Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta

Vierailija
19.04.2026 |

Ja ovatko ne toimineet :).

Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?

Kommentit (289)

Vierailija
221/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi,

Olen tässä niin hyvä että olen miettinyt, että pitäisikö alkaa järjestämään "laihdutusleirejä". Ongelmani on silti aina ollut innon lopahtaminen ja repsahdus, jonka jälkeen paino tulee takaisin. Mutta koska olen laihdutusexpertti niin kerron miten homman saa toimimaan:

Pikalaihdutus:

1. Aamupalalla yksi ruisleipä(ei mitään päälle - tähän tottuu) tai 150g rahkaa - Vesi juomana

2. Lounaalla kevyt keitto - kasvissosekeitto on paras

3. Illallinen tosi pieni määrä MITÄ TAHANSA

4. Illalla vielä yksi ruisleipä tai vähän rahkaa. Tai sitten korvaat millä haluat mutta max 120kcal

Tuossa ideana että 800kcal-1000kcal on intake. Et jaksa paljoa urheilla tai jos urheilet niin lisää proteiinia vaikka kanan muodossa vastaava kcal määrä kuin saat liikunnasta. Tällä dieetillä menetät lihasta, mutta painoa lähtee taatusti. Muutaman päivän on huono olo, koska on nälkä, mutta kun siitä pääsee yli, se tuntuu todella mahtavalta ja siihen jää lähes koukkuun. Kuitenkin käytännön syiden takia jossain vaiheessa tulee stop loman tai vastaavan takia ja sitten siihen on vaikea palata ja paino alkaa nousta hitaasti takaisin. Tuolla kuitenkin lähtee 10kg hujauksessa. Itse sain 95kg=>85kg kolmessa viikossa.

Hitaampi:

1. vähän kuin äskeinen, mutta kalorit pidetään paljon korkeammalla (riippuu painosta ja kulutuksesta). 

2. paljon proteeinia

3. paljon treeniä

4. kalorit kuitenkin sillä tasolla että tottuessasi voit jatkaa noin hautaan asti. Välillä tulee viikonloppuja tai lomareissuja, joissa paino nousee nesteiden takia, mutta palaudut nopeasti etenkin jos pidät tuon jälkeen 1-2 päivää pienemmällä suolalla/rasvalla

Hitaammalla keinolla tuo vastaava 10kg lähtee ehkä vain muutamassa kuukaudessa, mutta se on luonteeltaan pysyvää/pysyvämpää, koska olet muuttanut elintapaa etkä vain harrastanut dieettiä.

Mulla nyt ollut jo tosi pitkään tuo hitaampi käytössä ja oikeastaan en ole laihduttamassa vaan olen muuttanut elintapani.

Jos jatkuvasti repsahdat, menetelmäsi on väärä. Ei vain toteutus vaan itse menetelmä. En suosittele, että ap kokeilee sellaista menetelmää, jossa repsahtaa, jos ei ole superihmisen itsekuria. Se johtaa vain jojoiluun, joka ei ole terveellistä.

Jos olet nyt onnistunut oikeasti pitämään tuon hitaamman menetelmäsi pitemmän aikaa ilman merkittäviä repsahduksia, sitten sitä voi suositella muillekin.

Vierailija
222/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Myin autoni pois, en sitä enää tarvitse ja siirryin kävelyyn. Joka päivä edelleenkin 10-20 km päivässä liikun jalkaisin. Hyötyliikuntana saan tarpeellisen määrän liikkumista.

2. Aikaa 89 kg painosta 48 kg (pituus 160 cm) kului noin 2,5 vuotta ja paino on siinä pysynyt jo yli 30 v. Lihaskuntotreenejä teen edelleen.

3. Syön kolme kertaa päivässä ja perheeni mielestä "linnunannoksia", vältän turhia rasvoja ja terveellinen ruoka kuuluu nyt jokapäiväiseen ateriaan. Hedelmät ja vihannekset ovat myös ahkerasti käytössä. 

Oot ollu aika tuhti täti (tai setä), mutta hieno saavutus -41 kg. Jatka samaan malliin 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö hiilareita..-20 kg 5 kk. Vaan munia, kana, kala,liha. Thats it.

Vierailija
224/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Suunnitelman tekeminen, joka sopii itselle, vähän liikuntaa ja toimiva ruokavalio sekä ateriarytmi

2. Suunnitelma toteutus systemaattisesti, ainoastaan sairastuessa tingitään siitä lyhyesti

3. Tulosten seuraaminen mittaamalla kaloreita ja painoa, jos homma kusee palataan kohtaan yksi ja mietitään miksi

20+ kg, puoli vuotta.

No ei oo kauheen hyvä neuvo jos oot lihonut 20kg puolessa vuodessa.

Kiitos tästä matemaattisesta neroudestasi älykääpiö.

No mikset laittanut vaikka -20kg puoli vuotta imbesilli?

"Laihtua -20 kg" on tuplanegaatio ja tarkoittaa 20 kilon lihomista.

Kinastelukin kuluttaa kaloreita, tosin se ei ole hyvä terveydelle, etenkään verenkiertoelimistölle ja siten sydämelle:)

Vierailija
225/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 aterian sijaan 3 ateriaa päivässä. Jos syöt 5 kertaa niin elimistöllä on koko ajan ylimääräistä energiaa käytössä joten rasva ei pala ollenkaan missään kohtaa.

Nämä on kaikkein rurhimpia neuvoja. Ylensyödä voi vaikka yhdellä aterialla.

Optimaalinen ateriarytmi varmasti vaihtelee, mutta aterioiden harventaminen ei ole laihdutusvinkki

Vierailija
226/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua mitä vinkkejä vähentää syöminen minimiin. Minulla on personal trainerin tekemä ruokavalio, ja todellakin saa ja PITÄÄ syödä tarpeeksi. Jos kalorit ja ruokailun jättää minimiin, ei kroppa saa tarpeeksi ravintoaineita ja keho menee säästöliekille. Kun dietti loppuu, kilot tulevat takaisin. 

Pitää vain huolehtia siitä, että ruoka on tarpeeksi ravintorikasta eikä sisällä turhia rasvoja, höttöhiilareita, suolaa, prosessoitua ruokaa. Painoa saa kyllä pudotettua ihan perus arkiruokailulla kun määrät ovat kohtuulliset. Jos syö 4-5 kertaa päivässä, ei ehdi tulla kova nälkä joka johtaisi esim. naposteluun. Tällä saa pysyviä tuloksia, ja tottakai herkuttelu on myös ok ajoittain. Tämän lisäksi tietenkin yleinen aktiivisuus ratkaisee. 

Tämähän on just varsinkin vähän vanhempien naisten ongelma, kun koko ikä on heille toitotettu että ei saa syödä, pitää olla nälkä, nälkään tottuu ja pitää vaan kestää ja on pitkä lista kaikkea mitä ei saa missään nimessä syödä. Sitten kun joku tulee ja sanoo, että pitää syödä, että jaksaa treenata ja lihaksilla on polttoainetta millä kasvaa ja herkut silloin tällöin on ok niin ne on ihan kauhuissaan. 

Vierailija
227/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit syödä illalla niin paljon kuin haluat mutta hien on maistuttava huulilla ja lattian on uitava hiessa tunnin päätteeksi. Vaattet pitää olla liimärät ja kiinteistön seinät täynnä hikipisaroita, kun valo lankeaa niihin.

Vierailija
228/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli. Puolet lautasesta salaattia, neljäsosa kevyttä proteiinia ja neljäsosa lämmintä lisäkettä (peruna, täysjyväpastaa, täysjyväriisi, kaura, uunijuurekset tms.) Salaattiosuus siis ihan tuoreita salaattiaineita, ei pastasalaattia tms. Esim. Fetajuuston korvaan raejuustoa. 

Vierailija
229/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun helmasyntini on aina ollut karkki, tai ei se mikään synti ole enkä ole sitä edes itseltäni kieltänyt. 

Mutta kun kirjaa jokaisen annoksen yazioon ja punnitsee joka aamu niin oppii nopeasti että suklaapatukat (ja prodepatukat) ovat järjestään 200kcal,sitten irtokarkkipussi "otan vain muutaman parhaan" painaa helposti yli 100gr = 500kcal, normi aterian verran...kokonainen pizza lähes 1000ckal. 

Mikään näistä ei ole kielletty mutta sen tieää että helpposti ollaan  ylikaloirella. pari päivää ylikaloreilla => näkyy vaa'assa.

Kun maltoin olla ilman karkkia, lähti vaakalukema putoamaan nopeastikin. Kun stressissä repsahdin, painoa tuli lisää. Nyt mennään vähällä karkilla => paino laskee hitaasti. 

Vierailija
230/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Lopeta ruokien punnitseminen ja kaloreiden laskeminen. Sinun ei tarvitse ostaa enää yhtäkään ruokavaliota netistä. Noudatat niitä kaksi viikkoa ja sitten retkahdat, koska kukaan ei jaksa sellaista, että joka päivälle pitää keittää eri ruoat itselle ja punnita jokainen suupala. Sinä kyllä tiedät mikä lihottaa ja mikä ei. Sinä tunnet itsesi ja tiedät miten huijaat itseäsi. Yritä alkuun olla yksi päivä ilman herkkuja. Jos onnistut siinä, mahtavaa, nyt tiedät että pystyt siihen. Älä kuitenkaan jää juhlimaan sitä. Päätä, että saat viikonloppuna syödä vaikka suklaapatukan, jos muuten olet pysynyt herkkulakossa. Tai voit syödä kylässä yhden herkun. Kenenkään dieetti ei kaadu siihen. Nauti ja palaa sitten herkuttomuuteen. Ruokavalio on tärkein asia painonpudotuksessa. Voit syödä normaalia ruokaa. Älä ahmi itseäsi täyteen äläkä syö kenenkään jämiä. Syö hieman pienempiä annoksia, mutta syö monipuolisesti.

2) Liiku kohtuudella. Liikunta ei varsinaisesti pudota painoa, ellei se ole TODELLA intensiivistä (= esimerkiksi todella kovavauhtinen juoksu), mutta paremmassa kunnossa olet paremmalla fiiliksellä ja jaksat myös paremmin pitää kiinni ruokavaliosta. Kävele, hölkkää, käy kuntosalilla. Jos paikat kestävät, niin tee silloin tällöin kovavauhtisia juoksuvetoja.

3) Anna painonputoamiselle aikaa. Tämä ei ole ihmedieetti, mutta jos pidät tästä kiinni, niin painosi putoaa tasaisen varmasti pitkällä aikavälillä.

Vierailija
231/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon nyt varmaan kaikki tiesi sanomattakin torvi

Vierailija
232/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nälkäisenä kauppaan. Pysy listassa. Kierrä herkkuhyllyt kaukaa. 

Vierailija
233/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuten pitänyt alkuun ajatuksesta kirjata kaikki ylös, mutta fatsecret sovellusta kokeiltuani huomasin muutamassa viikossa mistä tulee helposti piilokaloreita ja piilorasvaa. Vähensin niitä ja muuten syön kuten ennenkin, paino putoaa koko ajan 500-900g/ viikko tahtia. Lisäsin myös pari liikuntakertaa viikkoon. Joka päivä tulee käveltyä koska koira...

Vierailija
234/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ruokavalio kuntoon. Alkuun on järkevää laskea kaloreita, koska muuten on todella vaikea ymmärtää miten pienet muutokset määrässä tai makrokoostumuksessa voivat aiheuttaa valtavia heittoja energiansaannissa. Laskemisen voi lopettaa kun selkärangassa on kohtuullinen perusymmärrys ja kykenee pysymään kaloribudjetissa muutenkin. Herkkuja saa syödä, mutta sen pitää olla suunnitelmallista. Itse söin painonpudotuksen aikanakin kerran viikossa 100 g karkkipussin ja 80 g suklaalevyn tai 50-100 g proteiinipatukkaa. Otin sen huomioon kokonaiskaloribudjetissa.

2. Kävely on paras liikuntamuoto rasvanpolttoon ja yleiskunnon ylläpitämiseen. Kävely ei nosta sykettä liikaa jolloin keho pystyy aktivoimaan energian ottamisen rasvasta, ei tuhoa niveliä ja on helppoa ja halpaa toteuttaa, eikä nosta ruokahalua. Jos on todella huonossa kunnossa, pitää kävelymäärää nostaa maltilla, ettei tule ongelmia nilkkoihin, mutta muuten pitäisi tavoitella 10-20 tuhatta askelta päivässä, enemmänkin jos alkaa jo sujua.

3. Alkoholi pois kokonaan, tai jos ei pysty siihen, niin sitten on vain ymmärrettävä, että alkoholi on paha lihottaja ja joudut tekemään paljon enemmän töitä jotta voit nauttia ne x kaljaa. Jos nyt kuitenkin juot, niin älä syö mitään samalla. Kun kehossa virtaa alko, kaikki muu syöminen sujahtaa suoraan rasvavarastoihin, koska keho keskittyy alkon pilkkomiseen. Koskee myös (krapula)-aamua. Kaikista pahinta on tissutella hiukan useana iltana. Siinä antaa itselleen valheellisen kuvan että tämä ei ole ongelma, mutta se on todella iso ongelma.

Itse pudotin 3 vuodessa 35 kg ja olen nyt toiset 3 vuotta ollut vakaasti 65-68 kg (172 cm mies).

Vierailija
235/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on moni jo sanonutkin, mutta karkin (etenkin suklaan) pois jättäminen jo yksin riittää pitkälle. Itselläni paino putoaa hallitun hitaasti, mutta olen kärsivällinen. Tiedän kokemuksesta, että pikadieetit ja isot elämäntaparemontit itselläni aina jossain vaiheessa pettävät.

Ole siis  itsellesi armollinen ja tosiaan, kuten moni on sanonut, stressi minimiin! Se on nykyisessä maailmanmenossa vaikeaa, mutta itse yritän täyttää päiväni positiivisella sisällöllä. Vähemmän somea ja maailman uutisia niin stressikin vähenee. 

Viikonloppuisin sallin itselleni pienen karkkiherkuttelun. Esim pieni Fazerin suklaapatukka tai suklaakonvehti. Pääsiäisenä tuli repsahdettua, mutta en moiti siitä itseäni. Myös menkkojen aikaan minulla on kova suklaan himo, silloin sallin myös repsahtaa. Mieluummin pala suklaata kuin pilleri Buranaa. 

Lisäksi hypin hyppynarua 30min päivässä. Se on hauskaa ja puolen tunnin jälkeen on jo hiki. Kuntoni on noussut kohisten, veriarvot parantuneet ja vatsaoireet (närästys, ilmavaivat) vähentyneet. Sydänkään ei enää läpätä. Painonpudotuksen sijaan olenkin huomannut, että kunnon kohentuminen oli se, mitä oikeasti tarvitsin. Lihasmassan kasvaminen lisää myös painoa, mutta olen siis korvannut nyt läskiä lihaksella ja se on ok.  Mielialani on kohentunut huomattavasti, vaikka elämä kolhii monelta suunnalta. En myöskään ole sairastunut yhtä herkästi. 

Paino tosiaan putoaa hitaasti, noin kilon kuukaudessa. Mutta pienikin pudotus riittää ja hitaasti kun lähtee, toivottavasti tulee hitaasti jos ollenkaan takaisin. 

Hyppynarusta vielä sen verran, että kun aloitin sen rapakuntoisena, pystyi hyppimään vain 5min putkeen. Sitten olin ihan naatti. Kahden viikon jälkeen havahtui siihen, että 20min meni ihan leikiten. Eli tuolla treenillä kunto nousee todella nopeasti. 

Vierailija
236/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin pois voimariinin ja juustot. Eihän täällä laihdu mutta painonnousu on pysähtynyt.

N52

Vierailija
237/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Syö vähemmän kuin kulutat.

2. Syö vähemmän kuin kulutat.

3. Syö vähemmän kuin kulutat.

Näitä neuvoja kun noudatat niin paino tippuu satavarmasti.

Vierailija
238/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. syö vähemmän kuin kulutat. Mikään muu ei toimi. Eikä ole olemassa mitään höpöhöpö säästöliekkiä

2. syö paljon kasviksia ruuan ohessa. Näin saat syödä enemmän ja mahasi on aina täynnä. Et näe nälkää.

3. Treenaa. Siten et menetä lihaksia, kun paino tippuu ja näytätkin paremmalta.

Itse tiputin 20kg, joista suuren osan normipainon sisällä. Nyt olen hoikka ja treenattu ja tälläinen aion ollakin!

N39

Vierailija
239/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. syö vähemmän kuin kulutat. Mikään muu ei toimi. Eikä ole olemassa mitään höpöhöpö säästöliekkiä

2. syö paljon kasviksia ruuan ohessa. Näin saat syödä enemmän ja mahasi on aina täynnä. Et näe nälkää.

3. Treenaa. Siten et menetä lihaksia, kun paino tippuu ja näytätkin paremmalta.

Itse tiputin 20kg, joista suuren osan normipainon sisällä. Nyt olen hoikka ja treenattu ja tälläinen aion ollakin!

N39

Lisään vielä, että pidä myös herkkupäiviä. Älä vaadi itseltäsi mitään diettiä, jota en noudata lopun ikääsi. Eli syö kaikkea, mutta vähemmän ja harvemmin niitä runsaasti kaloreita sisältäviä juttuja.

Vierailija
240/289 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydä vahva motiivi laihdutukselle.  Jos ei löydy, on turha alkaa kiusaamaan itseään.

Selvitä itsellesi tavoite ja arvioi aikataulu. Vuorokauden enegiasaannin puolittaminen arvoon 1000 kcal vastaa noin 133 g läskin vähenemää vuorokaudessa, siis 4 kg kuukaudessa,  vaikka pelkästään lepäilisi sohvalla koko ajan. Hikiharrastukset eivät juuri lainkaan nopeuta laihtumista. Energiansaannnin vähentäminen nopeuttaa, vuorokauden enegiasaannin pudottaminen kolmannekseensa siis arvoon 667 kcal, vastaa noin 178 g läskin vähenemää vuorokaudessa, siis 5,3 kg kuukaudessa.

Järjestä niin että on jatkuvasti, 24/7/365, nälän tunne, joko kovana taikka ankarana, siis nouse ruokapöydästä kun vielä on selkeä nälän tunne. Jatkuvan nälän tunteen kanssa on paljon helpompi onnistua, jatkuvaan nälän tunteeseen tottuu,  siihen ei totu että esim. kolme kertaa päivässä on kylläinen tunne useita tunteja ja lopunaikaa laihduttaa.  Ihminen alkaa  laihtumaan vasta kun on kokenut nälän tunnetta tuntikausia.

Selvitä (opiskele) kaiken sen energiasisällöt mitä panet suuhusi. Tämä on hyvä ja ilmainen palvelu - https://fineli.fi/fineli/fi/index

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi