jos naisen keho polttaa rasvaa, syntyy jonkinlaista euforiaa, mikä auttaa jaksamaan pitkään!
Mä tein niin, että otin itsekkäästi sen muutaman tunnin viikossa ihan vaan itselle ja annoin vastuun muille. Katsoin kartasta kohteen minkä haluun nähdä ja lähdin sinne pyöräileen luurit korvissa kuunnellen musaa tai podcasteja ja tein harhareittejä ihan sillä periaatteella, että mä oon nyt puikoissa tän muutaman tunnin ja teen niinkun haluun muilta kysymättä :>
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sokeri pois kahvista
365pv/v x 5kuppia/pv x 2 palasokeria a' 10kcal/pala = 35.000 turhaa kilokaloria vuodessa = 4kg läskiä pois teoriassa.
2. Jokaiselle peruna-aterialle pöytään kurkku&tomaattisiivut ja kasariin sipuli-porkkanaseos. muhimaan ekaksi ennen perunoiden keittämistä. Tulee kuin itsestään siellä. Nuo kaksi yhdessä vähentävät tarvittavan perunan määrää ja käsittääkseni vievät ateriaa terveellisempään suuntaan. Välipaloiksi broiskusalaattia valmiiksi jääkaappiin.
3. Tar's viitsiä kävellä edes 20 min päivässä. Itse huomaan, että turvotus helppaa ja pari kiloa tippuu kun laiskan jakson jälkeen alkaa taas kävelemään. Muuten on turha kuvitella liikunnalla mitään laihduttavansa rehkimällä. Aikanaan tuli satasella revittäämällä poltettua 1.000kcal soutuergossa tunnissa ja silloin pitää asiaa harrastaneen 90kg äijän vetää se tunti aivan tosissaan. Olin silloin sellaisessa kunnossa, että olin kymppisakissa ikäisissäni ja painoisissani Finnrowingin sivustolla muistaakseni 10km matkalla. Se 1.000kcal vertautuu noin 100gramman läskin polttamiseen.
Teesit:
1. Sokeri ppois
2. vihanneksia joka hiton paikkaan ja broileri-kurkku-tomaatti-salaatti-krutonkivälipaloja tiuhaan.
3. Liikuntaa ainakin vähän ja mieluiten sellaista jossa askeleet tulevat jostain muusta syystä kuin 'treenaamisesta'. Itselle on tullut 30.000 askelta pilkkipäivän aikana meren jäällä ja illalla tiesi kävelleensä. Vaan koko päivän aikana ei vahingossakaan käynyt mielessä että tässä nyt jotain treenaamassa oltaisiin. Marjastus ja/tai sienestys on toinen hitsin hyvä tapa kerätä askeleita yrittämättä...
-15kg vuodessa kun jäin eläkkeelle ja tuli aikaa kaikenlaiselle ml. ruuanlaitto.Välipaloja tiuhaan. Älä nyt viitsi.
"Asiantuntija sanoo, että tasainen ruuan tarve ei juurikaan vaihtele yksilöstä riippuen."
"THL:n suosituksen mukaan sekä aikuisten että lasten tulisi syödä noin 3–4 tunnin välein. Päivässä tulisi syödä 5–6 kertaa.
Kun verensokeri pysyy tasaisena, on helpompi välttää ahmimista. Siksi pienet annokset usein ovat parempia kuin harvoin syödyt suuret annokset."
[😎]
Verensokeri pidetään tasaisena ruuan sisällöllä, ei suinkaan ruokailujen määrällä.
Miksi alapeukutuksia? Tää toimii ja on matalakynnyksinen. Ei välttämättä mukavaa, mutta palkinto on parempi kuin possumunkki.
1. Lopetin ylimääräisten herkkujen syömisen, ja korvasin kaikki makeamieliteot marjoilla ja hedelmillä. En kuitenkaan pitkällä tähtäimellä kieltänyt itseltäni mitään, jos mieli teki karkkia tms., niin söin. Pian karkkihimosta kuitenkin pääsi yli, karkit alkoivat maistua todella keinotekoisilta marjojen sijaan eikä niitä tehnyt enää edes mieli. Kroppa myös selkeästi ilmoittaa, että se tarvitsee jotain tuoretta karkin sijaan.
2. Väliaikaisista dieteeteistä ei ole ole kuin hetkellinen hyöty, jos sitäkään. Tärkeintä on todellinen muutos esim. ruokailu- ja liikkumistavoissa. Jätin pois herkkujen lisäksi myös maustetun jogurtin, vähensin punaisen lihan syöntiä ja vaihdoin kaikki leivät ruisleipiin. Käyn myös säännöllisesti jumpassa kahtena iltana viikossa.
3. Älä aseta liian vaativia tavoitteita itsellesi. Elämäntapojen muuttaminen terveellisimmiksi riittää, paino putoaa pikkuhiljaa kropan tervehtyessä. Älä vahdi vaakaa maanisena tai merkitse syömisiäsi taulukkoon. Älä myöskään rääkkää itseäsi tavoilla, joista et pidä. Jos tekee mieli syödä herkkuja, syö niitä joskus. Totaalikieltäminen johtaa helposti ratkeamiseen ja huonoon oloon. Ole itsellesi armollinen ja luota ajan vaikutukseen. Liian nopea laihtuminen ei ole terveellistä.
Näillä periaatteilla laihduin itse 10 kg n. vuodessa. Olen vajaa nelikymppinen nainen, joka ei koskaan ole juuri pitänyt liikunnasta ja lohduttaudun syömällä.
Vihannekset(mausteita niihin!!!)
Lähinnä lisäaineetonta(järki mukana)ruokaa
Monipuolinen liikunta
Siunausta!