Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?

Vierailija
04.04.2026 |

Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D

Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.

Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?

Kommentit (360)

Vierailija
81/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ei ole lääkäri. Esimerkkejä itsellä riittää: Hoitaja veetuili kun yritin tilata aikaa lääkärille. Jumalaton turvotus, kuin raskaana ja hengitys vaikeaa 

Antoi sitten ajan noin kuukauden päähän. 

Menin yksityisen kuvantamisen kautta: munasarjasyöpä ja seitsemän litraa ascitesta vatsassa. Niin, että turhaan vaivasin sinua, arvon "ammattitaitoinen" hoitaja. Muutakin tarinaa löytyy aiheesta...

Kuinkahan moni uskoo näitä portinvartijoita.

Todella harmi, ja hyvä että sait ajan yksityisen kautta. Munasarjasyöpä jää tosiaan potilaalta itseltäänkin usein huomaamatta alkuvaiheessa, kun se ei heti oirehdi, ja oireet on epämääräiset. Ei tuo tietysti päivystysasia silti ole, mutta olisi pitänyt löytyä aika nopeammin. Ongelma on usein, ettei ole tuollaisia semikiireellisiä aikoja. 

Vierailija
82/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä välttelen viimeiseen asti soittamasta tk:n hoitajalle.  Tää ihminen on töykeä ja alentuva, tunnen itseni huijariksi joka valehtelemalla hinkuu päästä lääkärille!  Ihme transferenssia(tunteensiirtoa) kun oikeesti mulla on akuutti hätä, en haluaisi olla apua anomassa.  Etukäteen harjoittelen jämäkän ja vakuuttavan vuoropuhelun jotta selviäisin tästä koitoksesta. Pelottaa, kun tästä vielä vanhenen; vaivat lisääntyy mutta puhelahjat varmaan heikentyy.  Sitte se peijooni voittaa mut ja jään kotiin vaivoissani vaikertamaa...

Tunnistan tuollaisen hoitajatyypin. Olet valitettavasti oikeassa, myös töykeitä hoitajia on, mutta eivät ole enemmistö, ja me "normaalit" hoitajat ihmetellään myös, miksi jotkut voivat jatkaa potilasrajapinnassa, vaikka ovat oikeasti tosi töykeitä, ollaan itse kuultu vierestä noita puheluita, ja varmasti heistä on jo valituksiakin tehty. He ovat häpeäksi hoitajien ammattikunnalle. Ohjeeni on: tee valitus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että jos siellä terkan puhelimessa tai päivystyksen luukulla olisi lääkäri tekemässä hoidon tarpeen arviota, pääsisitte vielä huonommin eteenpäin. Ne kriteerit millä me hoitajat tätä arviota tehdään on lääkäreiden kehittämät, ei meidän. 

Vierailija
84/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kunno pukamat siinä alkaa jo pikkuhiljaa toivomaan sydäriä...

Vierailija
85/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi ei toimi koska hoitajien koulutukseen ei kuulu diagnostiikan teko. Tk-päivystyksessä useasti hoitaja on tullut varmistamaan että onhan ok lähettää potilas kotiin. Perehdyttyäni tilanteeseen olen sitten kuitenkin ottanut potilaan omalle listalle. Viimeksi piti tällainen potilas lähettää keskussairaalaan, hoitaja olisi lähettänyt kotiin. Lääkäri on se jonka pitäisi arvioida hoidon tarvetta, ei hoitajan. Monesti myös hoitajan konsultaatioissa jää jotain oleellista sanomatta/kysymättä. Kun itse tutkin ja haastattelen potilaan tilanne voikin olla ihan toinen kuin mitä hoitajan alkuselvityksen perusteella oletti.

lääkäri

Pitäisikö lääkäreiden sitten ottaa vastuulleen hoidontarpeen arviointi? 

Ja jos olet lääkäri, tiedät varmaan ettei hoitaja tee diagnoosia vaan arvioi oireita ja sen perusteella tekee kiireellisyysarvion. Diagnostiikka kuuluu lääkäreille.

Ei, hoitaja tekee hoitotarpeen arvion ja siihen liittyy se, pääseekö potilas tapaamaan lääkäriä vai konsultoiko hoitaja. Tietenkään hoitaja ei tee diagnoosia, hän vain kertoo lääkärille, että potilaalla on silmätulehdus ja potilaalle, miten tulehdusta tulee hoitaa. Ongelma on siinä, että potilas on tullut paikalle sydänoireiden kanssa, vuotavat punareunaiset silmät kertovat itkusta, eivät tulehduksesta. Hoitajalle ne ovat hoitotarpeen arvioinnin arvoinen asia, joten muuta tietoa ei tarvita. Lääkäri osaisi kysyä, miksi potilas on saapunut paikalle, hän ei olettaisi helpointa vaihtoehtoa.

Vierailija
86/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että jos siellä terkan puhelimessa tai päivystyksen luukulla olisi lääkäri tekemässä hoidon tarpeen arviota, pääsisitte vielä huonommin eteenpäin. Ne kriteerit millä me hoitajat tätä arviota tehdään on lääkäreiden kehittämät, ei meidän. 

Miksi sitten teette hoitotarpeen arviointia eli oman alanne ammattiosaamista väärin perustein?

Vierailija
87/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi ei toimi koska hoitajien koulutukseen ei kuulu diagnostiikan teko. Tk-päivystyksessä useasti hoitaja on tullut varmistamaan että onhan ok lähettää potilas kotiin. Perehdyttyäni tilanteeseen olen sitten kuitenkin ottanut potilaan omalle listalle. Viimeksi piti tällainen potilas lähettää keskussairaalaan, hoitaja olisi lähettänyt kotiin. Lääkäri on se jonka pitäisi arvioida hoidon tarvetta, ei hoitajan. Monesti myös hoitajan konsultaatioissa jää jotain oleellista sanomatta/kysymättä. Kun itse tutkin ja haastattelen potilaan tilanne voikin olla ihan toinen kuin mitä hoitajan alkuselvityksen perusteella oletti.

lääkäri

Pitäisikö lääkäreiden sitten ottaa vastuulleen hoidontarpeen arviointi? 

Ja jos olet lääkäri, tiedät varmaan ettei hoitaja tee diagnoosia vaan arvioi oireita ja sen perusteella tekee kiireellisyysarvion. Diagnostiikka kuuluu lääkäreille.

Ei, hoitaja tekee hoitotarpeen arvion ja siihen liittyy se, pääseekö potilas tapaamaan lääkäriä vai konsultoiko hoitaja. Tietenkään hoitaja ei tee diagnoosia, hän vain kertoo lääkärille, että potilaalla on silmätulehdus ja potilaalle, miten tulehdusta tulee hoitaa. Ongelma on siinä, että potilas on tullut paikalle sydänoireiden kanssa, vuotavat punareunaiset silmät kertovat itkusta, eivät tulehduksesta. Hoitajalle ne ovat hoitotarpeen arvioinnin arvoinen asia, joten muuta tietoa ei tarvita. Lääkäri osaisi kysyä, miksi potilas on saapunut paikalle, hän ei olettaisi helpointa vaihtoehtoa.

Ööö.. ootko yksinkertainen vai mitä? Hoidontarpeen arviointiin kuuluu tietty kysymyspatteristo ja siinä kysytään muista oireista. Luulisin että asiakas osaa myös itse kertoa miksi ottaa yhteyttä.

Vierailija
88/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten teette hoitotarpeen arviointia eli oman alanne ammattiosaamista väärin perustein?

Kriteerit. Jos me tehdään päätöksiä kriteerien vastaisesti, ohjataan vaikka päivystykseen liian heppoisin perustein, me saadaan siitä muistutuksia. Meidän työtä seurataan ja puheluita tarvittaessa kuunnellaan. Jos kriteerit ei täyty niin oot tehnyt väärin.

Vierailija
89/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaavaa työtä joskus tehneenä täytyy sanoa, että päivystykseen pääsyn kriteerit ja ohjeet aikojen antoon tulee ylemmältä taholta. Ei niitä se luukulla istuva tai puhelimeen vastaava hoitaja päätä. Jos työnantajan ohjeita ja määräyksiä ei noudata, niin palautetta tulee. Ei siinä voi sooloilla eikä minkään maalaisjärjen käyttö ole aina mahdollista ja sallittua vaikka kuinka haluaisi. Työ olisi todella helppoa jos jokaiselle olisi annettavissa aika nyt just heti eikä tarvisi suorittaa mitään ”seulontaa”. Uskon, että jokainen tuota työtä tekevä hoitaja joutuu stressaamaan tuliko tehtyä oikea arvio sekä huomioitua varmasti kaikki oleelliset asiat ja tuleeko paskaa niskaan tehdyistä ratkaisuista. 

Vierailija
90/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vastaavaa työtä joskus tehneenä täytyy sanoa, että päivystykseen pääsyn kriteerit ja ohjeet aikojen antoon tulee ylemmältä taholta. Ei niitä se luukulla istuva tai puhelimeen vastaava hoitaja päätä. Jos työnantajan ohjeita ja määräyksiä ei noudata, niin palautetta tulee. Ei siinä voi sooloilla eikä minkään maalaisjärjen käyttö ole aina mahdollista ja sallittua vaikka kuinka haluaisi. Työ olisi todella helppoa jos jokaiselle olisi annettavissa aika nyt just heti eikä tarvisi suorittaa mitään ”seulontaa”. Uskon, että jokainen tuota työtä tekevä hoitaja joutuu stressaamaan tuliko tehtyä oikea arvio sekä huomioitua varmasti kaikki oleelliset asiat ja tuleeko paskaa niskaan tehdyistä ratkaisuista. 

Se on kuitenkin niin, että epäeettisiä tai suorastaan laittomia asioita ei saa tehdä, vaikka siihen joku yllyttäisikin.

Vierailija
91/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkäri

Kuten arvon lääkäri tietää toivottavasti, niin hoitajahan on nimenomaan hoitotyön asiantuntija eikä meidän koulutukseen kuulu diagnostiikan tekeminen millään lailla. Ja kokemuksesta voin sanoa, että niitä huutoja saa teiltä melkoisesti. Jos tossa sun esimerkki tapauksessa koet, että hoitaja on toiminut väärin, niin entäs sitten kun seuraavalla kerralla täsmälleen samanlaisin oirein hoitaja viisastuneena laittaakin sen potilaan lääkärin listoille ja lopputulema onkin se, ettei mitään hätää ole, saa siitäkin huudot, että mitä tällaista laitetaan akuutisti vastaanotolle. 

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun potilas selittää minulle ihan eri tarinaa kuin lääkärille. Lopputulema on sitten se, että minä hoitajana olen se idiootti kun olen yli- tai alireagoinut. 

Minä ihan oikeasti haluaisin tehdä puhtaasti sitä, mihin minut on koulutettu eli hoitaa ihmisiä. Minulla ei minkäänlaistua halua leikkiä lääkäriä ja tehdä niitä minusta lääkärille kuuluvia hommia. 

Vierailija
92/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärin perustein? Juurihan sanoin, että ne kaikki säännöt ja kysymykset tulee ihan muualta ja me mennään niiden mukaan. Ja jos nyt lähtemään saivartelemaan, niin ihan oikeasti sen tason hoidon tarpeen arviointi mitä tänä päivänä tehdään, ei kuuluu alunoerin hoitajille.

Vierailija
93/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajaopintojen loppuvaiheessa olin terveysasemalla ja kaksi paikkaa missä vihasin olla, oli joko luukulla/puhelimessa tekemässä hoidontarpeenarviointia tai sotten siellä ns. päivystyspuolella. Ensimmäisessä sai jatkuvasti huudot lääkäreiltä, että miksi tämä ja tämä on laitettu akuuttina. Toisessa sai taas huudot työparina toimineelta lääkäriltä mm. sen takia kun otin vastaa rintakipua valittelevan naisen, haastattelin, otin ekg:n kaiken varalta ja laitoin jonoon odottamaan lääkäriä. Lääkäri haukkui minut idiootiksi, kun ylireagoin rintakipuun, että enkö nyt näe ettei ekg:lle olisi ollut tarvetta. Paasasi vielä myöhemmin kahvihuoneessa, että miten akuutissa voi olla minun kaltaisia tolloja. Valmistumiseeni oli tuossa vaiheessa vielä vajaa vuosi.

Vierailija
94/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.

Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?

Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.

Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.

Poliitikot ovat nuo lait eduskunnassa sorvanneet. Äänestäjillä on oma vastuunsa siitä, minkälaista porukkaa eduskuntaan kansanedustajiksi äänestetään. Julkkis tai somesta tuttu ei ole välttämättä mikään hyvä pohja lainsäädäntötyöhön, joka on kansanedustajan tärkein tehtävä. Moni luulee, että kansanedustajan tärkein homma on kettuilla poliittisille vastustajille napakasti eduskunnan täysistunnoissa ja puhua siellä omalle kannattajakunnalleen. 

Vierailija
95/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ei jaksa odotella hoitoa julkisella, menee yksityiselle. Niin helppoa

96/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se, että ihmisiltä evätään hoito, ei ole mitään säästämistä vaan päinvastoin nostaa kustannuksia. Pitkittyessään ongelmat yleensä pahenevat.

Joo, mutta ymmärrätkö että päivystykseen ei mennä peräpukamia hoidattamaan? Ne eivät ole päivystysluontoinen asia. 
Soitatko ambulanssin kun sulla on vatsa sekaisin? 
Mietipä nyt vielä. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
97/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintä on kielletty.

Vierailija
98/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit tosi mielellään siirtelee omia hommiaan meille. Sitten me saadaa siihen duuniin, mitä varten lääkärit on opiskelleet vuosia, joku kusinen power point-show tai 30 minuutin verkkokoulutus ja sen pohjalta sitten pitäisi vedellä.

Kouluterkkana ollessani mulle on erikoissairaanhoidon puolelta yritetty mm.. sysätä itsetuhoisen oppilaan juuri aloittamaa mielialalääkityksen seurantaa. Ei siinä, ei se nyt mitään ruudinkeksintää ole, mutta minulla on psykiatrian puolen kokemusta 3 viikon harjoittelun verran ja lähtökohtaisesti psyk. lääkityksen aloituksen seuranta kuuluu sen määränneelle taholle, eli lääkärille.

Vierailija
99/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkäri

Eikö se hoitaja ole siis tehnyt täysin oikein varmistaessaan sinulta, onko potilas kotiutuskelpoinen vai ei?

Vierailija
100/360 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

osasyyllisiä ovat potilaat. Kun ei ole osattu siirtyä nykyaikaan. Edelleen eletään maailmassa, jossa lääkärillä terveyskeskuksessa on yhdenlaisia aikoja (niitä peruaikoja, kiireettömiä) ja jos tulee kiireellisempää (potilaan mielestä tietenkin), niin mennään sairaalapävystykseen. Ei lueta hyvinvointialueen ohjeistusta hoidon saamiseksi. Näin ei huomata, että omalla hyvinvointialueella onkin käytössä sairaanhoitaja- ja lääkärichatti ja se on auki viikonloppuisinkin usein, jossa voi asiansa hoitaa usein ihan kotona istuen.  Yksinkertaisesti ei jaksetaviitsitä ottaa selville miten terveydenhoito omalla hyvinvointialueella nykyisin toimii. Erilaisia väyliä saada hoitoa tai hoidonarviointia on nykyisin useita ja netistä löytyy ohjeet mitä väylää kannattaa milloinkin käyttää. Kun niitä ohjeita noudattaa, niin voikin yllättyä siitä miten helposti hoitoa sai. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme