Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten tyylitön pukeutuminen

Vierailija
18.04.2026 |

Tuulipukukausi jäi 90-luvulle mutta tilalle on tullut collegehousut, väljät hupparit ja merkkitennarit jne.

Oletteko katselleet ympärillenne kuinka surkeaa esimerkiksi keski-ikäisten miesten ja vanhempien naisten pukeutuminen on? Eniten ihmetyttää keski-ikää lähestyvien miesten väliinpitämätön ja epäsoisti pukeutuminen ja vanhempien naisten "sporttisen mukava" look. Vaatteita ostetaan ruokamarkettien ryysyosastolta ja kengät samojen ketjujen muovilenkkariosastolta. Laadukkaita, aikuiseen makuun sopivia vaateliikkeitä on hävinnyt katukuvasta koska suomalainen on tottunut epäsiistiin, halpaan Kiina-kamaan. Pääasia ei näytä olevan tyylikäs ja ikään sopiva vaatetus vaan halpa mukavuus.

Jotenkin tuntuu että tämän on pakko olla osasyy siihen miksi suurin osa kotitalouksista on sinkkutalouksia, sukupuolet eivät kohtaa eikä vauvojakaan synny. Vaatetus on ensiarvoisen tärkeä asia vaikutelman, intohimon ja kiinnostuksen luomisessa ja se ei todellakaan ole suurimmalle osalle selvää.

Oma pukeutumiseni on aina lähtenyt siitä että se on ikään sopivaa, se on päästä varpaisiin mietitty kokonaisuus ja vaatteiden tulee olla laadukkaita. Miehenä tuntuu kuitenkin siltä että laadukkaita vaatteita täytyy tilata ulkomailta koska vaatteita myyvät kaupat tarjoavat miehelle hyvin vähän volyymia ja laatua.

Mitä mieltä siis olette? Kiinnostaisiko teitä näyttää houkuttelevalta ja itsevarmalta vai onko halpa mukavuus pääasia?

Kommentit (253)

Vierailija
141/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukat vaatteet ovat epämukavia.

Vierailija
142/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää houkuttelevalta? Houkuttelevalta mille? Pukeudun niin kuin mukavaksi koen, en todellakaan halua houkutella ketään. 
Pukeudun siististi ja aina puhtaissa vaatteissa. Suosin myös kestävyyttä ja ajattomuutta, koska en suosi ylikulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pelkkiä verkkareita ja tuulipukuja, vaikka asun muotitietoisessa Helsingissä. 

Vierailija
144/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kukin saa pukeutua niin kuin itse tahtoo, mutta olen havaitsevinani välillä sitä, että siistimmin pukeutuvia (naisia?) katsotaan helposti vähän vinoon ja siitä en kyllä tykkää ollenkaan.

Miksi teknisten ja luonnontieteellisten alojen naisista juuri kukaan ei meikkaa ja pukeutuu melko maskuliinisesti? Kokevatko että heitä ei muuten miespainotteisilla aloilla oteta vakavasti? Huom. Itse olen teknisellä alalla oleva nainen ja tämä on ihan tosi selkeesti huomattavissa oleva juttu, esim. Kauppisen puolella naiset laittautuvat enemmän ihan selvästi jo yliopistolla. Vai mistä johtuu? Tuleeko tämä asenne jo kotoa vai mistä? Tai ehkä estetiikan arvostus vaan ei korreloi teknis-luonnontieteellisen kiinnostuksen kanssa.

Alapeukkuja odotellessa. 

Jos on kiinnostunut liike-elämästä ja yritystoiminnasta, niin siihen kuuluu edustava pukeutuminen. Tyylillä tekee edullisen vaikutuksen heihin, joilla on rahaa annettavana, ja tyylillä voi luoda luotettavan vaikutelman.

Humanistisilla aloilla voi olla boheemi, koska henkiset asiat kiinnostavat siellä enemmän kuin ulkoiset seikat, tai niin ainakin joskus itse ajattelin. Sama juttu luonnontieteissä ja teknologiassa: tärkeintä on se, että pystyy ajattelemaan, ei vaatteet.

Vierailija
145/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajan pukeutumiseni on t-paita, huppari, verkkarit ja lenkkarit. Aina käytännöllisyys ja mukavuus edellä. Juhliin sitten ihan muuta. Kun ulkoilen tai käyn kaupassa käytän niitä mukavia vapaa-ajan vaatteita. Jos näet minut silloin, et varmaan arvosta minua pätkääkään, mutta se ei haittaa minua. Kun menen juhliin, meikkaan ja puen tyylikkäät vaatteet päälleni. Juhlia on kuitenkin tosi harvoin, joten turhaan ostaisin hienoja vaatteita paljon vaatekaappiini, kun eivät käytölläni kulu mitenkään.

Itse arvostan ihmisiä, jotka yleisillä paikoilla eivät riehu, haise tai häiritse muita. Sen sijaan vaatetuksella ei ole minulle mitään väliä.

Vierailija
146/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pukeutuisin kauniisti? 

Sinusta en osaa sanoa mutta itse tykkään pukeutua kauniisti ihan siksi että siitä tulee minulle itselleni hyvä mieli ja pirteämpi olo. Vaikka kukaan toinen ihminen ei edes näkisi minua koko päivänä.

Vierailija
147/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään enää edes yritä pukeutua kauniisti. Pukeudun mukavasti ja käytännöllisesti. Kaikki sellainen mitä ennen tavoittelin ja arvostin on kadonnut. Miksi ja ketä varten viitsisin vaivotella jos itselleni riittää puhtaat ja tarkoituksen mukaiset vaatteet?

Vierailija
148/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiigatkaa Sydämmenkutsumussarjaa ja ottakaa sieltä mallia pukeutumiseen.

Vierailija
149/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teknisten ja luonnontieteellisten alojen naisista juuri kukaan ei meikkaa ja pukeutuu melko maskuliinisesti? Kokevatko että heitä ei muuten miespainotteisilla aloilla oteta vakavasti? Huom. Itse olen teknisellä alalla oleva nainen ja tämä on ihan tosi selkeesti huomattavissa oleva juttu, esim. Kauppisen puolella naiset laittautuvat enemmän ihan selvästi jo yliopistolla. Vai mistä johtuu? Tuleeko tämä asenne jo kotoa vai mistä? Tai ehkä estetiikan arvostus vaan ei korreloi teknis-luonnontieteellisen kiinnostuksen kanssa.

Huomaa, että et ole teknisellä alalla oikeasti, koska kirjoituksesi asu paljastaa sen. Selkeesti? Ei ole hyvää kirjakieltä, kun se pitäisi kirjoittaa selkeästi. Kauppisen puolella? Eli tarkoitit varmaankin kauppakorkeakoulua vai kuinka? Ei ammatin arvostus lähde siitä, että miten toiset pukeutuvat, vaan siitä, että osaa ammattinsa oikein ja osaa opiskella ja lukea myös riittävästi. Ilmeisesti sinua ei ole arvostettu omassa ammattikunnassa, jos pitää vaatteilla todistaa omaa arvoaan työelämässä tai opiskelijana. Arvostus lähtee siitä, että osaa tehdä työnsä hyvin. 

Hah. En kirjoitakaan työkseni vauvapalstalle, joten kirjotan miten sattuu, töissä joutuu ihan tarpeeksi näkemään vaivaa hyvän kirjoitusasun eteen. ;) Sinä taas hyökkäsit persoonaan sen sijaan, että olisit kommentoinut itse keskustelussa olevaa asiaa. 

Vierailija
150/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kukin saa pukeutua niin kuin itse tahtoo, mutta olen havaitsevinani välillä sitä, että siistimmin pukeutuvia (naisia?) katsotaan helposti vähän vinoon ja siitä en kyllä tykkää ollenkaan.

Alapeukkuja odotellessa. 

It-alan ihminen täällä. Koin pitkään eten voinut pukeutua naisellisesti, mutta nyt kun kannukset on hankittu jo ajat sitten, reilu 10 vuotta olen nyt näyttänyt naiselliselta.

Jotenkin tuntui etenkin urani alkuaikoina, että piti tehdä 2 * niin paljon töitä kuin miehet, että tuli edes näkyväksi.

Kiitos vastauksesta. Ymmärrän kyllä. Mustakin tuntuu että miesten mielipiteet otetaan töissä vakavammin ja että minua vähän herkemmin haastetaan kuin heitä tai sanomisiani ei kuulla ollenkaan, vähätellään. Uusia töitä kun saamme, jaettaessa ne menee lähes aina (nuorille) naisille jostain ihmeen syystä, (nuorten ja vanhempienkin) miesten työkuormaa taas suojellaan. 

Tykkään pukeutua siististi ja meikatakin, niistä en suostu luopumaan vaikka se aiheuttaisi tuota alempaa suhtautumista. Uskon sen olevan pitkälti alitajuista. 

Vierailija
151/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaa mustalla ja kunnon luonnonmateriaaleja. Tärkeämpää miltä joku tuntuu kuin näyttää. Hyvät kengät joilla pääsee asvaltin ulkopuolellakin. Se on aikalailla filosofiani tässä asiassa.

Vierailija
152/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseä huvittaa nää herrasmiehet ja rouvat joilla on jotain loisv i t t u n i a, se sama tympeä ruskea laukku ja muu outfitti on kuin olis tongittu rodesta. 

Vierailija
153/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä AP:n pointin tunnistan, vaikka en ihan samaa mieltä olekaan.

Yli 50-vuotiaan miehenä ostan mielelelläni klassisia vaatekappaleita, joiden tiedän olevan ajattomia. Maksaisin mielelläni myös laadusta, jos kokisin hinnan ja laadun mitenkään kohtaavan. Joskus kohtaa, ja noita vaatteita tulee sitten pidettyä vuodesta toiseen. Mutta aika iso osa ns. merkkivaatteistakin on ihan samaa kiinapaskaa logolla.

Suomi on kyllä yksi ääripää (ainakin tuloihin suhteutettuna), mitä tulee ihmisten pukeutumiseen. Toinen on sitten vaikkapa Italian suuret kaupungit, joissa nuori mies ajaa Ferrarilla, kulkee kaupungilla tonnin kengissä ja viiden tonnin puvussa mutta asuu mamman luona.

Autot ovat aika suuressa osassa maailmaa samalla tavalla osa pukeutumista. Tämäkin tuntuuu olevan suurelle osalle suomalaisista kuin punainen vaate. On mahdoton ajatus, että mökkireissulle, illallisgaalaan tai Ullanlinnan ympäri kruisailuun olisi eri auto. 

En vastusta halpavaateketjuja. Joku H&M myy ihan mukavan näköistä (joskin yleensä heikkolaatuista) tavaraa usein käsittämättömän halvalla. Parilla satasella löytyy vaatekerta, johon pukeutuneena voi mennä melkein minne vaan. Mutta siitä huolimatta ne kollegehousut, linttaan astutut lenkkarit ja tuulipuvuntakki näyttävät olevan se suomalainen normi. Jopa töissä. 

Ihanko vakavissasi meinaat että pitäisi olla ERI AUTO eri tilaisuuksiin? Missä todellisuudessa elät? Jossain, missä kaikki ovat lottovoittajia? 

No meidän perheessä autot ovat Mini Cooper ja Range Roverin Evoque. Käytettyinä hommattuja, eivät erityisen kalliita. Mutta hankinnan peruste oli ulkonäön ajattomuus ja persoonallisuus. Ei mikään Toyota-laatu. 

Vierailija
154/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet on sun vaatteet. 

Täällä katsotaan mies eikä nuttu. 

Vierailija
155/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyota-laatu nyt sattuu olemaan vallan mainiota, nehän ovat kestäviä autoja jotka vain harvoin tarvitsevat korjausta, huoltoa, varaosia ja silloin kun tarvitsevat varaosia saa helposti. Kuluttavatkin aika vähän polttoainetta, ainakin oma kokemukseni Avensiksesta vm 2002 on tällainen. En vaihda enkä myy, helppo ja vakaa ajettava, automaattivaihteinen ja farmarimalli niin hyvin saa tavaraa mahtumaan jos reissuun lähtee/jotain isoa ostaa tms. 

Vierailija
156/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi naispuolinen ystäväni laittautui ennen baariin menoa. Mies yritti ostaa häntä huorana. Hän lähti baarista ja tuli minun luokse turvaan ja joi tässä olusensa laitettuna turvassa...

Vierailija
157/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen nainen tuli humalassa kotiin baarista Laitettuna. Seisottin pihalla ja katseltiin hänen kanssa revontulia ja juteltiin. Häntäkin miehet oli yrittänyt iskeä baarissa eikä ollut Ei mennyt perille.

Vierailija
158/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toyota-laatu nyt sattuu olemaan vallan mainiota, nehän ovat kestäviä autoja jotka vain harvoin tarvitsevat korjausta, huoltoa, varaosia ja silloin kun tarvitsevat varaosia saa helposti. Kuluttavatkin aika vähän polttoainetta, ainakin oma kokemukseni Avensiksesta vm 2002 on tällainen. En vaihda enkä myy, helppo ja vakaa ajettava, automaattivaihteinen ja farmarimalli niin hyvin saa tavaraa mahtumaan jos reissuun lähtee/jotain isoa ostaa tms. 

Ja umpiruosteessa, eivätkä todellakaan kulje vähällä polttoaineella.

Vierailija
159/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas nainen käytiin kävelyllä nuorempi. Häntäkin oli miehet yrittäneet eikä ei ollut mennyt perille. Mutta mukavan olonen fiksu tyttö. Niinkuin kaikki nuo 3 jonka kanssa olen jutellut.

Vierailija
160/253 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset huonommin pukeudu kuin muutkaan, paitsi jossain tlaisuuksissa, joihin ei näytä enää nykyään olevan mitään pukeutumiskoodia, vaikka ennen on ollut.