Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (289)
Minä jätin pois voimariinin ja juustot. Eihän täällä laihdu mutta painonnousu on pysähtynyt.
N52
Minä en ole luopunut juustosta ja paino putoaa. Ei se määrä vaan laatu.
Juuri raapaisin salaatin päälle n 10 lastua hyvälaatuista parmesania. Aamiaisleivällä yksi ohut siivu castello cheddaria.
Tuliskohan noista n 20g yhteensä eli 80 kcal.
Ei tunnu missään kun muu ravinto on kohdallaan
Laihdutus on vähemmän syömistä 80%, liikuntaa 20%.
Mahdollisimman paljon arkiliikuntaa: luovuin kokonaan autosta ja julkisista. Kaikki turhat, korkeakaloriset syömiset pois. Kolmatta vaikea keksiä, mutta jos käyttää alkoholia, samana päivänä rasvat minimiin. 30 kg lähti puolessatoista vuodessa ja pysynyt poissa useamman vuoden. Nyt on voinut paino nousta, kun lihakset kasvaneet treenin ansiosta, en enää punnitse, mutta vyötärönympärys pysyy kapeana ja rasvaprosentti suunnilleen samana.
Tässä yhteydessä kysyn, että onko kellään kortisonia lääkityksenä ja mitkä sen vaikutukset painoon ovat?
Prednisolon on kai tunnetuin. Minulla on pieni määrä 5mg tai 10mg päivässä hyvin toiminut nivelkipuihin..
Mä kirjoitin tuohon 11 sivulle pitkän pätkän, jossa kerroin ensin tehokkaan ja huonon tavan ja alle hitaamman, mutta pysyvämmän ja kehonkoostumuksen kannalta paremman tavan. Sain runsaasti peukkuja alaspäin. Ilmeisesti minua ei ymmärretty. Kannattaa lukea teksti uudestaan ja vielä kerran uudestaan. AP kysyi miten laihduttaa ja minä kerroin kaksi tapaa, joista vain toista voin suositella pidemmällä tähtäimellä. Jollakin toki voi olla tahto saada nopeasti paino pois vaikka häihin tjsp. Laihduttaessa lihasta menetetään AINA. Sen sijaan prosentuaalisesti lihas voi kasvaa, kun sen tekee fiksusti ja sehän onkin jo parempi asia.
Voin myös sanoa muutaman asian jotka eivät laihduta (yksin tehtynä)
- karkin ja sipsin poistaminen elämästä - on helppoa huijata itseään ja sitten täyttää tuo himo jollakin muulla
- puoli lautasellista salaattia - tuo on hyvä, mutta se ei laihduta. Lautaselle saa mahtumaan paljon rasvaa silti ja lautasta voi suurentaa.
- sokerilimujen / mehujen juominen
Kaikki edellä mainitut on hyviä yksittäisiä juttuja, mutta ellei seuraa ravinnonsaantia, sitä tulee liikaa. Urheilu (vaikka 5km juoksu) ei älyttömästi kuluta energiaa eli yksi suklaapatukka tai 0,5l sokerijuomaa kompensoi sen täysin ja luultavasti tuosta lenkistä tulee isompi tarve ravinnolle.
Kiinnittäkää siis huomiota proteiiniin ja siihen että se kalorivaje on olemassa. Kun kalorivajeessa syötte, sen ravinnon pitää olla sellaista että se pitää nälkää. Jos se ei tyydytä teidän himoja, teidän pitää vähän kerrallaan muuttaa sitä himoa eri suuntaan. Totuttelun jälkeen kolmasosa riittää siitä herkkumäärästä, mikä ennen ei tahtonut riittää ollenkaan.
Laittakaa vaan peukkua alaspäin mä kerään sillä aikaa katseita paremmaksi muuttuneella ulkomuodollani. Juuri perjantaina vaihtelin 3 kertaa syviä katseita sellaisen henkilön kanssa, joka ei vuosi sitten olisi vilkaissutkaan minuun :)
Yli 50-vuotiaana stressi ja liika liikkuminen (6-7 x viikossa aika rankkaa treeniä) piti kortisolitasot niin korkealla etten laihtunut sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50-vuotiaana stressi ja liika liikkuminen (6-7 x viikossa aika rankkaa treeniä) piti kortisolitasot niin korkealla etten laihtunut sen vuoksi.
Kortisolit eivät estä laihtumista, ne voi korkeintaan saada tulokset laahaamaan hieman perässä. Koitappa uudelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Toista samoja ruokia, sitä ei moni ajattele. Syö yksinkertasesti ja toista samaa. Toki katso että se ruoka on oikeasti ravintosisällöltään rikasta ruokaa. En missään nimessä sano, että pitäisi jotain perunavelliä syödä päivästä toiseen, vaan perus joku riisi, kanaa, vähän parsaa kylkee, raejuustoa, rahkoja, marjoja, hedelmiä jne. Toistaa yksinkertaista ja samaa ja mieluiten syö vielä samoihin aikoihin joka päivä.
No ei mulla ainakaan valkoista riisiä.
Lisätyn sokerin välttäminen. Ei lisättyjä rasvoja. Ei ylensyöntejä.
Töissä ollessani keskitin paastoluonteisuuden viikonloppuihin, siis ei "pikavoittoja" vaan pitkän tähtäimen ohjelma joka hitaasti mutta varmasti tuotti tulosta; parinkymmenen vuoden aikana painoa pois noin kolmannes, nyt hieman yli 60 kg.
Kurinalaisuutta tietenkin syytä noudattaa jatkuvasti, siis rasvaisuuteen ja hiilihydraatteihin (sokeriin) nähden eritoten, mutta ei yksitoikkoista ja samaa ruokaa vaan pyrkien vaihteluun. (Niin ja otan kyllä ehkä viikossa pari monivitamiini/hivenainetablettia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Suunnitelman tekeminen, joka sopii itselle, vähän liikuntaa ja toimiva ruokavalio sekä ateriarytmi
2. Suunnitelma toteutus systemaattisesti, ainoastaan sairastuessa tingitään siitä lyhyesti
3. Tulosten seuraaminen mittaamalla kaloreita ja painoa, jos homma kusee palataan kohtaan yksi ja mietitään miksi
20+ kg, puoli vuotta.
No ei oo kauheen hyvä neuvo jos oot lihonut 20kg puolessa vuodessa.
Kiitos tästä matemaattisesta neroudestasi älykääpiö.
Huumorintaju näköjään sinun ohjeillasi ainakin katoaa. Hauska heittohan tuo oli. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin pois voimariinin ja juustot. Eihän täällä laihdu mutta painonnousu on pysähtynyt.
N52
Mulla ei missään tapauksessa margariineja. No ei kyllä myöskään voimariineja eikä voita. Joskus oli laihisjuustoa tai emmentalia muttei enää kun hinnat nousseet. Töissä ollessa parin prossan maitoa jotta jaksoi mutta nyt eläkkeellä vain rasvatonta maitoa.
Sain nopeasti 20kg pois kahdessa vuodessa. Lääkärin mukaan laihdutin liian nopeasti ja siksi kehoni meni ylirasitustilaan. Sydämen sykkeet sekosi täysin laihtumisesta. Ja kehon kunto rosahti. Lääkärin ohjeen mukaan aloitin tauon johon kuului aktiivista kävelyä alle 90bpm sykkeellä. Kävelin ihan mummon vauhdilla pari kilsaa päivässä ja kolmen kuukauen päästä tarkastus. Edelleen keho pakene ja taistele tilassa. Otettiin arkikävelyt pois kolmeen päivään viikossa. Seuraava tarkastus oli 2kk päässä ja tilanne sama. Tällä kertaa yöunet alkoi kärsiä pahemman kerran ja nukuin vain 4h yössä. Kortisolitasot oli korkealla ja lääkärin mukaan se oli syynä lihomiseen.
Aloin lihota takaisin entisiin mittoihini. Meni vuosi ja 2kk että hermosto normalisoitui takaisin. Kiloja oli tullut 15kg takaisin vyötärölle. Lääkärin mukaan olen kehonkoostuukseltani hieman pyöreä luonnostaan ja kehon hermosto menee sekaisin jos laihdutan itseni. Alkaa tulla rytmihäiriöitä ja muita onkelmia.
Syö säännöllisesti aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Juo vettä välissä. Älä napostele.
Noudata lautasmallia. Puolet salaattia, kasviksia, hedelmiä, neljäosa hiilihydraattia eli pastaa, riisiä tai perunaa ja neljäsosa proteiinia eli kanaa, kalaa, papuja, lihaa.
Lisää proteiinin käyttöä: Ota aamupalalla, iltapalalla, välipalaksi proteiinirahka tai paista ruisleivän päälle kananmuna. Proteiini pitää kylläisenä pitkään ja itselläni hillitsee selvästi iltapäivän makeanhimoa. Kotona etäpäivänä kasviksilla täytetty munakas on tosi hyvä lounas, nopea ja helppo.
Yritin ennen laihduttaa esim. syömällä keittoja ja olemalla herkkulakossa, mutta ei onnistunut, tuli nälkä ja sokerinhimo.
Liikunta tekee hyvää kaikella tavalla muuten, mutta painonpudotukseen se ei kovin paljon vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhteydessä kysyn, että onko kellään kortisonia lääkityksenä ja mitkä sen vaikutukset painoon ovat?
Prednisolon on kai tunnetuin. Minulla on pieni määrä 5mg tai 10mg päivässä hyvin toiminut nivelkipuihin..
On välillä ollut kuuriluonteisesti, pienenevillä annoksilla. Kortisonilääkitys ainakin minulla on kerännyt nestettä, joka on poistunut sitten kun lääke on ajettu alas. Eli onhan se painoa nostanut tietysti se nestekin. Minun annokset on siis olleet alkuun suurempia, tyyliin 50mg, ja siitä lähdetty alaspäin. Mutta en ole huomannut vaikutusta muuten varsinaisesti lihomiseen niin että olisi rasvaa kertynyt.
Nenän alla on semmoinen tietty reikä, kun ei pistä sinne tavaraa, laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Sain nopeasti 20kg pois kahdessa vuodessa. Lääkärin mukaan laihdutin liian nopeasti ja siksi kehoni meni ylirasitustilaan. Sydämen sykkeet sekosi täysin laihtumisesta. Ja kehon kunto rosahti. Lääkärin ohjeen mukaan aloitin tauon johon kuului aktiivista kävelyä alle 90bpm sykkeellä. Kävelin ihan mummon vauhdilla pari kilsaa päivässä ja kolmen kuukauen päästä tarkastus. Edelleen keho pakene ja taistele tilassa. Otettiin arkikävelyt pois kolmeen päivään viikossa. Seuraava tarkastus oli 2kk päässä ja tilanne sama. Tällä kertaa yöunet alkoi kärsiä pahemman kerran ja nukuin vain 4h yössä. Kortisolitasot oli korkealla ja lääkärin mukaan se oli syynä lihomiseen.
Aloin lihota takaisin entisiin mittoihini. Meni vuosi ja 2kk että hermosto normalisoitui takaisin. Kiloja oli tullut 15kg takaisin vyötärölle. Lääkärin mukaan olen kehonkoostuukseltani hieman pyöreä luonnostaan ja kehon hermosto menee sekaisin jos laihdutan itseni. Alkaa tulla rytmihäiriöitä ja muita onkelmia.
"Edelleen keho pakene ja taistele tilassa"
Mitattiinko tätä jotenkin? Verikokeella? Miten sen voi todentaa? Tämä on hyvin kiintoisaa.
1)Ota kalorit haltuun, älä luule, äläkä kuvittele.
2) Säännöllinen liikunta
3)Korjaa ongelmat, esim jalkojen virheasennot.
Näillä laihduin n 10kg puolessa vuodessa takaisin ihannepainooni.
Olo on loistava, askel kevyt ja kaikki kivut ja krempat jaloista poissa. Tästä on tullut uusi elämäntapa tässä ajassa. Alussa sai vähän patistella itseään liikkumaan, mutta 2-3 viikon kuluttua alkoi huomaamaan tuloksia, mikä motivoi jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
tuon nyt varmaan kaikki tiesi sanomattakin torvi
Miksi jatkat nimittelyä täällä?
Jos aihe pahasti triggeröi, ohita.
Terv. 'Ääliö'
1) napostelija olen joten pöydille kulhoja joissa porkkanoita, banaaneja, omppupaloja, pähkinöitä. Aina ohimennen voi napsaista semmoisia, näillä olen välttänyt kahvitteluherkku sudenkuopan - vähensin myös kahvihetket vain yhteen aamukahviin päivässä. Jo helpotti nakertelua tai oikeastaan nakertelemattomuutta.
2) kuitua yli 6g, proteiinia ja hyviä rasvoja aina aamupalalla ja lounaalla runsaasti. Näillä loppupäivään ja iltaan ei keräänny nälkävelkaa ja ilta sujuu huomattavasti kevyemmin kuin ennen. Eli isoin osa päivän ravinnosta tulisi saada syöpöteltyä ennen klo 15, sitten ei iske nälkäkiukku.
3) jos nälkäkiukku kuitenkin iskee, sitävarten miulla aina käsilauksussa mukana pähkinäpussi ja elovena välipalakeksejä. Ravitsemusterapeutti vinkkasi että välipalakekseistä ja viljatuotteista parhaimmilla on sydänmerkki ja ravintokuitua yli 6g.
Kuidun puuttuminen on huonompi paha kuin jos hiilihydraattia on paljon.
Nämä helpottaneet miulla elämäntapamuutosta, mutta olen huomannut että ei se itsestään ylläpitäydy. Vaatii minulta päivittäin tietoisia valintoja.
-22cm vyötäröltä, 3kk
En itse huomaa muusta kuin että housut tippuu mutta kaikki muut kyllä huomanneet
Kaksi oivallusta, koska en keksi kolmea. Ehkä ajatuskulku lähti alunperin siitä, että ajattelin, että jos olen ollut alipainoinen lukiolaisena, ei minulla ole aikuisenakaan mitään oikeaa syytä olla olematta hoikka. Liikuntapuoli oli jo kunnossa, joten syödessä aloin toteuttaa sitä, mitä teininäkin, eli:
1. syö oikeasti vain vähän. Nälän tunne ei haittaa, kunhan syö kuitenkin sen verran, että päivittäinen kalorivaje on noin 100-300 kcal tai vähintään peruskulutus täyttyy, eikä pidä liian pitkiä yhtämittaisia kitujaksoja
2. jos tiedän ennalta syöväni sipsejä, pizzaa, tms kalorimättöä, sitä voi kompensoida ennen syömistä joko pitkällä kävelyllä (15-20 km tai edes 10 km kuluttaa ihan kivasti) TAI sillä, että paastoaa tai lähes-paastoaa: aamupalan voi jättää välistä, lounaaksi vain jotain pientä ja kevyttä. Ei siis sekä paastoa että pitkää lenkkiä samana päivänä, ei ainakaan liian usein, ettei palautuminen kärsi. Tähän kontekstia sen verran, että harrastin jo ennestään pitkiä kävelyitä, kävin vaelluksilla jne eli kävelykunto on hyvä. 15 km päivässä menee helposti ilman sen suurempia murheita.
Olen normaalipainossa, 18 kg on pudonnut. Tarkoitus on tiputella vielä 5-10 kg, mutta varsinaisen alipainon puolelle en aio enää mennä. Ja koska vaellus on mainittu niin tarkennan, että noudatan kyllä sääntöä "vaellukselle ei lähdetä laihduttamaan" eli niillä reissuilla tulee päivässä joku 3500 kcal enkä sitä sure. Se kaikki palaa kyllä, tai jos ei pala niin se ei kaada koko pakettia.
Se että tulokset näkyivät tosi hitaasti. Meni varmaan vuosi ennen kuin huomasin että kroppa on muuttunut kun olen harrastanut liikuntaa ja hiukan katsonut syömisiä.